Ze willen ook geen plafondbedrag vasstellen dus je kan raden wat er met de tarieven gaat gebeuren en wie daar dan de dupe van zijn.
What else is new
Wij behoren tot de hogere inkomens en we zijn er juist op achteruit gegaan. De kinderopvang heeft de tarieven flink verhoogd. Blijkbaar hebben ze gedacht: “Als er toch meer toeslag komt, waarom zouden we de prijzen niet opschroeven?” Wij betalen nu ongv 1200 euro per jaar extra
Ik begreep dat het juist ook voor midden inkomens fijn is maar mogelijk is dat niet goed doorberekend nog dan…
Jup
Voor mijn gevoel vliegt het geld er bij ons echt uit. We verdienen volgens mij wel redelijk samen, maar sparen word steeds minder en gaat steeds moeilijker. Vooral die boodschappen zijn bij ons echt bizar. Voor mij gevoel dat koop ik niet eens gek veel of gek duur maar alsnog tikken we gemiddeld rond de €300 per week aan. En hoe? Ja geen idee. Weekboodschappen ongeveer €100 euro, rondje markt €50 en dan toch nog een aantal keer per week €30 euro in de supermarkt. We proberen echt wel op te letten maar het lijkt wel gewoon onbegonnen werk. Ik heb wel een redelijk groot gezin, want ik heb 3 kinderen. Oh ja, we drinken niet eens frisdrank enzo dus daar geef ik geen geld aan uit. Dus hoe doen jullie boodschappen en hoeveel geven jullie uit? Ik wil graag naar de €200 per week.
Boodschappen laten bezorgen werkt hier echt goed! Gedurende de week houden we een lijstje bij met dingen die op/nodig zijn en dat vullen we dan aan met de boodschappen voor de volgende week. We komen bijna nooit iets tekort, dus die losse tripjes zijn dan ook niet meer nodig. We wisselen vaak tussen de Jumbo en AH en zijn gemiddeld €100 per week kwijt denk ik (2 volwassenen + baby van 7 maanden, die eet nog niet mee maar drinkt wel 1 pak kunstvoeding per week a €9). Luiers en andere verzorgingsmiddelen zitten hier niet bij, die bestellen we in bulk bij de Kruidvat/Etos als er goede aanbiedingen zijn.
Wij bestellen boodschappen en zitten in een week qua bestelling ongeveer op 75-90€. Beetje variërend of er bijv wasmiddel in de aanbieding is of pindakaas (waarvan we toch wel inslaan bijv).
Luiers en verzorging zit daar zelden bij in.
Ik ga niet naar de markt voor luxe producten oid, wel meestal 1x naar de groentenboer en meestal 2x nog naar de supermarkt omdat je voor 7 dagen bestellen niet altijd redt qua vers.
Totaal rond de 150€. We bestellen eigenlijk nooit eten, eten wel vlees (maar niet alle dagen en alleen wat in de aanbieding is). Eigenlijk is van mijn ah bestelling 80% bonus. Ik baseer wat we eten daar wel echt op.
Edit: 3 kinderen (6-4-1) en 2 volwassenen
Ik ben ongeveer €100 per week kwijt, 2 volwassenen + 2 kinderen.
Sinds de kinderen er zijn, bestel ik eigenlijk altijd boodschappen, bij AH of picnic want dat vind ik gewoon heel makkelijk en overzichtelijk.
Er zijn wat standaard boodschappen die ik altijd bestel zoals diepvries groenten, appels, bananen, kwark etc… en verder kijk ik of er echt goede aanbiedingen zijn.
Ik kook nooit heel strict volgens een recept of een planning, dus het wordt gewoon een creatie op basis van wat er in huis is haha. Dus ja als ik ingrediënt A dan niet in huis heb, vervang ik het lekker door ingrediënt B, scheelt weer een tripje naar de supermarkt.
En ik stop heel veel in de diepvries. Als bijvoorbeeld vega boterhamworst in de aanbieding is ofzo, dan bestel ik daar wat meer van en vries ik het in. Altijd brood in de vriezer, zodat het op voorraad is. Daardoor hoef ik ook bijna nooit tussendoor naar de supermarkt, scheelt weer.
Dat is 1200-1500 euro per maand aan boodschappen? Heb je dan serieus echt al gekeken naar bijv je kosten qua avond eten?
Ik zou dan een lijstje maken van een aantal gezonde budgetmaaltijdn en dat wat 1-2x per week proberen te eten, scheelt vast al heel erg.
Bijv kikkererwtenstoof met tomatensaus, spinazie en yoghurt met platbrood
Omelet met aardappeltjes en groente
Diepvries groenten heb ik altijd op voorraad en voorkomt veel verspilling en smaakt prima zoals sojaboontjes etc
Pannekoeken
@Bailey @appa @Fishing en @Wonderland
Ik doe ook weekboodschappen bij de AH! Ik zie wel net dat ik dubbel koopzegels sparen heb dus dat zit dat er dan ook wel bij.
Het ligt niet per se aan het avond want als ik naar het lijstje van de AH kijk zit ik meestal voor ongeveer 5 dagen avond eten en dan nog wat ontbijt, beleg en snacks zit ik rond de €100,- dus dat is prima.
De markt is wel duur zie ik. Ik ben door mijn hele bank gescrold en dan schrik ik wel van de markt. Ik besteed zo een €20 euro aan fruit, dit is meestal na 3-4 dagen wel op. Vaak €20 euro bij de kaasboer en dan nog bij de €15 kippenboer en €15 bij de bakker. Dus dat is al meer de €50 die ik in mijn hoofd had. Ik zit even de prijzen te vergelijken met de AH maar daar heb je bv 2 mango’s voor €3,79 terwijl je op de markt €3,50 per stuk betaald. Ook zijn de aardbeien nu €2,69 terwijl ik op de markt 2 kleine doosjes voor €6,50 had geloof ik. Dus ik denk dat we ons fruit gewoon bij de AH moeten mee bestellen want daar bestel ik nu alleen druiven, appels en bananen. En de kaas gaan we maar laten liggen bij de kaasboer.
Misschien moet ik ook brood gaan invriezen, want dat gooi ik regelmatig weg omdat ik dan automatisch een nieuwe koop. Ik ga neem dan vaak het bakkersbrood bij de plus en zie net dat die €3,70 is terwijl ah eigen merk €2,49 is. Ik kijk dan met de weekboodschappen wel naar de bonus of aanbiedingen maar het die tussendoor boodschapjes niet echt want dan doe ik met meestal even snel.
Maaaarja erg irritant dat dit soort dingen nu gewoon zo luxe worden terwijl we willen toch allemaal gewoon lekker brood en fruit kunnen eten.
Je zou misschien ook nog diepvriesfruit kunnen kopen? Als je het bijv door je ontbijt of door een smoothie doet is dat echt heel erg prima! Zelfde geldt voor groenten. Wij eten bijv altijd ontbijt met havermout, blauwe bessen uit vriezer en banaan (vers). En inderdaad zeker brood invriezen! Wij kopen ze vaak in zo’n actie van de Dirk, 3 broden voor 5 euro ofzo? En dan doen we alles in de vriezer en ontdooien we alleen wat we eten.
Ik heb wel diepvriesfruit voor mijn proteïneshakes, die zijn idd helemaal prima!
Ik heb vorige week ook ingevroren broccoli genomen voor door de pasta en dat is ook harstikke lekker en ik had een laatst ook een keer ingevroren zalm mee genomen voor de zalmpasta en omdat verse en minder gezond schijnt te zijn en echt vreselijk duur is.
Eet jij ook wel eens ontdooid fruit los? Is dat te doen?
Eten jullie veel tosti’s/geroosterd brood? Bij Jumbo en Lidl kun je morgen brood van vandaag kopen voor 25/50 cent, voor een tosti vind ik dat echt helemaal prima en op mijn werk eet ik 9/10 keer alleen maar tosti’s dus koop ik daar brood voor en vries het gewoon in.
Duur hè?! Wij hebben een budget van 600 euro per maand (3 volwassenen, 1 peuter en een baby) maar vaak geven we toch 800 tot 1000 euro uit per maand. Sinds vorige maand doen we het strikter. Echt weer weekboodschappen, niet meer tussendoor naar de ah en weekmenu.
Ook hebben we zojuist een vriezer aangeschaft zodat we bij aanbiedingen in bulk kunnen kopen.
Ik doe tegenwoordig eerst boodschappen bij de Lidl en houd de app van de ah aan zodat ik kan controleren waar het goedkoper is. Tot nu toe lukt het om ons te houden aan de 600 euro boodschappengeld per maand (is inclusief bakker). Ik moet er wel bij zeggen dat drogisterij producten hier niet bij zitten. We eten ook weinig vlees of vleesvervangers.
Ja het tikt gewoon niet normaal aan. Ik weet heus wel dat ik af en toe duur fruit en groente uitkiess maar wij eten niet 2 keer per week biefstuk ofzo dus in dat op zicht doen we geen hele gekke dingen, maar het loopt verschrikkelijk op. Wij hebben ook niet standaard snoep in huis maar als we dan op woensdag of vrijdagmiddag naar de speeltuin gaan dan haal ik wel zakjes haribo en chipjes maar met vriendjes is dat ook in een middag op. Maar dat is dan ook gewoon €4,35 voor die zakjes haribo en daar ben ik me dan gewoon niet bewust van. Dus dat soort dingen tikken eind van de maand gewoon aan.
@Spaarlamp Ja dat is echt zo een ding van een 2 weken 3 keer per week en dan maanden niet.
Maar ik heb even mijn excelletje afgestoft en up-to-date gemaakt:
POTJES | |
---|---|
BOODSCHAPPEN | 850 |
BENZINE | 350 |
ONVOORZIEN | 200 |
FUN | 250 |
KLEDING | 250 |
ROKEN | 100 |
Ik ga dit proberen aan te houden. Boodschappen is dan 200 pw + 50 voor luiers etc. Onvoorzien is cadeautjes of iets waar we niet op gerekend hadden. Kleding is ook incl. kapper en make up. En dan doe ik 2 keer per jaar de kinderbijslag voor schoenen, jassen en seizoenswisseling. De rest spreekt voor zich denk ik. Moet alleen mijn vriend even motiveren te stoppen met roken. Het ziet er zo mega haalbaar uit maar het valt in de praktijk altijd tegen.
Wat ook helpt is om bij Kruidvat te kijken in hun “snoepschap”. Ik heb bijv. 6 Snelle jelle’s gekocht voor 2 euro ipv 2.75 voor 5.
En snoep, koek, repen zijn vaak ook goedkoper. Het zijn echt vaak de kleine dingen.
Haha ook mijn go to bij een dure week
Ook hier kan je denk ik nog wel goed op besparen? Luiers van de Kruidvat zijn 3 mega pakken voor 25€ bijv deze week. Daar doen wij wel 2 maanden mee. Idem dito voor gel, zeep etc, is zo vaak 1+1 gratis of 4 voor 10€ (terwijl 1 fles al 6.50€ is oid).
Brood ook in de aanbieding (voor 1€ bijv) en dan meteen 8 ofzo. Hier gaat er ⅔ brood per dag door. & ik doe ook wel tgtg van de bakker. Heb ik voor 4.99 vaak ook 3 broden + een zak bollen/krentenbollen of afgebakken broodjes (en in dat laatste geval eten we die avond dus soep)
Edit; en misschien vet sober en saai, maar ik geef m’n kinderen dus geen fruitsalade van kiwi en aardbei mee naar school . Soms eten ze de helft en dan heb ik liever dat ze een halve banaan of appel weggooien
Ohja kruidvat is ook wel een goede idd voor snoep.
@Fishing
Luiers koop ik wel in de aanbieding altijd idd dus die 50 is voor alle drogisterij, want koop dat wel altijd 1+1
etc! Bij mij gaat fruit bijna altijd wel op bij de oudste 2!
Kook je veel uit maaltijd verpakkingen? Door eigen kruiden te gebruiken kan je ook veel besparen.
Kijk ook even of je bakker niet toevallig aangesloten is bij toogoodtogo, dan heb je voor 5 euro mogelijk een brood pakket twv 15 euro. Evt ligt eraan waar je woont zijn er ook groente/fruit pakketten te vinden van andere aanbieders. Sowieso is die app wel een aanrader om ook geld mee te besparen.
Bij mijn jumbo is in de avond tegen sluitingstijd al het brood al goedkoper geprijsd. In de ochtend staan bij de AH, jumbo en lidl brood voor 25/50 cent van de vorige dag.
Butlon . NL en foodello . NL zijn ook nog aanraders. Bij butlon kan je geloof ik ook vlees in grotere porties kopen die weer wat goedkoper zijn.
En die zakjes Haribo, het scheelt al als je gewoon een zak Haribo koopt. Evenals een koffiefilter vol chips haha, maar die snap ik nog wel die zakjes chips qua efficiëntie.
Koop huismerk en anders a merk enkel in de aanbieding en vooruit. Sowieso bij verzorgings producten nooit voor de volle pond gaan!