Budget- en besparingstopic

In het kader van ‘luxe’ besparingen discussie die hier vandaag gaande was (dit bericht niet al te serieus nemen): we hebben net uitgerekend dat een avondje sauna deze winter goedkoper word dan een avondje stoken :joy::sweat_smile: (gebaseerd op wat we vorige winter aan kosten hadden en de huidige gasprijs)

7 likes

Ben benieuwd naar je berekening, dat is dan wel een goedkope sauna!

4 likes

Jahaha avondticket via social deal a 14 euro pp (inclusief eten btw) en 226 m2 gas in januari 2022, met de prijzen die ik langs zag komen is dat 1130 euro (maar volgens mij zonder leveringskosten?) = 37 euro per dag. Maar dit is wel een beetje een worst kaas scenario berekening met een grote korrel zout;) laten we iig maar hopen :joy:.

3 likes

Ik heb het even opgezocht en inderdaad de geclaimde spf-waarde wordt niet gehaald en de uva-bescherming is slecht.

Het gaat trouwens specifiek om de spray (die krijgt een 2,7 en het predikaat afrader), maar de creme komt er ook niet geweldig uit (3,6 en 3,7). Ook die scoren zwaar onvoldoende op bescherming, beloofde spf wordt wel behaald bij juist gebruik maar uva-bescherming is slecht,

4 likes

Als je nu een goedkoop ticket kunt scoren heb je geluk, maar het kan toch niet anders of de sauna-entree gaat ook een stuk omhoog de komende winter?

4 likes

Nu ik jouw bericht lees moet ik er aan denken hoe ik echt meer op mijn ouders begin te lijken haha…

Die eeuwige Palmolive zeep in de badkamer die mn ouders kochten uit gewenning (en goedkoop) en nu moeten wij er ook aan geloven…
Maar het is wel beter vooral als ik zie hoeveel zeep er door heen gaat…

3 likes

Jaaa en je kind gaat echt denken pff mn ouders zijn echt basic, nooit kopen ze een ander merk zeep, als ik ouder ben, doe ik het anders🤣

2 likes

Wellicht kun je ‘m vragen wat voor tarieven hij heeft? Voor hetzelfde geld heeft hij ‘t 2 jaar geleden voor 5 jaar vastgezet :woman_shrugging:

1 like

Ik ben spuitelf maar ging even kijken en ik zag net dat ons termijnbedrag voor gas en elektra wordt verhoogd van 196 euro naar 304 euro per maand voor een appartement van 60 m2 :sob:

Twee jaar geleden begonnen we met 102 euro p/m dus bijna verdrievoudigd. Vond het al heftig dat het laatst verhoogd was naar bijna 200 euro maar nu dus al over de 300 euro heen. Ik hoop dat het nog een klein beetje meevalt doordat we gewoon echt zuiniger met gas moeten doen dan vorig jaar. Vorig jaar hadden we als we thuis waren de verwarming gewoon altijd op 20 graden en waren we ook veel thuis i.v.m. thuiswerken. Ik denk dat we nu gewoon gaan proberen om hem op 18 graden te zetten en ook korter douchen en niet vaak meer in bad. Verder maken we regelmatig stoofschotels maar ik denk dat we dat ook maar gaan beperken. Hopelijk valt het uiteindelijke bedrag dan nog wat lager uit doordat we hopelijk een stuk minder verbruiken dan vorig jaar, waar de schatting op gebaseerd is.

Misschien hebben we de afgelopen jaren in een luxe positie gezeten maar ik vind het eigenlijk best wel armoedig dat we met z’n allen zo krampachtig met ons gasverbruik om moeten gaan de komende winter. Niet dat we veel verspilden hoor, altijd braaf de verwarming laag als we slapen of weg zijn maar ik zag als je thuis bent de verwarming op 20 graden hebben staan en af en toe in bad of een paar uur stoofvlees laten sudderen nooit als een luxe maar dat gaat het dus echt weer worden. Hoop dat het milieu er baat bij heeft dat we met z’n allen noodgedwongen massaal zuinig gaan doen, dan is er in ieder geval nog iets positiefs aan.

16 likes

Gas voor koken is wel maar echt het kleinste deel. Gewoon een asociaal grote sudderpan aanschaffen en meteen voor 10x stoof maken :grimacing:. Verder gewoon maximaal kut… ik vond t in mijn appartement wel prima met thermostaat op 18 met een trui en soms uggs aan

5 likes

Ik hou de laatste tijd de dagprijzen in de gaten (we hebben een variabel contract met dagprijzen) en ik hou echt mijn hart vast voor de winter. We zitten hier al aan dagprijzen van 5,5 euro per kwh :cry:
Ik heb net een baan na een tijd niet gewerkt te hebben, dus vriend en ik grappen nu steeds dat we van mijn salaris mooi de energierekening kunnen betalen. Maar echt grappig is het natuurlijk niet.

7 likes

of als je toch een andere pan moet aanschaffen direct een elektrische sudderpan.
Ik was met stoofgerechten al blij met mijn instantpot maar nu met de gasprijzen helemaal.

5 likes

Kan je dan je contract per dag wijzigen? Ons contract loopt op 17 oktober af, maar kan ik hem dan bijvoorbeeld al morgen oversluiten? Of moet ik echt wachten tot de 17e?

1 like

Nee zo zit het (bij ons althans) niet. We hebben een contract waarbij we de gemiddelde dagprijs betalen, maar we kunnen niet per dag wisselen. Pas aan het einde van het contract (edit nagekeken en we kunnen elke maand opzeggen)
Je hebt hier (zweden) drie vormen: een vaste prijs per kwh, een variabele prijs met gemiddelde dagprijzen, of een variabele prijs met uurprijzen.

Ik kan niet zeggen hoe het met jullie contract zit. Staat dat niet ergens als je inlogt bijvoorbeeld?

4 likes

Aan kookgas verbruik je inderdaad niet zo veel zoals @mikselke al zegt, dus ik zou lekker die stoof blijven maken. Verwarming en douchen zal je veel meer schelen als je er zuinig mee bent.

Edit: ik zie dat mijn verhuurder een aantal praktische tips op een rijtje heeft gezet #nospon

4 likes

Wij gaan richting de €750 per maand straks :weary: mensen gaan hier echt failliet aan.

4 likes

Normaal heb ik in de zomer een verbruik van een half kuub gas per dag. Bij een week zomervakantie als er niemand thuis is, is het iets lager maar alsnog minimaal 0,47/0,42.
Maar nu heb ik sinds twee weken de cv ketel van comfort naar eco stand gezet en dat scheelt veel. :scream: De comfort stand zorgt voor altijd wat warm water, maar dat kost heel de dag gas om te verwarmen. De eco stand duurt dus wat langer als je de kraan open zet maar daardoor ga ik van 0,50 per dag naar 0,13/0,20.
En dat is met douchen en koken.
Ik had geen idee dat dit überhaupt aangepast kon worden, ik zag het toevallig op deze website en toen ik zo’n verschil zag heb ik het ook aan collega’s verteld. Bij hun kan je het verschil ook goed zien. En ik baal nu dat ik het niet eerder heb aangepast :joy:

Onder 1 staat het:

En een paar dagen geleden heb ik ook de cv ketel van 80 naar 60 graden gezet. Dat stond hij eerder ook maar de monteur had hem een tijd terug op 80 gezet en dat was ik vergeten te veranderen. Voor sommige woningen kan het zelfs nog iets lager 55 bijvoorbeeld. https://zetmop60.nl/

12 likes

Pff… en wat betaalde je voorheen? Wat een geld… straks gaat energie gewoon duurder zijn dan iemands hypotheek, echt waar gaat het heen.

Gaat om een nieuwe woning dus geen idee wat er voorheen voor betaald is. Ik woon nu een stuk kleiner dus wist ook dat het flink duurder zou worden maar hier schrok ik ook wel van.

Dit is echt besparen voor dummies maar het scheelt (tegen verwachting in) zo veel geld dat ik het toch even wou delen.

Ik hou elke cent die uitgegeven wordt bij in Excel en zag de boodschappen stijgen van €350 naar bijna €500 per maand (voor 2 personen incl. drogisterij/schoonmaakmiddelen etc.) sinds de heftige inflatie. We haalden eigenlijk alles 1x per week bij de AH (wat vaak al scheelt t.o.v. meerdere keren per week boodschappen doen).

Bij AH koop ik nu 1x per week alleen nog maar goede Bonus en de rest bestel ik op Picnic. En nu zit ik gewoon weer terug op €350 of minder per maand terwijl we er echt niet anders om eten. Er was dus héél veel ruimte om te besparen op de boodschappen voor ons, vond ik wel echt verrassend want had het idee dat we al niks geks deden (geen frisdrank, koek, snoep wat allemaal vaak duur is).

Het helpt ook als je beiden een account hebt op alle bezorgdiensten, want dan kun je dubbel profiteren van alle acties (gratis verzending of €15 euro korting bij Crisp, wat dan overigens vaak nog steeds duurder is dan de Picnic haha).

14 likes