Budget- en besparingstopic

Ja, scheelt wel dat de hoofdvestiging van mijn werk vlakbij de AH/Lidl is waardoor ik al sneller denk: o, nog even gauw dit of dat halen!

Verse rucola kan trouwens ook in de vriezer :slight_smile: (Om even terug te komen op het voorbeeld).

:blush: Morgen een pan soep maken en hopelijk 1-2 porties in de vriezer doen. Die moet nu trouwens wel echt een keer leeg, haha. Zou ergens best een tweede willen, maar vrees dat ik die en nergens kwijt kan en ze dan helemaal niet meer leeg krijg. Komende week kan ik ook bijna helemaal uit de vriezer/van die soep eten

1 like

Zijn afsluitbare bakken een idee? Ik heb in een paar geinvesteerd en die houden zelfs spinazie een week goed.

Van die van IKEA of van die bakjes die AH weleens heeft?

Dit doe ik ook idd @Coco. Sperziebonen bijv haalde ik eerst altijd vers, maar die zak aten we dan niet in 1x op, dus moest ik 2 gerechten met sperziebonen per week verzinnen, gedoe. Nu haal ik ze bevroren. Kan je makkelijker doseren, hoef je ze niet zelf te breken en kan je ze eind vd week gewoon eten. Ideaal.
Ik doe wel altijd weekboodschappen en kijk dan idd naar hoe lang iets goed blijft wanneer ik het eet. Wij zitten met zn 2en op 60-70 euro per week bij laidl

3 likes

Ja ik vind dat ook lastig! het is idd er bovenop zitten en goed op je uitgaven letten. Nu ik elke week even ga zitten en mijn uitgaven in een excelbestand zet is het wel beter te doen. Verder is het ook trial and error. Je word er vanzelf steeds handiger in is mijn ervaring, maar het is wel een hele andere benadering van boodschappen doen.

Is halverwege de week verse groente halen niet anders nog een idee? En dan met een weekmenu werken?

Edit: ik zou trouwens ook niet teveel afgaan op wat andere mensen doen. Als je het geld kan missen, dan mag je best een ruimer budget hebben zodat je het ook makkelijker voor jezelf maakt om boodschappen te doen.

Een kennis doet echt voor heel weinig geld boodschappen, petje af. Die zag eens een overzicht van mensen die het nog goedkoper konden en die kennis vond toen ineens dat die er niet zoveel meer van bakte. Het verschil was alleen dat die ander student was en zo leefde en die kennis gewoon werkte. Het leven mag dan lekker meegroeien en je mag dan best meer uitgeven dan een studentenbudget. Eten is ook gewoon lekker natuurlijk :smiley:

Ken je dat overzicht van Nibud? Misschien kan je daar nog iets mee. Wat geef ik uit aan voeding? - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

1 like

Deze, maar dan met een filter erop.

En wat @Totoro zegt, keukenpapier erbij en je doet er veel langer mee.

4 likes

Ik heb wel zulk soort bakjes (heel veel haha), maar dan zonder filter. Zal daar eens naar kijken :slight_smile: Overigens hoef ik vrijwel nooit eten weg te gooien, is meer mijn eigen gevoel (alleen pas 2 tomaten uit een verspakket dat ik net gekocht had :confused: )

Ga dat gewoon eens proberen!

@Marquez Denk dat het inderdaad 2 keer per week gaat worden en wat diepvrieszakken proberen. Ik zou niet per se voor heel weinig boodschappen willen doen, althans ik vind €600 best veel geld. Alleen daarboven vind ik het wel zonde doe dan van dat geld liever iets waar ik meer plezier uit haal! Vind het alleen moeilijk dat je met zo een budget alsnog best wel moet opletten, boodschappen zijn gewoon duur!

@Totoro Goede tip, dit wist ik ook niet.

1 like

Ja snap ik hoor, is ook veel geld! En idd boodschappen zijn duur. Helaas zit ik ook wel lekker strak aan een budget. Anders wist ik het wel. Niets zo leuk om gewoon je hele kar vol te gooien met alles wat er lekker, leuk en interessant uit ziet.

Ik richt mijn weekmenu ook in op wat snel verlept en schuif soms wat dagen als ik merk dat iets eerder slecht begint te worden.

Moet wel eerlijk zeggen dat in mijn huidige koelkast alles veeeeeel langer goed blijft, die blijft gewoon beter koel (of is koeler dan de vorige die zo’n draaiknopje had, deze kan ik instellen tussen de 1 en 7 graden).

Ik ga binnenkort helemaal ‘nieuw’ energie afnemen (niet overstappen dus) en ben op zoek naar een goede leverancier met het liefst een mooie openingskorting ofzo. Heeft iemand hier tips waar ik het beste kan beginnen met zoeken? Heb heel lang niet in Nederland gewoond dus ben het ff kwijt :slight_smile:

1 like

Gaslicht .com

1 like

Ik heb dit afgesloten via gaslicht.com, zij geven dan een indicatie van je verbruik en je kan verschillende leveranciers vergelijken. Erg fijne site!

1 like

Ik heb Oxxio via Gas licht en een ruime ‘welkomskorting’ (die op de jaarafrekening verrekend wordt) van 170 euro. De app van Oxxio is heel fijn, je kan goed in de gaten houden of je ongeveer goed uit komt qua jaarbedrag.

Ik doe het ieder jaar via pricewise, vind dat je daar handig kan vergelijken. Ik sluit ieder jaar ergens anders een contract af, zodat ik ieder jaar welkomstkorting krijg.

Ik heb dit laatst ook moeten en sluit me aan bij de rest. Via gas.licht kreeg ik meer korting dan als ik bij de leverancier direct afsloot (in mijn geval werd het Vandebron).
Voor tv/internet gold hetzelfde als je dat ook nog nodig hebt, heb dat via price.wise gedaan.

@anon18050057 zie deze post van mij van vorig jaar. Ik zou je niet blindstaren op een korting, maar kijken naar het totaal plaatje dus de jaarkosten obv jouw geschatte verbruik. Helaas weet je pas na een jaar ergens gewoond te hebben hoeveel je ongeveer verbruikt, maar vaak zijn alle andere tarieven bij deals met mooie cadeaus juist hoger. Je wilt onderaan de streep voordelig uitkomen. Dus vul een geschat verbruik in op een paar vergelijkingssites (wel overal hetzelfde verbruik), en kies dan de deal met de laagste jaarkosten.

5 likes

Ja dit ga ik doen :slight_smile: goeie. Ook wil ik jaarabonnementen afsluiten zodat ik elk jaar kan overstappen! Zo’n coolblue vind ik een beetje nasty, omdat je dan alsnog gedwongen wordt daar je geld uit te geven. Ik ga gaslicht es evengoed bekijken. Helaas heb ik nu geen beeld van ons stroomverbruik omdat we in ons huurhuis nu hier geen inzicht in hebben. Ook is dit huis 2 jaar oud met zonnepanelen en gaan we naar 100 jaar oud en vrijstaand :sweat_smile:

Ja precies, zo’n eerste jaar is het een grote gok. Maar na een jaar kan je precies het contract uitkiezen wat je zelf wilt.
Het is wel zo dat bij die vergelijkingssites de korting geld is. En de hoogte van die korting (en ook de andere bedragen) zijn een beetje afhankelijk van het verbruik dat je invult.
Ik zelf kook bijv. alleen op gas, dus verbruik 10m3 per jaar. Dat is extreem weinig, maar ik moet wèl veel vaste kosten betalen. Als ik dan invul dat mijn verbruik maar 10m3 is, krijg ik geen hoge kortingen te zien. Ik kies dan wel voor die grote cadeaus, I.c.m. een hoge gasprijs. Want ik verbruik zo weinig gas, dat die hoge cadeaubonnen daar tegenop wegen. Maar voor 95% van de mensen geldt gewoon dat ze best wel wat gas gebruiken en dan wil je gewoon een lage gasprijs. Daarmee ben je voordeliger uit dan met een grote cadeaubon (die krijg je soms als je rechtstreeks bij een leverancier afsluit). Rechtstreeks bij leveranciers zijn de contracten vaak duurder omdat er geen concurrentie is.

Ik heb zelf dus bij zo’n vergelijkingssite gewerkt en mensen geadviseerd. Ik kreeg echt betaald om een eerlijk advies te geven en hoefde niks te verkopen, hooguit vragen: ‘wilt u dat ik dit aanvraag of zal ik het naar u toe sturen zodat u er nog rustig naar kan kijken?’ en heel vaak legde ik ook alleen maar uitgebreid uit hoe het werkt.
Ik raad iedereen dan ook echt aan om gewoon naar die vergelijkingssites te bellen en om advies te vragen. Zij zijn gebaat bij jaarlijks terugkerende klanten door een zo goed mogelijk advies te geven; iemand zomaar iets aansmeren deden wij dus ook echt niet.

9 likes

Oh leuk dat je daar gewerkt hebt! Ja, wij waren ook heel verbaasd dat we laatst een keer belden voor de autoverzekering en gewoon een heel aardig iemand aan de telefoon kregen die ons objectief advies gaf haha. Wist helemaal niet dat dat echt bestond :smiley:

3 likes