Budget- en besparingstopic

Ik heb dit ook altijd met Electra! alleen ik neem ook gas, wat wel gewoon significant geld kost. Dus totaal moet ik dan toch nog wel iets betalen. Maar Electra idd in de min!

2 likes

Ik heb dit ook altijd.
De vermindering energiebelasting is hoger dan wat ik verbruik.
Vorig jaar -2,99 op de eindrekening!

1 like

Ik heb dit ook!

1 like

Dit is inderdaad niet vreemd voor een klein huishouden, omdat de vermindering energiebelasting steeds hoger wordt om het gebruik van stroom aan te moedigen, ten koste van gas. De compensatie is dit jaar helemaal hard omhoog gegaan ivm de gestegen (gas)prijzen. Was het vorig jaar nog ±530 (even uit m’n hoofd), komt daar dit jaar nog zo’n 300 euro bij. De 824 op het overzicht van @Twijfelaar zou daarom ook niet blijvend zijn, maar alsnog super fijn, ik ben ook heeeeel benieuwd naar mijn jaarafrekening want mijn verbruik is ook laag
Ik betaal namelijk altijd 90, obv mijn verbruik zou het eigenlijk 68 zijn en dat ging dit jaar (rekening gehouden met de verhoogde vermindering energiebelasting) ineens omlaag naar 42 per maand en dat is dan enkel gas waarschijnlijk

3 likes

Wij betaalden vóór de stijging al 200 euro per maand aan gas en stroom en nu moesten we hem verhogen naar 294-300. :sob:

1 like

Ik ging even kijken nav jouw berichtje en mijn geschatte tarief is gewijzigd van €43, naar €13 pm! (Ik betaal €62,-). Ik dacht ook huh zou wel foutje zijn, maar ik zie nu ook dat we per dag zo’n €2,25 terug krijgen! Zou toch lekker zijn, een leuk bedrag terug krijgen straks!

1 like

Ja dat is gewoon de algemene vermindering energiebelasting (824) gedeeld door 365 (dagen) en iedereen krijgt dat alleen bij sommigen zet het helaas geen zoden aan de dijk

1 like

Je zou denken dat het dan beter is om het persoonlijker te doen (snap wel dat dat heel complex is). En dan bedoel ik dat de mensen die het zwaarst getroffen worden (ik niet dus) ook de meeste compensatie krijgen, zodat het de mensen die het echt nodig hebben, ook echt helpt.

1 like

Ja dat zou zeker beter zijn maar door die complexiteit dus kostbaar en duurt te lang. Dan is het goedkoper en effectiever om het op deze manier te doen. Maar voelt wel scheef inderdaad.

1 like

Ja dat was ook de discussie alleen het bleek inderdaad te complex om snel met een maatwerk oplossing te komen. Dus nu heb je een groep die het krijgt en het niet nodig heeft, en een groep die het krijgt maar er niet voldoende aan heeft

2 likes

Ik krijg komend jaar naar verwachting ook tussen de €50-100 maar jij krijgt wel heel veel terug! Heel chill maar inderdaad ook wel scheef ivm andere huishoudens die er zo veel op achteruit gaan. Las wel dat de gemeente ook een potje heeft maar dat zal vast niet alles dekken.

1 like

Maar laten we wel wezen, de mensen die er waarschijnlijk het meest van profiteren zijn alleenwonend, op een kleine oppervlakte en een laag verbruik. Dat zijn ook de mensen die in hun eentje een hoge huur/hoge huizenprijs/vaste lasten/e.d. betalen en dus op andere vlakken de ongelijkheid wel merken.

Ben van mening dat het ook wel anders kan dan 1 vast bedrag per huishouden, maar ook gebaseerd op inkomen heb je ongelijkheid, gebaseerd op verbruik is waarschijnlijk in uitvoering niet te doen. Wat hebben we dan nog over? Grootte huishouden? Is ook niet gelijkwaardig.

3 likes

Ik denk dat de overheid / belastingdienst met de toeslagenaffaire wel heeft aangetoond dat zij momenteel niet capabel zijn om dit per huishouden met specifieke regels / eisen in te regelen. Los daarvan en dat dit mijn mening is, begrijp ik ook wel dat ze gekozen hebben voor deze oplossing. Een dergelijk specifiek systeem zou te lang duren om op te zetten, waardoor veel mensen al in de problemen raken.

2 likes

Een heel andere tip. Deze oranje douchegel is best geliefd als zogenaamde dupe van Rituals en nu echt spotgoedkoop. :hugs:

20 likes

yay goede tip! ik ren morgen even langs de kruidvat :heart_eyes:

Jaa ik vind deze douchegels sowieso echt superchill! Mijn vriend gebruikt ze ook altijd haha.

Misschien al bekend maar mijn cv-ketel stond ook op 80°. Benieuwd of ik qua besparen echt verschil ga merken.

5 likes

Ik had dit gedaan en toen bleek dat mijn ketel zichzelf aanpaste en zaten we op 2e kerstdag zonder verwarming omdat de ketel stuk was 🥲. Gelukkig zit ik in een huurwoning dus dag erop kwam iemand hem repareren.

@Twijfelaar ik had dus enkel onthouden dat er een rituals dupe was bij de kruidvat en toen kocht ik deze en die stinkt:

niet kopen dus

5 likes

Oh nee! Dan ben ik helemaal benieuwd wat mijn ketel gaat doen 🥲

1 like

Love dit soort budgettips. Meteen gekocht! En die oranje doet me inderdaad aan Rituals denken!

1 like