Budget- en besparingstopic

Wat een langdradig stuk met onnodige details. Balen dat ‘Z’ niet kan koken, maar geef gewoon een puntsgewijs overzicht van je uitgaven. Dankje!

10 likes

Ik probeer nu 1x in de week de weekboodschappen te doen en dan bedenk ik in grote lijnen wat ik ermee kan koken. Er is altijd wel een dag of 2 in de week, dat je iets makkelijks eet/afhaalt of leftovers eet, dus ik plan niet altijd een weekmenu vol. Ook kijk ik in de folders wat de aanbiedingen zijn.

Wat bij mij echt heel erg scheelt met naar de supermarkt gaan is altijd de boodschappen toevoegen die snel opgaan. Bij ons gaan veel eieren, (plantaardige) melk, fruit etc er doorheen. Sinds ik die standaard dubbel koop, scheelt dat in extra bezoekjes aan de supermarkt.

2 likes

Overzicht krijgen vond ik ook lastig, maar ik gebruik nu sinds januari dit jaar een verso agenda en dat werkt echt top. Dat idee heb ik van
Een agenda is meer dan een agenda alleen | 24Papershop.

De weekplanner met een Verso indeling (linkerpagina een weekplanning, rechterpagina ruimte om te schrijven), is naar mijn mening ideaal om als Meal-tracker te gebruiken. Kies de recepten en schrijf die op de dag dat je het wilt eten en gebruik de memo pagina als boodschappenlijst, of belangrijke info over het recept. Je kunt per dag bijhouden wat je calorie inname is en/ of je geeft je recept een score. En je kunt het opleuken met stickers.

Zelf doe ik het ietsje anders. Ik schrijf al mij boodschappenlijstjes op de rechterpagina en dan onderaan heb ik ruimte voor ideeën voor de week erop. In mijn gewone agenda maak ik de planning wat ik welke dag ongeveer wil eten. En dan schrijf ik uiteindelijk links, in de verso agenda, wat ik die dag heb gegeten. Gewoon omdat ik dat leuk vind, haha. En omdat als je dan in een week vet goed alles hebt opgemaakt enzo je dan weer inspiratie op kan doen.

Was eventjes puzzelen, maar naar drie weken was ik al om. Nooit meer boodschappenlijstjes kwijt en ook minder moeite met recepten bedenken.

Ik heb trouwens ook een mapje (zo’n ding met een elastiek er omheen waar je losse papieren in kan doen) met al gemaakte recepten en een ideeën mapje met nog niet gemaakte recepten. (Recepten die tegenvallen gooi ik weg. De geslaagde-wil-ik-vaker-eten gaan in het andere mapje) Ik selecteer op goedkope producten en kijk ook vaak of het te maken is met houdbare producten. En groente is het uitgangspunt. Kost ook wel tijd om je eigen te maken hoor. En ik heb ook een boek waar ik recepten in opschrijf die ik niet heb gekopieerd of heb gescheurd uit tijdschriften. Zo krijg je steeds meer inzicht ook in wat je vaak en graag kookt en daar kan je dan je voorraadkast en boodschappenlijst op aanpassen.

Agenda voorbeeld

3 likes

Goeie, misschien moet ik dit ook maar doen. Toch wel ieder jaar een onverwacht geintje waardoor ik voor iets in het ziekenhuis moet zijn. Kan het prima in een keer betalen van mijn spaargeld, maar toch is ineens zo’n hap wel irritant.

3 likes

Dit deed ik ook! Nu reserveer ik 60 euro per maand voor het komende jaar: bieb, eigen risico, lidmaatschappen ed.

2 likes

Dit ga ik vanaf komend jaar ook doen, moet ook wel want eigen risico gaat altijd op ivm medicatie en psycholoog. Ik moet nu altijd een beetje huilen als ik de rekening krijg.

Verder heb ik om het overzicht te bewaren twee rekeningnummers bij verschillende banken. Een ga ik gebruiken voor boodschappengeld en vrij te besteden geld, de andere is dan voor vaste lasten.

Bellen voor een betaalregeling! Gewoon vragen of het in termijnen kan. Is, als je geen wanbetaler geweest bent in het verleden, nooit een probleem!

1 like

Ja super slim, doe ik ook! Je kunt op Nibud ook een document vinden om een jaarbegroting te maken. Echt ideaal want bijv. Januari en februari beginnen al die vaste lasten van de gemeente enzo nog niet, dus dat bedrag kan je dan gewoon opzij zetten en zo potjes aanvullen of wat dan ook.

En je ziet gelijk welke maanden duurder zijn door van die andere jaarlijkse dingen (door verjaardag, kerst weet ik veel) en de goedkopere maanden.

2 likes

Ja eens! Waarom een betaling uitstellen als je het op je spaarrekening hebt staan én kan missen? Als je niet zo’n groot bedrag in één keer kan missen omdat je het geld ook voor andere zaken gereserveerd moet houden is dat natuurlijk anders. Ik betaal zelf juist liever alles in één keer zodat je de pijn eenmalig voelt, haha.

2 likes

Amazon in de gaten houden. Ik heb een tijdje terug 8 oral b action cross borstels voor €14 gescoord.

2 likes

Bij de normal zijn ze ook niet duur!

1 like

Dit is vooral een tip voor mensen die dicht bij de Duitse grens wonen, maar ik koop ze altijd bij de DM in Duitsland (sws bijna al mijn toiletspullen). Echt aanzienlijk goedkoper.

1 like

Ik vond dit een heel aardig verhaal en ook wel herkenbaar. Misschien hebben anderen iets hieraan.

-verwijderd door moderator-

1 like

Ik vind zoiets persoonlijk echt geen optie. Heb wel een iets lagere schuld en altijd wel wat meer betaald dan ‘moest’ maar ik ga nu in mijn 30ies niet als een bijstandsgerechtigde leven 🥲. Als single, met een prima baan, kan ik zonder studieschuld ook niks kopen en semi-Spartaans leven vind ik nou niet echt een wereldidee (iedereen kan dit bedenken toch?) en helemaal niet leuk haha.

Als mensen het willen doen wens ik ze veel plezier ermee, mijn keuze zou het niet zijn. Vind het ook wel een beetje verheven overkomen, het artikel. 1500 per maand? Ook vrij onrealistisch, zeker als je alleen woont. Ik heb vrijwel dezelfde lasten als samenwonende vriendinnen, maar dan alleen…

9 likes

Ik volgde haar blog een tijdje terug! Vond het wel heel extreem, maar 2 jaar is dan nog wel te doen.

1 like

Het verhevene begrijp ik niet zo, als jij dat niet wil, dan hoef je toch niet? Ik vond het interessant, want ik heb zelf ook een keer in mijn leven een schuld gehad (geen studieschuld) die vrij snel afgelost moest worden en ik moest mijn bestedingspatroon helemaal omgooien. En tot mijn grote verbazing lukte dat niet alleen heel aardig, maar ik vond het nog leuk ook. En nu ik dat niet meer hoef, weet ik dat ik nog steeds van heel weinig kan leven, als het moet, of als ik dat wil. En dat is wat ik er ook in lees.

Ze sluit ook af met een test voor mensen die haar programma willen volgen, om uit te testen wat voor jou goed werkt, heel extreem, medium of light aflossen. En dat geeft iedereen een idee van waar je voor staat. Lijkt me best rust geven, welke keuze je ook maakt.

En herkenbaar je kosten als alleenstaande versus stelletjes. Dat is echt zo, en ik krijg vaak zo’n onbegrip als ik dat argument aanhaal bij vrienden die samenwonen.

1 like

Bij andere schulden dan die bij DUO kan ik het nog wel begrijpen want dan betaal je ook serieus veel rente en dat is ivm BKR zeer beperkend op meerdere vlakken, niet alleen voor een hypotheek.

Maar ik heb zoiets van: DUO mag best een paar jaar wachten op dat geld 🥲.

5 likes

Heb haar blog ook een tijdje gevolgd. Vond het wel inspirerend maar heb ook besloten, beetje om dezelfde redenen als @mikselke, om het niet zo extreem te doen. Het is voor ieder persoonlijk denk ik zoeken naar een balans tussen fijn kunnen leven en financiële toekomstplannen maken.

Ik heb wel m’n maandelijkse terugbetaling opgehoogd. En mocht m’n salaris een stuk omhooggaan (hopelijk in m’n volgende baan) dan probeer ik niet m’n uitgaven mee te laten groeien (hier is een term voor - wat is het ook alweer?) maar ga ik het bedrag misschien weer ophogen.

Ja, heb zelf ook een tijd lang alvast wat terugbetaald. Had net een baan + bijbaan en wist dat als ik veel op mn spaarrekening liet staan, het vroeg of laat zou gaan jeuken. Alles wat alvast afgelost was kon ik niet meer uitgeven :smiley: nu beheer ik mijn impulsen wat beter haha

1 like

O ja! Ja wel lastig hoor, bedenk me nu ook dat ik onlangs een duurder sportabonnement heb gerechtvaardigd door een salarisverhoging.

1 like