Budget- en besparingstopic

Er is een maximum wat je per jaar boetevrij mag aflossen, iedere hypotheek heeft hier andere regels voor.

Of bedoel je dat je dsn gewoon gelijk een lagere hypotheek zou willen en de rest inlegt?

Op het moment kan ik er niet genoeg voor sparen, heb liever ook een x-bedrag aan geld achter de hand voor onverwachte dingen zoals een auto die het niet meer doet. Als ik samen zou wonen kunnen we een heel loon wegzetten. Het is wel mijn droom voor de toekomst om de hypotheek dan versneld af te lossen. Als je uitrekent wat je in de looptijd van 30 jaar betaald aan rente is dat echt niet normaal veel!

Ik zou niet zo gefocust zijn op zuinig leven puur om je hypotheek af te lossen. Dan heb je je hypotheek afgelost… en dan? 20/30 jaar van je leven zuinig aan gedaan alleen maar om te sparen.

Elke 5000 euro is ongeveer 20 euro per maand minder hypotheek.

3 likes

Versneld aflossen is oa belastingtechnisch toch niet handig? Kenners in mijn omgeving raden dit altijd af

1 like

Zolang je geen spaarhypotheekvorm hebt, dan is het volgens mij gewoon handiger om het vermogen dat je boven de vrijstelling (box 3, iets van 24/25k?)hebt én rentevrij mag worden afgelost te gebruiken om je maandlasten te verlagen of je looptijd te korten. (Tenzij je verwacht dat bedrag nodig te hebben, want je krijgt t niet meer terug). Zeker als je een hypotheek hebt met een hogere rentestand.

Aflossen is altijd beter, je hebt een schuld, een giga schuld.

Men zegt vaak: zonde van de hypotheekrenteaftrek, maar die krijg je alleen als je rente betaald. Dus je moet eerst uitgeven om het terug te krijgen. Vind ik persoonlijk zonde.

1 like

Ik dacht dit ook maar accountants en hypotheekadviseurs die ik ken zeggen dus dat het niet altijd verstandig is. Al zou ik als leek ook zeggen, als je geld hebt, meteen aflossen.

Dit soort redenen gaat het dan om (van ING)

  1. Uw financiële buffer wordt kleinerAls u uw hypotheek gedeeltelijk aflost, dan wordt uw financiële buffer kleiner. Op de website van het Nibud kunt u eenvoudig berekenen welke minimale buffer het Nibud adviseert. ING adviseert u om zelfs een grotere buffer aan te houden. Namelijk een bedrag waarmee u de kosten van levensonderhoud voor 3 tot 6 maanden kunt betalen. Los nooit af met geld waarvan u verwacht dat u dit mogelijk op korte termijn nodig heeft.

  2. Mogelijk meer belasting in box 1Als u aflost, betaalt u minder hypotheekrente. Dit betekent dus ook dat u minder rente kunt aftrekken. Omdat u minder aftrekt in box 1, wordt uw belastbare inkomen hoger. Hierdoor betaalt u mogelijk meer belasting in box 1.

Er kan nog een extra nadelig gevolg zijn. Doordat uw belastbare inkomen hoger wordt, valt u mogelijk in een hoger belastingtarief.

  1. Uw toeslagen gaan mogelijk omlaagEen extra aflossing op uw hypotheek kan gevolgen hebben voor uw zorg- en kinderopvangtoeslag. Het bedrag van een toeslag wordt lager als uw belastbaar inkomen hoger wordt. Uw zorgtoeslag kan zelfs helemaal vervallen door een hoger inkomen.

Maak daarom voordat u aflost eerst een berekening, als u op dit moment toeslagen ontvangt. Vergeet ook niet om wijzigingen voor uw toeslagen tijdig door te geven aan de Belastingdienst.

  1. Het effect van de bijleenregeling wordt groterDoor extra af te lossen verlaagt u uw hypotheekschuld. Als uw woning niet in waarde daalt, wordt door extra aflossen de overwaarde op uw woning groter. En dus ook het mogelijke effect van de [bijleenregeling]

Maar waarom zou je het doen? Je gaat dan nu, in de duurste tijd van je leven (met je starterssalaris en alle kosten van je bent jong en je wil wat, reizen, trouwen, een inrichting kopen, kinderen krijgen) krom liggen, zodat je straks op je 50e-60e met je waarschijnlijk gestegen salaris meer geld overhoudt.
Ik snap het lekkere gevoel van hypotheekvrij zijn wel, en ik vind die rente ook wel zonde om te zien opstapelen, maar ik denk dat dat geld dat ik nu zou moeten missen nu meer verschil maakt dan het over 30 jaar nog maakt voor mij.

1 like

Ik zou nooit mijn financiële buffer er door kleiner laten worden.
Als in ik heb een gesteld doel wat ik aan spaargeld wil hebben. Als er dingen voor het huis gekocht worden of aflossing wil ik absoluut niet onder dat bedrag zitten.

1 like

Maar ING heeft er natuurlijk ook belang bij dat mensen niet extra gaan aflossen.

Of het verstandig is om te doen hangt af van ieders persoonlijke situatie.

Ik los zelf wel extra af omdat mijn maandlaste. dan minder worden. Maar daar staat tegenover dat ik een goeie buffer heb en nog steeds “luxe” kan leven. Ik zou niet krom liggen alleen maar om extra af te lossen

6 likes

Er is nog een hele wereld tussen helemaal niets sparen voor later en krom liggen hè? Ik spaar ook bijna 40% van mijn maandsalaris, met als doel om in de toekomst meer tijd in mijn leven te kunnen besteden aan het doen van dingen zonder het verdienen van geld als doel. Ik vind het heel heftig om nu op mijn 27e al te beseffen dat als ik nu niet voorsorteer, ik pas meer vrije tijd krijg als ik 67 of ouder ben. Met een oud lijf dat dan waarschijnlijk niet alles meer kan, als ik die leeftijd überhaupt haal.
Maar ik leef ook nu, dat besef ik me ook. Je kunt niet alleen maar naar de toekomst kijken en vergeten nu te leven, dan zou je doodongelukkig worden. Dus ja, ik spaar veel, maar ik denk wel om de balans. Ik geef niet zoveel meer om spullen, maar als ik iets koop is het minimaal een 9 qua happines die ik eraan over hou. En ik geef geld uit aan ervaringen. Tijd met vrienden nu, kan ik later niet alsnog beleven. Dus wat ik uitgeef gaat naar ingrediënten om lekker te koken voor vrienden en mooie reizen/ervaringen. Maar wel altijd met verstand. Als ik een etentje geef, koop ik niet gedachteloos in, maar kook ik zo lekker als ik kan met ingrediënten uit het seizoen en zonder idioot duur vlees. Het gaat om de liefde die erin gaat. Net als reizen. Ik ga naar de mooiste plekken, maar een stoel is een stoel en een bed is een bed voor mij, dus qua vliegmaatschappij en accomodatie let ik goed op. Ik voel me niet krom liggen, ik ben me bewust van geld en het maakt me eerder gelukkiger dan ongelukkig. Ik maak me nl nooit zorgen erover, iets wat ik voorheen wel elke keer deed aan het einde vd maand.

7 likes

Wat fijn dat jij in de positie zit dat je zoveel kunt sparen. Ik denk dat het merendeel van het forum (incluis mijzelf) geen 40% van haar salaris kan wegzetten. Van die 60% die overblijft zijn net mijn vaste lasten gedekt. Ik spaar zo’n 10% plus alle extra’s die binnenkomen. Ik ben wel benieuwd naar hoe dat bij anderen zit; hoeveel procent van je netto inkomen spaar je/kun je sparen?

Voor het leven dat ik nu leid, spaar ik voldoende. Ik kan alles opvangen/vervangen, terwijl mijn spaarrekening blijft groeien. Maar echt een buffer voor in de toekomst, dat is het (nog) niet. Helaas. Als ik een partner zou hebben met wie ik samenwoon, zou ik overigens wel véél meer kunnen sparen.

2 likes

Ik spaar ongeveer 30% op de gezamenlijke spaarrekening ivm nieuwbouwhuis en probeer nog 10% zelf te sparen, maar dat gaat soms wat lastiger.

Oh wauw, dus jij spaart ook zo’n 40%. Woon je nu ook al samen of alleen?

Ik vind 40% ook echt veel hoor! Dat is ongeveer wat ik overhoud van m’n netto loon in totaal, maar daar doe ik dus ook alle extra’s van dus kan dat niet allemaal sparen. Komt neer op 20-25%, ik woon alleen

1 like

Ik kan ongeveer 50% van mijn netto loon sparen. Heb het geluk dat we hele lage woonlasten hebben en verder letten we qua boodschappen etc goed op. Ik spaar voor verschillende doeleinden. Ik begrijp dat ik echt in mn handjes mag klappen met deze situatie overigens.

1 like

Ik spaar 40% van mijn netto inkomen. Ik woon samen, net een huis gekocht. We verdelen alles 50-50.

Ik spaar zon 30%, maar los ook mijn studieschuld af, zodra dat klaar is hoop ik nog ietsje meer te kunnen sparen, zodat er ooit een koophuis inzit

Woon samen. Heb ook wel maanden dat het niet zo goed lukt om voor mezelf te sparen hoor.
Betaal m’n zorgverzekering in 1x in december, dat scheelt maandelijks ook.

Ik spaar nu ongeveer een derde, een derde voor lasten en de andere derde gebruik ik