Budget- en besparingstopic

Kan iemand mij uitleggen hoe financieel nadelig een tweede baan is? Dus zonder loonheffingskorting. Betaal je dan meer belasting dan hetzelfde aantal werkuren bij één werkgever? Krijg je juist na mei weer belasting terug? Ik snap er niets meer van. Ik heb twee parttime banen.

1 like

Ik zou even checken op hoeveel verbruik je maandbedrag is gebaseerd en wat de exacte bedragen zijn per m3. Het kan zijn dat ze je verbruik lager inschatten waardoor het lager uitvalt

Nee hoor per saldo maakt dat geen verschil.

Wel is het zo dat je maar bij één baan loonheffingskorting kan toepassen. Bij de andere baan vraag je dat terug inderdaad bij je aangifte inkomstenbelasting.

Het lijkt misschien alsof het nadelig is. Omdat je het bij de ene baan op je rekening gestort krijgt en bij de andere of bij je aangifte ontvangt of het zou kunnen worden verrekend met je inkomstenbelasting waardoor het lijkt alsof je minder krijgt zegmaar.

1 like

Dit dacht ik ook, maar ik kreeg niets terug. Komt er op neer dat je eerste werkgever ook arbeidskorting en loonheffingskorting berekent, en je dus teveel van die korting krijgt. Ik kreeg precies niets terug van mijn tweede baan naast mijn fulltime baan.

1 like

Je arbeidskorting en algemene heffingskorting worden bij een bepaald bedrag lager naarmate je inkomen stijgt (hoe meer inkomen, hoe minder korting). De werkgever waarbij je loonheffingskorting aan zet weet niet van jouw andere inkomsten, dus verrekent dan mogelijk teveel korting. Ookal zet je bij de tweede geen loonheffingskorting aan (dat moet je sowieso niet doen), kan het alsnog zijn dat je zelfs moet bijbetalen.

Het aller veiligst is bij geen van de twee loonheffingskorting aan zetten, maar dat merk je wel goed in je netto bedrag natuurlijk. Dan krijg je wel gegarandeerd terug bij je aangifte.

3 likes

Ik had het verbruik waarop m’n huidige contract is gebaseerd doorgegeven. Maar inmiddels ga ik toch meer betalen dan ik dacht want het energiebedrijf heeft m’n contract gebaseerd op m’n daadwerkelijke verbruik (wat door het vele thuiswerken hoger is dan waar m’n huidige contract op gebaseerd is). Tja logisch ook wel. Alsnog valt het me mee moet ik zeggen maar ik ga maar niet te vroeg juichen.

Ik ben meer verbaasd dat ze zoveel verdiend als software engineer. Ken genoeg mensen die in de ICT werken maar de meeste verdienen echt niet zoveel en al helemaal niet als je begin 30 bent. Misschien kan ze haar werkgever even delen :wink:

2 likes

Hoe is jullie stroomverbruik eigenlijk in vergelijking met andere gezinnen? Ik kan dat in de Vattenfall app zien en wij verbruiken blijkbaar super weinig stroom haha, ben echt verbaasd. 127% minder dan andere 3-persoonshuishoudens (naja, wij 2,5 personen :wink: )

Dat zou goed kunnen. Als ik dan kijk wat wij gebruiken (heel veel lampen in de woonkamer) is dat niet per se veel, maar ik vraag me dan echt af wat andere mensen allemaal aan hebben staan / doen, waardoor die van ons zoveel lager zou zijn.

Hier volgens de mail die we krijgen daarover ook ver onder het gebruikelijke! Terwijl we er niet extreem op letten, ik minstens drie dagen in de week thuiswerk en we elektrisch koken… dus ik denk ook dat die cijfers echt hoog liggen

mijn cijfers

We wonen met z’n tweeën in een rijtjeshuis van ongeveer 130 m2

Wij hebben in september 55m3 verbruikt, grote vrijstaande woning van 30 jaar oud met vloerverwarming beneden. De kinderen gingen iedere dag in bad/douche (want vies doordat het nog een halve bouwput was) en mijn man doet werk waarbij hij vies wordt, dus doucht ook iedere dag. Boven staan alle verwarmingen nog uit, behalve de vloerverwarming in de badkamer. Toen het kouder werd, werd het op onze kamer ineens stikheet en heeft het me een week gekost om erachter te komen dat op zolder blijkbaar alle radiatoren vol open stonden (de vorige bewoners droogde daar hun was) :sweat_smile: we koken op inductie trouwens. Ben benieuwd naar de winter, want met name op de kamer van onze jongste is het nu al erg koud. Staat dus ook op de planning om de schuine wand daar beter te isoleren (is paar jaar terug wel op de kamer waar de oudste slaapt gedaan en scheelt echt veel).

Ons verbruik zit trouwens volgens greenchoice boven het gemiddelde voor een vrijstaande woning. Snap er ook niks van, want dat was in onze vorige, goed geisoleerde nieuwbouwwoning ook zo en daar hadden we echt alleen in de winter de verwarming aan. Kookten daar wel op gas en denk dus dat stiekem dat vele douchen ook wel aantikt.

Edit; qua elektra zitten we ook bovengemiddeld, maar we hebben 1 meter voor zowel de bedrijfsloods als het woonhuis, dus vind dat niet gek. Er ligt geen gasleiding naar de loods volgens mij en is daar ook geen verwarming. En we hebben zonnepanelen, die in augustus en september iig meer hebben opgebracht dan er is verbruikt.

Ja als ik het zo terug redeneer kan het bij ons haast ook alleen maar douchen zijn. Hebben geen vloerverwarming. Maar wel een 100 jaar oud huis dat heel slecht (lees: niet) geisoleerd is. We hebben wel overal dubbel glas maar met name de gang en zolder tochten enorm. Ik bedenk wel nu dat we de verwarming wel degelijk een dag of 3 hoog hebben gehad voor het drogen van de stuc. En ik ga ook maar eens de zolder checken, kom daar nooit behalve om de was op te hangen dus het zou best goed kunnen dat daar nog een verwarming open staat!

Vind het super stom van mezelf maar ik snap dus echt heel weinig van GWL rekeningen en verbruik omdat ik dat nog nooit zelf heb moeten doen en mijn vriend het nu doet. Nu wijzigen lijkt me ook niet handig want ons tarief staat voor 3 jaar vast, dus hoef me er ook pas over 2 jaar weer in te verdiepen denk ik.

Wij wonen in een soortgelijk dubbel bovenhuis, niet heel goed geïsoleerd (aan een zijde zit nog enkel glas) etc. In september hebben wij 11 m3 gebruikt zie ik, veel minder dan de zogenaamde gemiddeldes. Vraag me dus ook af of dat klopt.

1 like

Niet al het dubbel glas is echt goed he. Wij hebben dubbel glas van 20 jaar oud en willen dat eigenlijk vervangen voor HR++

1 like

Er hoort een tekstje op je ramen te staan, daaruit kan je opmaken uit welk jaar het is of wat voor soort het is. Wij hebben dat niet, en daaruit kan je ook concluderen dat het vrij oud is.

edit: @Feather er hoort ook een code in de aluminium strip in het raam te staan. Als daar HR tussen staat, is het HR glas!

1 like

Wij zitten in precies dezelfde situatie qua huis, hier konden we via onze gemeente voor 70€ gratis bespaarproducten kopen. Dus ik heb nu voor 70€ aan tochtstrips gekocht haha, scheelt volgens mij wel veel hoor!

2 likes

Begrijp ik uit de screen goed dat jouw jaarverbruik dus ook waarschijnlijk dik over de 2000 m³ gaat? Ik heb net mijn jaarrekening gekregen en ben me rot geschrokken, hebben 2600m³ gas verbruikt terwijl we voor mijn gevoel net als jij niets geks hebben gedaan.
Wij wonen in een redelijk geïsoleerde hoekwoning met nieuwe (wel grote) ketel en koken ook niet op gas. Het gemiddelde voor een vrijstaande woning is zelfs lager dan dit. Schiet mij maar lek…

Heeft er iemand nog tips hoe je je energieverbruik vermindert? Ik verbruik volgens mij zo onnodig veel, terwijl ik mijn stekkers uit de kachel heb, kort douche, nooit warm water tap (maar kook), geen vaatwasser of wasmachine gebruik en ook niet thuis werk. Snap het niet meer :confused:

edit: Sorry mods, ik zal voortaan beter onderzoek doen op het forum :biggrin:

Heb je misschien oude energievretende apparaten? Koelkast of boiler bijv? Hoe ouder hoe meer verbruik over het algemeen. Grote tv? Verder klinkt het alsof je best zuinig bent dus zou het ook niet zo goed weten.

Hoe is het huis geïsoleerd?

En ik verbruik volgens mij minder dan een gemiddeld eenpersoonshuishouden (ben ook alleen). Kreeg best wat terug van de energieleverancier :smiley: