Budget- en besparingstopic

Good for you dat je financieel op je eigen benen gaat staan! Daar mag je zeker trots op zijn.

Ik heb altijd gezorgd dat ik bedragen achter de hand hield voor het geval dat ik moest terugbetalen en andere onverwachtse rekeningen. Daar voelde ik me gewoon fijn bij.

1 like

‘Vroeger’ was het ook zo dat je nog toeslagen kreeg tot inkomen X en daarna ineens niks. Maar dat is meer een glijdende schaal geworden door de jaren heen? Dan is dat mss ook een minder groot issue dan in de tijd dat ik zorgtoeslag had en denk ik er iets doemachtiger over :speak_no_evil:.

Het is even een nieuwe weg zoeken in het hele financiële gebeuren maar dat komt allicht goed (maar ik begrijp de neiging maximaal treat yoself te willen gaan zeker hihi)

1 like

Zou het je ook lukken om een buffer op te bouwen voor als dingen kapot gaan? Ik zie dat namelijk niet in je lijstje, maar weet niet of dat gaat lukken natuurlijk?

1 like

Je kunt via de gemeente vaak gratis hulp krijgen om grip te krijgen (of overzicht) op je financiële plaatje. Dat is misschien ook nog iets om te verkennen. Je krijgt dan bijv begeleiding om inkomsten en uitgaven in kaart te brengen. Kan me goed voorstellen dat het lastig is om daar alleen je weg in te vinden. Volgens mij wordt het soms ook wel eens via bijv de bieb aangeboden.

3 likes

Snap ik wel, maar het klinkt alsof je je goed aan het voorbereiden bent, dat is al het halve werk. Misschien heb je ook nog wat aan de site van het nibud, daar staan best veel praktische tips over begroten en kosten waar je rekening mee moet houden, kan een handig startpunt zijn om een overzichtje te maken voor jezelf.

2 likes

Nog een ongevraagde tip, maar ik ging ook van een uitkering naar meer geld, en mij heeft het geholpen om veel potjes te maken. Voor bv kleding, leuke dingen en cadeautjes. Ik was ook geneigd om helemaal los te gaan met eigenlijk onzindingen (terwijl ik helemaal niet heel veel geld heb nu maar wel meer dan eerst) maar door die potjes denk ik veel bewuster na over mijn uitgaven.

Edit; en het klinkt inderdaad alsof je er al heel goed over na hebt gedacht. Dat is echt al een mega winst!

4 likes

Ik zie dat je het hebt over het terugbetalen van een studieschuld? Heb je een potje geld voor noodgevallen? Ik heb er nu 2 maanden aan uitgaven in zitten. Dat zou ik eerst doen en dan pas eventuele schulden afbetalen.

Ik geef mezelf ook altijd kleedgeld en zet elk jaar geld opzij voor o.a. eigen risico voor het volgende jaar (ik krijg de rekening vaak al in februari).

4 likes

@Hectometer ik heb geen tips maar vind het super goed dat je je zo voorbereidt! Echt knap

3 likes

Huh ik kan helemaal niks zelf aanpassen? Kan via de website naar financieel gaan, daar zie ik m’n termijnbedrag maar nergens een kopje om het zelf aan te passen. Als ik dan via de zoekfunctie zoek op aanpassen, stuurt ie me naar dat kopje financieel maar nog steeds niks om aan te passen.

Ik vond 't onmogelijk om van mijn toeslagen af te komen. Zelfs als ik invulde dat ik 4000 netto per maand verdiende, corrigeerde de belastingdienst dat weer en kreeg ik nog geld gestort. Misschien is dat inmiddels helemaal anders maar ik heb daarvan geleerd om eerst uit te zoeken op hoeveel je recht hebt obv je hoogste inkomen en de rest apart te zetten zodat je dat weer terug over kan maken. En dan ook echt niet aankomen want die terug verrekening loopt aardig snel op.

5 likes

Het is ook net een moment dat je zelf een potje voor noodgevallen wil opbouwen of op een andere manier wat financiële zekerheid wil inbouwen en dan gaat al je gespaard geld hoppa naar de toeslagen :upside_down_face:

Dat met die toeslagen is ook zo krom. Een aantal jaar geleden heb ik een jaar thuis gezeten zonder baan.

Alleen was dat jaar verspreid over 2 jaren. Omdat ik in beide jaren dus een half jaar had gewerkt moest ik bijna alle toeslagen terugbetalen.

Zo zuur, terwijl ik als ik bijv. van jan-dec een jaar geen inkomen had gehad, ik veel minder had hoeven terugbetalen.

4 likes

Ik heb AH premium toch aangezet, net als de koopzegels.
Ben benieuwd wat de opbrengst zal zijn dit jaar.

Werk nu de financien van 2021 bij en wij moeten echt wat met de uitgaven voor boodschappen.
Meestal tussen de 400-500 euro per maand voor 2 mensen.
Nu is het wel zo dat ik het fodmap-dieet moet volgen en sommige dieetproducten heel erg duur zijn, dus in dat opzicht is een stijging in het bedrag niet gek.
Ben nog een beetje aan het kijken hoe ik nog meer op deze post kan bezuinigen?

Beetje standaard maar; weekboodschappen ba aanleiding van bonus? Dat werkt bij mij wel goed. Niet dat we alleen maar bonus eten, maar met name met vlees(vervangers) kan het echt wel schelen!

2 likes

Dat doe ik inderdaad al :slight_smile:
Lastige is gewoon dat heel veel producten tegenwoordig afvallen. Deze week zijn er schnitzels in de aanbieding bijvoorbeeld, daar zitten zowel tarwe als knoflook en ui in en kan ik helaas niet eten.
Hoop dat mijn bonus box nu weer meer handige producten bevat en ik kan nu 10 items kiezen, dat helpt ook.
We eten bijvoorbeeld standaard rundervinken, varkensbraadworst en zalm, die staan eigenlijk bijna iedere week in mijn bonus box. Producten van Schär probeer ik ook groter in te slaan als ze in mijn bonusbox zitten, om zo de kosten een beetje te drukken (wraps kosten bijvoorbeeld 3,15 per 2 stuks, dat tikt bijhoorlijk aan als je het vergelijkt met 0.95 voor 6 tarwewraps).

1 like

Aaah dat scheelt inderdaad nogal. Lijkt me erg lastig als veel dingen al afvallen en de dingen die je mag veel duurder zijn.

2 likes

Ik ga het dit jaar gewoon proberen! Kijken hoe ver ik kom met nog meer focus op een weekmenu en de extra korting uit de bonusbox.

1 like

Geen idee of je dit weet hoor maar beter een keer teveel erop gewezen dan helemaal niet!

Als je voor een voorgeschreven dieet hogere kosten moet maken kun je daar met je belastingaangifte een aftrekpost van maken.

Voor de aangifte over 2021 is het vastgesteld op €1050 voor het fodmap dieet.

11 likes

Ik kom net op Reddit r/persoonlijkebonus tegen waar mensen hun persoonlijke bonusaanbiedingen van de Appie delen met een scan van hun bonuskaart erbij. Wellicht een kijkje waard. Schijnbaar kan je ook gratis producten meerdere keren ophalen dus daarvoor is het ook wel interessant.

7 likes

Ik snap het concept, maar kun je in de praktijk ook meerdere bonuskaart scannen?

1 like