Budget- en besparingstopic

Heel interessant om te lezen! Ik ben zelf ook bezig om (samen met mijn partner) vervroegd te kunnen stoppen met werken. Vind het alleen lastig om te bepalen hoeveel geld je “nodig” hebt om nog wel comfortabel te kunnen blijven leven.

Hoe hebben jullie dat bepaald?

1 like

Het blijft natte vinger werk en zeker in NL met de vermogensbelasting. Wat wij hebben gedaan is kijken naar wat we uitgeven in een jaar. Dat is zo’n €30.000, met soms een uitschieter.
Als je rekent met de 4% regel (conservatief beleggen in indexfondsen heeft gemiddeld over de afgelopen 100 jaar 4% rendement per jaar opgeleverd, google de 4% rule of trinity study maar eens), betekent dat dat je €750.000 nodig zou hebben om jezelf levenslang €30.000 per jaar uit te keren.
Nu spelen er nog een aantal zaken mee die dit cijfer hoger of lager zouden maken, maar waar je nu weinig echt met zekerheid over kan zeggen. Denk aan:

1. Blijven we gezond?
  2. Hoe gaat ons gezin eruit zien, zijn onze potentiele kinderen straks gezond?
  3. In NL krijg je AOW. Is dat er straks nog steeds?
  4. Wat gaat er gebeuren met de vermogensbelasting?
  5. We sparen beiden ook nog voor een pensioen aanvullend op ons AOW, dus vanaf ~70 jaar hebben we minder dan €30.000 per jaar nodig
  6. Wat doet de inflatie.
  7. Blijft zzp’en zo lucratief voor mijn man

Kortom: HEEL veel factoren die onzekerheid veroorzaken. En om daar marge voor in te bouwen is ons doel nu €1.000.000 en als alles goed gaat zitten we na dit jaar op ong 25% daarvan.

Ik sluit trouwens ook niet uit dat we over een paar jaar niet al een jaar of een paar jaar stoppen met werken. Als een soort pre pensioen. Lijkt me nl heel leuk om dat te doen als je jonge kinderen hebt, als die ons gegund zijn.

Op dit moment werken we beiden echt nog heel hard en met veel plezier, maar ik vind dat wel makkelijker vol te houden nu ik weet dat ik dat niet nog 40 jaar hoef te doen.

4 likes

Thanks voor je uitgebreide reactie! Denk inderdaad dat ik moet beginnen met uitwerken hoeveel geld we nodig hebben om alle lasten te kunnen betalen, en daarna te kijken hoeveel we nog over willen hebben om uit te geven aan andere dingen (vakantie, uit eten, etc).

Historisch rendement is volgens mij inderdaad 4%, maar dat kan een stuk minder zijn door vermogensrendementsheffing… We hebben nu genoeg spaargeld om ons huidige appartement af te lossen, dus we spelen nu ook met de gedachte om dit appartement aan te houden voor de verhuur (dan hoeft inflatie ook een minder grote rol te spelen).

1 like

Als je weet wat je per jaar nodig hebt, kun je inderdaad heel goed berekenen wat je nodig hebt om jezelf de rest van je leven te onderhouden. Vuistregel is jaaruitgaven*25. Daarna kun je gaan tweaken en tunen met andere factoren die meespelen. Het is ook helemaal niet gezegd dat je nooit meer iets gaan doen waar je betaald voor krijgt. In mijn ideale beeld dat ik heb van hoe mijn leven eruitziet als geld verdienen optioneel is geworden, zit bijv ook het doen van een professionele koksopleiding en 1 of 2 avonden per week meedraaien in mijn favoriete restaurant. Best kans dat dat niet gratis hoeft.

Vet dat jullie je appartement al af kunnen lossen! Dat voelt vast lekker! Heb je al een idee wat een realistische verhuurprijs is?
Ik heb het al wel vaker gezegd hier, maar wij blijven bewust een beetje weg van vastgoed. Het is waar de grote klappers gemaakt worden, maar het is ook niet zonder risico. Als je een jaar geen huurders hebt, of groot onderhoud moet doen, is je rendement nl weg. Plus het is niet zo passief als wij zouden willen. Neemt niet weg dat het super interessant is als je wél een pand hebt met veel potentie.

Best interessant dit. Maar het kan ook maar op één voorwaarde: als je een goede baan hebt en veel geld verdient. :sleepy: Ik doe ook alles m.b.t. weinig geld uitgeven en zoveel mogelijk sparen. Maar bij mij gaat het zo traag omdat mijn baan gewoon niet zoveel oplevert. Maar ja, aan de andere kant werk ik liever hier dan dat ik iets anders zoek wat meer verdient maar waar de werkdruk ook 10x hoger ligt.

31 likes

Vooral interessant om te lezen over woon carrière. De laatste tijd hebben mijn vriend en ik het hier ook veel over. Wij wonen sinds december 2019 in een tussenwoning (nieuwbouw). Toch ben ik sindsdien ook weer veel in mijn hoofd bezig met een ander soort huis. We willen niet per se groter, wel vrijer en niet duurder haha. Hier in in de provincie Groningen zou dat best kunnen voor een lagere prijs. Aan de andere kant denk ik: we hebben veel geïnvesteerd al in dit huis en het is nog niet eens klaar :joy: Hoe denk ik nu alweer aan een ander huis haha! (En we wonen hier super fijn dus dat is het niet).

2 likes

Mmm ik denk dat een belangrijkere voorwaarde is dat je met zijn 2 bent en hierin echt een team vormt, eerlijk gezegd. Dat scheelt zo onwijs veel. Als je beiden modaal verdient, kun je met het maken van een paar grote maar juiste keuzes, al veel sparen.
Zelf heb ik me overigens laten omscholen van Finance naar IT vanuit een motivatie dat de toekomstperspectieven daar veel breder zijn en de salarissen hoger liggen. Daarvoor moest ik in eerste instantie wat salaris inleveren 3 jaar geleden, maar ondertussen verdien ik ~ €10.000 meer dan toen en verwacht ik dat dat de komende jaren nog wel meer wordt.
Die extra werkdruk vind ik acceptabel, wetende dat dit tijdelijk is EN dat ik elk moment uit zou kunnen stappen en rustig kan zoeken naar iets anders met het spaargeld dat we nu hebben.

1 like

Tip om kosten te besparen in huis, maar niet inleveren op comfort: de CV ketel op 60 zetten.

Deze tip heb ik van deze site: https://samensnellerduurzaam.nl/

Er staat dan ook een linkje bij en hoe je het precies moet doen (ik heb er 0% verstand van maar zelfs mij is het gelukt, 1 minuut werk). Volgens die site bespaar je er 60€ per jaar mee. Het komt omdat CV ketels vaak in de fabrieksinstellingen staan en dan staat het op 70-80. Heb het pas deze week gedaan dus geen idee of ik bespaard heb, maar aan comfort merk ik in ieder geval niets :wink:

En als je dan ook nog speedcomfort ventilatoren op je radiator zet ben je nog beter bezig.

Nou ja, heb behoorlijk veel in voorraad gekocht (en komende week ook nog), dus dat verklaart wel een deel. Ik hoop uiteindelijk op 25 euro per week uit te komen.

1 like

Ja ik denk zeker dat er ook een deel geluk/privilege bij zit. Dat je goed kunt leren en dus meer kans hebt op een goed betaalde baan. Dat je gezond bent. Dat je ouders je het goede voorbeeld hebben gegeven. Ik noem maar wat factoren die echt een grote boost geven. Maar ik wil ook niet dat het niet hebben van één of meer van die factoren mensen ontmoedigt. Als je bereid bent er veel voor te doen (knokken om toch van mbo naar hbo te gaan, langer thuis blijven wonen, voor de huizenprijzen gaan wonen in Groningen terwijl je roots in de randstad liggen, ik noem maar ff wat voorbeelden) is er denk ik echt voor heel veel mensen een kans.

Aan de andere kant zie ik genoeg mensen die echt de potentie hebben om dit doel succesvol en zonder al te veel “offers” na te streven (alle geluksfactoren aan hun zijde), maar ervoor kiezen om groter te wonen, elke 5 jaar een nieuwe (lease) auto nemen en minimaal 2x per maand uit eten gaan en 2x per jaar op vliegvakantie.

4 likes

Ik vind het zo jammer dat je er dan weer zo’n oordeel in gooit. Komt op mij heel superieur over. Ik vind het heel knap van jou en je vriend dat jullie dit doel nastreven en dat jullie er goed voorstaan om je doel te behalen maar waarom dan zo’n sneer naar mensen die hun leven anders inrichten? Jullie halen je levensgeluk waarschijnlijk uit toewerken naar financial independence en andere mensen stellen andere prioriteiten.

You do you, maar laat anderen ook in hun waarde.

30 likes

Ze zegt toch gewoon dat het ook andersom kan, dan wat anderen hierboven zeggen? Dus dat er ook mensen zijn die dit wel zouden kunnen, maar kiezen voor iets anders, hun prioriteiten anders stellen. Ze zegt niet dat dat een slechtere keuze is, maar dat die mensen een andere keuze maken. En dat moeten ze ook vooral doen, sommige mensen vinden het niet erg om tot hun 67e te werken maar genieten liever nu wat meer, ieder z’n keuze.

14 likes

Dat gevoel krijg ik er niet bij, maar ik kan er naast zitten. Mijn gevoel wordt veroorzaakt doordat aangegeven wordt dat sommige mensen wel potentie hebben om een FIRE lifestyle te hebben maar dat potentieel niet waarmaken (in dit geval doordat ze andere dingen belangrijker vinden). En in het woord potentie zit wel degelijk een waarde oordeel vind ik.

1 like

Dit is geen oordeel? Ieder zijn geluk. Ik zeg alleen maar dat wij niet de enige zijn die de geluksfactoren die ik eerder noem mee hebben, maar wel vrij uniek zijn in deze keuze. Ik vind er verder niks van dat anderen dat niet doen. Besef me echt wel dat wij de gekkies zijn hier. Zou het hooguit leuk vinden als FIRE aan populariteit wint, te beginnen bij degenen voor wie het praktisch binnen handbereik ligt.

Ik vind je zeker geen gekkie, maar je post kwam veroordelend op mij over door het gebruik van het woord potentie. Ik ben ook geïnteresseerd in financial planning, kijk bijvoorbeeld ook graag Graham Stephan op Youtube maar zoals ik al aangaf las ik er we een sneer in naar mensen die meer hun korte termijn behoeften vervullen.

1 like

Oh dat jij dat erin las kan, maar het was zeker geen sneer. Ik heb respect voor ieders keuzes. Soms denk ik wel dat als juist die mensen, de mensen die alles in het leven mee hebben, van FIRE zouden weten, ze er misschien ook enthousiast over worden. Het wint wel aan bekendheid. Maar de mensen die er echt niet anoniem en out in the open over vertellen, worden toch wel vaak weg gezet als excentriekelingen.

Denk dat we onbewust heel veel beslissingen maken, omdat ze logisch lijken en/of van ons verwacht worden, maar dat ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. En dan bedoel ik bijv het nastreven van een groter huis of duurdere auto.

Edit: nog aanvullend hierop. Ik post hier natuurlijk ook anoniem over onze financiële situatie. Maar ik denk dat de mensen in onze omgeving geen idee hebben. En ik denk dat de meesten er niks van zouden snappen als wij over 10 jaar allebei onze baan opzeggen. Het is aan ons niet te zien of merken wat er op onze bankrekening staat. Ik geef gewoon mooie (en dure) cadeaus, trakteer ook gewoon een vriendin op een etentje oid, loop niet op afgetrapte schoenen of in kleding met gaten. We zijn zuinig, maar niet gierig.

2 likes

We hebben het liefst aandelen, maar wel kleine stukjes van een heleboel verschillende bedrijven. Dus we beleggen via verschillende brokers in indexfondsen. Praktisch bewegen onze aandelen dus qua waardeaangroei mee met bijv. de AEX-index. Als we een crisis zoals in 2008 krijgen, zou het zomaar kunnen dat de waarde van onze portefeuille ineens halveert. Maar verlies pak je pas op het moment dat je verkoopt. Bij ons is het geld in indexfondsen geld dat vast mag en kan blijven staan, zodat we niet gedwongen hoeven te verkopen als de koers net nadelig staat
Obv wat de beurs en de wereldeconomie de afgelopen 100 jaar gedaan heeft, voelt dit voor ons als de meest veilige en minst arbeidsintensieve (je laat elke maand automatisch geld overmaken naar die fondsen en kijkt er verder niet naar om terwijl het groeit) manier om passief inkomen voor later te bouwen.

1 like

En hier zit ik als alleenstaande in een huurwoning mezelf streng toe te spreken dat ik nu écht minder geld aan boodschappen uit moet geven! Dat hele FIRE als prima verdienende single is gewoon niet realistisch. Misschien een aalmoes opzij zetten voor na mijn pensionering :woman_shrugging:

22 likes

Er zijn geloof ik wel single FIRE bloggers, maar zoals ik hierboven ook al schreef: het helpt wel gigantisch als je met twee mensen bent en je beiden dit doel even serieus neemt. Dus ik snap heel goed dat het jou niet per se aanspreekt. Maar misschien dat FIRE niet als een realistisch doel voelt, je kunt misschien wel naar iets kleiners werken?