Budget- en besparingstopic

Bij mij loopt het van 15-15 :slightly_smiling_face:

1 like

Zo doe ik het ook, vind ik het meest overzichtelijk.

Grappig om te lezen hoe iedereen hier met potjes werkt, tot nu heb ik zelf nog niet echt die behoefte gehad. Ik heb wel een volledig overzicht van wat er uit gaat per maand en wat ik wil sparen, en wat ervan ‘over’ blijft mag ik uitgeven zoals ik wil. Een apart potje voor kleding of uiteten oid heb ik dus niet. Een potje voor vakanties zou ik wel over na kunnen denken, al is dat dit jaar waarschijnlijk nog niet aan de orde. Ga er vanuit dat reizen er nog niet in zit, dus dan is m’n opgebouwde vakantiegeld in principe voldoende.

Heb wel twee spaarrekeningen, een voor het aflossen van m’n studieschuld en de ander voor alle andere zaken. Voor beide heb ik spaardoelen opgesteld voor 2021 en fingers crossed dat ik ze haal.

Ben hiervoor eigenlijk nooit zo bezig geweest met m’n financiën, ik studeerde nog, had een enorm wisselend inkomen (vooral het afgelopen jaar ivm Corona) en m’n studieschuld durfde ik niet eens te bekijken. Ben heel blij dat ik er de afgelopen maanden echt voor ben gaan zitten, het nu helder heb en wéét dat ik bepaalde spaardoelen kan halen als ik me ervoor inzet. Hiervoor was het altijd een beetje zo van, ik zie wel wat er aan het einde van de maand overblijft. Niet dat ik een enorm gat in m’n hand had oid, maar een overzicht had ik niet. Kan best confronterend zijn wanneer je je uitgavenpatroon in kaart brengt, en uitrekent wat je nou écht overhoudt aan het einde van de maand.

3 likes

Bedankt voor de reacties! Ik ga voor van de 20e tot de 20e, voor mij voelt vlak daarvoor altijd als het einde van de maand dus dit leek me wel een logische indeling dan haha. Ik ben nu ook aan de slag met Buddy (huishoudboekje app) maar moet nog een beetje uitvogelen hoe het werkt want de balans komt nu niet overeen met mijn bankrekening haha. Maar dat komt vanzelf wel!

@Blarn ja mijn verhaal is eigenlijk hetzelfde als bij jou. Ik heb totaal geen inzicht op mijn uitgaven, ik kom elke maand wel uit maar ik heb geen idee waar mijn geld nou precies heengaat dus het is tijd dat ik daar wat meer bovenop ga zitten. Ik spaar en beleg ook elke maand maar dat is heel willekeurig zonder specifiek doel en dat wil ik ook meer concreet maken! Ik doe nu ook best vaak impulsaankopen omdat ik dan denk “oh kan wel, ik heb het geld”, maar dan wordt er daarna toch weer een rekening afgeschreven die ik ben vergeten en zit ik alsnog krap aan het einde van de maand. :sweat_smile:

Mijn inkomsten en uitgaven zijn heel wisselend omdat ik nog studeer dus juist daarom vind ik het prettig om meer inzicht te krijgen in wat er uit gaat en hoe ik dat kan managen als het een maandje wat minder gaat qua geld.

2 likes

Ik heb dit hetzelfde; weet precies wat mijn inkomsten zijn & vaste lasten (incl. bijv. beleggingskosten) en de rest gaat naar algemene spaarrekening (vast bedrag) en lopende rekening. Lopende rekening mag ik dan mee doen wat ik wil, heb geen potjes voor iets.

1 like

Iemand die deze manier van sparen al eens heeft toegepast?

Dat was mijn gedachte ook al, maar opzich voelt dit dan minder groot denk ik dan als je elke maand zoveel geld opzij zet (maar goed, dan moet je wél goed verdienen)

@FISSA dat klinkt wel als een iets haalbaarder doel. En ik vind het ergens wel een grappige manier ook want je kan idd dingen afstrepen op bijvoorbeeld een mooi papier ofzo. Snap wel dat het kan werken!

Precies dit. Lijkt me ook behoorlijk onpraktisch omdat je maandelijkse budget er enorm door fluctueert. Dus moet je ijzeren discipline hebben want je kan zomaar de ene maand ruim over de duizend euro moeten wegzetten en de andere maand er ruim onder. Voor zo’n spaarmethode moet je simpelweg tot de groep behoren die dat geld kan missen. Als je dat geld zo kan wegzetten zonder het te missen, kan je ook gewoon 5000 euro opzij zetten. Maar denk wel dat als je veel verdient maar niet zo’n spaarder bent het een leuke methode is.

4 likes

Ik ga die 52 weken proberen, net 1 euro overgemaakt naar mn spaarrekening ohyes

3 likes

Ik heb de 52 weken ook gedaan, niet volgehouden want deed het met cash maar denk dat ik het een week of 20 heb gedaan.
Wat hielp was een schema bijhouden waarbij je aangaf welke weeknummers je gedaan had, anders moet je vanaf week 30 echt veel sparen.
Ik moet wel zeggen dat ik toen niet apart spaarde en minder zicht op m’n uitgaven had dus dit was gewoon alles wat ik spaarde.

Ja ik zet het weeknummer erbij. En ga ze door elkaar doen. Laatste weken na salaris

2 likes

Wel een leuk idee! Je kan ook een ander bedrag doen of een ander tijdsbestek bedenk ik me nu. Bijvoorbeeld als je over 3 maanden iets wilt kopen wat x kost. Dat je dat bedrag deelt door het aantal dagen of weken, en dan random bedragen verdeelt over die weken wat je dan apart moet zetten. Zijn dan ook kleine hapklare brokjes zeg maar :smiley:

3 likes

Zijn er mensen die porterenee volgen? Ik heb haar moneyplanner gekocht en volg haar cursus ‘zo word je rijk’. Ben helemaal gemotiveerd om niks uit te geven. Moet nog wel een doel bedenken voor dit jaar. Denk mn studieschuld voor de helft aflossen. Wat is/zijn jullie doel(en) in dit nieuwe jaar?

1 like

Ik ook! Ik vind haar blog en podcast erg leuk en heb de moneyplanner gekocht.
Heel fijn om er ±1 keer per week even voor te gaan zitten en alles weer in kaart te brengen.

Mijn doel is 15k in de buffer pot en 30k in totaal (4 potjes) op de spaarrekening hebben. Ik ben al aardig op weg! :smiley:

1 like

Ik lees haar blogs wel altijd. Vind de moneyplanner en de cursus voor mezelf niet zo interessant :slight_smile:

Ik hoop dit jaar 1000 euro te kunnen sparen. Niet zoveel voor sommige mensen, maar wel als je onder/rond bijstandsniveau zit (hopelijk dit jaar niet meer). Zou een stuk schelen als dat niet meer zo is, vooral omdat ik bepaalde voordelen zoals gemeentelijke belastingen niet hoeven te betalen niet krijg ivm spaargeld.

18 likes

Oh leuk! Ik wil sparen voor een beugel (zoveel geld :sob:), verder sparen voor het kopen van een huis en mijn beleggingsportefeuille laten groeien. Vind haar podcast ook fijn om naar te luisteren, mistte hem vorige week ook echt.

1 like

een jaarinkomen + meer? :cold_sweat: wow netjes. dat kost mij 15 jaar of 5 jaar helemaal niks doen naast werken en eten.

1 like

Ik heb wel eens wat spaargeld weggesluisd naar vriendinnen omdat ik echt net boven alle grenzen zat. Misschien niet oke, werkte wel.

1 like

Hm jeetje wel moeilijk hoor zo algemeen! Is er al een vloer bijvoorbeeld? En welke grote meubels heb je al, heb je nog witgoed nodig of is dat er al etc. En wil je het in 1x helemaal af of vind je het prima om met de basics te beginnen en later aan te vullen?
Ik ben zelf altijd zo goed als zonder spaargeld verhuisd en heb veel afdankers, kringloopvondsten etc. en na verloop van tijd vervangen of aangevuld. Ik vind het echt te moeilijk om een bedrag te noemen zonder te weten of daar bijvoorbeeld een wasmachine en koelkast en vloer bij moet of niet. Ik heb geloof ik destijds een fornuis voor 75 euro en een koelkast voor 100 euro van marktplaats gehaald, als je het nieuw koopt ben je al snel veel meer kwijt natuurlijk.
En als je een luxepoes bent is alles ook veel duurder natuurlijk (al schat ik jou niet zo in, maar who knows).

1 like

Maar wat de een zou budgetteren voor een kast is niet wat een ander daarvoor zou budgetteren. Ik zou gewoon kijken naar wat je ongeveer zou willen, kun je dat sparen voor je het uit moet geven en anders aanpassingen doen. Ik kan wel roepen: 5000 euro of juist 10.000 euro maar dat is denk ik ook heel afhankelijk van wat je precies wil/hoe luxe het moet etc.

2 likes