Fijn dat je dit post! Ik ben dus iemand die op/onder minimuminkomen zit maar geen uitkering heeft (en er ook niet voor in aanmerking komt nu).
Aah fijn! Ik denk ik post het gewoon voor wie dan ook meeleest, er is altijd wel iemand die het kan gebruiken.
En nog even brutaal misschien (zo echt niet bedoeld maar alle beetjes helpen), als je langdurig minimum inkomen hebt en geen zicht op verbetering kun je ook 1x per jaar IIT aanvragen bij je gemeente:
Die potjes zijn er dus gewoon gebruik van maken!
Edit: elke gemeente heeft wel andere voorwaarden maar die kun je vaak op de site van je gemeente vinden.
IIT kan niet meer vanwege teveel spaargeld helaas voor mij. Maar wel een goede, veel mensen zijn daar niet van de hogte!
Hoe komt die verlaging eigenlijk tot uiting? Wordt dat verrekend op je energienota aan het einde van het jaar of?
Dat vroeg ik me dus ook af en had dus een tijd geleden essent gebeld maar die muts aan de lijn snapte mijn vraag niet?
Ik vroeg of het termijnbedrag het bedrag is zonder de energiebelasting korting of dat de korting er al af was. Maar dat was blijkbaar een lastige vraag.
Op internet heb ik zekf uiteindelijk gevonden dat het als het goed is via de eindafrekening word verrerkend
Meine gute wat zijn de boodschappen duur? Het overzicht wat ik net creeerde laat me echt janken: 570 euro (waarvan 420 bij de Lidl) uitgegeven aan eten voor twee personen afgelopen maand en dit enkel bij de supermarkt Tot een half jaar geleden redde we het makkelijk met 400 euro en bleef er gewoon budget over. Als we de kerstboodschappen meetellen ligt het bedrag zelfs nog hoger.
Weet nu ook niet echt wat ik met dit overzicht moet doen. We doen dus al boodschappen bij de Lidl omdat we heel veel groente en fruit eten en dat daar een stuk goedkoper is.
Ik vind bijna 600 euro voor 2 personen ook wel echt serieus veel geld. Kun je niet naar jullie eetpatroon kijken en zien of je niet kunt besparen door andere dingen te eten?
Wij doen ook boodschappen bij de Lidl, en wat ze daar niet hebben bij de AH. En zijn nu ook echt wel duurder uit dan vorig jaar omdat de prijzen simpelweg best flink aan het stijgen zijn. Wij zijn de afgelopen weken zoān 75 euro per week kwijt.
Heb je al eens gekeken naar wat precies dure producten zijn bij jullie of waar ruimte zit voor besparen (als je dat zou willen)? Wij geven tussen de 400-500 euro uit per maand bij Picnic en de AH. Daar zitten wel huishoudelijke artikelen (wc papier, keukenpapier, schoonmaakmiddelen en wasmiddel) bij en geen drogist producten. Wij hebben niet een enorme ambitie om te besparen op boodschappen maar proberen het wel enigszins rond de 100 euro per week te houden. Wij hebben bv relatief veel dure producten zoals A-merk vlees- en zuivelvervangers, veel en biologisch fruit, biologische yoghurt voor mijn vriend en lactosevrije yoghurt voor mij (beide duurdere opties dan goedkoopste huismerk yoghurt). En we letten niet per see op bonus, ook omdat het meeste van picnic komt en de aanbiedingen daar matig zijn. Daardoor is ons besparingspotentieel ook heel laag maar dat is een bewuste keuze.
Nog wel een tip voor wie veel koffie drinkt: wij gaven echt een vermogen uit aan koffie. Nu is mijn vriend zelf bonen gaan malen (meestal zak van Fairtrade) en kost zijn koffie 6 euro per twee weken ipv bij wijze van 6 euro per dag.
Welke bonenmaler hebben jullie? Ik heb een goedkope vd kruidvat maar die doet echt niet wat ik wil, moet dat hele ding schudden voor mān bonen gemalen worden.
@Feather Ik was dus ook maar meteen door onze eetlijstjes gegaan van de afgelopen weken gegaan en ja ik weet het niet zo goed?
We eten over het algemeen veel groente (minimaal 300 gram pp bij het avondeten exc. tomatenblokjes uit blik) en ik eet bij de lunch ook standaard 300 gram groente dus dat tikt behoorlijk aan al in de hoeveelheid groente die op het lijstje staan. We halen ook helemaal niet dure groente zoals asperges ofzo maar eerder basic dingen zoals bieten/komkommer/courgette/aubergine/paprika/champignons/broccoli etc en nooit voorgesneden oid. En bijv ook geen bloemkoolrijst oid maar dan koop ik al gewoon bloemkool die ik in de foodprocessor tot de rijst variant vermaal. Dus weet niet echt of daar al winst te behalen valt gezien we dus voor de lidl gaan al en helaas geen goedkope markt in de buurt. Halen verder ook geen dure frisdranken of alcohol ofzo, enkel water een soms slimpie siroop.
Zie wel in alle digitale bonnetjes dat we ook 14 zelftesten gehaald hebben in de afgelopen maand dus dat verklaart āalā iets maar alsnog niet genoeg ben ik bang.
Valt me wel op dat wat we bij de appie/jumbo halen gewoon echt duur is omdat ik daar dan specifieke producten wil en soorten thee. Op dat laatste kan ik iig wel gaan bezuinigen door veel meer huismerk te nemen ipv dure a-merken/verse thee (dit tikt dan wel weer veel aan sinds we veel thuiswerken). En naast deze eisen halen we alles volkoren. Dit tikt voor mijn gevoel bijv best aan maar weet niet echt of dit het verschil maakt voor bijv 400 euro per maand uitgeven of 500.
Dus ja denk dat het misschien ook vooral komt door de eisen rondom minimale hoeveelheid fruit/groente op een dag en andere eisen rondom voedingswaarden waardoor ik toch vaak eindig met dure merken. En dus de thee. @Feather wel fijn om jouw bedrag ook zo specifiek te zien met eisen rondom bepaalde merken want zulke specifieke eisen hebben wij helemaal niet dus weet zeker dat we met wat kritischer zijn ook iig rond de 100 euro per week moeten kunnen uitkomen.
Dankjulliewel iig en dan ga ik eens bedenken waar ik concessies op wil doen.
Mogelijk is de too good to go Lidl box wat voor je? Hier heb je voor 3 euro een bak vol groente en fruit. Evt zou je er dan nog 2 kunnen nemen per week.
Ik haal bijna elke week zoān box en erna maak ik mijn weeklijstje erop.
Oh goede, dat zou wel aanzienlijk kunnen schelen gezien ik toch wel op zoek ben naar variatie in groente en dit zou kunnen helpen (en dus in kosten!). Dankje!
Nouja de kosten van boodschappen stijgen echt bizar hoog. Ik merk het ook in de boodschappenrekening. Op basis van wat je post doe je geen gekke uitgaven en let je al heel erg op. Met de inflatie die je nu hebt valt er zowat niet te bezuinigen.
Ik merk het de laatste tijd ook hoor. Waar wij eerder gemiddeld ā¬70,- per week kwijt waren bij Lidl (ex luiers die kopen we daar ook) zit ik nu steeds vaker in een normale week al tegen de ā¬100,- aan. Terwijl dat voorheen alleen was als we bv een verjaardag hadden of ik luiers mee nam.
Misschien wel nog een tip; wat ons heel veel scheelt is 1 of 2x per week voor 2 dagen koken. Merk echt verschil in de weken dat we dat wel of niet doen (bv risotto, pasta, nasi of een ovenschotel). Wij gooien door dingen als pasta of risotto ook altijd heel veel groente, veel meer dan āgemiddeldā omdat we dat lekkerder vinden en dan scheelt het dus nog steeds behoorlijk op de weekboodschappen ipv nog een heel nieuw gerecht erbij.
En heb je de Lidl plus app? Merk dat er nu eindelijk af en toe wat aanbiedingen in komen die zijn gericht op ons koopgedrag.
Verder herken ik wat er wordt gezegd dat de boodschappen bij AH of Jumbo in verhouding heel duur zijn. Wij gaan daar ook heen voor specifieke producten (bv slimpie limonade, vind de 0% vd lidl echt niet lekker) en willen daar ook geen concessies op doen.
Krijgen jullie thuiswerkvergoeding? Is natuurlijk gewoon schuiven met geld, maar het is wel logisch dat je dan meer geld kwijt bent aan thee en koffie. Misschien kan je een deel van de thuiswerkvergoeding wel naar het boodschappenpotje doen. Dat bespaart natuurlijk niks, maar ja.
Miss kun je voor die a-producten aanbiedingen in de gaten houden, als je dat nog niet doet.
Met een goede aanbieding (AH) is t a-merk vaak goedkoper dan huismerk.
Jumbo vind ik nooit zulke goede aanbiedingen hebben.
@Popsicle wel āfijnā om te lezen dat het niet geheel onherkenbaar is voor jullie. Wel een goede tip van vaker een ovenschotel bijv waar je twee dagen van kan eten. Heb idd ook de Lidl app en dat scheelt toch wel wat omdat we vaak inderdaad kortingscodes hebben voor producten die we vaak halen en elke maand wel al die 4 gratis producten/kortingsbonnen ontgrendelen. Aan de ene kant denk ik ājezus wat een bedrag, dat moet om laagā maar idd ook wat je zegt als ik al naar de jumbo/appie ga doe ik dat omdat ik echt perse dat product wil en geen idee of ik hier concessies op wil doen.
@Meka ja krijg toevallig 30 euro per maand, maar geen idee waar dit aan op gaat haha. Het is dus eig een tegemoetkoming voor de verwarmingskosten enzo die je maakt en dat compenseert het bij lange na niet ook. Denk dat de conclusie is dat ik gewoon best kan bezuinigen op thee en wellicht van specifieke producten en dat boodschappen echt een stuk duurder zijn dan vorig jaar (vooral icm de zelftesten).
Heb je de mogelijkheid om naar de markt te gaan? als je zegt dat groenten waarschijnlijk een grote kostenpost zijn, is het misschien een optie om ƩƩn per week flink groenten in te slaan op de markt, liefst einde dag (dan is mijn ervaring dat je van alles meekrijgt omdat het toch op moet haha). Niet alles blijft even lang goed, maar je zou dan bijvoorbeeld meteen dingen kunnen blancheren en invriezen.
en nog een groentetip: minder variƫren in groenten en meer eten met het seizoen. Dus nu in de winter kies je voor wortel of witlof en in de zomer juist voor bloemkool uit Nederland. De prijs van groenten verschilt enorm door het jaar heen dus je daar meer op aanpassen kan veel schelen. Eet je alsnog veel groenten, maar wel wat minder gevarieerd gedurende de week.
Ik merk de dure boodschappen ook enorm. Waar we eerst goed uitkwamen met ā¬400 per maand voor 2 personen hebben we dat nu opgehoogd tot ā¬450 per maand voor 2 personen. Wel ook inclusief drogisterij artikelen, schoonmaakmiddelen, toiletpapier etc.
Wat ons heeft geholpen in een strak boodschappenbudget is weekplanningen maken met wat we gaan eten (minder verspilling en eten bestellen) en maar 1x per week boodschappen doen (en tussendoor alleen verse groenten bijhalen als dat nodig is). Scheelt in impulsaankopen.
Die bialetti handmaler. Gaat zo snel als je van een handmaler kan verwachten. Maar het handvat (knopje dat je vasthoudt om te draaien) ging echt heel snel kapot. Hij is alsnog te gebruiken maar vond dat wel opvallend voor verder een prima merk. Mijn vriend vind het wel het rotste klusje van de dag dus hij krijgt voor zān verjaardag een elektrische (nog niet uitgezocht).