Budget- en besparingstopic

Je kan heel makkelijk overstappen van bank met een overstapservice!

2 likes

Vind het wel een prima zo, ken hem uit mijn hoofd.
Heb ook nog een gezamenlijke rekening waarbij het wel kan.

2 likes

Heeft iemand Scoupy? Ik ben sinds 2 maanden weer bonnetjes aan het inscannen en kon regelmatig aan het rad draaien. Nu sinds een paar weken werkt dat rad niet meer, komen er ook amper nieuwe cashbacks bij, en het minimale uitbetalingsbedrag is 2,50 geworden. Alsof het daar niet helemaal goed gaat? Haha. Iemand met betere ervaringen?

Nee, ik ben er ook mee gestopt toen ik 2 actie producten had gekocht en ik de korting maar niet terug kreeg. Waren ook twee dure producten waaronder Yakult, vond ik zo vervelend dus gebruik het niet meer.

2 likes

Bij mij komt het rad ook niet meer te voorschijn

2 likes

Ik heb net nog aan dat rad ā€˜gedraaidā€™.

1 like

Ik heb nog 2x een bol.com cadeaubon gewonnen ermee. Helaas kan ik ze niet zelf gebruiken.

3 likes

Same .maar dat vind ik ook super irritant. Plus de eerste week kreeg ik vaak nog wel even 50cent ofzo en nu kan ik Ć¼berhaupt niks meer draaien :smiling_face_with_tear:

2 likes

Met de ingang van het nieuwe jaar heb ik mezelf wat ā€˜challengesā€™ opgelegd met het doel geld te besparen, meer orde te krijgen in mijn kasten, beter te zijn voor het milieu en meer ruimte te krijgen in mijn hoofd.

Sinds 1 januari heb ik een no-buy-challenge voor verschillende producten. Boeken, kleding, tassen, schoenen, sieraden, kaarsen, verzorgingsproducten en parfum wil ik in ieder geval het eerste halfjaar van 2024 niet kopen. Mocht het nodig zijn, dan koop ik wel kleding en schoenen voor mijn kind, aangezien zij in de groei is. Maar ikzelf heb voldoende van alles.

Dingen die ik echt heel graag voor mezelf wil, zet ik op een lijstje voor mijn verjaardag / moederdag / Sinterklaas.

Ook voor voedsel geldt de no-buy-challenge, want mijn voorraadkasten en vriezer zaten ook flink vol.
Het enige voedsel dat ik de komende tijd zal kopen, zijn verse zaken zoals fruit en groente die niet ingevroren kunnen worden, kaas, melk en eieren. Brood heb ik tot nu toe ook steeds vers gekocht, maar daarmee wil ik zelfredzamer worden en zelf meer brood bakken.
Op de langere termijn wil ik mezelf een broodbakcursus cadeau doen.

Andere regels die ik mezelf heb opgelegd:

  • Geen eten bestellen, maar zelf maken.
  • Cadeaubonnen die ik nog had liggen (o.a. voor slager en een delicatessenzaak) gebruiken op de momenten dat ik toch iets vers nodig heb, om te voorkomen dat de bonnen verlopen / niet gebruikt worden. En zo kan ik af en toe toch genieten van iets nieuws / luxe. Soms weet ik niet zo goed wat ik met een bon moet omdat er in mijn gezin niet veel vlees gegeten wordt, maar mijn slager heeft ook bepaalde maaltijden, kaasjes en salades die ik wel gebruik. Aan het eind van het jaar wil ik geen ongebruikte cadeaubonnen meer hebben liggen. Ik heb er nu nog een stuk of 6.
  • Via slimme overschrijvingen heb ik een wisselgeld-regel geactiveerd in mijn Rabo-app. Als ik bijvoorbeeld voor 9,33 iets koop bij de supermarkt, wordt er 67 cent overgeschreven naar mijn spaarrekening. Geen enorme bedragen dus, en ik doe het pas 4 weken, maar ik ben wel benieuwd wat het op de lange termijn zal opleveren.

En vanaf de lente ga ik weer bezig in mijn moestuintje, waarbij ik me vooral zal focussen op aardbeien, tomaten, bramen en kruiden omdat die in mijn huishouden het meest gebruikt worden.

Ik heb gemerkt dat ik weleens online shop uit verveling, en heb daarom de Etsy-app en H&M-app van mijn telefoon verwijderd. Eerst miste ik die apps, maar nu ben ik eraan gewend en voelt het besparen als een sport en wil ik het zo lang mogelijk volhouden. Ook heb ik me van de meeste nieuwsbrieven afgemeld.

Mijn acties hebben tot nu toe al veel geld gescheeld (vooral in de supermarkt), ruimte opgeleverd in kasten en vriezer, en het maakt me creatiever. Zo heb ik met een restje gebraden kip heerlijke spinazie-kip-pasta gemaakt, en toen ik gasten had, heb ik een rijsttafel zelf bereid ipv besteld. Dat was wel meer werk, maar het scheelde veel geld en was enorm lekker.
Ik heb al meerdere quiches gemaakt met restjes groenten. En omdat restjes nooit helemaal hetzelfde zijn, is het resultaat ook steeds anders.
Een restje chocoladestukjes en karamelblokjes gebruikte ik in een basisrecept voor koekjes. Supersimpel, maar bij een familie-evenement verdwenen de koekjes als sneeuw voor de zon.

Mijn dochter vond het hartstikke leuk en leerzaam om samen friet en hamburgers te maken afgelopen weekend, op een moment dat we anders Thuisbezorgd hadden gekozen.

Met name het besparen op de boodschappen vind ik een sport en hoop ik zo lang mogelijk vol te houden.
Op Youtube staan veel videoā€™s van mensen die meedoen aan de Three Rivers Pantry Challenge (#threeriverschallenge), een periode van een X-aantal weken waarin je zoveel mogelijk uit eigen voorraad eet.
Niet elke Youtuber pakt het naar mijn mening even handig aan. Ik denk dat als je eerst groot gaat inkopen en een XXL Costco-haul post om vervolgens een pantry challenge te doen, je het punt een beetje mist.
Ik wil juist die dingen opmaken die ik al heb. Aparte pasta uit een kerstpakket, dat blikje kappertjes waar ik anders niks mee zou doen, of bijvoorbeeld bakmixen die ik van familie kreeg uit het buitenland.
Die videoā€™s geven me inspiratie en brengen me op leuke ideeĆ«n. Ook Nancy Birtwhistle is leuk om te volgen op social media, zij heeft ook veel tips over besparen en zuinig zijn.

Hebben jullie op dit moment nog besparingsmethodes waarmee jullie bezig zijn? Ik vond de wisselgeld-sparen-regel een leuk idee, en wist niet eens dat dat kon in de app. Las het ergens in een bespaargroep op Facebook en heb begrepen dat het bij meer banken kan.

69 likes

Mā€™n aflossing aan DUO wordt ongeveer de 25ste van de maand afgeschreven maar ik zou dit graag willen wijzigen naar de eerste van de maand. Ik kan het online niet vinden dus ik denk niet dat het mogelijk is maar ik dacht misschien weet 1 van jullie dit?

2 likes

Nee dat kan niet. Die incassodatum is volgens mij voor heel het land hetzelfde.

4 likes

Ik doe die wisselgeldmethode iets van een jaar en heb wel 100 euro per maand

1 like

Oeh dat red ik niet, ik zit nu op 16ā‚¬. Het is bij de Rabobank alleen bij offline winkels (of ik heb het verkeerd ingesteld?), en zo heel veel offline winkelen doe ik niet echt. Maar wellicht geeft het bij mij een vertekend beeld omdat ik de laatste weken zuiniger leef ivm die pantry challenge.

3 likes

100 euro per maand?? Haha huh ik heb 6,30 daarmee gespaard in januari :sweat_smile: en bij mij is het offline en online

1 like

Gemiddeld!
Ik heb meestal 17/18 euro per week ongeveer :joy: is ook wel veel. Maar over een heel jaar ongeveer 1200 euro

3 likes

Ik heb nu ā‚¬56,75 vanaf 1 december en maar liefst ā‚¬0,07,- rente al.
Gaan jullie er iets speciaals mee doen?

Haha wow! Maar koop je dan vrij veel, want dat betekent dat je redelijk veel transacties hebt toch? Wel echt een chille manier om te sparen op die manier. Bij mij schiet het niet echt op :ā€™)

Ja ik heb ook gewoon veel afschrijvingen en lidmaatschappen en ik koop elke dag ook wel wat op werk. Maar ik weet het ook niet helemaal precies hoor

Oohh ik wil dit ook maar ik zot bij asn helaas

4 likes

Ik ook, ik heb het van peaks

1 like