Budget- en besparingstopic

He dank je! En houd jij er rekening mee in welke periode je overstapt? Ik lees dingen over niet in de winter of juist wel in de winter overstappen

Nee gewoon elke keer precies na een jaar. Bij mij valt dat rond december. Waarom zou dat uitmaken dan?

Ik las bijv dit:

De juiste overstapperiode

De juiste periode voor de overstap hangt samen met uw eindafrekening en de looptijd van uw contract. Uw termijnbedrag is afgestemd op uw jaarverbruik. In de zomer betaalt u daarom verhoudingsgewijs te veel en in de winter te weinig.

Dus ik twijfel nu of ik nou nu moet overstappen of juist na de winter. :thinking:

Dit maakt niet uit.
Je nieuwe termijnbedrag wordt berekend over wat je het afgelopen jaar hebt gebruikt. Het hele jaar, dus zowel zomer als winter als lente als herfst.
En aan het einde van dat jaar berekenen ze altijd nog wat je daadwerkelijk hebt verbruikt. En krijg je evt teveel betaald geld terug.
Dus het maakt echt geen bal uit wanneer je overstapt!

Super bedankt! Nog 1 vraag: stap jij dan steeds over voor een jaar tegen een vast tarief?

Ik wissel ook elk jaar via easyswitch.nl, en dan voor 1 jaar tegen vast tarief, als het dan weer overstaptijd is (bij mij april) sturen ze een mail om je te herinneren. Langere contracten zijn meestal niet goedkoper, omdat je dan in het tweede/derde jaar de overstapbonus misloopt.

1 like

Dit inderdaad. Dus het maakt wel degelijk uit wanneer je overstapt, tenzij je het precies doet na je afrekening.

Ja, maar dat is toch ook precies de bedoeling.

Kan maar hoeft niet. Als je geen regelmatige overstapper bent, is de kans groot dat je een variabel contract hebt en dus elk moment mag overstappen. Dan is het wel handig om op te letten dat je niet overstapt als je na de afrekening enkel nog wintermaanden hebt gehad.

Maar uiteindelijk betaal je natuurlijk voor je daadwerkelijke verbruik, dus of dat nou rechtgetrokken wordt of niet, als je verbruik ongeveer hetzelfde blijft maakt het niet uit wanneer je overstapt en kun je dat beter eerder doen (als je het niet elk jaar doet) om zo eerder al geld te kunnen besparen (door zoā€™n overstapbonus).

Dat is wel waar inderdaad. Ik ben zelf alleen een keer overgestapt na de winter en het is best zuur om 300 euro bij te betalen als je overstapt om een tientje minder in de maand te betalen haha. Uiteindelijk is het gewoon je verbruik en zou het zich rechttrekken als je een keer overstapt na de zomerā€¦ dus dat heb ik nu maar gedaan.

Ik stap ook ieder jaar (rond deze tijd) over. Maar nu gaan wij aankomend jaar nog verhuizen en in het nieuwe huis hebben we een warmtepomp en geen gas meer, weten jullie of ik dan nu al rekening moet houden met iets?

Om verder op bovenstaande in te gaan, sprak zoā€™n salespersoon van onze huidige energieleverancier waarom het goedkoper is om opnieuw af te sluiten voor kortingen en niet langer dan een jaar klant te blijven(waarom dit niet juist beloond wordt) ze gaf aan dat de meeste mensen dit nooit doen en jarenlang klant blijven bij 1 zaak. Ik zei dat ik het makkelijk besparen vind om gewoon elk jaar de goedkoopste te kiezen maar ze gaf aan dat dit op langer termijn niet altijd is omdat momenteel de prijzen erg stijgen en als je ergens 3 jaar lang vast tarief kiest je dan veel goedkoper uit bent. Nu twijfel ikā€¦

1 like

Ik stap ook elk jaar over en denk zelf dat dat voordeliger is dan een contract voor 3 jaar. Ik krijg namelijk elk jaar een welkomstkorting van ā‚¬150-200 euro en als je 3 jaar blijft krijg je ook dat bedrag voor de hele periode. Op jaarbasis scheelt dat weer. Ik reken gewoon alles uit op basis van wat ik het jaar daarvoor verbruikt heb en kijk dan naar de goedkoopste.

2 likes

@batalash

Zou je een keer een week menu kunnen delen? Het lijkt mij chill om maandelijks boodschappen te halen maar ik heb geen idee wat ik dan moet halen. Ik haal het nu dagelijks maar dat tikt snel aan.

Er is ook een weekmenu topic. Misschien heb je daar ook wat aan? Mijn inspiratie is ook altijd ver te zoeken dus lees dat topic altijd haha.

Ik ben op zoek naar een app waarin ik mijn uitgaven kan bijhouden. Heeft iemand een tip? Ik heb fastbudget geprobeerd, maar daar worden de categorieƫn niet opgeteld (alleen de losse uitgave kun je bekijken, geen totaal). Ik zoek een app waarbij ik meerdere rekeningen kan bijhouden.

Ik gebruik al een lange tijd de app Moneylover. Heel tevreden over!

1 like

Ik ga ernaar kijken. Bedankt!

1 like

Ik ga hier maar wat vaker kijken want ik vind sparen zo moeilijk. En dat vind ik heel stom, want ik heb een huis gekocht met mā€™n vriend en we gaan volgend jaar trouwen en hem lukt het sparen wel heel goed en dat wil ik ook. Voel me ook gewoon lullig naar hem, wil niet dat hij alles moet gaan betalen. Zo, dat was mijn rant. :cry:

Goed idee! Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van waarom het je niet lukt om te sparen. Als je een paar x onvoorziene hoge studiekosten, tandarts, pech met je auto hebt, - ik noem maar wat - dan is het balen, maar heb je het geld gewoon even harder nodig voor die zaken.

Maar lukt het niet omdat je het niet kunt laten om iedere dag koffie bij de Starbucks te halen, die broek die je echt niet nodig hebt toch te kopen of omdat je op de valreep toch liever naar een festival gaat, dan is het een ander verhaal en is de oplossing van @Goldenmilk echt ideaal. Voor jou een mooie extra drempel en wel zo eerlijk naar je vriend.

1 like