Budget- en besparingstopic

Wij wonen in een soortgelijk dubbel bovenhuis, niet heel goed geĆÆsoleerd (aan een zijde zit nog enkel glas) etc. In september hebben wij 11 m3 gebruikt zie ik, veel minder dan de zogenaamde gemiddeldes. Vraag me dus ook af of dat klopt.

1 like

Niet al het dubbel glas is echt goed he. Wij hebben dubbel glas van 20 jaar oud en willen dat eigenlijk vervangen voor HR++

1 like

Er hoort een tekstje op je ramen te staan, daaruit kan je opmaken uit welk jaar het is of wat voor soort het is. Wij hebben dat niet, en daaruit kan je ook concluderen dat het vrij oud is.

edit: @Feather er hoort ook een code in de aluminium strip in het raam te staan. Als daar HR tussen staat, is het HR glas!

1 like

Wij zitten in precies dezelfde situatie qua huis, hier konden we via onze gemeente voor 70ā‚¬ gratis bespaarproducten kopen. Dus ik heb nu voor 70ā‚¬ aan tochtstrips gekocht haha, scheelt volgens mij wel veel hoor!

2 likes

Begrijp ik uit de screen goed dat jouw jaarverbruik dus ook waarschijnlijk dik over de 2000 mĀ³ gaat? Ik heb net mijn jaarrekening gekregen en ben me rot geschrokken, hebben 2600mĀ³ gas verbruikt terwijl we voor mijn gevoel net als jij niets geks hebben gedaan.
Wij wonen in een redelijk geĆÆsoleerde hoekwoning met nieuwe (wel grote) ketel en koken ook niet op gas. Het gemiddelde voor een vrijstaande woning is zelfs lager dan dit. Schiet mij maar lekā€¦

Heeft er iemand nog tips hoe je je energieverbruik vermindert? Ik verbruik volgens mij zo onnodig veel, terwijl ik mijn stekkers uit de kachel heb, kort douche, nooit warm water tap (maar kook), geen vaatwasser of wasmachine gebruik en ook niet thuis werk. Snap het niet meer :confused:

edit: Sorry mods, ik zal voortaan beter onderzoek doen op het forum :biggrin:

Heb je misschien oude energievretende apparaten? Koelkast of boiler bijv? Hoe ouder hoe meer verbruik over het algemeen. Grote tv? Verder klinkt het alsof je best zuinig bent dus zou het ook niet zo goed weten.

Hoe is het huis geĆÆsoleerd?

En ik verbruik volgens mij minder dan een gemiddeld eenpersoonshuishouden (ben ook alleen). Kreeg best wat terug van de energieleverancier :smiley:

Ik woon in een nieuwbouw studio en heb voor de rest, behalve mijn tv, echt weinig (oude) apparaten haha! Alles is dus super goed geĆÆsoleerd en ā€˜groenā€™ ingestoken. Ik snap er zo weinig van, ik ga maar eens vandebron bellen. Thanks! @Lemongrab @LastYoungRenegade

1 like

Hoeveel verbruik je eigenlijk? En weet je wat je buren verbruiken?

Oh trouwens als je stadswarmte hebt kan dat misschien ook bijdragen aan de hoge kosten.

Ondanks dat er sinds de plaatsing van de nieuwe (slimme) meter nog geen gekkigheid te zien is, letten wij nu heel erg op ons stroomverbruik. We hebben niets veranderd (of nou ja, de thermostaat laten we nu op 19 staan om de bijkomende kosten wat te drukken šŸ„²), dus hoe kon ons stroomverbruik zo extreem zijn?

Na een telefoontje laatst naar de energiemaatschappij voor heel iets anders, kregen we dus op ons dak dat we al meer dan 8000 kWh verbruikt zouden hebben (in nog geen jaar tijd). Het moet haast wel aan de oude meter gelegen hebben, want wij hebben geen wietplantage of jacuzzi aan huis en we werken allebei onregelmatig. Maar ja, de oude meter is al weg en dat kan niet meer nagekeken worden. Met alles wat er nog bij komt zullen we straks rond de ā‚¬2000-2500 bij moeten betalen aan stroom. :sob:

En daar komt het hoge gasverbruik nog bovenop, maar door het isoleren moet dat wel verbeterd zijnā€¦ šŸ„² Er werd gezegd dat de vloer geĆÆsoleerd was bij aankoop van de woning, maar de vloer bleek maar een klein deel geĆÆsoleerd (enkel waar vloerverwarming lag) en het ging om bubbeltjes plastic met een dun laagje aluminiumfolie.

Wij hadden precies hetzelfde! CV ketel was uit 2008 en sinds vorig jaar verbruikten we ineens vƩƩl meer gas. We zaten altijd rond het gebruik van een appartement en sinds vorig jaar net boven het gebruik van een 2-onder-1 kapwoning.
Onze CV ketel is laatst stuk gegaan, dus we moesten wel een nieuwe aanschaffen en nu zitten we weer op hetzelfde gebruik als eerst! (Vergelijkbaar met appartement dus)
Dus bij ons lag het echt aan de CV ketel.

1 like

Mijn vriend heeft dit in zijn vorige woning wel eens gehad, zij hebben toen een bevriende advocaat een bezwaar laten sturen en hoefden niet meer te betalen. Het ging in hun geval om zoā€™n absurd bedrag dat het gewoon niet waar KON zijn. Is er een manier om aan te tonen dat dit niet kan kloppen, omdat je de rekeningen van de jaren ervoor nog hebt bijvoorbeeld en kunt laten zien dat deze kosten echt heel atypisch en eigenlijk niet mogelijk zijn?

2 likes

Nooo, wat kut zeg! Bij ons is per ongeluk de gasaansluiting verwijderd (ze moesten bij de bovenburen zijnā€¦) en toen liep het ook niet meer goed. Ook de meter moest daarom later vervangen worden. De monteurs zijn verplicht om een foto te maken en de stand op te schrijven van de oude meter. Op die manier ben ik achter de juiste gegevens gekomen. Misschien kun je nog eens informeren bij de monteur? Bij ons was dat Enexis.

2 likes

Telefonisch zeiden ze al dat het eigenlijk niet kon kloppen, maar jaā€¦ We wonen hier nog geen jaar, dus helaas hebben we ook geen vergelijkingsmateriaal. De vorige eigenaren zaten toevallig ook bij diezelfde maatschappij, maar ivm privacy kunnen ze daar ook niks mee.

Rechtsbijstand had aangegeven dat we juridisch niet sterk staan (omdat er fotoā€™s zijn van de standen en dat gezien wordt als vastgesteld bewijs, ook al zegt dat natuurlijk niks over de werking van de meter) en dat we gewoon moeten betalen. šŸ„²

Ja helaas klopten de fotoā€™s wel, dus die meter moet haast niet meer goed zijn geweest, was ook wel een wat ouder dingā€¦ Met de nieuwe is echt nog niks geks te zien en zitten we juist onder het gemiddelde als we het uitrekenen.

Ah shit zeg!

Wij zijn er gister achtergekomen dat onze cv ketel alleen nog maar warm water geeft. En niet meer de kachels verwarmd. Gelukkig gebeurt het nu en niet in de winter. Ben dus op zoek naar een energiezuinige cv/hr ketel. Warmtepomp is helaas geen oplossing, ons huis is niet goed genoeg geĆÆsoleerd. Iemand tips voor een energiezuinige cv ketel? Kwam zelf bij int.er.gas uit.

Zie dat wij in de zomermaanden 20m gas verbruiken en in de wintermaanden gemiddeld 200m gas. En dat wordt meer nu mijn vriend met zijn nieuwe baan gaat thuis werken.

Ter referentie wij hebben een hoekhuis van 110m.

1 like

Mij is een remeha aangeraden, maar ik heb er zelf verder geen onderzoek naar gedaan (loodgieter heeft het uitgezocht in combinatie met de radiatoren en ander loodgieterwerk dat ik moest laten doen). Heb hem nog niet in gebruik dus weet niet hoe sterk mijn aanbeveling is :wink: maar heb hem wel met oog op energiezuinig zijn gekocht!

Ik zie dat de consumentenbond allebei aanraad trouwens, dus remeha + intergas (voor zover zij heel onafhankelijk zijn).

1 like

Ja dat weet ik dus ook niet. Heb er zelf ook geen verstand van, en ben bang dat een bedrijf natuurlijk zegt wat in hun voorveel is. Wil ook nog uitzoeken hoe je kan uitrekenen hoeveel een ketel verbruikt. Al werd ik daar gisteravond laat niet echt veel wijzer van.

1 like