Budgetrecepten

Niet per se op budget, maar ik eet voornamelijk vega en ik koop geen voorverpakte/gesneden groenten. Dus dan ben je automatisch al wat goedkoper uit. Ik probeer altijd twee gerechten met een product te bedenken. Dus ik had laatst agv met geroosterde bloemkool en een vega kipschnitzel. Dan eet ik een andere dag taco’s met de tweede schnitzel en weer een andere dag couscous met oa geroosterde bloemkool.

Sowieso is couscous mijn go to om dingen op te maken.

2 likes

Ik kook heel vaak iets voor 2 personen en soms eet ik dat de volgende dag opnieuw, dat vind ik niet zo erg of ik neem het mee als lunch. En soms als ik meer maak, vries ik het in (als dat kan met zo’n gerecht). Ik heb een siliconen bakje gekocht om porties in te vriezen. Dat kan ik makkelijk in een druk en sluit zak doen en neem zoveel minder plek in! Zo’n ding:

(afbeelding van bol, maar heb het van AliExpress)
Plus ik heb een aantal go-to recepten die super snel zijn, en heel lekker, en dat helpt op dagen dat ik weinig tijd/zin heb in koken.

4 likes

Veeeeeel in de diepvries. Half blikje kokosmelk gebruiken, rest in een bakje in de diepvries voor de volgende keer. Half pakje passata gebruikt, pakje goed dichtvouwen en in de diepvries. Voordeelverpakking roerbakgroenten, rest invriezen, etc.

En dan goed opschrijven wat er in de vriezer zit, zodat ik de volgende keer die halve pakjes ook echt gebruik en niet weer een nieuwe open maak.

3 likes

Zoals al gezegd, voor meerdere keren koken.
Dan eet ik 2 dagen hetzelfde en 3de portie gaat in de vriezer.
Ik maak vaak iets op basis van wokgroenten.
Dag 1 met kip, dag 2 met stukje vis.
Om niet altijd 2 dagen helemaal hetzelfde te eten.

Ik maak geregeld een grote pot shakdhuka met restjes en goedkope groenten.
Eerste dag eet ik de portie met ei eruit, dag 2 bak ik er kipblokjes bij.

Echt mealpreppen doe ik niet, maar ik moet het wel plannen.
Zondagavond heb ik tijd om vooruit te koken tot dinsdag en ontdooi ik in de koelkast zaken zoals de kipblokjess.

Ik koop familie verpakking die ik na aankoop in kleinere porties invries.
Wat de andere reeds zeiden: veel invriezen.
Ik woon alleen maar heb 7 schuiven diepvries.

4 likes

Ja dit is ook mijn favo!
Ik maak er ramen soepbasis in, limabonen-gekarameliseerde ui stoof, (gele) rijst, curry’s. Echt heerlijk om te hebben.

1 like

Misschien iets te simpel hoor maar ik kook vaak 2 porties en eet dan bijv op maandag portie 1 en op woensdag portie 2. Ik hou namelijk niet zo van twee dagen achter elkaar hetzelfde eten dus los het dan zo op.

2 likes

Helaas merk ik dat ik zo veel mogelijk 1 persoons porties moet koken. Ivm de kans op eetbuien. Een van de redenen dat meal preppen helaas niet werkt.

Direct invriezen probeer ik wanneer er ruimte is, maar heb helaas een mini maar overvol vriesvak.

Kun je de recepten delen :blush:?

1 like

Tuurlijk!

De makkelijkste:
Pasta met tomatensaus en cherrytomaatjes.
Kook wat pasta, in een ander pannetje kook een blik tomaten op sap zachtjes op met wat kruiden (peterselie, Italiaanse kruiden, teentje knoflook) en zout en peper naar smaak. Je kunt als je zin hebt zelfs een uitje fruiten voor je het blik in de pan doet. Ik maak de tomaten met mijn handen tot puree, het koken doet de rest van het werk. Als de saus gekookt heeft en de pasta bijna klaar doe ik de gehalveerde cherrytomaatjes erbij, een beetje pasta water, de pasta en maak het af met geraspte kaas. Ik heb altijd een blokje pecorino of parmezaanse kaas in de koelkast, kan lang bewaard worden en rasp dat er doorheen.
Dit recept kun je uitbreiden met andere groenten die je in je groentela hebt liggen.

Andere super makkelijke is nooldlesoup:
Ik gebruik daarvoor van het merk Itsu (bij de AH) een pakje met “briljant broth”, een soort hele krachtige bouillon. Die verwarm ik in een pannetje, gesneden groenten erbij (welke je wil, maar de Japanse variant met peultjes is heel geschikt hiervoor) in de bouillon koken en de noodles erbij. Ik maak het af met crispy chili olie voor een beetje kick.
Hierbij is heel lekker een Koreaans ei, die maak ik vaak als ik eieren over heb, die dreigen over datum te gaan. Je kook de eieren hard, en pelt ze dan. De gekookte eieren gaan in een druk-sluitzakje in een bakje (tegen het kleuren van plastic bakjes) met daarin: ketjap, zoute sojasaus, sesamolie, rijstazijn, crispy chili olie, fijn gesneden knoflook en een fijn gesneden bosuitje en een scheut water om de eieren “onder” te zetten. Bakje mag dus net aan passen. Dit laat ik zeker 2/3 dagen staan in de koelkast, goed afgesloten. Bruikbaar in deze soep, maar ook lekker bij nasi (uit de diepvries) of bij de lunch op een broodje.

Ik heb er nog wel meer, maar geen tijd meer om hier op te schrijven. Ben wel benieuwd of anderen van die super snelle lekkere recepten hebben. Supersnel is voor mij, in een kwartier een gerecht op tafel.

8 likes

Thanks!

Leuk dat dit topic weer actief is, ik heb ook nog wel wat ideetjes die ik binnenkort wil opschrijven.

5 likes