Ik herken het wel hoor! Ik mag ook zeker niet klagen in mijn situatie, maar alles gaat wel steeds meer kosten en ik hou steeds minder over of ik moet steeds meer berekenen en bijhouden of ik alles nog kan bekostigen. Klakkeloos iets kopen zit er niet in.
Wat ik zelf echt mega fijn vind is ‘vooruit sparen’ voor de vaste lasten die ieder jaar terugkomen. Dit doe ik al een paar jaar waardoor ik nu allemaal potjes heb met de buffers erin zeg maar. Zo hoef ik nu ook met de afvalstoffenheffing ook niet te bedenken waar ik het geld vandaan haal of dat ik het zomaar van mijn spaarrekening moet halen terwijl het geld niet daarvoor bedoeld is. Ik spaar gewoon automatisch door het jaar heen om nu dat geld apart te hebben voor specifiek die ene rekening. En dit doe ik ook met mijn zorgverzekering, die betaal ik in 1x af aan het begin van het jaar. En soms bij een financiële meevaller vul ik de potjes aan en wijzig ik de automatische spaartransacties naar of alvast nog een jaar vooruit (dan worden de maandelijkse lasten dus lager) of naar een ander doel zoals een vakantie of een dure aankoop.