Budget- en besparingstopic

@Konijntje @Lemongrab Haha, het klopt wat @Kusjessoldaat zegt inderdaad! In onze eigen werkkamers staat de verwarming aan tot die warm zijn. En dan draaien we ze uit. 'S avonds verwarmen we de benedenverdieping omdat we dan daar zitten.

@Kusjessoldaat Ah ja, ik denk dus dat mijn vriend en ik allebei eigenlijk gelijk hebben. Want in optie A gaat de thermostaat zelf uit en die ruimte is het beste warm te houden dus het is ook niet zo dat het daar zomaar weer afkoelt en hij opnieuw aangaat! Maar dan verwarm je wel een kamer voor niks, dus dan klinkt optie B en thermostaat uitzetten veel duurzamer.

@Flopsyunicorn wooh dit klinkt echt heel ideaal! Ik ga me daar eens in verdiepen, CV moet nog vervangen worden dus kunnen het dan wellicht gelijk meenemen. Ik ben wel heel benieuwd of dit bij ons kan, wij hebben wat vreemde radiatoren omdat die heel oud zijn en daardoor ook veel grotere draaiknoppen al dan normaal.

Wij hebben een systeem van Honeywell. Weet niet precies welke maar kan het altijd even voor je navragen.
Wij gingen toevallig ook over een nieuwere en zuinigere radiatoren dus gelijk dit systeem erop gegooid.

Wij hebben die boven ook tegen het plafond en in de kast van de thermostaat en die hebben we lekker lelijk met isolatiefoam en tape afgeplakt. Ze zitten nog wel in de werkkamer cq washok maar daar hebben we er idd baat bij als het er warm wordt.

Wat ook nog een optie is, is een klein straalkacheltje kopen. Dit is onze oplossing, we hebben een vrij groot huis en moeten heel lang stoken om de werkkamer warm te krijgen. Soms slaat de thermostaat ook uit omdat de kamer waar die hangt warm is. Dat kost aan gas veel meer dan zo’n kacheltje aan stroom verbruikt.

2 likes

Het gaat vooral om de knop waarmee je de radiatoren opendraait. Die hebben een eigen systeem die open en dichtgaat. Qua buizen maakt het dus niet uit.

3 likes

Ik heb het overwogen vorig jaar en vond dit toen wel heel handig na te lezen:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/auto-delen-tips-ervaringen

Uiteindelijk voor mij geen optie want ik wil vaak korte ritjes, ipv lange. “Spontaan” dus ben voor private lease gegaan. 1 jaar uitgeprobeerd relatief lage prijs (260 euro per maand) voor een Fiat500 en nu hele fijne VW

1 like

Yes! Ik heb gekeken oa naar lease maar daar stond de BKR me tegen en naar deelauto’s als Greenweels. Echter gaat het bij ons voornamelijk om lange ritten (naar familie aan andere kant van het land) en dan betaal je echt een godsvermogen voor bv 2 dagen + aantal kilometers. Het lijkt in eerste instantie goedkoop, maar als je verder gaat kijken kan het een duur grapje zijn.

Edit; wij zouden dus kiezen voor zelf een auto kopen maar moeten dan nog ook wel ‘even’ sparen.

1 like

Ik krijg dit jaar weer geld terug van vandebron, 220€. Maar mijn termijnbedrag wordt niet aangepast. Nu loopt m’n contract half juni af en ik weet niet of ik daar blijf en ik hoor soms praat over dat vandebron niet zo groot is en misschien wel omvalt. Dus ik heb m’n termijnbedrag aangepast met 15€ minder. Zodat als ze omvallen terwijl ik daar zit ik geen geld misloop, als ik moet bijbetalen kan ik dat wel betalen uiteraard (btw ook aangepast omdat wij nog steeds ons huis verder verduurzamen).

Wanneer heb jij bericht gehad van van de bron? Ik zit daar namelijk ook maar heb nog geen mail of dergelijke gehad. Heb contract sinds 17 december vorig jaar. Ik zou ook terug moeten krijgen volgens mij dus ben heel benieuwd.

1 like

Huh maar Vandebron is toch onderdeel van Essent tegenwoordig? Lijkt me dan heel onwaarschijnlijk dat ze failliet gaan

1 like

Uhm begin december, dezelfde dag als we 4 jaar geleden de verhuizing daar doorgegeven hebben. Ik heb automatisch aflezen dus kreeg mailtje dat ze de meterstanden opgenomen hadden en weekje later kreeg ik dan de afrekening.

@jojo hm ik weet het eigk niet, dit was wat ik hoorde van wat mensen die in mijn hoofd meer kennis ervan hebben dan ik. Maar ik heb me er niet in verdiept dus wie weet kan het wel niet.

Oohh dan krijg ik m vast volgende week ofzo. Gezien ik 17 dec volgens mij de verhuizing doorgegeven heb vorig jaar.
Ik heb ook een slimme meter. Dus zal vast goedkomen.

2 likes

Ik zit ook bij vandebron en hadden sinds 1 december vorig jaar ons contract, en kregen ergens afgelopen week de eindafrekening. Dus kan ook dat het dan na 17 december zal zijn!

Wij krijgen echt heel veel terug van de energierekening, superblij mee. Maandbedrag is nu aangepast op basis van ons daadwerkelijke verbruik (was vorig jaar op gemiddelde inschattig) dus gaat daardoor nu wel iets omhoog (omdat de energieprijzen nu veel hoger liggen) - maar gelukkig scheelt het maar zo’n 15 euro per maand!

2 likes

Ik had mijn bedrag voor energie best hoog gezet om een soort potje te sparen. Maar, met al die faillissementen heb ik het toch naar beneden geschaad. Want straks krijg ik geen 450 terug en ga ik daar kei erg van balen.

1 like

Vandebron heeft ons bedrag ook 15 euro p/m verhoogd (van 39 tot 55) terwijl we dit hele jaar ruim onder ons huidige termijnbedrag zaten
 vind dat echt een beetje irritant! Je kunt ‘m niet zelf weer lager zetten toch, zonder een hele bezwaarprocedure etc op te starten? Snap dat de prijzen omhoog gaan maar alsnog gaan we nooit op dat bedrag uitkomen

1 like

Kan wel! Via de app lukte het mij niet (foutmelding) maar via de website ging het wel. Ik kon hem alleen niet onder de 48 euro zetten, maar ik weet niet waarom dat was.
Edit: en ik heb ook weleens gebeld dat ik een ander bedrag wilde en dat was allemaal ook geen probleem.

2 likes

Aah dan ga ik het ook even via de website proberen. Kon het deze maand nog niet aanpassen omdat het ‘termijnbedrag recent gewijzigd’ was, maar misschien volgende maand wel. En anders bel ik idd wel even!

1 like

Denk dat 48 dan het minimale is? Ik kon m voor afgelopen jaar niet lager als 35 euro zetten. Denk toch door de energie prijzen die omhoog gaan

1 like

2100 netto of bruto? Want bij netto heb je, volgens mij, recht op niks (last time I checked). Je kunt bij toeslagen online iig je inkomen wijzigen en ik zou dat anders iets hoger inschatten. Dus je bruto maandloon x 12 + 8% vakantiegeld en dan anders nog iets erbij. Als je een eindejaars oid krijgt die ook bij je brutosalaris optellen.

2 likes

Dan zit het meer op het randje inderdaad! Maar je moet dat echt zelf proactief doen, die inkomenswijziging. Ik zou, als het financieel haalbaar is, zo hoog inschatten dat ik niks kreeg. Vervolgens gewoon aangifte doen en als je dan nog ergens recht op had, krijg je het met terugwerkende kracht. Heb ik ook eens gehad in een jaar met aftrekposten. Eerst terugbetalen XD en jaar later teruggekregen nadat ik aangifte deed!

En veel succes en plezier bij je nieuwe werk! Goed begin van het jaar :sunglasses:

2 likes