Budget- en besparingstopic

Ik zou echt zeggen 200 euro. 100 euro is wel te doen voor een maand ofzo als het echt /panik\ is maar dan kan je eigenlijk nooit iets extra halen, of naar de bakker, of een gebakje voor je verjaardag (denk ik) en dan zou ik het heel snel beu zijn

1 like

Ik zou dat echt niet redden denk ik, maar dat is dan mijn probleem :weary:

Ik kom iedere maand wel uit op 200 nu. Ik hou gewoon van veel eten. Zou misschien iets minder kunnen zijn als ik vrijgezel zou zijn, vriend eet hier altijd de kasten leeg.

Een bedrag kan ik er niet voor je op plakken, maar:

  • dingen zelf maken/voorbereiden (dus geen voorgesneden dingen of kant en klare dingen als soep, saus, kruidenmix, maaltijden)
  • veel koken en in porties invriezen of meerdere dagen eten
  • naar de markt, Turk en Lidl/Aldi
  • een voorraadkast opbouwen met aanbiedingen en voordeelverpakkingen, plus kruiden die je bij de Turk of toko haalt
  • je een aantal goedkope recepten eigen maken
  • met het seizoen mee eten

Mijn favoriete goedkope maaltjes:

  • vega chili
  • linzencurry of linzensoep
  • ĂŒberhaupt soep eigenlijk, je kan alle groente + bouillon + kruiden koken en pureren, eventueel een aardappel erdoor koken om het iets dikker te maken
  • frittata (gewoon dikke omelet met alles wat je nog in de koelkast hebt en op moet)
  • gebakken rijst met restjes groenten en ei erdoor geklutst
  • stevige groenten die je in de aanbieding vindt met olijfolie en peper en zout + kruiden die je lekker vindt geroosterd in de oven
  • je kunt een pastasaus maken van ui + knoflook bakken met elke groente die je lekker vindt en er dan een schep yoghurt of room doorheen roeren met kruiden en als je het hebt wat geraspte kaas
  • je kunt ook een overschotel maken van elke groente kleingesneden en geroerbakt met ui en knoflook en kruiden tot het gaat is, en dan aardappels koken en stampen met melk of boter of crĂšme fraiche, wat je maar hebt, dat eroverheen smeren in een ovenschaal en halfuurtje op 180c

Ok ik kan eeuwig doorgaan hahah HMU als je een keer wil weten hoe je met bepaalde ingrediënten cheap kan koken hahaha

18 likes

Maar de vraag is niet wat je nu uitgeeft, toch? Er werd gevraagd naar het laagste bedrag waarmee je het zou kĂșnnen doen, en ja dan lever je vast wel wat in qua “lekkere dingen” maar dan kun je nog steeds gezond en gevarieerd eten. Nu let je er waarschijnlijk niet op omdat je koopt wat je wilt, maar niet willen is iets anders dan niet kunnen

Ik denk dat de 120 van @Crusti_Croc heel redelijk is; voor 10 a 15 euro per week heb je (van een goeie markt) al genoeg groente en fruit en als je dat aanvult met pasta, rijst, brood etc van huismerk en op aanbiedingen let, goed je koelkast leeg eet, kom je een heel eind.

3 likes

Ja dan is mijn antwoord 150. Maar misschien kan het wel nog lager idd, oke 120 euro als max.

Ik probeer inderdaad 120-150 euro aan te houden voor eten/huis. Mooiste zou zijn als daar ook nog katteneten en grint bij zou zitten, maar dat wordt lastig.

2 likes

Ik zou barebones denk ik ook op ~€30 pppw uit komen. Als de eis is dat je dan ook nog gezond en gevarieerd eet.

Dan wordt het bij mij denk ik ontbijten met havermout, brood met pindakaas als lunch, appels/bananen en goedkope biscuitjes tussendoor en water of thee (1 zakje voor een hele pot) als drinken. Qua avondeten grote porties koken van goedkope maaltijden (linzensoep, chili sin carne, pannenkoeken enzo)

1 like

Oja, als je ook een beetje normaal wil leven maar wel prijsbewust zou ik ook zeggen 120 ong per maand, dat heb ik als student jaren gedaan. Met tips zoals die van @grace en @Marquez moet dat wel lukken. Ik zat voor dat bedrag ook niet eens reclamefolders door te spitten voor aanbiedingen.

5 likes

Mijn vriend en ik hebben nu 300 euro per maand op de gezamenlijke rekening voor eten maar moet eerlijk zeggen dat we bijna altijd wel wat bij moeten storten. Maar als ik op zou letten zouden we het daar wel van redden, dus ik zou ook zeggen als minimum (dus wel goed opletten maar dat je nog wel een beetje normaal kan eten) 120-150 euro pp. Als het echt zou moeten zou 100 pp ook nog wel lukken maar dan wordt het wel echt puzzelen.

1 like

Geen sorry vond het een leuke vraag! Maar dacht dat je er mee bezig was vandaar :grinning:

Ik zit zelf rond de 150-200 euro per maand, maar heb alleen een vriesvakje en weinig ruimte voor voorraad.
Denk dat als ik een losse vriezer had, ik 100 euro zou kunnen besteden omdat ik dan restjes kan invriezen, to good to go kan gebruiken en meer groenten/vleesvervangers in de aanbieding kan kopen.

2 likes

Doet me ook wel een klein beetje denken aan boekweitgrutten! Handig voor pannenkoeken bakken, gewoon als pap (zoet of hartig), of na het als pap te hebben gekookt opbakken.

Alleen heb ik dat nog nooit als vervanging van rijst oid gezien. Kan ik wel eens proberen. En polenta ga ik ook eens kopen!


@Quinoa dat kan ik bevestigen dat het echt veel geld scheelt als je een normale diepvries hebt. Ik had eerst ook een vakje en dat is echt waardeloos qua voorraad. Je wordt wel handig met proppen enzo, maar echt veel besparen kan je niet.

1 like

Ik heb een paar maanden moeten leven van 60-80 euro pm aan boodschappen geld, 60 euro was mijn streven gezien ik dan nog wat geld over hield om iets leuks te doen oid. Het is mij toen gelukt en ik hield soms ook nog eens wat over.
Het was wel echt omdat het moest
 maar ik vond het niet eens erg en het was best makkelijk om te doen :sweat_smile:

3 likes
  • van 1 maaltijd at ik meestal 3x (in combi met avonddiensten) en ik had maar een iniminivriezer
  • indien iemand vroeg of ik wilde blijven eten: JA!
  • geen frisdrank meer een geen melk meer enkel water en thee.
  • via scoupy nam ik alle lekkere dingen zoals soms gratis cola of snoep oid
  • op werk nam ik soms overgebleven brood mee van dag ervoor. Ook als er daar iets werd gegeven zag ik het als traktatie voor mij (zorg, dus regelmatig gebak oid)
  • ik at bijna vega toen die tijd.
  • aanbiedingen en anders kocht ik het niet.
  • als er toen too good to go bestond zou ik dat zeker hebben gedaan
  • echt kijken naar wat goedkoop is om te ontbijten en te lunchen, zoals yoghurt en wat op brood.
  • pannenkoeken en soep at ik meestal elke week wel

Af en toe kreeg ik van mijn ouders een pakketje met siroop en luxe crackers die ik lekker vond bijv.
Bedenk je wel dat ik het moest
 Ik zelf vond de uitdaging erg leuk. De eerste week toen ik dit deed had ik week boodschappen gedaan alleen dat ging zo slecht dat ik er 3 weken van at :sweat_smile: toen ben ik per 2/3 dagen boodschappen gaan doen.
En ik at ook wel eens friet van de snackbar en mijn leven was toen echt top :ok_hand: behalve mijn geld situatie :grin:

9 likes

Wow wat knap. Ik eet nu regelmatig ook 2-3 keer hetzelfde en dat scheelt sowieso echt veel

1 like

Ik eet ook bijna altijd 2-3 keer achter elkaar hetzelfde. Naast dat je goedkoper uit bent en minder eten weggooit vind ik het echt HEERLIJK om in Ă©Ă©n keer genoeg te hebben en niet 7 van de 7 dagen te hoeven bedenken wat ik moet eten, ik :heart: restjes

6 likes

Ja ik ook! Vooral op drukke dagen en ik haat koken, haha.

2 likes

Ik heb juist altijd een hekel aan meerdere dagen achter elkaar hetzelfde eten haha. Met een dag ertussen vind ik het prima maar 2-3 dagen achter elkaar precies hetzelfde vind ik niks. Ergens wel gek want met dagenlang hetzelfde ontbijt of dezelfde lunch heb ik echt nul problemen. Maar probeer er met avondeten meestal een dag tussen te laten zitten, dus bijv maandag koken, dinsdag weer wat anders koken en dan woensdag een restje van maandag. En tegenwoordig heb ik een grote vriezer waar ik heel blij mee ben dus als het iets is wat goed in te vriezen is (pastasaus, curry, soep etc) dan gooi ik m’n restje in de vriezer.

3 likes

Ik eet ook zelden 2x hetzelfde avondeten achter elkaar, weet ook niet zo goed waarom maar dat vind ik inderdaad ook niet leuk.
Ik doe nog een variatie op jouw tactiek. Ik ga soms een middag “mealpreppen” en dan kook ik 3 of 4 batchmaaltijden. Dus bijv een pan erwtensoep, een pan pastasaus, een pan stoofvlees en een pan bami. En die vries ik dan in porties in. Dan kook ik doordeweeks ook grote porties, maar dan gaat wat daarvan over is ook gewoon de vriezer in en eet ik weer iets anders uit de vriezer die week. Dan kan ik vaak 7 dagen elke avond wat anders lekkers eten en hoef ik soms maar 2x te koken.

Mijn Corona hobby was om Indonesisch te leren koken (ik koop dus zelden boeken, maar “De bijbel van de Indonesische keuken” heeft het tot mijn stapel met boeken-die-ik-ook-daadwerkelijk-gebruik geschopt) en nu kook ik ook regelmatig een middag Indonesisch in batch. Dat vries ik dan in in van die bakjes die je ook krijgt als je Chinees afhaalt, dus met een beetje bami, beetje kip in kokoscurry en beetje krokante tempĂ© bijv. En dan kunnen we 5 avonden eten alsof we bij de toko afgehaald hebben, maar dan voor ~€4 per portie ipv €12 per portie. Zo chill.

We hebben een tijdje een hello fresh abo gehad voor 5 maaltijden per week. Dat is vooral fijn als je even nul inspiratie hebt en je zaterdagochtend eens wilt besteden aan wat anders dan een weekmenu bedenken en alle boodschappen doen. Maar naast dat dat best wel prijzig is (€5 per maaltijd bij 5x2 maaltijden), kun je daarmee dus Ă©n niet mealpreppen Ă©n moet je elke avond uitgebreid koken.
Ben nog steeds fan van hoe lekker die maaltijden zijn, maar is nu dus echt alleen nog maar voor weken waarin ik zo druk ben in het weekend dat ik nul zin heb om na te denken over de boodschappen die week.

6 likes