Budget- en besparingstopic

Per kind? Of 300 totaal voor alle kinderen?

5 likes

oh men ik schrik hier echt van voor de toekomst; dat is dus iets van 3600e per maand bruto? en hoeveel krijg je nog terug?

2 likes

Neee in totaal. Ze gaan maar 2 dagen :wink:

@VanderWoodsen dat is heel erg afhankelijk van je inkomen en wordt als het goed is nu elk jaar meer. Maar in ons geval, al zouden we 100% terug krijgen, betaal je dus alsnog 500-600€ aan eigen kosten.

2 likes

€11,70 hier :sob:.
Vind het ook zo lame dat je meer toeslag krijgt voor de tweede maar niet als er een op de bso zit en de ander op het kdv. Je krijgt veel meer toeslag als je kinderen kort op elkaar zitten.

4 likes

Oww dan snapte ik het toch haha… dat is toch helemaal niet zoveel (ok relatief gezien dan)? Als dat een grotere kostenpost dan je hypotheek is zit je wel lekker qua hypotheek :sweat_smile:

1 like

Het enige financiele voordeel aan het hebben van een tweeling :rofl:

11 likes

oke nog redelijk veel maar dan heb je wel echt een hele goedkope hypotheek! ik dacht omdat je zei dat kinderopvang netto hoger was dan je hypotheek, die kosten dus zo hoog waren maar rond de 500-600e voor 300uur valt me erg mee.

2 likes

Haha ja same

2 likes

Dat is alleen het bedrag dat sowieso niet (deels) vergoed wordt toch, omdat het boven het max vergoede tarief ligt. Mijn kind gaat 3 dagen per week en daar betaal ik 1700 euro bruto (1100 euro netto) voor.

6 likes

Volgens mij zegt ze: “Als we alles vergoed zouden krijgen”. Dus dat bedrag is om te illustreren wat je sowieso kwijt bent. Ik hoop het voor @Fishing maar ik denk dat ze niet 100% vergoed krijgt, dus dat het bedrag wat ze maandelijks aan kinderopvang kwijt is, een stuk hoger is.

Met 1 kind op de BSO en 1 op het KDV krijgt er eentje nog steeds meer toeslag. Alleen het stomme is dat ze de grootste ‘korting’ op het ‘goedkoopste’ (aka BSO) kind geven. Ik dacht dat we er enorm op vooruit zouden gaan met 1 kind op de BSO. Haha… not :slight_smile:

2 likes

Nee we betalen dus rond de 3300 bruto.
Over 600€ krijgen we geen toeslag. Dus wat we ook doen met ons werk en inkomen, die betalen we altijd. Over die overige 2700 krijgen we zo’n 1800€ toeslag (grofweg allemaal :sweat_smile:).
Daardoor betalen we netto “maar” 1500€.
Maar stel dat de opvang gewoon het maximale tarief zou kosten, dan is dat dus maar 900…
Dus dat nekt heel erg dat de opvang zoveel duurder is. En onze hypotheek is idd geen 1500€.

@Keroppi ach ik ben ook blij dat we niet 100% vergoed krijgen want dat zou ook iets zeggen over ons inkomen. En natuurlijk ben ik blij dat we redelijk verdienen.

Maar goed. De hoofdvraag was: geef je de helft uit, inclusief vaste lasten. Nee. En dat komt als het goed is wel weer als de kdv kosten wegvallen :crazy_face:

4 likes

Wow, dit laat wel zien hoeveel het kan verschillen per situatie! Ik betaal voor 3 dagen opvang bruto ruim €1600, maar ben netto maar iets van €250 kwijt.

2 likes

Shit ik bedenk me ineens dat de bso tijdens de vakanties natuurlijk ineens 11 uur per dag is. Ik heb eigenlijk geen idee of ik dat nou goed heb ingevuld bij de toeslagen.

Staat dit niet in het contract met gemiddeld aantal uur per maand? Bij ons wordt er gewoon elke maand een zelfde aantal uren gefactureerd, waarbij dus rekening gehouden is met vakanties en studiedagen. Dat aantal uur heb ik maandelijks opgegeven voor de toeslag.

3 likes

Hier voor 3 dagen 1565 euro waarvan we 600 euro zelf moeten betalen

1 like

Ohhh ja ik zie het, ik ga nog even checken of ik het goed heb ingevuld.

5 likes

Wow dat is enorm weinig ja. Ik zag voorbij komen in de krant dat ze toch in 2027 naar 96% vergoed willen in de kinderopvang, ben benieuwd of dat gaat lukken.

1 like

Ja… van dat maximum tarief… en als dat op 10.50 staat, en de opvang vraagt 12€, dan is dat dus alsnog geen 96%.
Uiteindelijk is het dan vooral voor mensen met een hoger inkomen “chill”, want hun eigen bijdrage wordt kleiner. Maar met een laag inkomen kreeg je nu ook al 96%. En veranderd er in feite niet veel, behalve dat je nog steeds met die eigen bijdrage zit.
Het wordt gebracht als een maatregel die meer gelijke kansen geeft, maar in de huidige vorm is het vooral een denivellerende maatregel waar de rijken dus rijker van worden :sweat_smile:
En voor m’n eigen portemonnee prima hoor, maar op grotere schaal, mwah…

5 likes

Ze willen ook geen plafondbedrag vasstellen dus je kan raden wat er met de tarieven gaat gebeuren en wie daar dan de dupe van zijn. :+1:t2:

3 likes

What else is new :rofl:

2 likes