Volgens het Nibud heb ik maar 400 euro buffer nodig. Vind dat nou niet een heel geruststellend bedrag.
Maar het scheelt natuurlijk dat ik geen auto, kinderen of koophuis heb, dus daar zullen geen onvoorziene kosten uit komen. Maar ik heb toch liever een wat grotere buffer dan zij aanraden.
Ik heb ongeveer 10.000e nodig volgens Nibud. Vraag me af waar het op baseerd wordt.
Ik heb 9000 euro buffer nodig volgens Nibud, maar dat komt vooral door mān auto. Daar wordt al 4700 voor gerekend. En ik heb best een hoge huur voor mān woning.
Volgens het NIBUD moet ik ook een hoge buffer hebben waarin mijn auto is mee berekend. Ze berekenen daar zelfs meer voor dan dat ik ooit voor mijn auto uit 2008 heb betaald.
Ik heb zoān 3500 euro nodig volgens het Nibud. Eh nee, dat mag wel meer van mij.
Volgens het Nibud heb ik ongeveer ā¬6.000 nodig, dus daar ga ik voor sparen de komende tijd. Ik heb veel om voor te sparen, ik wil ook nog een auto kopen en ik heb allemaal kleine spaarpotjes.
Ik kreeg dus 5000 eu. Dank nibud maar ik heb ook een leven enzo
Ik heb ook jaren nauwelijks spaargeld gehad, dus ik snap je helemaal! Pas sinds 2018 ofzo spaar ik echt en sinds vorig jaar ook echt goed. Heb allemaal potjes gemaakt en een heel spaarplan. Ik merk zelf dat dat heel erg motiveert.
Die 10.000 gaat hier trouwens ook nog wel even duren, maar ik probeer om in kleine stapjes te denken. 1000, 2000, 5000 etc.
Bij mij vroeg Nibud zelf wat ik wilde uitgeven aan een eventuele nieuwe auto? Heb 5000 gezegd, maar als mijn bakkie het nu begeeft ga ik dat er echt niet aan uitgeven haha.
Ik zou je hier echt niet slecht over voelen. Het is gebeurd en je gaat nu verder, gewoon je best doen. Zou vooral zelf een buffer bedrag als doel stellen die wat realistischer is. Dus ook kijken hoeveel je kan sparen maar ook hoeveel je vaste lasten zijn, welke dingen zou je snel moeten vervangen etc. En dan daarna opbouwen. Ik denk ook niet dat je gelukkig wordt van nu geen vakanties meer of leuke dingen dus probeer vooral evenwicht te vinden.
Heb je echt kritisch gekeken naar je uitgaven Ʃn je vaste lasten? Misschien is van die 200 wel 400 te maken zodat het sneller gaat? Helemaal geen buffer hebben is wel erg risicovol.
Nibud adviseert bij mij een buffer van 10.000. Dat vind ik zelf best een reële inschatting eigenlijk, al zetten ze het bewust aan de hoge kant waarschijnlijk. Ik heb laatst nog 600 uitgegeven aan grote beurt plus reparatie auto, net 500 overgemaakt aan de belastingdienst voor de inkomstenbelasting⦠Als ik nu een andere auto moet kopen, dan ben ik ook weer zo 4.000 kwijt.
Klopt het dat je je huur enz nergens in hoeft te vullen bij die buffer link? Lijkt mij dat je maandlasten toch ook uitmaken voor de grootte van je buffer?
O wacht, ik heb 4000 nodig. Haha okƩ dit geeft wel weer aan hoe weinig geld me zegt. Een nul meer of minder onthoud ik niet eens.
Ik blijf dat zo abstract vinden. (Ik kan wel heel goed met geld omgaan maar opgegroeid met weinig geld, dus zolang het bedragen onder de duizend euro zijn kan ik het heel goed inschatten, alles daarboven vind ik maar vaag worden)
Volgens Nibud heb ik ā¬21.000 nodig. Ik schrok me rot Maar zonder auto geeft hij een buffer van ā¬8.000 dus dat scheelt nogal
Nibud zegt dat ik 7500 nodig heb als buffer. Vind ik zelf best weinig maar misschien omdat mijn buffer een heel stuk hoger is. Voordeel van een kick krijgen van sparen wellicht?
Zoals iemand anders ook al zei zou ik proberen om je niet meer al te slecht te voelen. Geen spaargeld hebben is idd een oncomfortabele situatie, maar het lijkt me dat je wel goed omgaat met het erkennen van je āprobleemā.
Weet je aan wat je makkelijk geld uitgeeft? Het is cliché maar veel kleintjes maken een grote, dus eens je dat aanpakt kan je mogelijks toch 20 / 50 /⦠euro per maand extra sparen. Mocht het vooral kledij of make-up zijn, dan zijn er heel wat challenges om het sparen net iets leuker te maken. In het minimalisme topic of het 6 weken niet shoppen-topic komen die soms aan bod. Als het vooral take away is, dan helpt mogelijks meal preppen en het lekkere recepten topic / weekmenu topic als inspiratie. En het is zo leuk om je spaarboek beetje bij beetje te zien aangroeien. Denk zo: binnen dit en 6 maanden heb je de eerste mijlpaal van 1.000 euro gewoon al behaald!
Hoe ik uit je verhaal haal, heb je ook veel boeken
Kun je er ook niet wat weer verkopen? Levert je ook weer iets extra"s op
You can do it! Een paar weken terug ging het in het show-je-kasboekje ook veel over tips om te sparen, o.a. van mij ik heb het eerste jaar dat ik werkte ook helemaal niks gespaard en dacht echt nooo dit kan niet. Heb toen een doel gesteld (30k voor mān 30e) en nu vind ik sparen zowaar leuk!
Al een abonnement op de bieb? Dan hoef je minder boeken te kopen en kun je toch lezen. Ebooks kun je er ook lenen, onbeperkt als je een abo van 45 e of meer hebt. En kobo plus als je een kobo hebt.
Ik kocht ook altijd veel boeken, maar ben veel strenger geworden wat ik wel en niet koop. Ik lees nu ook veel meer ebooks, die zijn meestal goedkoper.
Het hangt denk ik ook heel erg van vaste lasten e.d. af. Ik ben net afgestudeerd en werk 32 uur bij mijn bijbaan terwijl ik iets anders zoek en ik verdien 1500⬠netto en ben nog nooit zo rijk geweest als nu. Ik kan opeens kleren kopen, luxe producten in de supermarkt halen, uit eten gaan en dingen voor mijn huis kopen en dan nog kan ik makkelijk 200⬠sparen. Maar dat komt bij mij doordat mijn vaste lasten 900⬠zijn en ik weinig gewend ben.
Hmm beetje doelloze reactie verder dit maar wilde het delen