Mijn vaste contract liep recent af en heb toen gekeken wat verstandig is om te doen, maar vastzetten wordt afgeraden. Energieleveranciers zetten bij vaste prijzen nu hoog in, omdat het onzeker is in hoeverre de gasprijzen nog verder gaan oplopen. In Nederland hebben we tot op heden een milde winter, maar als het in februari en maart nog flink gaat vriezen dan gaan de prijzen naar alle waarschijnlijkheid nog verder oplopen en onzekerheid wat betreft conflict Rusland/Oekraïne speelt ook mee denk ik. Stel dat het straks nog wel flink stijgt, dan is het voor een energieleverancier ongunstig om nu allemaal contracten af te sluiten voor 1,40 per KwH en laten ze klanten liever variabel betalen. Zelf heb je natuurlijk wel zekerheid dat je niet meer gaat betalen dan die 1,55, ook al stijgen de prijzen nog explosief. Dus of het voordeliger is, is nu lastig te zeggen.
Geloof niet dat ik hier nog op kan besparen Gas mag wel iets lager helaas maar ja, dat krijg je met een oud huis…
Teach us your ways
Wij zitten met 2 personen aan 240-260 kwh per maand!
Echter zit ik thuis door een burn-out en mn vriend zit thuis omdat hij vanuit huis les krijgt anders zaten we aan de helft van het verbruik.
Ik heb geen idee. Ons stroomverbruik is altijd wel laag hoor. Maar dit lijkt me wel heel extreem haha, die prijs tenminste.
Is dat niet verrekend met vermindering energiebelasting? Die is ruim 800 euro dit jaar dus dat is ruim 2 euro per dag
Mijn stroomverbruik komt ook altijd uit tussen -3 en +5 per maand, afhankelijk van het seizoen
Leuk, zo’n gasloos huis met een warmtepomp die niet zuinig is.
We wonen in een hoekhuis met z’n tweeën. De buren naast ons wonen er met 6 personen. Ik ben heel erg benieuwd naar hun verbruik.
Wij hebben echt de minst energiezuinige warmtepomp die er is. Het is echt een drama. Niet alleen qua verbruik maar ook qua lawaai. We hebben zelfs al eens gehad dat we wilden verhuizen (ongeveer 3 maand nadat we hier woonden) omdat we gek werden van het geluid.
Oh ik schrik hier van! Hebben jullie een elektrisch laadpaal? Hoe oud is je huis? Heb je zonnepanelen?
Nee, geen bijzondere dingen. Alles is natuurlijk op elektra en we hebben vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. Boven hebben we de verwarming nooit aan.
Het huis is van 2020 en we hebben 15 zonnepanelen.
Het totale verbruik valt jaarlijks wel mee icm de teruglevering. De schatting van 10.000 kWh per jaar is veel te hoog. Maar ik schrik altijd wel van de wintermaanden qua verbruik.
Nope. We hebben thermo dynamische panelen en die zijn er niet zo heel veel in Nederland. Onder onze zonnepanelen liggen panelen en we hebben op zolder 2 units staan die het dan omzetten. Die maken mega veel lawaai als ze aan slaan.
De aannemer is na de oplevering nog een keer terug geweest om er een geïsoleerd hok om heen te bouwen. Dat heeft wel iets geholpen maar alsnog is het geen prettig geluid.
Ik zou hier echt zo teleurgesteld over zijn Dit verwacht je toch niet als je zo’n nieuw huis hebt met zonnepanelen en een warmtepomp. Temperatuur van warmtepomp staat ook niet te hoog ofzo?
Dit hebben wij ook! Ook een hoekhuis en wonen met z’n tweeën. Schrik me elke keer kapot. Welke warmtepomp hebben jullie?
Nee, ze zijn hier al een aantal keer geweest om hem goed af te stellen vanuit het installatiebedrijf en hij zou goed afgesteld staan volgens hun. Andere installateurs hebben er ook naar gekeken en zij konden ook geen bijzonderheden zien.
Thermodynamische panelen, die zijn nog niet echt bekend. Welk merk het precies is weet ik niet. Het is een Fries bedrijf.
Ik heb vandaag 40 euro bespaard bij de plus! 5 halen 2(!) betalen op Ariel, en 5x witte reus wcblok voor 4,99. Dit maakt het huisvrouwen bestaan leuk!
En op dreft vaatwastabletten!
Haha die heb ik van eigen merk maar goede deal ook idd!
Ik heb vandaag echt even stress over m’n financiën. Heb het niet per se super slecht hoor, maar soms vraag ik me echt af hoe anderen (zorgeloos) leven met hun geld alsof ze helemaal niet ervaren zoals ik dat alles duur is. Ik woon dus alleen dus al die kosten komen voor mezelf, boodschappen, auto (tanken ) en dan wil ik ook nog leuke dingen blijven doen/bv. een keer wat kleding kopen én sparen… helpt niet mee dat morgen m’n eigen risico wordt afgeschreven, is meteen €318. Nou dat vind ik echt allemaal veel geld in een keer, en dan binnenkort ook nog die afvalstoffenheffing. Mensen die dit herkennen? Ik kan me daar echt (te) druk om maken
Ik herken het wel hoor! Ik mag ook zeker niet klagen in mijn situatie, maar alles gaat wel steeds meer kosten en ik hou steeds minder over of ik moet steeds meer berekenen en bijhouden of ik alles nog kan bekostigen. Klakkeloos iets kopen zit er niet in.
Wat ik zelf echt mega fijn vind is ‘vooruit sparen’ voor de vaste lasten die ieder jaar terugkomen. Dit doe ik al een paar jaar waardoor ik nu allemaal potjes heb met de buffers erin zeg maar. Zo hoef ik nu ook met de afvalstoffenheffing ook niet te bedenken waar ik het geld vandaan haal of dat ik het zomaar van mijn spaarrekening moet halen terwijl het geld niet daarvoor bedoeld is. Ik spaar gewoon automatisch door het jaar heen om nu dat geld apart te hebben voor specifiek die ene rekening. En dit doe ik ook met mijn zorgverzekering, die betaal ik in 1x af aan het begin van het jaar. En soms bij een financiële meevaller vul ik de potjes aan en wijzig ik de automatische spaartransacties naar of alvast nog een jaar vooruit (dan worden de maandelijkse lasten dus lager) of naar een ander doel zoals een vakantie of een dure aankoop.