Budget- en besparingstopic

Ik houd voor zulke kleine uitgaven een huishoudboekje bij. Dus op mijn lopende staat bijvoorbeeld (even fictief) 300 euro gereserveerd voor uitgaven als cadeautjes, koffie buiten de deur etc. Elke avond bekijk ik even mijn rekening en schrijf ik de uitgaven die ik heb gedaan op en weet ik ook hoeveel ik nog in het potje heb zitten. Voor zulke kleine uitgaven vind ik dit makkelijker omdat je dan niet elke keer hoeft over te maken vanaf je spaarrekening.

1 like

Er was een bank waar je mee kon schuiven met je betaalpas op je spaarpotjes, dus direct daaruit kon betalen. Maar 1. Ik weet niet meer welke bank dat is en 2. Volgens mij stopt die bank daarmee. Wel jammer anders was dat ideaal geweest.

Ja, kleine moeite toch even gauw geld overboeken? Dus kleine bedragen zijn ook wel te doen. Zo heb je iig altijd overzicht en weet je wat je te besteden hebt die maand!

1 like

Aparte rekening vind ik dan weer zonde van het geld dat het kost. Misschien ga ik het maar gewoon eens proberen en dan zie ik wel

Ik deed dit via een app (spendee), digitaal huishoudboekje eigenlijk. Je kan bijhouden wat je hebt uitgegeven, en een budget per categorie aanduiden.

1 like

Ik doe dat zo en dat werkt prima! Ik heb alleen niet overal een potje voor. Ik heb nu een potje voor benzine en vaste lasten, verder gaat er iedere maand ook een vast bedrag naar mijn spaarrekening en de gezamenlijke rekening met mijn vriend.
Alles wat over blijft op mijn lopende rekening kan ik uitgeven aan leuke dingen, het maakt mij verder niet uit of ik er dan kleding van koop, ervan naar de kroeg ga, of er hobbyspullen mee koop. Die potjes zijn meer zodat ik niet alles uitgeef aan onzin en aan het einde van de maand niet meer kan tanken.

De ene keer maak ik dan een geschat bedrag wat ik uit ga geven over naar mijn lopende rekening, de andere keer doe ik het exacte bedrag achteraf. Dat is maar net wat uitkomt.

1 like

Hoi! Misschien kunnen jullie mij helpen! Ik zit een beetje te twijfelen over naar welke energieleverancier ik wil overstappen.
Bij leverancier A krijg ik een welkomstkorting van 140 euro, aan het einde vd looptijd (dus volgend jaar).
Bij leverancier B krijg ik een bon van B.ol, 200 euro. Begin vd looptijd.

Maandbedrag zijn bij beide hetzelfde. In principe “win” ik dus 60 euro als ik B kies, maar toch blijf ik erover twijfelen :stuck_out_tongue: ben bang dat ik dan onnodige dingen ga bestellen omdat ik die bon maar heb liggen

Heb je al eens op Bol gekeken of ze iets verkopen dat je ook echt nodig hebt, zoals luiers of spijkers of wc-papier, weet ik veel wat? :smiley: want 60€ meer is natuurlijk altijd ‘beter’, maar ik snap je overweging.

ja wat zou je met die 140 euro gaan doen dan voor nuttige dingen?

1 like

Heeft iemand wel es bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde? Want ik heb de waarde van ons huis opgezocht en die is bijna een ton hoger dan die van onze buren waarvan de indeling en alles nagenoeg hetzelfde / zo niet mooier is.

Ik zou dan zeker voor de bol.com bon gaan! Haha. Bij welke leverancier is dat? Misschien wel interessant!

2 likes

Waarschijnlijk op de spaarrekening. En dat kan met die bon natuurlijk niet…

Vattenfall! Ze hebben meerdere opties waar je uit kunt kiezen!

1 like

Als je een hypotheek zonder nhg hebt kun je (bij de meeste banken) je woz-aanslag gebruiken om je rente te laten verlagen (of eigenlijk de risico-opslag van een hoge schuldmarktwaardeverhouding te laten verwijderen). Het is soms wel de moeite waard om te kijken wat voor jullie gunstig is, voor ons zou een lagere woz-waarde zes tientjes in belastingen schelen, maar een hogere scheelt €500 in rente.

7 likes

Ja paar keer al. Ze hadden de wijzigingen niet goed doorgevoerd nadat wij hadden gekocht. Perceel is namelijk opgesplitst en ze gingen nog van de oude situatie uit, tot 2 keer toe. Vorig jaar nog keer bezwaar gemaakt want scheelde maar weinig met de buren en dat perceel is veel groter. En woz zat heel ver boven de waarde. En omdat 2x daarvor ookal mis ging, bezwaar gemaakt. Laatste keer kregen we maar 50 euro terug :joy: ben benieuwd dit jaar.

Ik heb het iets minder uitgebreid maar: reizen, beleggen (eigenlijk al het ‘overige’ spaargeld, ga niet alles beleggen), buffer en eigen risico (die staat bij mij heel hoog dus fijn om apart te hebben staan).

1 like

Wij hebben een stuk minder potjes! Wij sparen gezamenlijk de volgende bedragen per maand:

• Buffer en huis €1200 (als we iets nieuws willen hebben voor het huis, of iets voor de tuin, maar tevens ook gelijk spaarpot als we een nieuw huis willen kopen in de toekomst)
  • Onderhoud huis €50
  • Vakantie/reizen €100
  • Nieuwe auto €100 (nog maar net mee begonnen, het zal nooit genoeg zijn als we over 3 jaar een andere auto willen kopen dus halen dat dan of uit buffer pot of gaan later meer sparen of Wellicht gaan we weer leasen over 3 jaar)
  • Beleggen €300

Daarnaast sparen we privé ook kleinere bedragen, voor eigen dingetjes etc.

1 like

Wij hebben de volgende potjes:

Inkomsten (komen salarissen en toeslagen etc op binnen)
Vaste lasten
Boodschappen
Uitgaven (Alles wat geen boodschappen is, zoals bouwmarkt etc)
Kids uitgaven (Voor de kinderbijslag, hier betalen we hun kleding etc van)
Spaarrekening kind 1
Spaarrekening kind 2
Ik privé
Man Privé
Librije (onze uitjes rekening)
Feest & cadeautjes
Vakantie
Onderhoud huis
Spaarrekening
Belasting
Kluis 10K (sparen naar 10K wat we achter de hand hebben als we in de shit raken)
Marktplaats hustle (geld wat we verdienen met onze marktplaatsverkopen, leuk om te zien hoeveel dit is)

Behoorlijk veel :laughing: Ik vind dit echt top werken. Zeker nu we sinds corona maar 1 inkomen hebben en heel goed op ons geld moeten letten, werkt het echt top dat alles naar aparte potjes gaat.

2 likes

Ik heb ook potjes:

• Gemeentelijke belastingen ed; 30 per maand
  • ‘Meevallers, vakantiegeld en 13e maand; wisselend
  • Vakantie (schuilnaam voor studieschuld, die ik nu niet afbetaal); 100 per maand
  • Zorgverzekering; 90 per maand
  • Grote spaarrekening; 500 per maand

Ik reken op zo’n 220 euro per maand aan boodschappen. Een x bedrag aan ov, x bedrag aan goede doelen. Ik hield 500 euro ofzo ‘over’ voor kleding, uitjes, horeca. Ik heb dat ook een tijdje in een potje gedaan, maar dat vond ik echt te lastig dat ik dan vaak moest terugboeken naar mijn betaal rekening.
Nu pin ik ieder weekend 50 euro voor boodschappen en kleine uitgaves en is mijn lopende rekening bedoeld als potje voor kleding, horeca ed.

1 like

Doel voor komend jaar is om wel écht in budget te blijven met boodschappen. Het maandbedrag was na 3 weken vaak wel echt op. Nu maak ik wekelijks een bedrag over aan de boodschappenrekening, hopelijk werkt dit beter.

1 like

Ik heb een aantal relatief random potjes haha

• college geld 2e master (5000) (voor als ik twee jaar nodig heb)
  • vakantie (5000)
  • achter de hand (5000)
  • tattoo (1000)
  • medische dingen (2000)
  • snacks (150)
  • “leuke dingen” (500)
  • rijlessen (2000)

Niet alles zit vol, behalve achter de hand en medische dingen. Maak elke maand sowieso 100eu over naar rijlessen, en kan aan het eind van de maand meestal nog wel 200-300eu extra sparen. Dat verdeel ik dan een beetje over alle potjes.

3 likes