Dit doe ik ook, als mijn salaris binnenkomt dan maak ik meteen een deel over naar spaarrekening. Heb ik eigenlijk altijd gedaan zodra ik fulltime ging werken.
Dit kan natuurlijk alleen als je niet van maand tot maand leeft en alles wat binnenkomt nodig hebt voor de vaste lasten. Maar als je wel geld overhoudt en je wil graag sparen, dan werkt dit misschien wel goed.
Verder is mijn bespaartip vooral om wat langer na te denken voordat je iets gaat kopen.
Is het koopdrang, of heb je het echt nodig?
Al is dit in mijn geval vooral omdat ik geen onnodige zooi in huis wil halen, de bijkomstigheid is dan dat je er ook geld mee uitspaart. Het geeft mij ook rust om kritischer op aankopen te zijn en daarmee minder in huis te halen.
Er zijn natuurlijk ook aankopen die je niet perse nodig hebt, maar waar je wel heel erg blij van wordt. Dat zullen dan ook dingen zijn die ook langer in je hoofd blijven zitten, wat voor mij dan de doorslag geeft om het wel aan te schaffen.
In elk geval: slaap er een nachtje over en bedenk dan of je het nog steeds wil.
En verder: we (=ik+man) bestellen bijna nooit eten, dat is bij ons echt een uitzondering. En we gingen pre-corona ook niet vaak uit eten, maar vooral als we iets te vieren hebben. Nou zijn we ook gewoon suffe huismussen, dus ik vind het ook super leuk om samen wat hapjes te maken en een film marathon te houden ipv uit eten te gaan. En zo blijft uit eten gaan ook iets bijzonders. En als we dan op vakantie gaan dan gaan we wel vaker uit eten bijvoorbeeld.
Ik denk dat dit kopen + uit eten/afhalen misschien ook samenhangt met dat ik niet midden in een stad woon? Er zijn ook minder prikkels om iets te kopen of eten te halen.
Het is ook een keuze en een trade-off: voor sommige dingen betaal je voor het gemak/tijdsbesparing (zoals eten afhalen, schoonmaker inhuren). Als dat gemak zwaarder weegt dan je wens om te sparen, dan is dat natuurlijk ook prima. Maar de meeste mensen kunnen niet allebei tegelijk en iedereen moet die afweging voor zichzelf maken.
Misschien helpt het ook om een spaardoel te hebben.
De afgelopen jaren heb ik met mijn man altijd een spaardoel gehad zoals 1 maand op vakantie gaan, of verbouwing aan huis.
Dat is dan ook weer een motivatie om voor te sparen (bijvoorbeeld: ik spaar dan liever langer door voor die verbouwing, dan dat ik daarvoor een lening moet afsluiten of bouwdepot oid en daar weer rente over moet betalen).
En iedereen zit natuurlijk in een andere situatie. Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet sparen omdat er niks overblijft.
Ik weet dat ik in een luxe positie zit, dat ik überhaupt kan sparen. Het geeft me ook gemoedsrust dat ik een buffer achter de hand heb.
En er zijn ook mensen die het gewoon lekker vinden om veel geld uit geven en geen noodzaak hebben om te sparen. Moet iedereen lekker zelf weten natuurlijk.
Ik denk ook dat sommige mensen van nature wat ‘zuiniger/spaarderiger’ zijn aangelegd en anderen hebben van nature meer een gat in hun hand (bijvoorbeeld ik spaarde vroeger mijn zakgeld op zodat ik iets groots kon kopen wat ik graag wilde hebben en mijn broertje wilde zijn zakgeld altijd meteen aan van alles uitgeven).