Budget- en besparingstopic

Wat is scoupy dan? Ik ken dat helemaal niet.

Via de app kan je korting krijgen op verschillende producten of je krijgt het volledige aankoopbedrag terug

1 like

Haha toen ik ooit nog wel eens scoupy gebruikte deed ik dat altijd. Niet bewust ivm de andere gegevens op de bon, maar ik ging gewoon naar de winkel voor alleen die aanbiedingen. Voelde me wel altijd een beetje een gier als ik dan zo’n bon indiende met alleen actie producten, maar wel beter vanwege wat zij ermee kunnen.

1 like

Ik moet wel zeggen dat ik bestellen niet bij de kosten voor boodschappen reken! Anders zou ik aanzienlijk hoger uitkomen haha. Denk dat we ook nog wel bijna 100 euro per maand aan eten bestellen besteden, bovenop de 350 voor boodschappen (met 2 personen).

Wij zijn afhaal van onze eigen rekeningen gaan betalen, weet niet of je die splitsing hebt maar wij kwamen daardoor wel een stuk beter uit op onze gedeelde rekening.
En ik ben me er bewuster van als we afhalen, we doen die kosten ongeveer om en om.

1 like

Maken jullie ook gebruik van een jaarbegroting? Of alleen een huishoudboekje?

Nog nooit over nagedacht, maar misschien is dit best een goed idee om te maken. Al weet ik nog niet of het echt handig is nu, maar proberen kan altijd. Ik heb overigens een inkomsten/uitgaven/sparenbestand en een apart bestand voor de boodschappen.

@Konijntje Ik zit dus ook met wisselende inkomens van royalties en mijn baan in loondienst (die ook per maand verschilt). En ik herken dat tekort komen en de onrust, dus misschien is een jaarbegroting hier ook een goed idee.

Vandaag voor 16 euro aan zaadjes gekocht (groente, kruiden en bloemen) bij de Lidl. Voor nu een uitgave, maar hopelijk pluk ik daar over een tijdje de vruchten ( of eigenlijk groenten :wink: ) van. Heb wel wat meer meegenomen zodat dingen ook gemakkelijker kunnen misgaan enzo.

2 likes

Ah ja ik dacht ook misschien is dit best wel handig om te maken! Ook voor al die terugkerende dingen als cadeautjes, abonnementen die jaarlijks betaald worden etc. Bedankt voor jullie ervaringen, klinken positief dus ga er even voor zitten binnenkort.

Ik heb een potje waar ik geld in stop waarvan ik weet dat het eens per jaar nodig is. Eigen risico (gaat altijd op), bieb, tandarts controle, lidmaatschappen en dat soort shit. Maak ik 60 euro per maand naar over en dan kan ik die rekening direct daar uit betalen. Ik vind het altijd zo demotiverend om daar mijn ‘echte’ spaarrekening voor te gebruiken.

7 likes

Dit doe ik inderdaad ook, ook met bijvoorbeeld de gemeentelijke belastingen. Herken dat het zo zonde is om het van je spaarrekening te halen, haha.

Welke? Ik wil ook overstappen

1 like

Oke ik ga ook zo even kijken. Ik heb nu nog gas maar ik stap binnen 9 maanden over naar gasloos/warmtepomp

Kijken of het voor mij ook lukt want ik wil graag gewoon even shoppen bij de c.blue haha

Ik had mijn stagiaire gevraagd dit te maken en het recept naar dr geappt, met erbij dat ze alles bij de Turkse supermarkt kon halen.
Had ze blikken tomaten van 850(!!) gram gebruikt, 3 stuks.
Ik heb er denk ik wel 30 liter soep van gemaakt :sweat_smile::sweat_smile:, iedereen kreeg zo’n yoghurt emmer mee en ik heb thuis nog een pan van 10 liter gemaakt.

5 likes

Huh deed je in het weekend 2 of 3 keer per dag boodschappen? :flushed: Of lees ik dat verkeerd?

Gebruiken jullie voor boodschappen/horeca etc. een aparte rekening? Mijn vriend en ik hebben een gezamenlijke rekening waar alle vaste lasten vanaf worden geschreven, hier maken we iedere maand geld naar over. Voor boodschappen hebben we dan zo’n spaarpotje en zodra we iets hebben gekocht bij de supermarkt boeken we dan dat bedrag van het spaarpotje naar de lopende rekening.

Alleen worden alle incasso’s op andere momenten afgeschreven, dus het gebeurt ook wel eens dat we dan ergens gaan lunchen en we dat van die rekening betalen, maar er daarna bijvoorbeeld nog een verzekering moet worden afgeschreven en dat we dan weer extra geld moeten overboeken. Ik raak daardoor het overzicht nogal kwijt, dus ik zit te twijfelen of we een extra rekening moeten openen voor boodschappen/horeca/bestellen, maar ik vind het ergens ook weer zonde dat je dan weer moet betalen voor een extra rekening.

1 like

Ja, ik heb een inkomsten/vaste lastenrekening en eentje voor de rest. Als het moet kan ik wel pinnen van de vaste lastenrekening, maar doe ik liever zo min mogelijk. Overigens heb ik de rekeningen bij 2 banken zodat als ING storing heeft ik nog met Rabobank kan betalen.

1 like

Dat is ook wel een goeie inderdaad! Ik zie dat een extra rekening 2,45 per maand kost, dus dat is ook wel te overzien.

Ik ben zelf bij beide banken 1.70 e. per maand kwijt voor de rekening.

In het kader van budgetteren en besparen heb ik een nieuwe zak hydrokorrels bij het grofvuil gevonden en een nog prima mattenklopper :grin:

5 likes

Wij zitten bij knab en daar kan je een onbeperkt aantal rekeningen/spaarrekeningen openen onder 1 account zeg maar, dus je betaalt 1 vast maandbedrag. We hebben 2 rekeningen geopend, een voor de vaste lasten (die pinpas gebruiken we ook niet) en een voor de boodschappen/alles wat we pinnen in winkels!

2 likes

Ik al eerder een rotan stoeltje en mijn moeder ook weleens wat. Ga niet elke dag het hele dorp afstruinen, maar als ik er langs kom kijk ik altijd wel even.

En net nog een salontafeltje van een vriendin gehad omdat ie bij hun in de weg stond :slightly_smiling_face:

1 like