Budget- en besparingstopic

Ik ben deze maand ook actief bezig met besparen en inzicht krijgen in m’n financiën. Ik gebruik hiervoor de app ‘buddy’ en daar ben ik heel tevreden over :). Ik wil nog wel proberen iets meer structuur te krijgen in m’n boodschappen, dat is nog wel een lastig ding soms.

Ik heb hem ook gedownload! Ben benieuwd😊

Ik heb net even met mijn nieuwe werksituatie uitgerekend wat we allebei per maand overhouden.
We hebben besloten dat we ongeveer hetzelfde blijven overmaken naar de gezamenlijke rekening want anders redt m’n vriend het niet.
Maar op de eindstand houd ik 160 euro over voor alles wat leuk is en m’n vriend 830 euro.

Ik ga even goed nadenken wat ik hiervan vind. Maar ik denk eigk dat m’n enige oplossing is meer werk zoeken want ik werk maar een fractie van wat hij werkt en ik wilde ook liever met minder leven als ik maar gelukkiger ben. Maar nu met die cijfers zo schrik ik er toch van.

Wat bedoel je met “anders redt mijn vriend het niet”? Hij redt het toch makkelijk, als ie nog 800 euro overhoudt?

3 likes

Ja wij hebben het altijd naar rato verdeeld, ook toen ik studeerde en dus veeel minder verdiende dan hij.
Maar ik heb ontslag genomen van m’n fulltime baan en werk nu 15 uur per week bij diverse werkgevers. Als ik weer voor de klas zou gaan staan kan ik dus makkelijk weer meer werken (dus ook gewoon 1 dag meer) maar ik werd daar zo ongelukkig van dus dan maar liever wat armer leven.
Ik wil ook wel iets meer werken maar ik zie op tegen het werk zoeken en verwacht eigk een beetje dat half april m’n droomfunctie vrijkomt (waar ik ook echt kans heb het te worden) dus wil nu ook niks vasts zoeken. M’n vriend heeft aangeboden dat als het moet die wel meer over wil maken maar voor nu red ik het nog wel. Heb hier ook voor gespaard.
Weet alleen niet hoe ik het met vakantie moet doen maar dat is pas eind augustus en die maand werk ik bv ook superveel.

Oh ja ik vind het thuis zitten eigk wel heel lekker en doordat ik gespaard heb zijn de zorgen niet heel groot.
Ik wil uiteindelijk 24 uur per week werken omdat ik de tijd voor mezelf dus miste toen ik fulltime werkte.
Ik heb denk ik ook wel wat stom werk wat ik altijd zou kunnen doen maar ik sta daar nu nog niet genoeg voor open.
Dus superlief je advies maar ik denk dat als ik er op die manier naar kijk ik het probleem van minder inkomen toch niet zo erg vind.

1 like

Dit vraag ik me ook af… Waar heeft hij die 800 euro voor nodig? Kan hij geen 100 euro missen dat jij nog 100 euro extra vrij te besteden hebt? Het is maar tijdelijk?

Eerlijk gezegd weet ik het niet, hij rookt wel maar verder? (ik heb het dus ook niet gevraagd) Maar ik vind dat ook moeilijk om over te oordelen want ja als hij zegt dat hij het niet redt dan vertrouw ik hem daarmee.
We zijn ook niet in dit huis gaan wonen met het idee dat ik zo weinig zou verdienen :x

Ik zou zeggen even tanden op elkaar als dit je keuze is. Ik vind het niet helemaal fair om je vriend te laten opdraaien voor de consequenties van jouw keuze, ook al verdient hij meer.

12 likes

Ik weet niet hoe ik dit subtiel kan brengen maar ik heb het idee dat dit soort posts van jou wel vaker voorbij komen, en de strekking is (nog altijd) hetzelfde. Praat je erover met je vriend, kent hij deze getallen/verhouding ook? Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dan bij z’n standpunt zou blijven, het is maar tijdelijk en je hebt toch een relatie? Dan kom je elkaar toch af en toe een beetje tegemoet?

@Krekel ik zie nu jouw post en die kant snap ik ook, maar ik vind vooral het verschil tussen die bedragen zo groot. In een relatie neem je die beslissingen ook samen, neem ik aan

Oh wat gek want ik heb 2 jaar hetzelfde inkomen als m’n vriend gehad.
Ja we praten er wel over. Niet waar hij zijn geld aan uitgeeft want dat vind ik mijn zaken niet. We hebben ook afgesproken toen ik ontslag nam dat hij me 100 euro per maand zou terugbetalen (daarom dus 900/700) en ik heb genoeg gespaard om een half jaar werkeloos te zijn. Mijn uitgangspunt was dus eerst ook dat ik dat op ging maken en als er daarna nog een probleem was m’n vriend bij zou springen.
Nu merk ik dat ik het rot vind m’n spaargeld op te moeten maken maar ik denk dat ik het toch wel met krekel eens ben.
Ik red het ook wel denk ik, kan alleen niet zo maar uit eten bv

Ja ik vind ook dat je vriend zich echt niet hoef te verantwoorden over wat hij met zijn geld doet, zelfs niet als hij van dat geld rookt. Bij mijn vriend en mij zijn er ook wel eens grote verschillen, maar we springen eigenlijk alleen bij wanneer de ander minder kan werken door studie oid of echt niet kan werken, maar wanneer het een luxe positie is, dan hoeft de ander echt niet bij te springen. Ik zou me daar zelf ook echt niet prettig bij voelen, al helemaal niet als er gewoon geld op de spaarrekening staat.

1 like

@Kusjessoldaat oh ja niet perse dit issue, maar meer over geld in het algemeen. Ik merk dat m’n mening in de minderheid is maar het is vooral dat ik denk dat ik me er andersom ook niet helemaal fijn bij zou voelen, als ik jouw vriend was. Tuurlijk is het ook deels eigen keuze, maar als je samenwoont neem je die beslissing in overleg neem ik aan, het kwam vast niet uit de lucht vallen. Maar als je je er nu alsnog goed bij voelt, is dat mooi toch.

Jaa dit verschilt natuurlijk per relatie. Maar ik zou geen geld van mijn vriend aannemen als ik tijdelijk minder geld heb door mijn eigen keuze. Als het komt omdat ik minder ga werken omdat we kinderen hebben of ik ontslagen word of iets anders buiten mijn controle om, oké dan is het wat anders. Maar ik vind zoals ik het verhaal interpreteer gewoon een kwestie van de gevolgen van je beslissing accepteren.

6 likes

Oké ik ga nog even reageren, ik heb het uitgesteld omdat ik merkte dat ik het gevoel had dat er geoordeeld werd over hoe goed mijn relatie zat terwijl ik daar zelf geen twijfels over heb.
@brum ik kan me echt niet herinneren dat m’n vriend en ik gedoe hebben gehad over geld de afgelopen 2 jaar dus ik denk dat je me verward met iemand anders.
@krekel het was niet echt ontslag nemen omdat ik geen zin meer had, het was omdat ik niet voor de 2e x in een jaar overspannen thuis wou komen te zitten en dat was wel gebeurd.
Ik heb er vd week nog een x een goed gesprek met m’n vriend over gehad en hij heeft gezegd dat die meer bij wil springen als het nodig is omdat die echt niet wil dat ik terugga naar werk in m’n vorige sector. Ik heb aangegeven dat dat voor nu niet nodig is want ik red me gewoon :).
Ik ben vooral geschrokken van hoe weinig geld ik had in maart maar ik heb nu 2 klussen erbij dus dat is ook weer opgelost.

3 likes

Wat fijn dat jullie er zo goed over gepraat hebben @Kusjessoldaat, dat lijkt me het belangrijkst! Fijn dat jullie de economische ruimte hebben dat jij nu wat minder kunt werken, want het lijkt me niet de bedoeling dat je jezelf letterlijk kapot werkt om jouw 50% bij te kunnen dragen. Fijn dat je vriend je daarin steunt en dat jullie er samen uitkomen, dan hoef je je daar niet voor te verantwoorden hier.

1 like

Wat fijn dat er een oplossing is gekomen. Ik wilde je niet veroordelen, en zoals blijkt wisten wete weinig van je situatie. Ik kan me voorstellen dat als je niet helemaal vrijwillig thuis komt te zitten en je al genoeg aan je hoofd hebt, je ook geen zorgen over geld wil hebben. Sterkte!

Ik heb een Excel samengesteld met wat we elke maand opzij moeten zetten, maar de laatste maanden hebben we dit bedrag helaas niet kunnen halen (auto gekocht, huisdier ziek). Zijn er meerderen die volgens een schema sparen?

Ik maak iedere maand een vast bedrag over naar mijn lange termijn spaarrekening. Bedrag is gebaseerd op wat ik zeker kan missen. Daarnaast maak ik een bedrag over naar een andere spaarrekening, waar ik aan mag komen, bijv. Als er iets stuk gaat, vakantie, kleding etc.

Ik heb in excel een budget voor het hele jaar met de vaste lasten, wat we uit kunnen geven aan boodschappen en vrij te besteden “zakgeld” en wat er gespaard moet worden. De ene maand houden we er ons perfect aan, maar er wil ook weleens wat tussen komen hahah. Daarvoor heb ik nu op de spaarrekening verschillende potjes en weet ik wel aan welk geld ik absoluut niet mag zitten