Budget- en besparingstopic

Oh ik vind potjes juist super fijn! Ik heb totaal niet het gevoel dat mijn potje leeg moet, maar dat ik het juist zo vol mogelijk wil houden en misschien helpt het mee dat als ik er over heen ga ik dat ook wel aan kan. Maar ligt misschien ook aan de soort potjes?

5 likes

Jaa ik lees heel vaak dat bij heel veel mensen dit fantastisch werkt, maar mijn hoofd is duidelijk niet zo geprogrammeerd. En het is ook zo’n gedoe qua administratie, haha.

Wat ik regelmatig wel doe is een maandje echt een harde grens aan boodschappengeld te doen, en die best laag te leggen. Dat motiveert me dan om die maand geen flessen wijn te kopen, creatief te zijn in de keuken (grote porties, seizoensproducten, minder vlees, budgetrecepten zoeken die wél superlekker zijn) en de vriezer/voorraadkast weer eens leeg te eten.

2 likes

Wat bij mij echt helpt om goedkoper te eten. Investeren in een goede vriezer. Ja het duurt even voordat je de kosten terug hebt.
Maar hierdoor vaak 1 plus 1 op vlees of vis kunnen opslaan. Maar ook aanbiedingen van brood e.d.

Hierdoor zijn de boodschappen stukken goedkoper geworden.

4 likes

Wat ben je ongeveer kwijt per maand aan boodschappen als ik vragen mag?

Jaaa een vriezer is echt mijn tip. Wij hebben naast ons koelkast met koelvak nog een losse vriezer (tafelmodel) en we gebruiken ‘m zoooveel. Ik label alle restjes op datum, wat er in zit en voor hoeveel personen het is. Zo gooien we nooit wat weg. Ook koop ik vaak vlees met 35% om vervolgens in te vriezen. En van die zakken met diepvriesgroenten zijn ook fijn: heb je altijd verse groente in huis en kun je altijd wel een maaltijd in elkaar flansen (dus minder besteldrang)

5 likes

Ja, als je de ruimte hebt is een vriezer inderdaad echt wel een booster voor je budget. En dan ook meteen een grote “moekepan” waar je flinke porties soep/stamppot/pastasaus in kan maken en fijne invriesbakjes.

@anon12348926 Boodschappen zijn mijn Waterloo qua budget. Ik hou van koken en bakken, ben nu de Aziatische keuken aan het ontdekken dus sla ook regelmatig groot in bij de toko en we hosten ook best vaak etentjes. Er wordt hier elke week wel iets van taart gebakken ook, bijvoorbeeld. En ik wil vlees graag of biologisch of van de scharrelslager kopen.

Dus het komt uiteindelijk vaak neer op €500-€650 per maand. Nu is mijn man ook wel echt een grote eter en zijn de basisboodschappen die ik elke week haal voor ontbijt/lunch/tussendoor al snel €40 (denk aan kaas, kwark, eieren, melk, koffiebonen etc., het is er ook niet beter op geworden nu we beiden thuis werken) En mijn man eet elke dag zo’n eiwitreep van Body&Fitshop. Die kopen we wel in de aanbieding, maar ook dan kosten ze nog €1 per stuk dus 1x in de 8 weken wordt er weer voor €60 daar besteld…

Nou ja ik praat dit voor mezelf dus goed door me voor te houden dat we zelden uit eten gaan of eten bestellen. En dat ik af en toe een strenge budgetmaand er tussendoor fiets.

Ik doe er wel veel aan om het niet echt de spuigaten uit te laten lopen. Ik maak altijd een eetplanning, om te voorkomen dat we dingen weg moeten gooien. En ga naar de groentenboer met marktprijzen, de Aldi, soms de Lidl en de AH eigenlijk alleen voor de “exotische” producten of goede aanbiedingen.

1 like

Dit doe ik ook, als mijn salaris binnenkomt dan maak ik meteen een deel over naar spaarrekening. Heb ik eigenlijk altijd gedaan zodra ik fulltime ging werken.
Dit kan natuurlijk alleen als je niet van maand tot maand leeft en alles wat binnenkomt nodig hebt voor de vaste lasten. Maar als je wel geld overhoudt en je wil graag sparen, dan werkt dit misschien wel goed.

Verder is mijn bespaartip vooral om wat langer na te denken voordat je iets gaat kopen.
Is het koopdrang, of heb je het echt nodig?
Al is dit in mijn geval vooral omdat ik geen onnodige zooi in huis wil halen, de bijkomstigheid is dan dat je er ook geld mee uitspaart. Het geeft mij ook rust om kritischer op aankopen te zijn en daarmee minder in huis te halen.
Er zijn natuurlijk ook aankopen die je niet perse nodig hebt, maar waar je wel heel erg blij van wordt. Dat zullen dan ook dingen zijn die ook langer in je hoofd blijven zitten, wat voor mij dan de doorslag geeft om het wel aan te schaffen.
In elk geval: slaap er een nachtje over en bedenk dan of je het nog steeds wil.

En verder: we (=ik+man) bestellen bijna nooit eten, dat is bij ons echt een uitzondering. En we gingen pre-corona ook niet vaak uit eten, maar vooral als we iets te vieren hebben. Nou zijn we ook gewoon suffe huismussen, dus ik vind het ook super leuk om samen wat hapjes te maken en een film marathon te houden ipv uit eten te gaan. En zo blijft uit eten gaan ook iets bijzonders. En als we dan op vakantie gaan dan gaan we wel vaker uit eten bijvoorbeeld.

Ik denk dat dit kopen + uit eten/afhalen misschien ook samenhangt met dat ik niet midden in een stad woon? Er zijn ook minder prikkels om iets te kopen of eten te halen.

Het is ook een keuze en een trade-off: voor sommige dingen betaal je voor het gemak/tijdsbesparing (zoals eten afhalen, schoonmaker inhuren). Als dat gemak zwaarder weegt dan je wens om te sparen, dan is dat natuurlijk ook prima. Maar de meeste mensen kunnen niet allebei tegelijk en iedereen moet die afweging voor zichzelf maken.

Misschien helpt het ook om een spaardoel te hebben.
De afgelopen jaren heb ik met mijn man altijd een spaardoel gehad zoals 1 maand op vakantie gaan, of verbouwing aan huis.
Dat is dan ook weer een motivatie om voor te sparen (bijvoorbeeld: ik spaar dan liever langer door voor die verbouwing, dan dat ik daarvoor een lening moet afsluiten of bouwdepot oid en daar weer rente over moet betalen).

En iedereen zit natuurlijk in een andere situatie. Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet sparen omdat er niks overblijft.
Ik weet dat ik in een luxe positie zit, dat ik überhaupt kan sparen. Het geeft me ook gemoedsrust dat ik een buffer achter de hand heb.
En er zijn ook mensen die het gewoon lekker vinden om veel geld uit geven en geen noodzaak hebben om te sparen. Moet iedereen lekker zelf weten natuurlijk.
Ik denk ook dat sommige mensen van nature wat ‘zuiniger/spaarderiger’ zijn aangelegd en anderen hebben van nature meer een gat in hun hand (bijvoorbeeld ik spaarde vroeger mijn zakgeld op zodat ik iets groots kon kopen wat ik graag wilde hebben en mijn broertje wilde zijn zakgeld altijd meteen aan van alles uitgeven).

5 likes

Wat een leuk idee!! Ik wil nu een zeepklopper haha.

1 like

Ik hou van potjes. Maakt het voor mij veel overzichtelijker. Als ik 100 euro op mijn rekening heb, dan koop ik eerder teveel dan wanneer ik 25 voor een week erop heb.

Voor mij is 1 van de tips: 2 rekeningen. 1 vaste lastenrekening en 1 voor boodschappen, uitjes etc.
O, en sparen voor jaarlijkse vasten. En sparen als vaste last meenemen.

Koopzegels vind ik trouwens ook een goede manier om te sparen. Meer rente dan op je spaarrekening.

2 likes

Ik ging een tijd terug vanuit milieu overwegingen zelf vloeibare handzeep maken uit Marseille zeep. En ik vond het wel goed gelukt, lekker met wat druppels sinaasappel olie.
Nou daar was mijn man het niet mee eens en hij had een nieuwe zeep pompje met vloeibare zeep gekocht, terwijl ik dat juist wilde voorkomen met mijn zelf gemaakte zeep hahaha :joy:

Hetzelfde voor schoonmaak middelen. ik vond ook dat we alles met schoonmaakazijn/soda konden schoonmaken, maar hij wil gewoon allesreiniger en kant en klare badkamer spray gebruiken. Dus nu gebruik ik het dan alleen, ook prima, scheelt weer 50% aan onnodige stoffen in schoonmaak middelen en plastic verpakkingen, is toch weer een win.

1 like

Ja ik heb zelf ook zo’n 500/600 euro per maand aan boodschappen. Ik wil het graag leren hoe we kunnen budgetteren, ik denk dat het vooral bij mij ligt aan geen overzicht hebben, of iets te vaak gehaast boodschappen doen. Ik kom ook te vaak in de supermarkt omdat ik het gewoon heel lastig vindt vooruit te plannen qua eten. Ik ga morgen maar eens naar de markt.

1 like

Wij maken per week een boodschappenlijstje aan de hand van wat wij die week eten.
We eten wel altijd wat we lekker vinden en in de aanbieding is.
Ook gebruiken wij vaak de restjes van een andere dag in bijvoorbeeld de pastasaus heen (extra groenten!)
Daarnaast kopen wij veel voordeel verpakkingen qua vlees die we dan onderverdelen voor in de vriezer.
Brood scoren we via toogoogtogo (11 broden voor 9.98 laatst).
Vaatwastabletten halen we bij de Lidl (44 stuks voor 2.79= 6 cent per wasbeurt)
Wasmiddel halen we frisse reus(100 wassen voor €10) deze willen we gaan onderverdelen in een kleinere fles, zodat we beter kunnen doseren bij de wasbeurten.
Robijn wasverzachter kopen we als die 3 voor €5 is.
Verder halen we vaak wat grotere verpakkingen bij de toko.
We willen nog een Excel bestand maken met waar de basics het goedkoopst zijn buiten de aanbiedingen om, maar die is nog in aanbouw

2 likes

Nou ja, ik heb dus een net zo hoge uitgave, maar wat mij helpt (en eerlijk gezegd ook best wel veel tijd kost):

  1. Weten wat je nog in huis hebt. Ik ga eens in de maand mijn kastjes en vriezer af en schrijf dan alles op wat daar nog ligt.
  2. Weten wat er die week in de aanbieding is en op dat moment in het seizoen.
  3. Obv de info onder punt 1 en 2 een weekmenu maken. En waar dat kan voorsorteren op een grotere portie van één of meerdere van die gerechten, zodat je een maaltijd extra voor in de vriezer hebt of die week 2 dagen hetzelfde eet (scheelt ook weer een avond koken, vind ik zelf altijd chill)
  4. Prijzen in de supermarkt vergelijken obv hetzelfde gewicht. Op de prijskaartjes in het schap staat altijd de prijs per kg of liter van een product, dat vergelijkt makkelijker. Bijv bij olijfolie is het ene kleine flesje misschien per stuk goedkoper, maar de literfles is goedkoper per liter.
3 likes

Een dag niet koken vind ik ook echt ideaal, vooral op drukke dagen. Ik kook vaak voor 2-3 dagen en warm het daarna in de magnetron op. Ik haat koken overigens ook.

3 likes

Ik kocht vroeger veel te veel kleding ‘zomaar’, omdat het goedkoop was in de uitverkoop of omdat ik zin had om iets te kopen ofzo, dan was ik er uiteindelijk niet echt blij mee, droeg het weinig, zonde van het kledingstuk en van m’n geld. Nu heb ik een lijstje met dingen die ik nog ‘zoek’/graag wil, en daar zet ik dan alle eisen die ik er aan heb bij. Ik zocht een winterjas, die moest een neutrale kleur zijn, helemaal waterdicht, met een donzen voering, met ritsen in de zakken, met een afritsbare capuchon, zonder gebreide manchetten, met een binnenzak, met een rits die ook van onder open kan of zo’n split aan de achterkant voor op de fiets, etc, etc. Toen heb ik net zo lang gezocht tot ik een jas vond die precies aan al die dingen voldeed, die was vrij prijzig, maar die heb ik nu wel al 4 jaar met veel plezier aan.
Zo’n eisenlijstje helpt mij echt als ik weer eens ergens iets in de uitverkoop zie, dan kan ik veel makkelijker denken ‘leuke trui, maar hij voldoet maar aan 4 van de 6 eisen, dus ik koop het niet’.
Dit natuurlijk geredeneerd vanuit de luxepositie dat ik genoeg kleren heb om aan te trekken en genoeg geld heb om te kopen wat ik wil.

13 likes

Thanks! Heb nu met mijn vriend afgesproken dat we even. 300 euro gaan pinnen voor 1 maand eten en dat we het daarmee proberen te doen. Wordt beetje krap maar zou wel een super leuk doel zijn.

Waar ik mij wel aan erger is de hoeveelheid plastic overal, mijn kinderen zijn gek op die snoep paprika’s maar altijd als ik die koop zit er een grote plastic emmer omheen. En als ik kook heb ik teveel plastic.

Ahh ja maar het is goed om jezelf te challengen! En zie als deel van die challenge ook dat je je kasten en vriezer probeert leeg te eten. Dan snijdt het mes aan drie kanten: het ruimt lekker op, je wordt er creatief van én je gaat je boodschappengelddoel halen.

En als je zoals ik bent drink je die maand ook ineens een stuk minder alcohol :crazy_face:

1 like

Een tip als je het niet erg vindt om meerdere supermarkten langs te gaan: gebruik de barcode scanner van de winkelapp.

Zo kost alpro kwark bij de ah (400 gram) €2.09 en bij de Dirk €1,89
De yoghurt in pak van alpro kost bij de ah (750 gram) €2,09 en bij de Dirk €1,79.

Dit is met meerdere producten zo. Soms scheelt het 10 cent, soms een halve euro. Ik vind dat de moeite waard.

De producten die ik het meest koop (beleg, schoonmaakartikelen etc) scan in thuis eerst met de diverse apps. En dan schrijf ik op wat ik waar moet kopen. Het scheelt dat beide supermarkten in hetzelfde dorp zitten en zelfs in hetzelfde ‘winkelcentrum’.

8 likes

In dezelfde strekking werk ik met ‘betaal jezelf eerst uit’. Ik maak van mijn salaris een vast bedrag over naar mijn pinpas, en dat is het voor die maand. Wil ik een broek kopen? Ja dan is er niks over voor een blouse. Moet ik meer benzine die maand, dan komt er geen kleding. Oh geen geld op de pas -> vriezer/voorraadkast leeg eten. Qua sparen heb ik een ‘‘toekomst’’-pot, en aparte potjes voor specifieke doelen als auto-onderhoud, zorg eigen risico + lenzen, al geboekte/geplande vakanties.

3 likes

Ik zit er lekker in vandaag. Nog wat budgettips:

Anti droge benen
Ik heb in de winter altijd heel veel last van droge benen. Nu heb ik laatst bij de Tuinen (ik moet Holland&Barret zeggen nu hè?) Een scrubhandschoen voor €3,49 gekocht en bij de Kruidvat deze bodymilk voor €6,39. De combi is perfectie. Na 2x scrubben en 4 avonden smeren zijn mijn schenen weer helemaal zacht en nog belangrijker: jeukvrij. Ik gebruik de bodymilk nu ook op mijn gezicht omdat mijn dagcrèmen op is (ssssht niet tegen de gezichtsroutinepolitie zeggen) en dat voelt ook superfijn voor mijn huid daar.

Snelle, lekkere budgetmaaltijd

  • Gnocchi (AH huismerk, €1,79)
  • Pakje zachte geitenkaas (Aldi, € 2,19)
  • Potje groene pesto (ik kocht zo’n klein bakje verse bij de groentenboer, maar die van €0,92 bij de Aldi will do)
  • Cherrytomaatjes 200 gr (~€1 bij mijn groentenboer)
  • Sperziebonen 300 gr (~€1 bij mijn groentenboer)

Cherrytomaatjes halveren. Sperziebonen halveren en even kort koken. Gnocchi opbakken in wat boter. Sperziebonen bij de gnocchi samen met de pesto, geitenkaas en tomaatjes. Eet smakelijk!

Wij zijn met zijn 2, dit is genoeg om met 4 personen van te eten dus dit is dan iets dat we die week 2x eten.

Rituals Douchefoam dupe
Ik hou van douchefoams, is het ultieme luxe gevoel voor mij. Die van Rituals vind ik heerlijk, maar €8,50 voor een douchegel vind ik onzin. Deze van Etos is een perfecte vervanger. Nu 2 voor €5,25, prima deal.

Geurkaarsen
Als ik bezoek heb hou ik er in het bijzonder van om op het toilet een geurkaars aan te steken. Dat vind ik zo ultiem gastvrij staan. Maar ja, zonde om een geurkaars van €25 op te branden op een wc (en eerlijk: dat vind ik sowieso een veel te groot bedrag voor welke geurkaars dan ook).
Deze van Kruidvat zijn TOP en kosten €2,49 per stuk.

11 likes