Budget- en besparingstopic

Ik zie dat je het hebt over het terugbetalen van een studieschuld? Heb je een potje geld voor noodgevallen? Ik heb er nu 2 maanden aan uitgaven in zitten. Dat zou ik eerst doen en dan pas eventuele schulden afbetalen.

Ik geef mezelf ook altijd kleedgeld en zet elk jaar geld opzij voor o.a. eigen risico voor het volgende jaar (ik krijg de rekening vaak al in februari).

4 likes

@Hectometer ik heb geen tips maar vind het super goed dat je je zo voorbereidt! Echt knap

3 likes

Huh ik kan helemaal niks zelf aanpassen? Kan via de website naar financieel gaan, daar zie ik m’n termijnbedrag maar nergens een kopje om het zelf aan te passen. Als ik dan via de zoekfunctie zoek op aanpassen, stuurt ie me naar dat kopje financieel maar nog steeds niks om aan te passen.

Ik vond 't onmogelijk om van mijn toeslagen af te komen. Zelfs als ik invulde dat ik 4000 netto per maand verdiende, corrigeerde de belastingdienst dat weer en kreeg ik nog geld gestort. Misschien is dat inmiddels helemaal anders maar ik heb daarvan geleerd om eerst uit te zoeken op hoeveel je recht hebt obv je hoogste inkomen en de rest apart te zetten zodat je dat weer terug over kan maken. En dan ook echt niet aankomen want die terug verrekening loopt aardig snel op.

5 likes

Het is ook net een moment dat je zelf een potje voor noodgevallen wil opbouwen of op een andere manier wat financiële zekerheid wil inbouwen en dan gaat al je gespaard geld hoppa naar de toeslagen :upside_down_face:

Dat met die toeslagen is ook zo krom. Een aantal jaar geleden heb ik een jaar thuis gezeten zonder baan.

Alleen was dat jaar verspreid over 2 jaren. Omdat ik in beide jaren dus een half jaar had gewerkt moest ik bijna alle toeslagen terugbetalen.

Zo zuur, terwijl ik als ik bijv. van jan-dec een jaar geen inkomen had gehad, ik veel minder had hoeven terugbetalen.

4 likes

Ik heb AH premium toch aangezet, net als de koopzegels.
Ben benieuwd wat de opbrengst zal zijn dit jaar.

Werk nu de financien van 2021 bij en wij moeten echt wat met de uitgaven voor boodschappen.
Meestal tussen de 400-500 euro per maand voor 2 mensen.
Nu is het wel zo dat ik het fodmap-dieet moet volgen en sommige dieetproducten heel erg duur zijn, dus in dat opzicht is een stijging in het bedrag niet gek.
Ben nog een beetje aan het kijken hoe ik nog meer op deze post kan bezuinigen?

Beetje standaard maar; weekboodschappen ba aanleiding van bonus? Dat werkt bij mij wel goed. Niet dat we alleen maar bonus eten, maar met name met vlees(vervangers) kan het echt wel schelen!

2 likes

Dat doe ik inderdaad al :slight_smile:
Lastige is gewoon dat heel veel producten tegenwoordig afvallen. Deze week zijn er schnitzels in de aanbieding bijvoorbeeld, daar zitten zowel tarwe als knoflook en ui in en kan ik helaas niet eten.
Hoop dat mijn bonus box nu weer meer handige producten bevat en ik kan nu 10 items kiezen, dat helpt ook.
We eten bijvoorbeeld standaard rundervinken, varkensbraadworst en zalm, die staan eigenlijk bijna iedere week in mijn bonus box. Producten van Schär probeer ik ook groter in te slaan als ze in mijn bonusbox zitten, om zo de kosten een beetje te drukken (wraps kosten bijvoorbeeld 3,15 per 2 stuks, dat tikt bijhoorlijk aan als je het vergelijkt met 0.95 voor 6 tarwewraps).

1 like

Aaah dat scheelt inderdaad nogal. Lijkt me erg lastig als veel dingen al afvallen en de dingen die je mag veel duurder zijn.

2 likes

Ik ga het dit jaar gewoon proberen! Kijken hoe ver ik kom met nog meer focus op een weekmenu en de extra korting uit de bonusbox.

1 like

Geen idee of je dit weet hoor maar beter een keer teveel erop gewezen dan helemaal niet!

Als je voor een voorgeschreven dieet hogere kosten moet maken kun je daar met je belastingaangifte een aftrekpost van maken.

Voor de aangifte over 2021 is het vastgesteld op €1050 voor het fodmap dieet.

11 likes

Ik kom net op Reddit r/persoonlijkebonus tegen waar mensen hun persoonlijke bonusaanbiedingen van de Appie delen met een scan van hun bonuskaart erbij. Wellicht een kijkje waard. Schijnbaar kan je ook gratis producten meerdere keren ophalen dus daarvoor is het ook wel interessant.

7 likes

Ik snap het concept, maar kun je in de praktijk ook meerdere bonuskaart scannen?

1 like

Met welk doel? Maar nee, vroeger was het in lk geval zo dat alleen de eerste gescande bonuskaart effect had. Kan me niet voorstellen dat dit nu anders is. En waarom zou je dat willen, want je krijgt maar een keer de korting :woman_shrugging:

Nou dan kan je met die reddit gebruik maken van de persoonlijke bonus van bijv 5 mensen om zo al hun kortingen te gebruiken. Moet je wel in 1 transactie al die kaarten kunnen scannen anders moet je 5 keer los afrekenen.

Maar ik denk niet dat dit in 1 shopping trip werkt. Ik vind die persoonlijke bonus sowieso onzinnig haha, die korting stelt 9/10 x niks voor.

1 like

Nee denk ik ook niet en ik zou het echt te veel gedoe vinden om met 5 gescreenshotte kaarten op pad te gaan maar blijkbaar is daar animo voor

2 likes

Ik kreeg een keer 10 cent korting, voelde als een belediging :joy:. Als iets gratis is, zou ik het nog overwegen maar ik spaar koopzegels dus dan is het een beetje zonde om m’n wekelijkse boodschappen te doen op de kaart van iemand anders.

3 likes

Nee dat kan niet, je moet dan apart afrekenen! Maar als je bij een zelfscan staat doe je dat uiteraard sneller dan bij een reguliere kassa. Wel een super leuke tip, heb m gevolgd op reddit!