Ik vind het toch wel een soort van privilege dat je nu dingen laat zodat je later een mooi leven kan hebben. Wie zegt dat je later haalt?
Ben zelf sowieso een slecht voorbeeld want ik heb geen handen maar gaten. Maar alleen op de woningmarkt komen is nu bijna onmogelijk (en ik woon al in de periferie) en woon juist bewust gehuurd nu ook want geen onderhoud .
Er was eerder ook een andere FFâer (of was dat nog EGF?) die hier helemaal into was. Or itâs you met een andere account XD. Weet de naam niet meer. Vind het wel fascinerend om te lezen overigens, maar echt ontzettende ver van mijn bed show!
Ja ik denk hier weleens aan als ik zie wat ik per maand aan pensioenpremie betaal; allemaal leuk en aardig maar tegen de tijd dat ik met pensioen mag ben ik waarschijnlijk boven de 70 en wie zegt dat ik dat haal?
Ben helemaal pro sparen en een beetje op je uitgaven letten en aan de toekomst denken, maar realiseer me ook heel goed dat ik nu leef en dat morgen niet beloofd is. Vind het wat dat betreft altijd een beetje gevaarlijk om te sparen âvoor laterâ. Wil ook nu wel een beetje comfortabel leven en genieten en niet altijd ieder dubbeltje omdraaien om maar zoveel mogelijk te sparen.
Klinkt misschien een beetje pessimistisch trouwens maar is gewoon iets waar ik weleens over nadenk.
Ja dat is zeker een privilege. Maar de vraag of je later haalt is natuurlijk altijd relevant, dat is voor mij geen excuus om niet aan langetermijndoelen te werken. Voor nu is statistisch gezien de kans dat ik over 10 jaar nog steeds leef groter dan de kans dat dat niet zo is. En als ik de komende 10 jaar:
- In een huis woon dat kleiner is dan ik zou kunnen betalen, doch groot genoeg voor een gezin;
- in een auto rijd die de rest vd wereld totaal onboeiend vindt, maar die me comfortabel van a naar b brengt
- mijn best doe om een goede werknemer te zijn (wat je sowieso zou moeten doen bij betaald werk)
- intentioneel ben over elke aankoop die ik doe
Pluk ik daar over 10 jaar écht de vruchten van. Voor zo ver ik dat niet nu al doe, want leven zonder financiële stress is al heel fijn.
@mikselke Ik vermoed dat ik dat was onder een andere naam
Ik snap zeker je punt en ik spaar zelf ook.
Alleen ik zou niet uit eten gaan/vakanties skippen zodat ik een paar jaar eerder met pensioen zou kunnen. Ik wil niet over x aantal jaar terug kijken op een zo zuinig mogelijk leven.
Dit is natuurlijk ieders eigen keuze.
Was jouw pf niet Belle?
Dat vraag ik me ook wel af @JeMoeder, wat ga je dan straks DOEN met al die tijd? Je schreef iets over werken als kok, maar als dat is waar je intens gelukkig van wordt, waarom doe je dat dan niet nu al?
Wel heel interessant om te lezen allemaal, hoewel het niet bij mij zou passen.
@anon95331300 Klopt, dat was ik! Grappig dat je dat onthouden hebt!
@Crusti_Croc Ja goeie vraag, volgens mij is het meer excentriek voor mensen met ons inkomen. Maar er zijn genoeg gezinnen die zo moeten leven omdat ze maar 1 kostwinner hebben. Gaat meer om wat mensen van je verwachten als je beiden een goede baan hebt en daar niet per se aan voldoen.
@Merel Nadenken over wat je gaat doen als je niet meer de structuur van een betaalde baan hebt, is wel echt goed om te doen. Anders val je in een zwart gat. Ik ga niet nu een koksopleiding doen en in mijn lievelingsrestaurant werken omdat:
- Ik dat niet fulltime wil moeten doen, maar meer hobbymatig uit interesse
- Ik daarmee waarschijnlijk lang niet zo goed zou verdienen als ik nu met mijn huidige baan doe
- Ik mijn huidige baan erg leuk vind met een goede verhouding tussen werkdruk en beloning en vrije dagen
Kijk, ik weet ook niet precies hoe mijn leven en interesses er over 10 jaar uit zien. Ik hoop dan kinderen te hebben en het lijkt me heerlijk om niet het bordje âgezinâ samen met het bordje âwerkâ omhoog te moeten houden. Kijk maar eens naar alle ouders die hun kinderen nu thuis hebben, terwijl hun baas ook nog verwacht dat zij hun werk goed doen.
Op dit moment zijn er een aantal dingen waar ik graag meer tijd voor wil hebben.
- Europa verder ontdekken, liefst met een tent maar miss tegen die tijd met een gezin en dus met wat meer comfort
- Vrijwilligerswerk doen, iets waarbij ik kan helpen om kinderen die in armoede opgroeien te helpen
- Een echte koksopleiding doen en bij mijn favo restaurant een dag of 2 dagen per week meedraaien om ervan te leren
En wellicht zien die ideeën er straks anders uit. Maar ik denk niet dat ik per se 40 uur betaald werk moet doen om me niet te vervelen.
Welke brokers gebruik je om te beleggen? En hoeveel procent van jullie inkomen beleggen jullie?
Wij zijn ook bezig met fire, maar momenteel hebben we nog genoeg dingen die we in ons huis willen doen. We zijn nu aan het beleggen en proberen extra af te lossen op ons hypotheek maar dat gaat nog niet zo snel
De grootste is Fitvermogen, niet zo bekend en ook niet super gebruiksvriendelijk, maar wel heel voordelig qua transactiekosten.
Tot mijn man voor zichzelf ging was ons spaarpercentage 50%. Dat zal hoger worden nu hij voor zichzelf is gestart, maar hangt dus ook samen met of hij het hele jaar een betaalde opdracht heeft. Het is niet zonder risico. Maar als dat wél zo is schatten we dat we rond de 65-70% uit gaan komen. Simpel gezegd: we leven van mijn salaris en sparen zijn winst.
Leuk dat jullie ook bezig zijn! Hoe heb je het leren kennen? Hoe lang zijn jullie bezig en wat is jullie percentage nu?
Wow, dat vind ik echt heel knap en snap dus ook dat jullie op deze manier sneller fire zullen zijn.
Is jullie huis al afbetaald of zijn jullie dat ook versneld aan het doen?
Petje af hoor. Vind het heel knap en inspirerend!
Ik snap dus niet zo goed waarom dat knap en inspirerend is als je een 3 a 4x modaal inkomen per maand hebt en ervoor kiest om te leven als iemand met minder geld.
Ik had nog een edit op mijn bericht gedaan, maar denk niet dat je dat gezien hebt. Wat leuk dat jullie ook fanatiek bezig zijn! Hoe en wanneer heb je van FIRE gehoord?
5-10% is echt al heel netjes!! Als je daarnaast nu nog in je huis investeert, haal je dat er ook uit. Hetzij in meerwaarde, hetzij in woonplezier.
Ons huis heeft nog de originele hypotheek, maar daarvan staat de rente nu nog 8 jaar vast tegen <2%. Het huis is nu overigens 2,5x meer waard dan de hypotheek die erop zit, maar daar heb je natuurlijk niks aan als je niet wilt verkopen. Met wat we nu gespaard hebben zouden we dit jaar de hyptoheek volledig af kunnen lossen. Echter is dit nu zoân goedkope lening (we betalen nog geen âŹ300 hypotheekrente per maand na belastingaftrek), dat we hem lekker laten staan. Mocht het nieuwe rentevoorstel over 8 jaar ineens 5% zijn ofzo door gebeurtenissen in de wereld of de ECB die de rente kunstmatig verhoogt, kunnen we altijd nog aflossen. Beleggen in indexfondsen levert nu meer op.
Ik vind jouw reacties niet altijd heel prettig. Je reageert direct wat ervoor zorgt dat ik jouw reacties aanvallend vind overkomen.
Ik vind het knap, omdat er genoeg mensen zijn die met hun salaris meegroeien. Die wooncarriĂšre willen maken (steeds een groter huis) en duurdere autoâs kopen. Ik vind het knap als mensen op de rem trappen en nadenken waar Ze Het geld aan uit geven en wat ze ermee willen doen. Het hoeft niet altijd sneller, mooier, groter, duurderâŠ
Oh ja, mensen hebben wel vaker problemen met mijn directe bewoording. Ik stoor me daar niet aan.
Dan verschillen we van mening. Ik vind er niks knaps aan.
Als iemand lagere maandlasten heeft op een 3/4x modaal inkomen met 2 personen dan de gemiddelde alleenstaande met 1 modaal inkomen is het in principe ook niet spannend? Ik snap Lula wel, want ja als je op 1 inkomen alles kunt betalen en je hebt 1, veel hoger, inkomen volledig over dan is het eerder een prestatie dat volledige geld jaarlijks uit te geven. Dat zou zelfs mij niet lukken hahaha
Volgens mij nuanceer ik genoeg in mijn berichten hoor. Ik geef een aantal keer aan dat streven naar een pensioen vanaf je 40e een stuk makkelijker is met zijn twee. En als je daarnaast nog de mazzel hebt dat je goed kunt leren, gezond bent en er iemand in je leven was om jou te helpen leren omgaan met geld.
En Japan is supervet, dat is het sparen natuurlijk echt waard!
Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen alleen maar zou moeten sparen voor een vroeger pensioen dan gebruikelijk. Ik denk dat dat lang niet bij iedereen past ook. Maar ik denk wel dat het bij meer mensen past dan dat er mensen zijn die het nu doen, omdat het niet echt een realistisch scenario lijkt. Het lijkt vooral iets dat alleen in Amerika kan en alleen als je beiden >âŹ80.00p per jaar verdient. Maar als je de cijfers ernaast houdt, kan het dus wel degelijk.
Ik vind dat sommigen in dit topic wel heel zuur reageren. Er wordt gevraagd naar hoe een forumster haar doelen probeert te bereiken. Daar geeft ze eerlijk antwoord op en dan komen er negatieve reacties. Ik snap dan wel dat in Nederland nooit gepraat wordt over geld.
Alsnog is het wel âmakkelijkâ gezegd. Jullie hebben hele lage woonlasten (kasboekje topic) maar starters die NU willen kopen en niet op een afgelegen plek wonen, maar naar een dorp in midden NL willen, hebben gewoon een hypotheek van 400k of meer. Tenzij je tijdens je studie sĂșperveel hebt kunnen sparen of ouders hebt die schenken. Dan zit je hypotheek dus al 4x zo hoog dan je jouwe of hoger.
Jouw vriend werkt nu als ZZPâer en verdient daarmee een netto loon dat voor de gemiddelde loonslaaf nooit haalbaar is. Ongeacht je opleidingsniveau. Probeer dat wat jullie nastreven maar eens te doen op echt 2x modaal, zeker als je kinderen wil die dan naar een opvang moeten. Dan kun je misschien wel 5 jaar eerder stoppen, ervan uitgaande dat wij met 70/75 pas met pensioen zullen gaan.
De anderen die in dit topic aangeven dit na te streven, ben ook wel benieuwd naar hun situatie! Mochten ze daar enige details over kwijt willen.
Er wordt hier nu toch gewoon antwoord gegeven op een vraag? Vanuit de referentiekader van die persoon?
Ik wil graag weten hoe een leeftijdsgenoot op haar 40ste met pensioen kan. En stel daar vragen over. Zij reageert erop door te vertellen hoe zij dat doet. Ze geeft daarbij ook aan dat ze geluk heeft dat ze goed kan leren, een goede baan heeft en een vriend die dezelfde doelen streeft.
Er wordt haar specifiek gevraagd hoe het met haar spaardoelen gaat, door iemand die weet dat zij met zulke doelen bezig is. Daarna vraagt iemand anders nog specifiek door. Waarom zou @JeMoeder dan 300 disclaimers in haar bericht moeten zetten over dat dit inderdaad niet voor iedereen haalbaar is en ook als het haalbaar is, niet iedereen deze keuze wil maken? Daar ging het gewoon niet over.
Overigens is het voor mij ook niet haalbaar. Mijn vriend en ik werken beide in het onderwijs, ik denk dat wij niks meer uit mogen geven als we op ons 40ste met pensioen zouden willen :â)