Ja precies, zo’n eerste jaar is het een grote gok. Maar na een jaar kan je precies het contract uitkiezen wat je zelf wilt.
Het is wel zo dat bij die vergelijkingssites de korting geld is. En de hoogte van die korting (en ook de andere bedragen) zijn een beetje afhankelijk van het verbruik dat je invult.
Ik zelf kook bijv. alleen op gas, dus verbruik 10m3 per jaar. Dat is extreem weinig, maar ik moet wèl veel vaste kosten betalen. Als ik dan invul dat mijn verbruik maar 10m3 is, krijg ik geen hoge kortingen te zien. Ik kies dan wel voor die grote cadeaus, I.c.m. een hoge gasprijs. Want ik verbruik zo weinig gas, dat die hoge cadeaubonnen daar tegenop wegen. Maar voor 95% van de mensen geldt gewoon dat ze best wel wat gas gebruiken en dan wil je gewoon een lage gasprijs. Daarmee ben je voordeliger uit dan met een grote cadeaubon (die krijg je soms als je rechtstreeks bij een leverancier afsluit). Rechtstreeks bij leveranciers zijn de contracten vaak duurder omdat er geen concurrentie is.
Ik heb zelf dus bij zo’n vergelijkingssite gewerkt en mensen geadviseerd. Ik kreeg echt betaald om een eerlijk advies te geven en hoefde niks te verkopen, hooguit vragen: ‘wilt u dat ik dit aanvraag of zal ik het naar u toe sturen zodat u er nog rustig naar kan kijken?’ en heel vaak legde ik ook alleen maar uitgebreid uit hoe het werkt.
Ik raad iedereen dan ook echt aan om gewoon naar die vergelijkingssites te bellen en om advies te vragen. Zij zijn gebaat bij jaarlijks terugkerende klanten door een zo goed mogelijk advies te geven; iemand zomaar iets aansmeren deden wij dus ook echt niet.