Budget- en besparingstopic

Beetje open deuren misschien en zijn al een hoop goede tips gegeven:

• vriezer benutten (ik eet bijv vega dus als vleesvervangers 1+1 zijn sla ik groot in en gooi ze in de vriezer)
  • maaltijden groot koken en eventueel invriezen
  • weekplanning en 1x per week boodschappen doen
  • initiatieven zoals too good to go maar ik vind dat brood van gisteren dat ah nu heeft ook top. 50 cent voor een heel brood. Gooi het toch in de vriezer dus dat het korstje dan minder knapperig is maakt niet uit
  • koken met seizoensgroenten/fruit (vind ik best wat schelen, zeker lidl heeft soms fijne aanbieding op groenten en fruit)

En inderdaad AH ben ik ook in verhouding altijd heel duur uit, maar dat is ook omdat ik daar voor hele specifieke dingen naar toe ga. Daarop besparen is dan ook lastiger.

3 likes

Ja boodschappen vind ik ook enorm duur geworden binnen korte tijd. Wij halen ook alles al bij de lidl.
Ik zit nu even mijn digitale kassabon te bekijken, begin maart 2020 was een pakje Kipfilet vleeswaren 1,69. Afgelopen week heb ik er 1,89 voor betaald! Van tomatenblokjes weet ik uit mn hoofd dat die ergens de afgelopen tijd 10 cent duurder zijn geworden. Ik koop meestal 40-50 producten. Als die allemaal 10-20 cent per stuk duurder zijn geworden tikt t lekker aan :sob:

3 likes

eindelijk een topic waar ik kan klagen dat bananen opeens 1,5 per kilo zijn :mad: :mad:

15 likes

Pff ja boodschappen zijn echt duur :frowning: Laatst zag ik bij Bonusvegan op Instagram een overzicht van wat dezelfde vegan producten bij verschillende supermarkten kosten, en dat verschil was echt enorm! Vooral de AH is echt duur. Helaas is dat de enige supermarkt (naast Lidl) in mijn buurt. Volgens mij was de Dirk vaak de goedkoopste, dus tip als je die in je buurt hebt.

Wat betreft groenten, er zijn veel handige overzichten van welke groenten en fruit wanneer in het seizoen zijn. Handig om op de koelkast te hangen. Bijvoorbeeld deze: https://dilka.xcdn.nl/FD/-/m2media/https://www.dille-kamille.nl/media/wysiwyg/Groente-_en_fruitkalender_1.jpg

2 likes

Ik merk ook ineens de afgelopen weken dat prijzen van verschillende producten enorm toenemen. Is wel slikken, want probeer het met een beperkt budget (40 euro per week) en vegan en meestal lukt dat wel door o.a. TGTG groenten en fruit en letten op aanbiedingen voor vleesvervangers etc, maar ook basisproducten als crackers en brood zijn soms ineens bijna dubbel zo duur bij de kassa.

1 like

Ja dat is het dus ook! Echt random maar mijn vriend haalt altijd een bepaalde chips, die was voorheen 1.69 en nu 1.89. Alles is ‘‘maar een paar cent’’ duurder maar op het grote geheel merk je dat dus heel erg.

Alles wordt duurder, boodschappen, benzine, g/w/l terwijl je loon niet zo snel meestijgt :rage:.

4 likes

Vooral dat laatste ja, als mijn loon ook zou meestijgen zou dat minder erg zijn. Maar dat gebeurd niet

3 likes

Ahh shit ik zie nu mijn nieuwe energiecontract en ik ga ook maandelijks meer dan het dubbele betalen. Gelukkig woon ik klein en goed geïsoleerd, dus het valt relatief mee, maar toch, ouch :cry:

1 like

Ja mijn chips is ook opeens 20ct duurder :rage:. Gelukkig is mijn andere 1e levensbehoefte (wijn) nog niet aan de beurt geweest

Door het afschaffen van korting meer dan 25 procent op alcohol wel al eigenlijk.

2 likes

Ja dat is zo, die horror was ik even vergeten

2 likes

En @Philo volgens mij valt dat in de praktijk wel mee. Waar voorheen een wijn van 6 euro in de aanbieding was als 1+1 gratis, wordt diezelfde fles nu verkocht voor een normale prijs van 4 euro, en dan 25% korting. Komt onderaan de streep op hetzelfde neer

1 like

Jaaa!! Ik kocht altijd de trosbananen van de appie voor €1,19.
Toen werden ze opeens €1,29 en dacht ik ‘okee, ze zijn ook al erg langs slechts €1,19’ maar nu zijn ze opeens €1,39 en weiger ik ze te kopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Jaa omg ik heb ook even in een hoekje zitten huilen vorige week. Wij hebben hem nu eerst voor 3 maanden en kijken dan verder.

Dat boodschappen duurder zijn geworden is mij nog niet zo heel erg opgevallen (het bedrag wat wij uitgeven aan boodschappen vond ik de laatste tijd sowieso al hoog) behalve 1 ding: wc-papier. Vroeger had de Appie altijd een aanbieding van 2 pakken voor 9, en nu is de aanbieding 2 pakken voor 10! Ben daar echt sacherijnig over, waardoor ik geen zin meer heb om die aanbieding te kopen. Maar als gevolg daarvan steeds de volle mep betaal, lekker dom :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar ik ben wel minder loonbelasting gaan betalen, compenseert het dure wc-papier weer :+1: :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

Tenzij je veel thuiswerkt, dan gaat er een stuk meer wc papier doorheen :wink:

3 likes

Ik bestel wc papier altijd bij ome Bol, daar hebben ze goede aanbiedingen (48 rollen page voor 14 euro). Ik merk dat dit helpt, en ik koop zelf ook vaatwastabletten in mega verpakkingen (ik kijk vooral naar stukprijs per tabletje en koop je een zak van 40 tabletten of 150 dan zit daar wel verschil in).

1 like

Hmm ik vind dit alsnog wel duur, het verschil zit dan in het merk denk ik…

Want bij de kruidvat heb je bijv 3 pakken (24 rollen) voor 5,40. Ik krijg soms ook aanbiedingen in mn bonusbox van AH eigen merk wc papier en dat scheelt ook erg in de prijs!

4 likes

Als je wil besparen is het denk ik ook goed om te bedenken voor welke producten je merkvast bent, en voor welke merken niet. En voor de producten waar je merkvast van bent, de aanbiedingen goed in de gaten houden.

Als ik voor mezelf spreek: ik ben merkvast in wasmiddel, tandpasta, vaatwastabletten, keukenrol (plenty easypull) en wc reiniger. Voor shampoo/deo/toiletpapier/wasverzachter etc maakt het me niet uit van welk merk het is en koop ik gewoon het product wat dan 1+1 gratis is of het goedkope huismerk. Maar van mijn vaatwastabletten wacht ik tot de 2+3 of 5 pakken voor €15 aanbieding die ongeveer elk kwartaal komt, en dan koop ik groter in om voldoende te hebben tot de volgende aanbieding.

Dat voorkomt ook dat ik de page wcrollen voor €14 koop, want ik vind jumbo huismerk of kruidvat 3 voor €5 ook prima.

10 likes

Vandaag een tros bananen (6) in de Jumbo gekocht slechts 1 euro. SCOREEE

7 likes