Budget- en besparingstopic

Oké dit is eigk een ergernis maar ik had een spaardoel voor mezelf gesteld (volgens mij 3000€ zonder belastingteruggave) en daarna heb ik niet genoteerd wat mijn startbedrag was van m’n spaarrekening, oh mss kan ik een spaarpotje aanmaken.
Nu moet ik dat dus terug gaan rekenen.
En ik heb bedacht dat ik al het vakantiegeld dat ik krijg daar ook voor ga gebruiken, en dan mn decembergeld als extra bovenop de 3000€ is.
Ik hoop ook eigk dat net iets meer haalbaar is maar ik wil ook realistisch blijven op de zomer als er weer meer kan en ik dus ook meer geld uitgeef.

Edit : nou dat was een pijnlijk begin, ik heb deze maand al veel extra’s gespaard maar betaal m’n zorgverzekering altijd in 1 x van m’n spaarrekening.
Maargoed de eerste 306,53 zit in het potje!
Ik begon mijn spaarrekening met €12203 en het doel is dus €15203 te sparen.
(dit zal meer zijn want ik verwacht nog een deel van de 6000€ die ik apart heb staan voor de belastingdienst te mogen houden, maar dat wil ik apart zien van m’n spaardoel).
Ik spaar trouwens voor een koophuis :sweat_smile:, lekker onbereikbaar.

5 likes

Maar wat wil jij eigenlijk van mij horen nu? Je blijft maar hameren op dat het niet kan, omdat de omstandigheden van mensen anders zijn?

Ja, nu een huis kopen is crap. Maar de hypotheekrente is mega laag, je betaalt geen overdrachtsbelasting én die hoge hypotheeklast mag je ook tellen als spaargeld, want daar zit de verplichte aflossing in die ervoor zorgt dat het huis over 30 jaar van jou is.

Volgens mij praat ik in genoeg nuances en is duidelijk genoeg dat ik snap dat niet iedereen hier enthousiast van wordt of het als iets haalbaars zit. Zoals iemand hierboven al zegt, hoop ik ook dat het naast elkaar kan bestaan.

En met onder je stand leven bedoel ik niet meer dan dat wij inmiddels een inkomen van €100K (waar we hard en heel bewust naartoe hebben gewerkt) hebben, maar dat we geen lifestyle inflation hebben. Blijven in het rjjtjeshuis wonen, rijden een niet fancy auto, gaan kamperen of backpacken, struinen marktplaats en vinted af en maken nog steeds intentionele keuzes over alles waar voor betaald moet worden. Ik neem geen schoonmaker, ik koop geen boeken maar wacht een paar weken tot het boek dat ik wil lezen bij de bieb beschikbaar is, stuur er bij vrienden vaker op aan om te wandelen met een picknickmand ipv borrelen op een terras (pre corona) etc. Dat hoeven we niet te doen, maar dat doen we wel. En dat dit voor andere mensen heel vanzelfsprekend is, vind ik alleen maar heel positief. Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die het juist heel vanzelfsprekend zouden vinden om alles wat binnenkomt uit te geven, en die mensen halen hopelijk iets uit mijn berichtjes. Of niet, zelf weten :sweat_smile:

24 likes

Ik zie (op blogs enzo) dat tips over financiën vrijwel altijd gaan over besparen. Dat ligt op zich ook voor de hand. Maar ik lees weinig over je inkomen verhogen, dat is ook ingewikkelder natuurlijk. Terwijl daar wel het verschil zit. Je kan proberen een paar tientjes besparen op je boodschappen maar je gaat er pas echt financieel op vooruit op het moment dat je meer gaat verdienen.
Maar misschien dat dat wel gewoon iets is waar geen tips voor zijn, maar iets waar je geluk voor moet hebben.

Ik mag best zeggen dat ik die term een vieze bijsmaak vind hebben? Want dat heeft ie voor mij en vele anderen. Je hoeft dat niet steeds letterlijk te schrijven, want men leest de rest van je posts ook. Ook het steeds blijven benoemen van die 100k etc. Prima dat je er trots op bent, mag best maar dit is wel maximaal onder anderen hun neus wrijven.

Je doet er gewoon makkelijk over vind ik. Je hebt een geprivilegieerde situatie en daar ben je je tot op bepaalde hoogte zeker van bewust. Maar dan ook nog zeggen dat jullie excentriek zijn. Sorry, imho is dat special snowflake. Ik probeer juist de andere situaties te nuanceren waarin dit gewoon GEEN mogelijkheid is. Daarom ben ik ook benieuwd naar de situatie van anderen hier die eerder zouden willen stoppen. Of zij, voor anderen, in een meer relatable situatie zitten. Want dat ben ik met Ovenschaal eens. Als je 10k netto per maand verdient en jullie maandlasten zijn zo laag als ze zijn, vind ik het geen prestatie van wereldformaat of inspirerend.

Voor mij overigens geen jaloezie ding want ik ben superblij met m’n woonplek/leventje en baan van nu. Ik zou dat niet ruilen voor nu 40 u pw werken en een mega giga spaarrekening. Zou niet weten wat ik de hele tijd moest doen als ik met 40 zou stoppen met werken.

5 likes

Ik moet zeggen dat ik bij dit soort websites en methodes me erger aan het je moet hard werken om je doel te bereiken. Alsof mensen die dit niet kunnen niet hard werken. Misschien juist vanuit Amerika en soort VVD idee van maakbaarheid. Als je arm bent is het je eigen schuld.

Zeg overigens niet dat iemand dat hier zegt, maar wel altijd het we werken hier hard voor. Dat zal ook zeker zo zijn natuurlijk, maar er zijn genoeg mensen die net zo hard of misschien nog veel harder werken maar hier nooit bij in de buurt komen

17 likes

@JeMoeder ik vind het knap dat jullie zo doen, ik zou namelijk wel lekker een nieuw autootje kopen en een mooie glitterwrap erop laten zetten en elke maand mn nagels, wimpers en bikiniwax laten doen. Ik was super geïnteresseerd in wat hier boven allemaal stond en kwam daarbij op je kasboekje. Daar staat dat jullie 10.000pm verdienen, is dat bruto of netto? want hierboven heb je het over 4000-5000. (bij de 10.000 dacht ik wel ff ja jzs zo kan ik het ook).

@Ovenschaal je verwoordt het echt precies goed

€10K is nu, ~€5K was voordat mijn man voor zichzelf begon afgelopen jaar. Is ook niet elke maand €10K, drie weken vakantie nemen is €7,5K minder inkomen die maand.

1 like

thanks voor de verheldering!

Volgens mij lees ik iets anders dan anderen hier. Ik vind @JeMoeder juist overkomen als iemand die zich heel bewust is van haar privileges.

20 likes

Ben het eens met wat hier wordt gezegd over Fire in het algemeen.

Maar dan wat betreft @JeMoeder. Je zegt dat Fire inderdaad niet voor iedereen haalbaar is; je geeft als voorbeelden dat je geluk moet hebben dat je goed kan leren en dus daardoor een goed inkomen kan hebben, en dat je vanuit huis uit hebt moeten leren sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat je dan dus uit een gezin moet komen dat (goed) heeft kunnen sparen mis ik ook het volgende. Namelijk dat jij geld hebt kunnen lenen van je ouders en daardoor je fijne woning in een goede periode hebt kunnen kopen, die nu twee keer zoveel waard is en waar je maar €300 hypotheek voor betaalt.

Door zo luchtig te doen over “geluk moeten hebben met goed kunnen leren” en “hard moeten werken” heb ik het idee dat je je juist niet bewust bent van je privilege.

2 likes

Ik snap wel wat er gezegd wordt, maar voor mezelf is het met name kijken naar mogelijkheden die wel kunnen & opties die er zijn i.p.v. denken “kan niks sparen”. Ik raak daardoor wel geinspireerd en denk na over welke keuzes te maken. Het is een keuze om bijv. in een relatief dure stad te wonen i.p.v. in een dorp, nieuwe kleding i.p.v. 2e hands te kopen en boodschappen bij Albert Heijn te doen i.p.v. op de markt&via “togoodtogo”. Sommige keuzes kosten wel meer tijd, maar blijven keuzes in mijn situatie. Mijn gelnagellak laat ik al niet meer doen sinds de lockdown haha, dat is toch weer 30e per 3 weken. Die beleg ik nu.

5 likes

Ik vind dit echt een vervelend gesprek worden. @JeMoeder hoeft haar verhaal toch niet kapot te nuanceren? Het is evident dat ze veel geluk heeft gehad. Maar daar gaat haar post gewoon niet over. Iemand vraagt haar iets, zij antwoordt. Ik heb heb idee dat mensen nu de neiging hebben haar situatie te gaan vergelijken met alles en iedereen, maar dat staat helemaal los van waar die post in wezen over ging. Fucking chill voor jou @JeMoeder dat jij geluk hebt gehad en You Do You!!!

Daarnaast wil ik ook benadrukken dat FIRE gaat over het volgende: Je denkt hyperbewust bewust na over waar je je geld aan uitgeeft, en alles wat je niet uitgeeft stop je in een investering/spaarpot zodat je eerder ‘financieel onafhankelijk bent’. Dit principe kan vrijwel iedereen** toepassen. En natuurlijk heb je met een hoger inkomen en lagere kosten meer vrijheid om keuzes te maken. En natuurlijk heeft de een meer geluk dan de anders en zaten onze ouders op een fucking goudmijn in die tijd. Maar dat snapt toch iedereen? Waarom moet dit 22934x genuanceerd worden?

En dat die FIRE mensen allemaal rijk zijn is gewoon niet waar. Velen van hen kiezen juist voor levensgeluk ipv carrière (maar waarom zeg ik dit uberhaupt? Dit is eigenlijk ook helemaal niet relevant) en zijn vooral bezig hun leven zó te bezuinigen zodat ze uiteindelijk maar 800 euro per maand nodig hebben om hun gezin te onderhouden. Het mes snijdt immers aan twee kanten: Klein uitgavenpatroon creëeren = minder nodig hebben voor de toekomst = tegelijk meer sparen/beleggen = weer eerder financieel onafhankelijk. Dus ik zou zeggen dat voor mensen met wat minder financiële vrijheid dit ook (misschien wel juist) interessant is om over te lezen want deze mensen zijn echt knettergoed in staat om alle kosten in hun leven te verminderen.

Bovenstaand is gewoon het principe van de FIRE beweging. Deze mensen* laten theezakjes drogen aan een waslijn om ze te kunnen hergebruiken en gebruiken uitwasbare babyluiers die ze met de hand wassen, wat natuurlijk ver gaat. Als jij gewoon lekker naar het restaurant wilt is dat helemaaaal dikke prima! Iedereen zijn levensgeluk natuurlijk!

*Sommige echte diehards in die wereld. Ik nuanceer hem alvast even. Aanhangers van de beweging bepalen uiteraard allemaal zelf tot hoever ze het waard vinden om het door te trekken.

** Behalve natuurlijk als je echt nu al ieder dubbeltje moet omdraaien. Maar misschien zijn alle besparingstechnieken alsnog interessant voor je dan.
En ook bij medium/weinig geld kan het interessant zijn. Elke euro kun je terugrekenen naar een tijdsaanduiding eerder financieel onafhankelijk. Je kunt bijvoorbeeld denken: Wil ik nu deze mascara kopen of beleg ik deze 7 euro zodat ik over een aantal jaar uiteindelijk 23 minuten*** eerder financieel onafhankelijk ben?

*** Ik verleen geen rechten aan deze wilde gok.

34 likes

Ik snap echt niet dat jij na zoveel disclaimers nog steeds mij probeert te wijzen op het feit dat ik me niet bewust ben van mijn privileges. Dan heb je niet goed gelezen of willen lezen.

Ik zeg overigens ook niet dat dit alleen kan als je geluk hebt. Ik zeg dat dat het een stuk makkelijker maakt. Je kunt ook datzelfde geluk hebben en besluiten iets totaal anders te doen.

En ik heb geen geld van mijn ouders gekregen. De aankoop van ons huis vond plaats voordat mijn man en ik goed en wel een relatie hadden. Mijn man heeft een deel van zijn hypotheek bij zijn eigen ouders afgesloten, omdat het mes daar 2 kanten op sneed: mijn man zou een lagere rente betalen dan aan de bank, maar mijn schoonouders zouden nog altijd meer rendement op dat geld maken dan wanneer zij het op een spaarrekening zouden laten staan.

Maar geld maakt geld ja. Dus als je dit soort trucjes kan doen, omdat je ouders hebt die ook spaarzaam hebben geleefd, is dat wederom geluk hebben. Dat zegt niet dat dit huis anders niet had kunnen worden gekocht.

6 likes

Budgettipje dan van mijn kant :wink: op vinted staan een heleboel sensationail lakjes en led lampen te koop. Kun je zelf je gelnagels zetten. Doe ik al jaren. Altijd verzorgde nagels, fractie van de prijs en je hebt ook niet het gedoe van steeds een afspraak moeten maken. En als een nagel beschadigd is, fix je dat ook makkelijk zelf.

Edit: ik kan de kleur macchiato aanraden als je van natuurlijke nagels houdt.

21 likes

Misschien kan er een apart FIRE topic gemaakt worden? Ik vind het ook meer bij investeringen passen dan bij besparen. Dan is de discussie hier weg. Ik denk dat hier heel veel mensen meelezen die minder/weinig te besteden hebben en dan is het niet fijn om te lezen hoeveel spaargeld iemand elk jaar opzij kan zetten. De mensen die het verhaal van oa @JeMoeder wel willen lezen/inspirerend vinden kunnen dan daar terecht.

9 likes

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar dat werd toen geweigerd omdat dit topic al bestond. Maar volgens mij moeten we verder ook lekker ophouden over hoeveel ik kan sparen. Verder ben ik namelijk net zo goed altijd op zoek naar de beste bespaartips. Daarvoor kom ik in dit topic.
Als mensen graag verder willen kletsen over FIRE doelen, DM me en dan zetten we daar het gesprek voort.

8 likes

Ik zie dit iets anders, voor mij insinueert het niet dat je niet hard werkt, als het niet lukt deze doelen te behalen. Maar dat wél deze doelen halen, niet lukt zonder er hard voor te werken. Je werkt in beide gevallen hard.

1 like

Ik vind het ook interessant wat @JeMoeder schrijft. Ik volg zelf ook wat financiële blogs en kan mij in sommige principes van FIRE goed vinden. Ik zou een apart topic ook fijn, zeker omdat het dan niet schuurt tov mensen die juist minder te besteden hebben op dit moment (snap dat het voor hun niet fijn is om zulke berichten te lezen).

1 like

Het past voor mij in het hele maakbaarheid verhaal. Er zijn zoveel geluksfactoren die bepalen dat je dit wel of niet kan. En hard werken komt dan eigenlijk pas helemaal op het einde die dat extra duwtje geeft. Overigens is hard werken ook niet voor iedereen weggelegd, in die zin ook een privilege.

Even als disclaimer, dit is niet direct een reactie op het gesprek hier of dat ik vind dat mensen zeggen dat anderen niet hardwerken oid. Het zijn gewoon mijn associaties met het hele hard werken.

Ik vind het overigens wel verfrissend dat steeds meer mensen op manieren kijken naar of later minder werken of juist bewust nu kiezen voor minder uur. Tijdens mijn studie had ik het gevoel dat er echt werd neergekeken op kiezen voor minder werk en het hele werken om te leven. Dus ben blij dat het nadenken over minder werk normaler wordt. Sowieso lekker zelf doen wat fijn is natuurlijk

3 likes

Al dan niet een apart topic zou ik prima vinden hoor, maar wordt wel weer voorbij gegaan aan wat FIRE inhoudt: je leven zo zuinig mogelijk inrichten zodat je zo vroeg mogelijk ‘financieel onafhankelijk’ bent. Dit kan dus met ieder inkomen en gaat dus ontzettend over Budgetten en Besparingen. Hierboven toevallig het voorbeeld van iemand die het goed heeft, maar dat is eerder toeval. (Oke, het FIRE deel dat gaat over beleggen/ investeren zou hier dan misschien minder op zijn plek zijn.)

1 like