Budget- en besparingstopic

love het snackpotje. :star_struck:

Zelf merk ik dat ik met potjes werken niet echt fijn vind. Ik heb een buffer bedrag op mijn spaarrekening, weet dat ik daarvan in een keer bepaalde dingen kan betalen. Zoals Zorgverzekering, studie, eigen risico, vakantie ed. Dan vul ik het daarna weer aan. Dat gebeurt sowieso. Gewoon een grote pot dus.

1 like

Wij zijn met 2 personen (30 en 33 jaar) en verdienen samen bruto ongeveer 100k op jaar basis. We hebben een nieuwbouwhuis waar we sinds vorig jaar december wonen, dus proberen ons bufferpotje weer aan te vullen. We kwamen van 35m2 naar 130m2 dus moesten veel nieuwe spullen kopen.

Ons doel is over 3 jaar 35K op het bufferpotje, dit omdat we wellicht dan weer willen verhuizen. Zodat we ook KK en eventueel aanpassingen aan een ander huis kunnen doen. Er staat nu weer 10.000 op ons buffer/nieuw huis potje, hier betalen we ook kapotte dingen van, voor de tuin, meubels voor in huis, etc.

2 likes

Sinds wij een budget hebben bedacht (€400) en na elke boodschap die we doen dit in excel invullen, komen we echt altijd uit. Ik check altijd gauw even hoeveel er nog is voor de maand. Super fijn. Hiervoor hadden we niet door wanneer welke rekening eraf ging, dus dachten vlak eind van de maand nog iets te hebben, terwijl het internet €65 dan nog afgeschreven moest worden. Dus moesten we altijd weer bijboeken! Nu gaat dat al sinds september heel soepel haha!

1 like
  • Buffer met vast bedrag
  • “Huis” pot waarvan ik dingen bekostig voor in mijn huisje qua interieur of klusjes. Gaat standaard 100,- per maand heen, en bijna nooit wat uit. Ik spaar voor een volledige make-over en nieuwe badkamer en keuken enzo.
  • “Vakantie” pot, dit jaar alles op 1 hoop gegooid omdat er toch niks gaat gebeuren. Normaal verdeel ik het in meerdere reisjes met een specifiek doelbedrag. Nu laat ik het maar gewoon staan voor volgend jaar of het jaar erop. Nu komt er ook niks meer bij, maar als ik wel een doel heb dan gaat daar ook wel maandelijks geld naartoe.
  • En een pot voor mijn zorgverzekering voor het opvolgende jaar waar dan maandelijks een vast bedrag naartoe gaat aan de hand van het totaalbedrag wat ik nu betaal voor mijn zorgverzekering. Dan kan ik in januari altijd direct in 1x betalen en scheelt dat toch een klein beetje in de kosten. (Wel te weinig naar mijn voorkeur)
  • Ohja! Ook nog een pot met het resterende bedrag van mijn studieschuld, waarvan ik elke maand geld opneem als er weer iets afgelost is. Zo kan ik de voortgang mooi bijhouden.

En eigenlijk al het geld wat ik op mijn betaalrekening “over” hou en andere inkomsten / meevallers maak ik ook over naar mijn Huis-pot.

3 likes

Dit is voor 2 personen. We hebben daarnaast nog potje ‘horeca’ van €80 en een potje ‘onvoorzien’ van €50. Shampoo, wasmiddel etc gaat meestal uit onvoorzien. Verjaardag cadeautje ook.

2 likes

Wij hebben 300 euro per maand en daar doen we met z’n tweeën alle boodschappen van, daar zit wasmiddel e.d. ook bij inbegrepen. Als ik bijzondere shampoo bestel koop ik dit van mijn eigen rekening, maar als ik iets bij de supermarkt meeneem gaat het daar ook gewoon vanaf. Wij doen alle boodschappen bij de Lidl en de bijzondere dingen halen we meestal bij de Albert Heijn.

1 like

Ik heb naast de standaard potjes (auto, vakantie, kleding, onvoorzien) ook nog een potje voor de kat, daar gaat elke maand €25 heen voor z’n dieetvoer en eventuele dierenarts kosten.

3 likes

Ik heb potjes voor:
Huis kopen
Auto (reparaties of ooit een nieuwe kopen)
Kleding
Reizen
Eigen risico zorg

1 like

Ik heb potjes voor:

Buffer
Aanleg tuin
Eigen risico
Auto
Reserveringen (voor rekeningen/kosten die bijv. jaarlijks komen en waar ik nu maandelijks alvast wat voor opzij zet)

Ik vind het echt fijn om overzicht te hebben ipv alles op 1 spaarrekening.

1 like

Budgetten voor komend jaar zijn gemaakt.

Boodschappen start geld is €65, daarna komt er wekelijks €35 bij. Dit is fysiek geld in een portemonnee. Een iets ruimer budget dan afgelopen jaar dus ben bneiwud wat er aan het einde van het jaar van over is.

Voor de katten zet ik €35 per maand apart, dit is voor voer en voor eventuele dierenarts kosten. Er zit nog geld in die pot van afgelopen jaar.

Voor kleding reserveer ik €40 per maand, er zit nog geld in die pot en ik verwacht niet veel nieuws nodig te hebben. Sowieso wil ik alleen tweedehands kopen komend jaar met uitzondering van ondergoed en sokken.

Voor gemeentelijke belastingen reserveer ik 35 per maand, dit is hetzelfde gebleven.

Voor mijn hobby zet ik €20 per maand apart.

Voor het project baby spaar ik zoveel mogelijk maar sowieso €125 automatisch. Aan het eind van de maand gaat alles wat over is en eventuele extras ook in die pot.

Voor mijn auto reserveer ik €100 per maand, dit is voor reparaties, beurten en apk en op de lange termijn voor een nieuwe auto.

Dan spaar ik tot slot nog €75 per maand voor huishoudelijke dingen zoals vervanging van apparatuur, verf, meubels maar ook voor dingen als accessoires en planten.

4 likes

Nu heb ik €65 in mijn portemonnee gedaan en vanaf nu stop ik iedere week €35 in mijn portemonnee. Ik heb dus een budget van €35 per week maar eenmalig €30 extra.

1 like

:blush:

Hoe delen jullie je inkomsten in qua budget? Gaat dat per kalendermaand of bijvoorbeeld van de 28e tot de 28e? Mijn verschillende inkomstenbronnen komen op verschillende dagen binnen (salaris op de 10e, toeslagen op de 20e, stufi op de 24e) en ik vind het soms lastig om te bepalen bij welke maand ik dat dan moet tellen als inkomsten. Ik werk op urenbasis dus salaris is ook niet elke maand hetzelfde.

Ik zou kijken wanneer de meeste vaste lasten worden afgeschreven als je die hebt.

1 like

En dan dat als begin van de maand nemen bedoel je? Hoge vaste lasten (huur) worden altijd op de 1e afgeschreven, en dan nog wat kleine losse bedragen verspreid door de maand heen (verzekeringen, telefoonabonnement etc, maar dat steeds enkele euro’s of twee tientjes).

Maar eigenlijk heb ik niet echt veel vaste lasten. Huur is mijn hoogste vaste post omdat het in één keer wordt afschreven, maar ik geef bijvoorbeeld meer uit aan boodschappen verspreid over de maand (ik woon in een studio met huurtoeslag en betaal belachelijk weinig, en ben dol op lekker eten en koken dus daar gaat heel veel geld aan op haha).

Ja bedoelde inderdaad dat je dan de inkomen die daar het dichtstbij ligt dan als begin van de maand neemt.

Weet natuurlijk niet of je van je toeslagen + beetje stufi je huur kan betalen maar anders zou ik die als begin van de maand nemen omdat die inkomen altijd hetzelfde is.

Bij mij loopt het van 15-15 :slightly_smiling_face:

1 like

Zo doe ik het ook, vind ik het meest overzichtelijk.

Grappig om te lezen hoe iedereen hier met potjes werkt, tot nu heb ik zelf nog niet echt die behoefte gehad. Ik heb wel een volledig overzicht van wat er uit gaat per maand en wat ik wil sparen, en wat ervan ‘over’ blijft mag ik uitgeven zoals ik wil. Een apart potje voor kleding of uiteten oid heb ik dus niet. Een potje voor vakanties zou ik wel over na kunnen denken, al is dat dit jaar waarschijnlijk nog niet aan de orde. Ga er vanuit dat reizen er nog niet in zit, dus dan is m’n opgebouwde vakantiegeld in principe voldoende.

Heb wel twee spaarrekeningen, een voor het aflossen van m’n studieschuld en de ander voor alle andere zaken. Voor beide heb ik spaardoelen opgesteld voor 2021 en fingers crossed dat ik ze haal.

Ben hiervoor eigenlijk nooit zo bezig geweest met m’n financiën, ik studeerde nog, had een enorm wisselend inkomen (vooral het afgelopen jaar ivm Corona) en m’n studieschuld durfde ik niet eens te bekijken. Ben heel blij dat ik er de afgelopen maanden echt voor ben gaan zitten, het nu helder heb en wéét dat ik bepaalde spaardoelen kan halen als ik me ervoor inzet. Hiervoor was het altijd een beetje zo van, ik zie wel wat er aan het einde van de maand overblijft. Niet dat ik een enorm gat in m’n hand had oid, maar een overzicht had ik niet. Kan best confronterend zijn wanneer je je uitgavenpatroon in kaart brengt, en uitrekent wat je nou écht overhoudt aan het einde van de maand.

3 likes

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor van de 20e tot de 20e, voor mij voelt vlak daarvoor altijd als het einde van de maand dus dit leek me wel een logische indeling dan haha. Ik ben nu ook aan de slag met Buddy (huishoudboekje app) maar moet nog een beetje uitvogelen hoe het werkt want de balans komt nu niet overeen met mijn bankrekening haha. Maar dat komt vanzelf wel!

@Blarn ja mijn verhaal is eigenlijk hetzelfde als bij jou. Ik heb totaal geen inzicht op mijn uitgaven, ik kom elke maand wel uit maar ik heb geen idee waar mijn geld nou precies heengaat dus het is tijd dat ik daar wat meer bovenop ga zitten. Ik spaar en beleg ook elke maand maar dat is heel willekeurig zonder specifiek doel en dat wil ik ook meer concreet maken! Ik doe nu ook best vaak impulsaankopen omdat ik dan denk “oh kan wel, ik heb het geld”, maar dan wordt er daarna toch weer een rekening afgeschreven die ik ben vergeten en zit ik alsnog krap aan het einde van de maand. :sweat_smile:

Mijn inkomsten en uitgaven zijn heel wisselend omdat ik nog studeer dus juist daarom vind ik het prettig om meer inzicht te krijgen in wat er uit gaat en hoe ik dat kan managen als het een maandje wat minder gaat qua geld.

2 likes