Denk dat overzicht hebben het belangrijkste is. Kan je bij je bank in de app je uitgaven categorieën geven? En op die manier de uitgaven van een maand of 2-3 inzichtelijk maken? Dan krijg je in ieder geval een beetje het idee wat je gemiddeld uitgeeft aan terugkerende potjes.
Zo niet kan je ook je transacties van een paar maanden downloaden en in categorieën indelen om te zien waar het geld heen gaat. Ik doe dat laatste, in een excel, nu enkele jaren. Ik pas zelf een soort zero sum budget toe waarbij elke euro een doel heeft (potje). Maar dat is lastig als je niet weet wat je nul meting is. Hoeveel geef je uit (of wat heb je nodig) aan boodschappen, wat heb je nodig voor huur / onderhoud / belastingen etc.
En doordat elke euro een doel heeft, gaat het geld met automatische afschrijvingen direct naar elk potje toe op de 1e van de maand. Behalve het geld wat voor een potje is wat in de loop van de maand wordt afgeschreven (hypotheek, boodschappen, abonnementen, kinderopvang). Aan het eind van de maand is de rekening dan bijna leeg. Maar heb ik dus al wel gespaard. Als dat spaargeld zou blijven staan in plaats van automatisch naar de spaarrekening, dan zou ik het ook sneller uitgeven.