Budget- en besparingstopic

Ik zou voor 40% nettoloon per maand sparen zoveel leuks moeten inleveren, dat ik het krom liggen zou noemen. Het zou best kunnen, maar dan is de lol er voor mij wel af. Daarbij is 40% van mijn nettoloon nu, over 20-30 jaar nog maar 10-15% van het nettoloon dat ik dan waarschijnlijk verdien. Als ik dus nu dat bedrag wegzet moet het aardig in waarde vermeerderen om er tegen die tijd een dag minder van te kunnen werken.
Het doet me een beetje denken aan mensen die zich tijdens hun studie helemaal het schompes werkten voor ā‚¬7/uur om maar geen schuld bij DUO te hoeven opbouwen, terwijl achteraf terugbetalen met een verdriedubbeld uurloon en een fulltime baan stukken makkelijker is (in mijn mening).
Maar ik zit in de gezegende situatie dat ik redelijke zekerheid qua baankansen en redelijke zekerheid qua salarisstijging in de toekomst hebt, als je dat niet hebt en 40% van je nettoloon nu, nog steeds 40% van je nettoloon over 20-30 jaar is, dan begrijp ik het ook wel.

1 like

Maar als je niks weet om het aan uit te geven zou ik lekker sparen. Ik spaar 40% maar heb totaal niet het gevoel dat ik ergens op bezuinig.mik doen gewoon Wat ik wil.

1 like

Bedankt voor alle reacties over hypotheek aflossen etc. Ik heb me er duidelijk nog niet goed in verdiept en baseer mijn idee puur op een Brits tv-programma waarin mensen kleiner gaan wonen, een lagere hypotheek hebben dan voorheen en dan een x aantal jaar belachelijk veel sparen / zuinig doen / krom liggen om dan hun hypotheek in de helft van de tijd te kunnen aflossen of helemaal in een keer.

In mijn dromen gaat het dus zo: Ik sluit een hypotheek af voor een woning van x ton. Wanneer ik gewoon aflos zoals iedereen zou ik pas rond mijn pensioen mijn hypotheek afbetaald hebben. Echter wanneer ik op de een of andere manier ervoor kan zorgen dat ik dat geld in 10 jaar bij elkaar gesprokkeld krijg dan kan ik dus 20-30 jaar eerder genieten van ā€œmijnā€ huis en gaat er dus geen maandelijks bedrag meer naar de hypotheek aflossing en kun je dus ofwel minder gaan werken ofwel meer geld besteden aan andere dingen. Stel ik verkoop die woning dan, en er zit geen hypotheek meer aan vast dan zijn die x aantal tonnen gewoon van mij toch?

Maar goed, dat is dus heel simpel gedacht

1 like

Ik vond deze video wel heel tof. Krom liggen / minder uitgeven / zuinig aandoen? Of bewuster en kritisch op een andere manier je geld uitgeven?

Ik geef bijna alleen maar geld uit aan eten en sportactiviteiten. Weinig kleding, weinig uitgaan, noem maar op. Iedere maand hou ik altijd verrassend veel over terwijl ik helemaal niet veel verdien. Minimum zelfs. Ik heb niet het idee dat ik zuinig leef, ik wil ook helemaal niet dubbeltjes omdraaien voor mijn boodschappen. Ik kies ervoor om niet zuinig te doen met boodschappen omdat ik het fijn vind om lekker en makkelijk te kunnen eten.

Kleding en spullen vind ik totaal niet interessant dus ik geef daar praktisch niks aan uit. Ook ga ik niet ieder weekend uit eten, lunchen, koffie buiten de deur etc. Daarop bespaar ik dan heel veel.

Andersom kun je juist kleding en spullen heel belangrijk vinden en boodschappen minder. Kies er dan voor om minder geld uit te geven aan boodschappen zodat je meer over hebt voor kleding, omdat jij dat fijn vindt!

Wat voor de een krom liggen is, is voor de ander helemaal niet het geval.

7 likes

Je zou er ook voor kunnen kiezen om je geld te beleggen, normaal zou je daar meer geld aan kunnen ā€˜verdienenā€™ dan aan alleen sparen.

vergeet niet dat je bij beleggen mogelijk je inleg kwijt kunt raken. Het is dus wel een risico.

Ik spaar minimaal 45% van mijn loon als het net gestort is. Maar alles wat ik over heb na een maand gaat ook naar mā€™n spaarrekening waardoor het uiteindelijk uit komt op zoā€™n 60%.

Dan moet ik wel zeggen dat we over een jaar een nieuwbouwwoning koopwoning hebben en ik dus nu wel Ć©cht heel zuinig aan doe omdat we en geen hogere hypotheek willen omdat we dingen niet kunnen betalen en we willen het gelijk goed voor elkaar hebben en gelijk er prettig kunnen wonen. + we hebben een jaar lang dubbele lasten, dus dan wordt het sparen ook minder.

Dus ik zal blij zijn dat we een jaar verder zijn en ik weer iets makkelijker met mijn geld kan om gaan.

Ik spaarde tot deze maand ook zoā€™n 40% en dan wat nog ā€œoverā€ bleef als ik nieuw salaris heb.

Nu hebben we net ons nieuwe huis, dus nu wordt het wel een ander verhaal, haha. Ik hoop op zoā€™n 20% plus ā€œrestjeā€ te sparen. We hebben nu wel hogere lasten, gaan ook gezamenlijk sparen en hebben deze 2 maanden dubbele lasten. Ben benieuwd hoe het gaat lopen!

ik spaar nu ook wel zoā€™n 40%-50%, maar dat gaat minder worden, want mijn vaste lasten (boodschappen in dit geval) gaan omhoog. Ik wil dit jaar behoorlijk wat sparen en heb een vrij klein salaris, dus ik zal wel moeten. Ik woon overigens nu thuis en mantelzorg op het moment voor mijn moeder.

Ik heb een heel spaarplan gemaakt en houd nu bij wat ik van mijn spaarrekening haal. Het bedrag dat ik spaar, is deels voor festival en in september een reisje naar Londen, maar bijvoorbeeld ook voor een nieuwe laptop als mijn huidige stuk gaat. Spullen die ik aan moet schaffen ervoor, haal ik eraf :slight_smile:

Overigens wil ik ook ontspullen en voor mij is de eerste stap om dan zo min mogelijk binnenhalen. Ik heb elke maand een budget (van 30 euro) voor extra dingen. Zit er vaak overheen, maar ik houd mijn budget strakker dan nodig (bewuste keuze).

1 like

Ik spaar 10% van mijn netto inkomen. Als ik aan het einde van de maand nog wat overhoud, dat is dan soms nog 5% dan maak ik dat ook over. Ik kijk echt uit naar het moment waarop ik kan gaan samenwonen (maar nu nog pril) dan zou ik ook rond de 40% kunnen sparen.

Wauw wat goed dat veel van jullie zoā€™n groot deel van je salaris kunnen sparen! Dat zou ik ook wel willen. Zelf spaar ik sinds een paar maanden pas een vast bedrag per maand (voor koopwoning) en dat komt neer op zoā€™n 10%. Ik wil wel iets meer gaan sparen, de laatste tijd koop ik regelmatig leuke dingen/kleding terwijl ik dat eigenlijk niet nodig heb. Tijd om weer wat strenger voor mezelf te worden en weer een no buy in te lassen

1 like

Ik doe hetzelfde. Ik boek zoveel mogelijk over naar mijn spaarrekening, en halverwege de komende maand komen er weer bedragen terug. Stiekem baal ik daar wel van, maar ik denk dat ik dan minder uitgeef dan als ik gelijk een groot saldo laat staan.

2 likes

Ik spaar ongeveer 25% maar wil de aankomende maanden iets meer doen om te sparen voor vakanties enzo. Ik heb allemaal spaardoelen gemaakt en dat motiveert mij echt heel erg. Met leuke kleurtjes en waarvoor het is enzo

Heeft iemand tips om je bankrekening handig in te delen? Ik wil meer gaan budgetteren en dan vooral voor geld dat ik aan eten uitgeef.
Ik heb rabobank en heb hier op een normale rekening en spaarrekening. Nu kan je bij de Rabo verder alleen verschillende spaarpotjes aan maken.
Ik zou het fijn vinden om bv elke maand 100 euro apart op mijn rekening te hebben voor boodschappen. Wanneer ik dit contant heb is het binnen no time op.

Het zou handig zijn als ze die potjes ook maken op de betaalrekeningen inderdaad!

1 like

Een tweede normale rekening openen en van je rekening waar je loon op gestort wordt, maandelijks automatisch een vast bedrag laten overschrijven naar die rekening.

Ik heb zelf ook meerdere gewone en spaarrekeningen en ik werk met automatische opdrachten. Dus eerste van de maand gaat mā€™n huur er af. Paar dagen nadat mā€™n loon standaard gestort wordt (loon wordt ten laatste de 5e van de maand gestort, dus ik heb deze ingesteld op de 7e), gaat er 500 euro naar mā€™n spaarrekening voor onvoorziene omstandigheden/reservepotje en 500 euro naar de gewone rekening die ik gebruik voor al mā€™n uitgaven (ā€œleefgeldā€, niet alleen eten dus). En de 9e gaat er 500 euro naar mā€™n ā€œechteā€ spaarrekening (voor lange termijn, waar ik dus in principe niet aankom). Rond de 15e komt het voorschot van mā€™n loon op de rekening, dus dat is dan in principe prima voor de huur die er de eerste van de volgende maand afgaat.

Ik heb trouwens op beide gewone rekeningen wel reserve staan, dus in het geval van mijn leefgeld-rekening niet enkel die 500 euro, want daar word ik anders zenuwachtig van. Ik hou het ook niet altijd in de gaten, als ik soms een dure maand heb (bv. tandarts, garagist en extra tanken), en ik wil niet in de winkel voor verrassingen staan.

1 like

Ik gebruik de app Buddy op mijn iphone. Vind het wel handig werken

Ik heb ā€˜mijn huishoudboekā€™, kost 1.99 ofzo maar vind het hem wel waard! Alles wel handmatig invoeren, maar je krijgt wel echt overzicht

Dit heb ik en is echt handig. Al mijn vaste lasten (alle automatische incassoā€™s) gaan van 1 rekeningnummer af. Van mā€™n rekeningnummer waar ik ook een betaalpas van heb gaan dan enkel nog mn boodschappen en tanken. Wat ik dan verder over houd is om van te sparen en voor ā€˜leuke dingenā€™.

1 like

Ik heb GRIP van ABN Amro. Deze app categoriseert mā€™n uitgaven ook automatisch (wel in de gaten houden want soms zet ie het ergens bij wat niet klopt).
Weet alleen niet of je als je geen klant bent bij ABN ook de app kunt gebruiken of niet.

1 like

Ik gebruik voor mijn uitgaven alleen de spreadsheets van Google Docs :slight_smile: Kasboek wel geprobeerd, maar dat vergat ik steeds.