Budget- en besparingstopic

Op een dag dat ik de was doe 6 en anders 2 of 3.
Leef heel zuinig met stroom e.d. heb bijna geen apparaten die gebruiken. Zet ook alles uit en niet op stand-by. Heb alleen vriezer en koelkast en cv op de stroom in de nacht. Lampen zijn allemaal led.
Heb nu ook zonnepanelen.

Edit. Ik kook elektrisch.

Gebruik je je droger en wasmachine op het zuinigste programma? Dus bv niet snel programma? Misschien is een energiemeter kopen of lenen interessant om te zien waar het verlies zit.
Belangrijk als je een koelkast doormeet moet het apparaat 24 uur aangesloten zijn.

Edit : mijn eigen dagverbruik is 2 kwh per dag of minder, behalve op donderdag als m’n schoonmaakster komt, dan zit het rond de 4 kwh. Maar zij stofzuigt het hele huis en ik doe dan altijd een was op snelprogramma (dus minder zuinig).

Dat je vaatwasser en droger aa+ zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen energie verbruiken ;). Is altijd nog energiezuiniger om je was op te hangen! (als je daarvoor de ruimte hebt)

Wij zitten ook op ong. 10 met 2 personen.
Maar mijn vriend heeft een grote game pc, die veel gebruikt wordt. Ik werk thuis nu.
Wel verbruiken we weinig gas (volgens mij). Afgelopen dagen zitten we tussen 1 en 2 m3.

We zijn er al achter, het is de elektrische boiler, mijn vriend het m standaard altijd aan om 50 liter op te warmen. Dat kost 5kwh…

1 like

Wat zitten jullie allemaal ontzettend laag, wij hebben gister 22 kWh gebruikt :scream: Hebben gewassen, vaatwasser aan, game pc stond aan en tv ook. En twee kleine kacheltjes, omdat de cv ketel voor de helft kapot is en de kachels niet verwarmd. Die wordt binnenkort vervangen, weet alleen niet of gas goedkoper is dan die twee kachels.

Elektrische kachels verbruiken heel veel energie volgens mij

3 likes

Ik heb de Greenchoice app en daar kan ik het per dag zien. Wordt dacht ik wel via de slimme meter uitgelezen.

Zag gister toevallig staan dat 1 kachel 2000 watt verbruikt.

Heb ook terug gekeken naar vorig jaar, dan hebben wij soms 4 kWh per dag maar meestal tussen de 6-9 kWh. Zijn met zijn tweeƫn, vraag mij af wat er dan zoveel energie kost.
Dit is in de maanden dat er amper wat wordt opgewekt oktober-maart. Alle andere maanden is het een stuk minder of zelfs een negatief saldo.

Wij zitten ook op 4/5 per dag en leveren daarvan de helft terug ongeveer.

Vanaf mijn 18e heb ik altijd (veel) geld gespaard en mijn man en ik konden onlangs, mede door dit geld, vrij onverwacht een huis kopen. Maar ik vind het zo lastig dat we nu dus helemaal opnieuw moeten beginnen. Het is ook een oud huis, dus er staan al wat vrij grote uitgaven gepland. Ik vind het erg lastig dat dat geld nu gewoon weg is. We hebben ook door zwangerschapsverlof en corona lange tijd geen geld extra kunnen sparen, maar dat komt gelukkig wel weer op gang. Maar het idee om nu op dit moment geen grote buffer te geven, geeft me wel stress. Ben echt al goed bezig met alle abonnementen checken, verzekeringen checken, etc. Maar niet chill gewoon. Vind het dus extra leuk om hier mee te lezen, houdt me scherp :slight_smile:

2 likes

Ik heb nu in de greenchoice-app de uitleesfrequentie van de slimme meter omgezet naar elke dag ipv maandelijks. Ben benieuwd. Afgelopen maand 12kwh per dag (maar dat is natuurlijk maand totaal / 12) en dat is incl de loods waar mn man werkt, dus valt me alles mee.

We hebben de afgelopen 2 maanden 321 kwh meer teruggeleverd dan verbruikt zie ik nu, maar dat zal nu de zon minder schijnt vast veranderen.

Ik ben dus heel bang dat als ik dit vraag, we juist moeten betalen ipv terugkrijgen. Wonen hier nu een jaar en 2 maanden en nooit een afrekening gehad oid.

Zit dat niet doorberekend in het sport abbo?

1 like

Ja natuurlijk zit dat doorberekend joh, bovendien sport vrijwel niemand zoveel als waarvoor hij betaalt dus we hoeven echt geen medelijden te hebben met de sportschool haha.

4 likes

Tussen de 1 en 5 in mijn eentje :slight_smile:

sorry late reactie, maar stel dat je huidige hypotheekrente op 3,5% staat en de rentestand is nu gezakt naar 1,5% dan kan je dat middelen naar 2,5%. Scheelt toch weer 1% rente. Weet niet of dit bij elke hypotheekverstrekker kan zonder boete.

1 like

Nog even een update:

Foto’s kloppen toch niet, we zagen nu opeens dat er bij de foto van telwerk 1 geen T1 stond aangegeven, maar 10. Volgens de handleiding van de oude meter is dat een registratiecode. Contact gehad met de energiemaatschappij (waren niet heel behulpzaam) en de netbeheerder (die dan weer wel gelukkig), er is een fout gemaakt en ze blijken helemaal geen foto van het eerste telwerk te hebben gemaakt. Oftewel, geen idee wat het verbruik is geweest, de oude meter is er al niet meer en dat kan niet meer achterhaald worden. Ze wilden dan een berekening maken op basis van voorgaande jaren, maar dat kan ook niet (we wonen hier bijna een jaar). Ze gaan hoogstwaarschijnlijk nu een berekening maken op basis van de meterstand van nu (op de nieuwe, slimme meter). Dat zou nog extra in ons voordeel werken ook, aangezien we sinds eind september zonnepanelen hebben. :grimacing:

Het duurt nog een maand voor we meer horen, maar die 2000 euro hoeven we in ieder geval niet bij te betalen. Pffff er valt even een last van de schouders af hoor. Kon toch ook echt niet voor een tweepersoons huishouden… 🄲

32 likes

Ah wat een fijn nieuws! Zal wel een last van je schouders af zijn nu.

1 like

Rentemiddeling is altijd zonder boete in 1 keer betalen. De boete wordt namelijk uitgesmeerd over je nieuwe rentevaste periode in de vorm van een opslag op je rente. Dus in het voorbeeld dat je noemt is het verschil tussen de rente nu (1,5%) en de rente die je krijgt na de middeling (2,5%) een opslag voor de boete.

Je kan ook je rente voortijdig verlengen. Dan betaal je wel de boete in 1 keer, maar dan krijg je de marktrente, dus in jouw voorbeeld ga je dan naar 1,5%.

2 likes