Budget- en besparingstopic

Wat fijn dat jij gevonden hebt waar het waarschijnlijk door komt! En ook dat het verbruik gewoon hoger was door de verbouwing. Hier kun je wat mee, hopelijk zorgt het uiteindelijk voor een vriendelijkere gas afrekening.

Hier geen verbouwingen afgelopen jaar en (ik dacht) echt geen gekke dingen. Wij hebben dus alleen twee douches en met die reden een grotere ketel en daar lijkt het “mis” te gaan. Ik ben dus zo stom geweest te denken dat die ketel alleen veel verbruikt als hij daadwerkelijk actief de douches of verwarming verwarmt, maar de ketel verbruikt in standby ook al ontzettend veel…

Ja stom dat het zo onoverzichtelijk is, he? Ik kan dingen vaak vrij makkelijk berekenen maar loon en loonstrookjes zijn zo ingewikkeld dat het lastig redeneren is. Pas met je uiteindelijke jaaroverzichten is het een beetje te doen.

1 like

Kan iemand met mij mee denken/helpen. Ik betaal maandelijks stookkosten aan mijn verhuurder. Hoe kan ik ergens bij houden wat ik daad werkelijk verbruikt hebt zodat ze niet aan het einde van het jaar zeggen “joejoe, betaal nog ff 500 euro bij pls”.
Ik maak gebruik van stadsverwarming :).

Voor de rest kan ik mijn flat niet echt isoleren maar ik heb wel een waterbesparende douchekop, de boiler zet ik alleen savonds aan als er geen warm water is, er komt een vaatwasser (en alle andere elektrische apparaten zijn A+. Dus hoop zo echt de kosten te dekken.

Heb je inzicht in wat je meterstand nu is? Zo niet, dan kan je misschien eens bellen naar het bedrijf van de stadsverwarming om ze op te vragen. Dan weet je aan het eind in ieder geval wat de meterstanden waren.

Ik zie in de meterkast alleen iets voor het Water, en volgens mij Energie die het heeft over KwH?

Op mijn verwarming zitten ook een soort van kleine kastjes met cijfertjes op, moet ik die dan even bijhouden?

Ik weet niet goed of stadsverwarming overal hetzelfde werkt. In Utrecht had ik stadsverwarming via Eneco, maar Ista hield de standen bij. Dat gebeurde geloof ik in eenheden die al naar verhouding verdeeld waren over alle bewoners van ons gebouw :thinking: Ingewikkeld en ik had daar zelf ook helemaal geen inzicht in. (Behalve door Ista te bellen en te vragen naar de standen). Die cijfertjes op de verwarming klinken wel alsof ze het verbruik bijhouden, maar daar weet ik niets over.

@inezweski postte hier laatst over, vgm mag dat helemaal niet

Thanks allemaal, ik heb toch even de verhuurder gemaild met de vraag bij welk bedrijf ik moet zijn ivm stadsverwarming zodat ik daarmee contact kan opnemen erover.

Zijn er nog ergens goedkope treinkaartjes? Kan niks vinden :frowning:

NS flexabonnement nemen! Dalabonnement is nu eerste maand gratis en reis je buiten de spits en in het weekend met 40% korting.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjw5JSLBhCxARIsAHgO2ScS4rz4M5ZgvT9GOQLaW5fCCfWXISBh-FYjBL68DHH0Nnx-4sSLFlcaArIGEALw_wcB#/bestelling/producten

2 likes

Ja wat @Feather zegt, of een weekend vrij abbo nemen. Maand lang reizen in het weekend voor 32 euro (37 euro voor 1e klas :smirk:)

3 likes

Onlangs heb ik aan rentemiddeling gedaan voor onze hypotheek. Was super eenvoudig aan te vragen via onze hypotheek verstrekker. Scheelt toch weer ongeveer 30 euro netto per maand. Ondanks dat we slecht 2,5 jaar geleden onze hypotheek hebben afgesloten.

1 like

Gas duurder? Dit kan je allemaal doen om minder te verbruiken - https://nos.nl/l/2401847

Ik vond dit wel een handig artikel! Wij gaan vandaag eens uitzoeken hoe het hier allemaal werkt met CV/verwarming en denk ook folie achter de verwarmingen plakken.

2 likes

Wat is dat dan?

1 like

Wat verbruiken jullie aan Electra per dag?
Ik zie net in mijn app dat wij met zijn 2e op 10kwh per dag zitten. Nu ik alleen thuis ben, is dit. 3/4 kwh per dag.

gemiddeld 5 kwh per dag, inclusief thuiswerken x2
Edit: we koken elektrisch, hebben verder zuinige apparaten

1 like

Op normale dagen zit ik op 4 a 5. Dan werk ik thuis, soms met een collega samen. Gisteren aas het bijvoorbeeld 9 want toen heb ik drie wasjes gedraaid en de droger een keer aangezet. Ik woon overigens alleen.

1 like

7 alleen maar heb een heetwaterkraan sinds kort.

Ongeveer 2.5 a 3 van maart tm november, in december tm februari vaak wel iets meer omdat ik dan m’n elektrische kachel af en toe aan zet in de slaapkamer omdat het daar onder de 10 graden kan worden
Ik werk 3 van de 5 dagen thuis, woon alleen

1 like

Thanks allemaal, het kan in mijn optiek ook echt lager. De vaatwasser en droger zijn A++. De koelkast wel C en ik kook ook elektrisch. Misschien de oven/airfryer? De tv staat ook een geruime tijd aan en we hebben een boiler…

1 like