Tuurlijk!
De makkelijkste:
Pasta met tomatensaus en cherrytomaatjes.
Kook wat pasta, in een ander pannetje kook een blik tomaten op sap zachtjes op met wat kruiden (peterselie, Italiaanse kruiden, teentje knoflook) en zout en peper naar smaak. Je kunt als je zin hebt zelfs een uitje fruiten voor je het blik in de pan doet. Ik maak de tomaten met mijn handen tot puree, het koken doet de rest van het werk. Als de saus gekookt heeft en de pasta bijna klaar doe ik de gehalveerde cherrytomaatjes erbij, een beetje pasta water, de pasta en maak het af met geraspte kaas. Ik heb altijd een blokje pecorino of parmezaanse kaas in de koelkast, kan lang bewaard worden en rasp dat er doorheen.
Dit recept kun je uitbreiden met andere groenten die je in je groentela hebt liggen.
Andere super makkelijke is nooldlesoup:
Ik gebruik daarvoor van het merk Itsu (bij de AH) een pakje met “briljant broth”, een soort hele krachtige bouillon. Die verwarm ik in een pannetje, gesneden groenten erbij (welke je wil, maar de Japanse variant met peultjes is heel geschikt hiervoor) in de bouillon koken en de noodles erbij. Ik maak het af met crispy chili olie voor een beetje kick.
Hierbij is heel lekker een Koreaans ei, die maak ik vaak als ik eieren over heb, die dreigen over datum te gaan. Je kook de eieren hard, en pelt ze dan. De gekookte eieren gaan in een druk-sluitzakje in een bakje (tegen het kleuren van plastic bakjes) met daarin: ketjap, zoute sojasaus, sesamolie, rijstazijn, crispy chili olie, fijn gesneden knoflook en een fijn gesneden bosuitje en een scheut water om de eieren “onder” te zetten. Bakje mag dus net aan passen. Dit laat ik zeker 2/3 dagen staan in de koelkast, goed afgesloten. Bruikbaar in deze soep, maar ook lekker bij nasi (uit de diepvries) of bij de lunch op een broodje.
Ik heb er nog wel meer, maar geen tijd meer om hier op te schrijven. Ben wel benieuwd of anderen van die super snelle lekkere recepten hebben. Supersnel is voor mij, in een kwartier een gerecht op tafel.