Budget- en besparingstopic

Ja en ook echt duurder geworden wtf zeg. Ik weet zeker toen ik 4,5 jaar geleden boodschappen deed, ik veel minder geld kwijt was.

1 like

Ja ik schrik de laatste tijd echt vaak als ik bij de kassa kom. Dan heb ik voor m’n gevoel echt niet zoveel bijzonders gekocht en moet ik ineens weer 60 euro afrekenen.

2 likes

Zou het een optie zijn om een abonnement op de bieb te nemen? Daar hebben ze ook e-Books (je hoeft er dus niet heen) en het kost je maar 40€ per jaar in tegenstelling tot 120€ per jaar aan Kobo :slight_smile:

Ik had het ook, maar merkte na een tijdje toch dat niet alles wat ik wilde erop stond en dat ik gewoon maar wat ging lezen, en dat is misschien wat veel voor 10e.

2 likes

Oh nee ik heb best wat abonnementen weggedaan vorige maand maar deze wil ik echt houden.
Ik vind de koppeling met m’n ereader heel fijn en daarnaast heb ik dit jaar al 40 boeken gelezen via kobo plus, dus ik haal het er ook echt uit.
Mn moeder en broer gebruiken mijn abonnement ook dus ik zou hen eventueel on een bijdrage kunnen vragen, maar het voelt ergens wel fierce dat ik het zelf betaal en het met hen deel.

3 likes

Mijn vriend en ik hebben besloten om volgend jaar eens een serieus doel te stellen om extra op de hypotheek af te lossen ipv sporadisch een paar €. We beginnen als nog met een redelijk klein bedrag als doel, maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Als ik kijk naar sommige finance bloggers die tienduizenden euro’s per jaar aflossen dan zijn we er nog lang niet, maar het begin is er in ieder geval

4 likes

Heb je wellicht hun blogs voor mij? Ben er wel benieuwd naar welke leuk/goed zijn om te volgen, het liefste Nederlandse trouwens

Ik vind porterenee best leuk! Ik heb al onwijs veel gelezen en geluisterd over financiële onafhankelijkheid en alles wat dat betreft op orde, dus voor mij komt ze niet vaak meer met wat nieuws. Maar vind haar wel lekker vrolijk en luchtig over geld schrijven en praten. En door haar overweeg ik nu een buy nothing new year.

2 likes

Voor de mensen die een huis willen kopen/gekocht hebben? Hebben jullie een spaargeld doel? (huis van 2 ton denk ik)
Het voelt een beetje voorbarig want we willen eerst nog een kindje hier krijgen, en zitten hier dus nog wel 3+ jaar denk ik, maar dan kan ik misschien makkelijker spaardoelen stellen.
Ik heb nu 13000 euro en kan komend jaar helaas veel minder sparen maar daarom wil ik er een doel voor stellen.

3 likes

Wij hadden bij ons huidige huis (we wonen hier nu een jaar) denk 22k gespaard. Wel nieuwbouw dus lagere kosten koper en hadden een ‘bouwdepot’ bij de hypotheek in om de keuken, badkamer en de wandafwerking van te betalen. Maar goed, we konden elke maand wel sparen maar ook in zo’n jaar doe je nog steeds veel uitgaven voor zaken achteraf. (Waterontharder, stalen deur, dakraam, etc etc)

Ons plan is om over 3-4 jaar weer te verhuizen (afhankelijk van hoe de huizenmarkt is natuurlijk) maar willen dan minstens wel 40k op de grote spaarrekening. (Naast de andere spaarpotjes zoals vakantie, onderhoud huidig huis, auto en beleggen).

1 like

Ik zou goed kijken naar de kosten die het kopen meebrengt die je zelf moet betalen. Dus kosten koper eventueel notaris misschien aankoopmakelaar.

Daarnaast nog bedenken wat je eventueel zou willen aanpassen omdat iets in het huis helemaal goed en naar jullie smaak moet zijn. Denk aan badkamer verbouwen of alleen de muren verven.

Als je dat duidelijk hebt kun je een spaardoel maken. Maar zorg dat het haalbaar is, dan blijf je gemotiveerd.

1 like

En wil je nieuwe spullen zoals een bank, tafel etc? Natuurlijk zijn dat spullen die je later ook kunt kopen maar mocht je het direct willen kun je dat ook meenemen in je doel.

Dat is al heel netjes! Wij hebben ons huis 2.5 jaar geleden gekocht voor 320.000, hadden ongeveer 22.000e spaargeld voor het huis (hier zat dan ook bijv. in: overdrachtsbelasting / KK, kosten voor notaris, makelaar & bank maar ook stuk interieur) en hadden daarnaast een bouwdepot van 20.000e (op de hypotheek dus extra meegefinancieerd voor de verbouwing, dat was zo op. Ben me best geschrokken van wat alles eigenlijk kost).

1 like

Dankjulliewel voor de reacties!
We hebben nog niet zo’n goed beeld wat we willen kopen, nja iig een jaren 80 of nieuwer huis ivm duurzaamheid maar meer weten we nog niet. Dus ook moeilijk te zeggen of we nieuwe keuken of badkamer zouden willen.
@Nebula we zijn in ons huidige huis wel al druk met nieuwe meubels. Dit jaar een nieuwe eettafel, bank en bed en de salontafel is opgeknapt. We zouden wel een nieuwe kledingkast moeten maar dat is de kostentrekker niet denk ik.
Ik ga inzetten op 20.000 uiteindelijk en hopelijk dit jaar zelf 5k erbij sparen :).

Nog een irritatie, m’n vriend kan dus echt niet sparen. Ik weet niet waar het mis gaat maar het lukt 'm niet. Nouja mij gaat het makkelijk af dus prima, maar hij wil dus niet accepteren dat we mijn spaargeld gaan gebruiken voor een aankoop voor ons beide, aangezien hij niet evenveel in kan brengen.
Gelukkig heb ik nog een paar jaar om dit beeld te veranderen maar argh.

1 like

Vind het volwassen leven echt tegen vallen :weary:

1 like

Ik vind ook Porterenee leuk, soms lees ik ook financieelonafhankelijkblog .nl.
Ik vind niet alle berichten even interessant, dus lees gewoon af en toe wat stukjes die me leuk lijken

1 like

Jullie zijn geregistreerd partners toch? Mijn vriend en ik hebben een samenlevingscontract voor ons huis en daar zou je bijvoorbeeld ook in kunnen aangeven dat jij 20k hebt ingelegd in het huis en mochten jullie het met winst verkopen, dat er eerst weer 20k naar jou gaat. Dan kun je het toch eerlijk doen zonder dat jouw vriend spaargeld inzet. Ik neem aan dat je zoiets ook wel bij een geregistreerd partnerschap kunt doen!

3 likes

@Kusjessoldaat Inderdaad! Wij zijn geregistreerd partners en hebben recent een huis gekocht. We hebben bij de notaris een document opgesteld waarin staat dat ik x bedrag meer heb ingelegd, en ik dus ×/2 aan mijn vriend heb uitgeleend. Moest er ooit iets mis gaan, staat er op papier dat er een groter deel naar mij terug gaat.

1 like

Zijn er hier mensen die spaarpotjes op hun spaarrekening gebruiken voor budgettering? Ik ben daar nu naar aan het kijken, maar begrijp nog niet zo goed hoe dat makkelijk is.

Ik zou bijvoorbeeld een budget willen voor geld dat ik uitgeef aan buiten de deur eten en drinken (koffietjes op het station etc). Maar maak je dan elke keer als je geld uitgeeft geld uit je spaarpotje over naar de betaalrekening? Is dat te doen?

Zo doe ik het wel. Wij hebben spaarpotjes voor bv. onderhoud huis. Als er iets gebeuren moet, betalen we het eerst van de lopende rekening, dan boek ik het later vanaf het desbetreffende spaarpotje. Of bedoel je dat niet?

1 like

Jawel, dat bedoelde ik wel, maar het voelt als iets dat vrij veel moeite kost (voor kleine bedragen), dus ik twijfel of ik dit zelf echt vol kan houden.

Het liefst zou ik in mijn bank app een knopje hebben bij elke transactie, waarop ik dan kan klikken om het automatisch uit een potje te laten halen oid

@June88 ik zie dat het bij jou ook vooral ‘grote’ dingen zijn, zou je het voor kleine dingen ook aanraden?