Ik snap je paniek en angst, die ervaar ik zelf ook soms als ik in de greenchoice-app kijk. Wij zijn verhuisd naar een groter en slechter geisoleerd huis + loods waar mn man werkt zit op dezelfde meter (wel alleen stroom geen gas maar wij verbruiken echt 20-30kwh per dag aan elektra daardoor) en verbruiken dus ook veeel meer. In december een nettoverbruik (wij hebben zonnepanelen, maar in december is de teruglevering natuurlijk laag) van 455€.
Maar idd het zijn koude maanden en ons advies is nog steeds een gemiddeld verbruik van 125€ per maand (betalen 175€), gebaseerd op historisch verbruik (wij wonen er sinds aug). Denk dat dat iets te weinig is omdat wij 35m2 aanbouw hebben die ook moet worden verwarmd + meer thuis dan vorige bewoners. Maar op ons oude adres kregen we altijd terug en betaalden we in de wintermaanden ook te weinig voorschot.
Evt zou je wat extra kunnen proberen te sparen, verwarming halve graad lager, dat soort dingen. Maar ik zou niet nu je termijnbedrag aan gaan passen; liever dat bedrag dan extra sparen. Als je nu ophoogt en ze vallen om en je hebt toch teveel betaald, ben je dat kwijt.
Edit; wij hebben wel vaste prijzen, wonen hier sinds augustus en toen vastgezet. Maar ook veel hoger verbruik nu dus.