Budget- en besparingstopic

Heb haar blog ook een tijdje gevolgd. Vond het wel inspirerend maar heb ook besloten, beetje om dezelfde redenen als @mikselke, om het niet zo extreem te doen. Het is voor ieder persoonlijk denk ik zoeken naar een balans tussen fijn kunnen leven en financiële toekomstplannen maken.

Ik heb wel m’n maandelijkse terugbetaling opgehoogd. En mocht m’n salaris een stuk omhooggaan (hopelijk in m’n volgende baan) dan probeer ik niet m’n uitgaven mee te laten groeien (hier is een term voor - wat is het ook alweer?) maar ga ik het bedrag misschien weer ophogen.

Ja, heb zelf ook een tijd lang alvast wat terugbetaald. Had net een baan + bijbaan en wist dat als ik veel op mn spaarrekening liet staan, het vroeg of laat zou gaan jeuken. Alles wat alvast afgelost was kon ik niet meer uitgeven :smiley: nu beheer ik mijn impulsen wat beter haha

1 like

O ja! Ja wel lastig hoor, bedenk me nu ook dat ik onlangs een duurder sportabonnement heb gerechtvaardigd door een salarisverhoging.

1 like

Ik vind het bij haar storend dat ze nu een verdienmodel heeft gemaakt of probeert te maken van dit verhaal. Ze heeft haar baan als journalist opgezegd om nu die aflostrainingen te geven, terwijl dat mogelijk juist mensen trekt die hun geld beter aan andere dingen kunnen uitgeven. Dat vind ik zelf wel wringen. Als ze gewoon schuldhulpverlener was geworden had ik het een ander verhaal gevonden.

12 likes

Ik was gisteren ook al op zoek naar dat woord! Vind t eigenlijk echt te bizar, bedrag waar ik in mijn studententijd vaste lasten (excl huur en studiekosten) en boodschappen van betaalde in een maand gaat nu nog net niet naar de weekboodschappen. Hoe dan.

Vind het artikel ook wel een hoop open deuren/getuige van minder goed met geld om kunnen gaan. Als je denkt dat je elke 2 dagen een nieuwe paar schoenen nodig hebt en een koffieapparaat om volwassen te zijn, kan ik je ook wel zonder cursus en budget programma van 70 euro vertellen dat je wellicht wat kan besparen. Ik heb zelf heel veel geluk gehad (relatief lage schuld, helft is voor mij betaald en snel salarisstappen kunnen maken) maar heb daarnaast ook de eerste jaren dat ik werkte mijn levensstijl niet opeens op een enorm uitgavenpatroon gezet en elke extra gelijk (grotendeels) naar DUO. 1000 euro terug van de belasting? 200 voor mezelf en rest naar DUO, etc. Probeer dat er ook in te houden. Heb net weer een grote stap gemaakt en ga dat verschil beleggen omdat het geld is dat ik nooit had dus ook niet mis (En dat is een luxepositie hoor!! Ik had al een salaris waar ik comfortabel van kon leven)

4 likes

De mensen voor wie dit bedoelt is, lopen niet bij de schuldhulpverlening. Maar willen wel van hun schuld af. En daar vraagt zij 39 euro voor 2 avonden of 299 voor 6 weken voor. Geheel vrijwillig. Misslipgloss heeft een heftiger businessmodel. Niet alles hoeft gratis.

Ik vind dit ook geen rare prijzen

1 like

Pfoe, ik zou willen dat ik 1500 euro over had. Dat is al bijna m’n hele loon 🥲 Nu werk ik ‘maar’ 28 uur en heb ik een functie onder m’n opleidingsniveau, maar toen ik hieraan begon waren er gewoon niet zoveel banen in mijn werkveld (en al helemaal niet in mijn opleidingsniveau). Als ik m’n rijbewijs heb gehaald wil ik wel verder kijken en ga ik zeer waarschijnlijk een grote stap maken qua loon. Maar ja, zover is het nog niet.

Ik heb even op haar blog gekeken en ik kan me wel vinden in haar maandbudget (best normaal volgens mij? Afgezien van die enorme aflossing) maar niet in haar visie haha. Ik zie m’n studieschuld niet meer als een grote last. Ik leef nu en wil het nu ook gewoon een beetje leuk hebben. Ik doe geen hele gekke uitgaves en kan ook nog sparen (rijlessen, vakantie, buffer, etc.), maar af en toe ergens een drankje doen vind ik wel leuk. Ik weet dat ik voorlopig toch nog geen huis kan kopen, dus voel die druk ook niet zo.

Ik wil binnenkort wel weer even al m’n abonnementen bij langs. We hebben bijvoorbeeld tv + internet van Ziggo wat echt duur is. Het internet is snel en dat is erg fijn, maar we kijken nooit tv dus eigenlijk is het een beetje onzin.

Edit: ik zit er nog wat langer over na te denken en je moet ook gewoon een beetje geluk hebben. Als je een heel doorsnee persoon bent en/of niks mankeert, dan zijn je kosten ook lager. Ik heb bijvoorbeeld snel last van acne en eczeem en kan daardoor niet zomaar de goedkoopste producten gebruiken. En als je bijvoorbeeld grote borsten hebt, dan ben je ook meer geld kwijt aan beha’s. Ik snap haar idee, maar het zal gewoon niet voor iedereen werken.

1 like

Ja dat laatste wat je schrijft is ook zo! Ik zie vaak als tip dat je alleen moet verzekeren wat je niet zelf kan betalen en zo een hele lage zorgverzekering (weinig dekking, hoog eigen risico) zou moeten nemen. Dat is echt niet geschreven door iemand die 1 seconde het nieuwe jaar in al gegarandeerd een eigen risico kwijt is.

4 likes

Ja ik probeer het nu op 1 januari van het nieuwe jaar al klaar te hebben staan, niet veel later komen ze alweer aankloppen voor je chronisch ziek-boete :expressionless:

3 likes

Ik betaal mijn zorgverzekering in 1 keer, heb vorig jaar gebeld of ik ook alvast mijn eigen risico kon overmaken :joy: Maar dat kon dus niet. Administratief gezien heb ik het pas in februari overgemaakt maar het was in januari al ruimschoots op.

En ben heel blij hoor dat het bij die 385 euro + 1000 nog iets per jaar blijft als ik zie om wat voor bedragen het gaat. Mijn zorgkosten bij elkaar sinds ik 18 ben overtreft zeer zeker wel mijn studieschuld.

1 like

Ja, precies! Ik heb één keer m’n tandartsverzekering erafgehaald omdat ik de jaren ervoor niets had. Maar precies dat jaar had ik 3 gaatjes en 2 vullingen die aan vervanging toe waren :sob:Heb nu toch maar weer een tandartsverzekering genomen. En ik had laatst steunzolen laten maken, waar ik ook echt blij mee ben, maar pfoe wat is dat duur zeg. Ik had toevallig extra loon ontvangen vanwege een aanpassing in het CAO, maar dat is allemaal alweer verdwenen door zulke kosten :sweat_smile: Ik geloof dat ik wel wat terug kan krijgen via de belastingdienst, dus dat ga ik nog wel even uitzoeken.

Ik ben wel gemotiveerd om m’n financiën wat inzichtelijker te hebben, dus ik ga me eens verdiepen in Excel :nerd_face: Lijkt me handig om te kunnen ook.

Je kunt in Excel een template kiezen waar je je budget in kunt vullen. Je moet daar nog wel je eigen dingen invullen natuurlijk, maar dan heb je iig vast een basis.

1 like

Ieder jaar wissel ik van stroomleverancier, omdat dit goedkoper is door o.a. de welkomsbonus etc. Nu zie ik dat de tarieven per 1 oktober fors omhoog gaan. Mijn contract loopt in november af. Nu leek het mij het voordeligst om het om deze reden eenmalig voor dezelfde tarieven te verlengen (dat kan ook nu al volgens het contract). Nu ligt de site van de stroomleverancier uit, evenals de pagina waarop je kan verlengen. Zijn er nog andere opties die een fors hoger tarief tegen kunnen gaan? :face_with_monocle:

2 likes

Ik ben wel benieuwd welke energieleverancier dit doet? Dit zijn hele bijzondere omstandigheden qua energiemarkt en ik kan me bijna niet voorstellen dat leveranciers het zich kunnen veroorloven tarieven vast te leggen tegen vorig jaar als ze het nu moeten gaan inkopen.

Zou je ze niet kunnen bellen? Ik denk dat iedereen nu als een gek probeert zijn contract nog snel voor morgen te verlengen. En dan kan je op z’n minst in de wachtrij gezet worden

1 like

Ik kan het mis hebben hoor, maar ik dacht dat ik dat in het verleden wel eens kon. Nu kom ik uberhaupt niet op de verlengpagina om het te kunnen checken.

@anon95331300 de klantenservice is vanaf 18.00 uur gesloten. Denk idd dat ik niet de enige ben haha.

Denk dat er niets anders opzit dan maar accepteren dat het omhoog gaat.

1 like

Ik had dat toen ze per 1 juli flink omhoog gingen, kwam er zowel op de site als telefonisch gewoon maar niet doorheen, ochtend erna wel meteen maar toen had ik pech :weary:

Ah stom zeg!

Ik verdenk ze er inmiddels van dat ze de verleng pagina bewust eruit hebben liggen. Alles op de site doet het, behalve alles rondom verlengen. Ben benieuwd of het morgen toevallig weer verholpen is :sweat_smile:

5 likes

Ik ben dus zojuist overgestapt naar een andere energieaanbieder (1 dag te laat dus) maar alsnog gaat mijn maandbedrag maar 5,- omhoog? (en contract bij m’n nieuwe aanbieder is bijna 10,- lager dan m’n verlengingsaanbod) Ik snap het niet helemaal maar vooralsnog ben ik blij.

Overigens denk ik wel dat ik voor het afgelopen jaar moet gaan bijbetalen door al dat thuiswerken. Komende winter maar zoveel mogelijk op kantoor gaan zitten :smile:

1 like