Budget- en besparingstopic

Niet alleen naar de genoemde maaltijdverpakkingen kijken, maar sowieso alles wat je regelmatig koopt eens kritisch tegen het licht houden. Geen voorgesneden groenten, maar zelf snijden, eventueel diepvriesgroenten. Geen pastasaus, maar passata en dan zelf kruiden. Geen geraspte kaas, maar zelf raspen. Bloemkool in de keukenmachine in plaats van de dure bloemkoolrijst. Yoghurt met wat fruit of jam in plaats van vruchtenyoghurt. Ongemerkt kan er best wat van dit soort bewerkt/gemaksvoedsel in je standaard aankopen sluipen en daar is dan best wat winst in te behalen.

4 likes

Ik heb too good to go gedownload en zie ook dat de marktkraam waar ik altijd brood haal meedoet. Dus ben benieuwd!

Huismerk enzo deed ik op zich wel al!

@Eline_A Hier kan ik ook zeker op besparen, maar vind ik wel erg moeilijk. Heb niet heel veel feeling voor koken en ook niet echt veel tijd.

1 like

Ja het beeld is heel erg: fruit op de markt is goedkoop. 4 minder perfecte komkommers die niet in de supermarkt komen voor een rotprijs etc. Maar bij ons in het dorp is dat ook echt niet zo. Als ik familieleden hoor over hun markten in de stad, dat kan ik hier niet vinden :crazy_face:
De groenteboer is wel goedkoper dan de supermarkt bij ons. Maar wel alleen seizoensfruir. Die verkopen geen aardbeien in januari zegmaar. Maar dat is ook prima voor mij

3 likes

Bij ons is het wel een stuk goedkoper, maar is de kwaliteit vaak ook wel een stuk minder. Dus dan zit je met vier bakken aardbeien die eigenlijk binnen een dag op moeten…

Volgens mij is de markt ook echt alleen in het centrum van grote steden voordeliger dan een supermarkt

1 like

Dat hoeft niet. Ik woon in een dorp en hier zijn 2 groente/fruitkramen op de markt waarvan er 1 echt goedkoop is. Kwaliteit is ook goed maar het is vaak minder ‘mooi’ maar dat boeit mij niet.

Hier is de markt ook duurder inderdaad. Mijn reden om daar te kopen was altijd dat het verpakkingsvrij is maar tegenwoordig zijn supermarkten ook heel goed bezig op dit gebied. Behalve picnic helaas…

4 likes

Jaa inderdaad. Ik ben afgelopen week niet geweest en ga morgen ook niet.
Heb deze week mijn fruit gewoon mee besteld.

Gek he, in mijn hoofd was de markt ook goedkoper maar valt dus vies tegen bij ons.

Ik ben sinds september vorig jaar echt een stuk bewuster bezig met mijn financiën en sparen. Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat voor mij het best werkt. Tot nu toe gooi ik alles op één hoop/rekening omdat ik eerst gewoon een buffer wil opbouwen. Ik denk echter dat ik daarna met potjes wil gaan werken, sowieso voor vakanties/reizen.

Heb jij een apart potje voor vakantie?

• Nee gaat van de grote hoop
  • Nee ik betaal dat van mijn vakantiegeld oid
  • Ja daar stort ik maandelijks een bedrag op

0 stemmers

Indien je samenwoont:
Jouw financiële buffer, dekt die alleen een aantal maanden van jouw deel van de vaste lasten of de gezamenlijke vaste lasten?

Ik lees overal 3/6 maanden van de vaste lasten. Ik kan wel 6 maanden mijn eigen vaste lasten betalen met mijn huidige buffer, maar nog geen 3 maanden van de gezamenlijke vaste lasten. Ik spaar meer dan mijn partner omdat hij ervoor gekozen heeft nu minder te werken voor een bepaalde opleiding. Hij heeft geen buffer. Ik twijfel of ik ernaartoe moet werken dat mijn buffer ook al zijn lasten kan dekken of dat het prima is als het alleen de mijne zijn.

• Wij hebben onze buffer ook gezamenlijk
  • Mijn buffer dekt alleen mijn deel
  • Mijn buffer dekt beide delen
  • Mijn buffer is nog niet groot genoeg om mijn deel te dekken

0 stemmers

Ik twijfel ook vanaf welk moment ik mij niet meer moet focussen op die buffer aanvullen, maar op andere dingen doen met mijn geld zoals bijvoorbeeld beleggen…

3 likes

Wonen jullie samen? Want dan neem ik aan dat er afspraken gemaakt zijn mbt zijn (tijdelijke?) lagere inkomen en dan vind ik het niet meer dan normaal dat jij (tijdelijk) meer geld inlegt voor jullie beiden. Als jij nu alleen jouw eigen vaste lasten kunt dekken met je buffer, hoe gaat dat dan als jullie beiden die buffer nodig hebben? Zeg je dan op een gegeven moment “ja sorry, jouw buffer is op dus zoek het maar uit”.

1 like

We wonen samen! En ik betaal inderdaad meer dan ik voorheen deed aan de vaste lasten. We hebben alleen niet echt een gezamenlijke rekening. Ene moment werkte ik niet en had ik geen spaargeld, toen ging hij weer studeren etc.

Het is niet zo dat hij niks van mijn buffer zou krijgen als het nodig is. Het is alleen zo dat ik tot nu toe niet gespaard heb met de intentie dat mijn buffer alles zou moeten dekken tot zijn autoverzekering, zorgverzekering en streamingdiensten aan toe, mochten we het beide nodig hebben. Dat zou wel kunnen voor ongeveer twee maanden, misschien bijna drie. Ik vraag me alleen af of de meeste mensen er echt bewust voor kiezen om ook alle vaste lasten van partner te kunnen dekken met hun buffer.

Maar ik zie dat de meeste mensen een gezamenlijke rekening ervoor hebben, dat is ook logischer maar hebben wij tot nu toe eigenlijk nog niet gedaan.

3 likes

Ik zou voor een gezamenlijke rekening gaan waar je allebei maandelijks een bedrag (naar rato) inlegt en ook spaart. Dat maakt alles veel overzichtelijker en minder chaotisch.

Wij hebben een gezamenlijke spaarrekening en daarnaast spaar ik ook maandelijks een klein bedrag voor mezelf. Als ik minder zou gaan werken dan zou ik er vanuit gaan dat ik mijn persoonlijke maandlasten zoals telefoonabo, studieschuld en sportschool zelf blijf betalen, ik zou niet verwachten dat mijn vriend die dekt. Maar wel dat hij een groter deel betaalt van de huur, g/w/l en internet.

1 like

Als het echt zover komt dat jij deze lasten van hem moet dekken, zou je ook kunnen besparen op streamingsdiensten en alvast kunnen uitrekenen of hij/jullie (jullie in geval van fiscale partners) recht heeft/hebben op zorgtoeslag. Dan heb je wellicht minder geld nodig dan je nu denkt.

4 likes

Dat hebben we nu niet, maar ik ben een beetje een doemdenker soms en vraag me dan af of dat een scenario is waar ik voorbereid op moét zijn!

1 like

Dat kan, denk ik, alleen jij zelf bepalen, in overleg met je partner. Als het jou rust geeft om te weten dat je voor x aantal maanden al zijn lasten kan betalen in geval van nood, dan zou ik dat sparen.

Je kunt hier talloze hypothetische scenario’s op los laten, maar je weet simpelweg niet hoe het leven zal lopen, dus kies voor de oplossing die financieel haalbaar is en je rust geeft.

2 likes

Wij hebben het weer net wat anders. Beide twee aparte buffers. Voor als het inkomen wegvalt hebben we beide ongeveer 3 maand salarissen apart staan op eigen spaarrekening waar we echt niet aankomen. Samen kunnen we dus 3 maand van alle lasten dekken, maar dat is in een scenario dat we beide tegelijk onze banen verliezen zonder ww uitkering enzo. Als het nodig is en we schrappen wat qua budgetten dan kunnen we het denk ik 5 maanden redden.

Daarnaast hebben we allebei nog apart een kleine buffer voor andere spaar dingen. En ook een gezamenlijke spaarpot voor als er dingen kapot gaan etc. Daar leggen we maandelijks op in dus ik zie dit als onderdeel van de gezamenlijke kosten.

Ik ben sinds begin dit jaar een dag minder gaan werken, van 4 naar 3 in verband met vrijwilligerswerk wat een opstapje is naar een carrière switch. Dat bekostig ik zelf, dus we leggen nog even veel op de gezamenlijke rekening in. We krijgen extra kinderopvangtoeslag terug door lager gezamenlijk inkomen, die dekt een deel. Verder heb ik alles geschrapt in mijn uitgaven budgetten behalve noodzakelijke (zorgverzekering, bank kosten, telefoon abo van €11 etc). Straks maak ik bij de carrière switch nog een flinke stap terug in salaris. Dan ga ik ook schrappen in bijv. Beleggen en spaarpotjes.

3 likes

Zijn hier mensen die ergens (zwart) bijklussen? Wat is een manier om asap wat meer geld te verdienen?

Mijn huidige situatie:

Samenvatting

Ik sta echt op breken bij mijn werk, maar stoppen is qua geld niet mogelijk. Wil graag na de zomer reizen en heb best wat lasten die nog betaald moeten.

Momenteel zit ik op 2700 bruto voor 40 en ietsje meer uur. Waar ik nu mee rondkom, maar het is geen vetpot en kan niet lekker sparen. Al moet ik echt budgetvriendelijker gaan leven, dat zou zeker helpen natuurlijk.

Ik twijfel nu sowieso voor de werkswitch naar wat part time banen naast elkaar gaan doen. Dus bijv. Een winkel en in een kroeg, maar ik denk niet dat ik daar mijn inkomen mee kan verhogen.

Dus ik denk nu aan een “side hustle” alleen zou niet weten wat. Ik heb ook vrij weinig skills waar ik uitblink :joy:

Oppassen? Zat mensen die een betrouwbare, wat oudere (ouder dan 12 bedoel ik hiermee, niet dat je oud bent haha) oppas zoeken. Ik verdiende bij mijn oppas gezin toen ik 22 was €17,50 per uur. Was wel overdag.

5 likes

Hierop als aanvulling, schoonmaken eventueel?

1 like

Dit deed ik als tiener veel. Zou alleen niet weten hoe ik nu aan adresjes kom en hoeveel je dan kan vragen inderdaad. Ga ik wel induiken, vond ik erg leuk!

2 likes