Budget- en besparingstopic

En ook op springuitjes zoals m’n schoonmoeder ze noemt. Alles x2

1 like

Ik heb deze ook gekocht naar aanleiding van jouw post! Dus dankjewel :smiley:

Het lijkt me dus echt leuk en handig om het soort tips uit te wisselen dat ik met mijn ludieke voorbeeld gaf. Op egf ging het meestal over kortingsacties en zo en dat kan ook handig zijn maar vond ik zelf niet heel interessant. Nu ik er over nadenk, het ging dan ook vaak over hoe je daarmee soort van vals kon spelen en dat vond ik maar mwoah. Maar dat terzijde.
Maar echt praktische tips voor mensen die dubbeltjes om moeten draaien, is daar niet een hoop mee te doen?
Gewoon kleine dingen waarmee je je leven net wat leuker aan kunt kleden.
Zoals zoiets simpels als nooit bosuitjes (springuitjes?) hoeven kopen echt een fijne gratis toevoeging aan je eten kan zijn.

Ik dacht trouwens eerst dat je een grapje maakte met theezakjes te drogen hangen @Eddie, vond ik hilarisch tot ik zag dat je refereerde aan een uit het leven gegrepen voorbeeld (of was dat ook bij wijze van spreken, mijn mind is zo blown dat ik het slecht kan inschatten). Then again, ik zal nooit de ‘consuminder’ (oeh dat lijkt wel een stom woord.) tip vergeten om voor het bezoek je lekkere koffie steeds verder te versnijden met de Palace koffie van 65 guldencent om ze er stiekem aan te wennen.
Dat soort immorele fratsen bedoel ik dus nadrukkelijk niet. Maar fijne tips om meer te genieten met minder.

9 likes

Nou, mijn tip is dan om het basilicumplantje dat je bij de supermarkt koopt meteen om te potten in een groter potje en er een beetje nieuwe aarde bij te doen! :slight_smile: Dan kan je er wel tot een jaar mee doen.

5 likes

Het ziet eruit alsof jij volleerd bent in het onderhouden van prei en bosuitjes. Bij mij gaan ze altijd rotten. Hoe doe je het???

Echt niks bijzonders, in wat aarde gepropt in een potje op de vensterbank!
Eerder had ik weleens bosui in water, maar dat werd een ellendig slijmerig geheel als het te lang stond :sick:

ja ik doe de watertruc. misschien toch eens kijken naar potten!

Dit is ook wel een interessant artikel van de consumentenbond over vaatwastabletten: https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/test-vaatwasmiddelen

De vaatwastabletten van Lidl komen als beste uit de test en kosten 7 cent per stuk (artikel is wel wat verouderd dus of de prijs nog helemaal klopt, weet ik niet). Ik woon een paar km bij de Lidl vandaan, maar 1 keer per maand ga ik naar de Lidl om daar oa vleesvervangers te kopen. Dat scheelt echt zoveel tov andere supermarkten. Als je veel bakt, is het ook interessant om daar de basis dingen te kopen zoals suiker. Scheelt soms wel 30 cent per pak. Koffiebonen koop ik ook bij de Lidl.

5 likes

Ik sta elke keer weer versteld van het verschil in wat je bijvoorbeeld voor verse koriander betaalt.
Markt/Turkse supermarkt: 3 grote bossen voor 1,50 (had laatst bij Turkse supermarkt 3 bossen voor 40 cent per stuk zelfs)

Albert Heijn: 1,15 voor 15 gram. Waar ik als liefhebber echt alleen meewarig om kan lachen.

Ik snap dat niet iedereen zit te wachten op zoveel (maar je zou er ook eentje kunnen kopen ipv 3 of 4 haha), de truc om het lang te kunnen bewaren die bij mij altijd werkt is om het in een glaasje water te zetten alsof het een bosje bloemen is, en die dan met een zakje eroverheen in de koelkast te zetten.
Blijft dan verbazingwekkend lang goed.

Of je doet er een paar pijnboompitjes, wat olijfolie en een stukje parmezaanse kaas bij (dat is ook een fijn product om met een klein beetje je pasta enzo te upgraden) en je maakt korianderpesto en dan heb je een ware delicatesse.
(tenzij je zo’n genetische afwijking hebt waardoor je koriander niet lust :stuck_out_tongue_winking_eye:)

14 likes

jaaa maar dit moet je ook wel in de buurt hebben
ik woon nu aan een straat waar ik groente en kruiden kan kopen bij de turk, maar met een verhuizing naar het platteland in het noorden op de planning is mijn boodschappenbudget nu al aan het janken. bij mijn vriend zit alleen de grote gele supermarkt en ben zo veel meer geld kwijt daar :confused:

1 like

Jaja I know moet je privileged in wezen. Twijfelde al over een disclaimer. Lesson learned.

33 likes

Ja volgens mij betaal je 2,80 voor de vaatwastabletten vd Lidl en daar zitten dan 40 en soms 44 stuks in.
Volgens mij heeft de AH ook eigen merk vaatwastabletten die even duur zijn.
Zelfs met een 1+1 aanbieding op A merken, zijn de lidl vaatwastabletten toch iets goedkoper.

Voor (poeder)wasmiddel ga ik meestal naar de lidl ivm prijs/kwaliteit.

3 likes

De waspoeder van Lidl komt ook heel goed uit de tests van de consumentenbond! Ik weet niet of het de goedkoopste is, maar wel goedkoper dan A-merk en mijn was wordt er schoon van en ruikt prima daarna. Ook de was van onze dochters wordt er goed schoon van (doe modder of ontlasting wel eerst voorbehandelen).

4 likes

White privilege, beauty privilege, Turkse supermarkt privilege. In die volgorde.

3 likes

Dank voor de Vinted tip! Zojuist 6 sensationail lakjes gekocht voor 17,50! (Lamp had ik al)

1 like

Ahh tof!!

Over vinted hè: ik heb wel eens gedacht dat als je een beetje oog voor mode/merken/kwaliteit hebt, dat je vinted best kan gebruiken om marktplaats of kringloop vondsten op door te verkopen. En de meeste verkopers daar kunnen ook nog wel wat leren als het gaat om een product aantrekkelijk op de foto zetten. Dus als je er dan ook nog mooie foto’s van weer te maken kan dat denk ik best een lucratieve handel zijn. Heb er zelf alleen geen zin in dat nog te doen naast een fulltime baan, haha (plus geen verstand van mode trouwens).

Over foto’s op Vinted trouwens: ik neem ook schoenen mee in mijn overzicht (al zou ik die denk ik niet snel 2e hands kopen ivm dat ze naar je voet gaan staan) en kom soms aan-foto’s van sandaaltjes tegen met niet bepaald verzorgde voeten…:nauseated_face:

1 like

Korianderpesto is ook lekker met cashewnoten!! Ik wil dit nu met Turks brood.

1 like

Maar zou je daar nou echt trots op zijn? Gewiekst is het wel, maar is het niet een mooiere gedachte dat iemand iets moois kan kopen in een kringloopwinkel die dat nooit op een andere manier had kunnen bemachtigen?

24 likes

Ja hoor, uiteindelijk steek jij er gewoon de tijd en kennis in om mooie spullen te kopen die te goedkoop worden verkocht/weg gedaan. Dan is die tijd die jij erin steekt toegevoegde waarde en wordt het in mijn ogen ondernemerschap. Volgens mij zijn er veel onethischer manieren om je geld te verdienen.

Edit: het is ook niet anders dan wat allerlei 2e hands “vintage” winkeltjes doen trouwens.

1 like

Is toch gewoon handel en hoe het werkt? Ik vind het juist mooi en slim als mensen kansen zien voor side hustles. Mensen worden toch niet verplicht het bij jou op vinted te kopen maar kunnen ook gewoon zelf in de kringloopwinkel hele rekken doorspitten voor een goedkope parel?

Het is hier soms echt een bijzonder sfeertje waarin geld verdienen heeeel vies is blijkbaar. En ja ik heb genoeg mensen in mijn directe omgeving die geen 52% belasting betalen dus ik heb geen elitaire bubbel.

14 likes