Budget en besparingstopic

The Happy Financial schrijft hier veel over, daar staat vast een (goede) tip tussen

Wie stapt er geregeld over naar een andere energiemaatschappij? En hoe pak je dat aan? En sluit je dan een contract voor 1 jaar af? Ik lees overal dat het goedkoop is om steeds over te stappen, maar ik vind het best lastig.

Ik stap ieder jaar over als ik weer net m’n jaarfactuur heb gekregen. Sluit idd altijd af voor één jaar.

Gewoon vergelijking invullen op bijvoorbeeld gaslicht.com en dan de goedkoopste kiezen.
Ik kies altijd wel een groene (https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier), eentje die een 9+ krijgt bij die rapportcijfers, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

Je moet dan op gaslicht.com een paar gegevens invullen en vervolgens wordt het geregeld. Super easy

He dank je! En houd jij er rekening mee in welke periode je overstapt? Ik lees dingen over niet in de winter of juist wel in de winter overstappen

Nee gewoon elke keer precies na een jaar. Bij mij valt dat rond december. Waarom zou dat uitmaken dan?

Ik las bijv dit:

De juiste overstapperiode

De juiste periode voor de overstap hangt samen met uw eindafrekening en de looptijd van uw contract. Uw termijnbedrag is afgestemd op uw jaarverbruik. In de zomer betaalt u daarom verhoudingsgewijs te veel en in de winter te weinig.

Dus ik twijfel nu of ik nou nu moet overstappen of juist na de winter. :thinking:

Dit maakt niet uit.
Je nieuwe termijnbedrag wordt berekend over wat je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Het hele jaar, dus zowel zomer als winter als lente als herfst.
En aan het einde van dat jaar berekenen ze altijd nog wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En krijg je evt teveel betaald geld terug.
Dus het maakt echt geen bal uit wanneer je overstapt!

Super bedankt! Nog 1 vraag: stap jij dan steeds over voor een jaar tegen een vast tarief?

Wat ze denk ik hiermee bedoelen is dat je in de zomer bijvoorbeeld 150 euro per maand betaald terwijl je maar 75 euro gebruikt en in de winter betaal je 150 euro per maand terwijl je dan 225 gebruikt. Dit compenseert elkaar op je jaarafrekening. Als jij je jaarafrekening in augustus hebt gekregen en nu in januari over zou stappen, dan heb je net dure maanden gehad en nog geen zomer gehad waarmee je die dure maanden compenseert. Vaak moeten mensen dan bijbetalen op hun eindafrekening. Daarom zou het advies kúnnen zijn om over te stappen in de zomer of direct na je jaarafrekening.

Ik wissel ook elk jaar via easyswitch.nl, en dan voor 1 jaar tegen vast tarief, als het dan weer overstaptijd is (bij mij april) sturen ze een mail om je te herinneren. Langere contracten zijn meestal niet goedkoper, omdat je dan in het tweede/derde jaar de overstapbonus misloopt.

Dit inderdaad. Dus het maakt wel degelijk uit wanneer je overstapt, tenzij je het precies doet na je afrekening.

Ja, maar dat is toch ook precies de bedoeling.

Kan maar hoeft niet. Als je geen regelmatige overstapper bent, is de kans groot dat je een variabel contract hebt en dus elk moment mag overstappen. Dan is het wel handig om op te letten dat je niet overstapt als je na de afrekening enkel nog wintermaanden hebt gehad.

Maar uiteindelijk betaal je natuurlijk voor je daadwerkelijke verbruik, dus of dat nou rechtgetrokken wordt of niet, als je verbruik ongeveer hetzelfde blijft maakt het niet uit wanneer je overstapt en kun je dat beter eerder doen (als je het niet elk jaar doet) om zo eerder al geld te kunnen besparen (door zo’n overstapbonus).

Dat is wel waar inderdaad. Ik ben zelf alleen een keer overgestapt na de winter en het is best zuur om 300 euro bij te betalen als je overstapt om een tientje minder in de maand te betalen haha. Uiteindelijk is het gewoon je verbruik en zou het zich rechttrekken als je een keer overstapt na de zomer… dus dat heb ik nu maar gedaan.

Ik stap ook ieder jaar (rond deze tijd) over. Maar nu gaan wij aankomend jaar nog verhuizen en in het nieuwe huis hebben we een warmtepomp en geen gas meer, weten jullie of ik dan nu al rekening moet houden met iets?

Om verder op bovenstaande in te gaan, sprak zo’n salespersoon van onze huidige energieleverancier waarom het goedkoper is om opnieuw af te sluiten voor kortingen en niet langer dan een jaar klant te blijven(waarom dit niet juist beloond wordt) ze gaf aan dat de meeste mensen dit nooit doen en jarenlang klant blijven bij 1 zaak. Ik zei dat ik het makkelijk besparen vind om gewoon elk jaar de goedkoopste te kiezen maar ze gaf aan dat dit op langer termijn niet altijd is omdat momenteel de prijzen erg stijgen en als je ergens 3 jaar lang vast tarief kiest je dan veel goedkoper uit bent. Nu twijfel ik…

Ik stap ook elk jaar over en denk zelf dat dat voordeliger is dan een contract voor 3 jaar. Ik krijg namelijk elk jaar een welkomstkorting van €150-200 euro en als je 3 jaar blijft krijg je ook dat bedrag voor de hele periode. Op jaarbasis scheelt dat weer. Ik reken gewoon alles uit op basis van wat ik het jaar daarvoor verbruikt heb en kijk dan naar de goedkoopste.

‘Vroeger’ bepaalde je netbeheerder in welke periode je je jaarafrekening kreeg. Dan kreeg het hele dorp in oktober de afrekening bijvoorbeeld. Tegenwoordig krijg je je jaarafrekening 1 jaar na aanmelding. Dus alleen de eerste keer zou het mogelijk duur kunnen zijn doordat je overstapt in of na dure wintermaanden, maar elke overstap daarna maakt niet uit, want dat doe je als je jaarcontract afloopt, maar dan heb je dus ook net je jaarafrekening gehad.

Bij een warmtepomp moet je er vooral rekening mee houden dat je geschatte maandbedrag gebaseerd is op alleen elektra. Maar vaak weet je leverancier niet dat er bij jouw elektra ook een warmtepomp zit. Wat ik mij nog herinner is dat dan volgens mij het advies is om het 1e jaar je voorschotbedrag gelijk te houden met wat je nu betaalt voor elektra én gas. Na de 1e jaarafrekening weet je wat je daadwerkelijke verbruik is en wat je voorschotbedrag zou moeten zijn.

Verder stijgen de prijzen nou niet zo bizar snel dat je maar bij dezelfde leverancier moet blijven en je welkomsbonussen moet mislopen. Je zou elk jaar even kunnen kijken wat je elektraprijs het jaar er voor was, mocht je inderdaad een flink stijgende lijn zien, kan je altijd kiezen om wel over te stappen met welkomsbonus, maar dan voor 3 jaar vast bijvoorbeeld.

Hier mijn tips @En_17_Anderen

1. Het spaart het allermakkelijkst met een doel. Dus waarvoor wil je sparen, hoeveel wil je sparen en bedenk wanneer je dit bedrag bij elkaar gespaard wil hebben. Dan weet je ook hoeveel je maandelijks moet wegzetten.
  2. Zodra je loon krijgt het bedrag wegzetten op je spaarrekening. Niet meer aankomen. Je vaste lasten wegzetten of reserveren en daarna weet je wat je overhoudt. Hiervan moet je dus rondkomen de komende maand.
  3. Ikzelf zit bij de ING bank en daarbij kan ik in mijn spaarrekening doelen aanmaken. Ik heb nu bijvoorbeeld 7 verschillende doelen. Per doel kan je het geldbedrag invullen wat je wil sparen. Dit werkt voor mij erg goed.
  4. Leer jezelf kennen en daarmee vooral je valkuilen. De mijne was kleding kopen. Niet dure kleding, maar wel veel waardoor het aantikt. Er zijn zoveel verleidingen: eten/drinken op station, nagellakjes/make-up, tijdschriften/boeken etc. Het zijn dingen die je op korte termijn misschien gelukkig maken, maar op lange termijn niet. Kom je wel in de verleiding, denk dan eerst aan je spaardoel op lange termijn. Mij lukte het hierdoor vaak de verleiding te weerstaan. De switch kwam vooral door een no-buy van 4 maanden. Het was heel moeilijk in het begin, maar ik heb er door geleerd dat ik echt niet zoveel spullen hoef te kopen. Ik heb ze niet nodig en ik word er niet gelukkig van. Ik ga nu ook elke lente/herfst door mijn kast heen en maak dan een wishlist. Zo probeer ik impulsaankopen te vermijden.
  5. Waar ik veel geld op leerde te besparen zijn boodschappen. Het werkt voor mij om eens in de 4 weken veel boodschappen te doen. Dit zijn vooral spullen voor in de voorraadkast en vriezer. Dit kost mij dan zo’n 80€. Wekelijks haal ik nog voor 15 tot 20€ de verse boodschappen. Op deze laatste zou ik kunnen bezuinigen, maar dat wil ik niet omdat dit juist de gezonde dingen zijn. Ik heb meerdere keren lijstjes ingevuld en vergeleken, maar bij Jumbo ben ik het goedkoopste uit. Ik let wel op de hamsterweken bij de AH en acties voor wasmiddel (voor minder als 1+1 doe ik het niet). Vlees is duur, ik probeer dit zo min mogelijk te kopen. Bij mij in de buurt zit een boerderij die groente verkoopt voor kleine prijsjes. Alle schakels van verpakking, vrachtwagens, marketing etc. zitten er niet tussen, dus dit is veel voordeliger dan in de supermarkt. En verser krijg je het niet.
  6. Ik werk nu, als student zou ik met een bijbaan nooit zoveel kunnen sparen. Maar toen ik van student naar werkende ging, ben ik niet ineens veel meer geld gaan uitgeven. Hierdoor heb ik veel kunnen sparen. De meeste mensen gaan leven naar het geld dat ze verdienen. Dat is niet erg, maar maak hierin een bewuste keuze om zo te leven. Je weet dat je dan minder spaart, dan wat je zou kunnen.
  7. Kijk heel goed naar je zorgverzekering. Ik heb zelf bijv. nooit wat, het loont voor mij om het eigen risico op het hoogste te zetten. Als je dit wilt doen, zal je dit geld wel achter de hand moeten hebben. Daarnaast betaal ik de rekening voor de zorgverzekering in 1 keer. Ik krijg hierdoor meer korting dan wanneer ik het geld op mijn spaarrekening laat staan en wat ik aan rente zou vangen. Dus als je het geld hebt, dan loont het om in 1 keer te betalen.

Het klinkt heel serieus allemaal en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik door sparen minder spontane dingen doe, omdat ik van mezelf de afweging moet maken tussen het spontane en sparen. Het is niet dat ik geen leuk leven heb, maar ik ben wel bewust met het sparen bezig. Bijv. als vrienden spontaan uiteten willen, hoeft dat van mij niet altijd perse. Ik stel dan voor bij mij thuis samen te eten. Ik kan me indenken dat mensen daar niet altijd mee bezig willen zijn. Maar ik kan daar nog wel creatiever in zijn. Daarnaast is het verhaal hierboven geen rocket science, ik denk dat iedereen de tips wel kent. Maar voor mij werkt het.

Dit is nog wel een leuke website: https://leukegeit.nl/

Afraders:

• Hier is ooit eens de Scoupy app aangeraden, maar ik vind het niks. Producten uitproberen voor kleine bedragen of heel soms gratis. Ik merkte dat er steeds vaker een klein bedrag voor het product betaalde, er is nog heel weinig gratis te krijgen. Ik merkte ook dat dit heel vaak om ongezonde producten gaat, iets wat ik zelf eigenlijk niet zou kopen. Maar omdat het ‘toch maar’ 0,50 cent is, nam ik het toch mee. Terwijl ik nu die app verwijderd heb, er zelf nooit naar om zou kijken. Ik ben echt tegen die graai cultuur. Toch zijn er ook heel wat mensen enthousiast over. Als je het toch gaat gebruiken of al gebruikt, vraag jezelf dan af of je het ook zou gebruiken of kopen zonder de app.
  • Vermijd winkels zoals Action of Big Bazar. Je komt altijd met veel meer thuis dan wat je daar had moeten halen.