Budgetrecepten

Hierbij om een topic om fijne goedkope recepten te verzamelen!

3 likes

Hier een goedkope, voedzame, lekkere soep: kruidige linzen-kikkererwtensoep.

Heb de prijzen van de Plus genomen.

  • 1 pak rode linzen van 500 gram 1,50
  • 2 blikken kikkererwten 2,50
  • 3 blikken tomaten of tomatenblokjes 1.50
  • een paar uien en wat knoflook, of gehakte knoflook uit een potje, ik schaam me er niet voor om me het daarmee gemakkelijk te maken, laten we zeggen 50 cent en dat is nog hoog geschat
  • stukje gember, idem, 50 cent
  • kruiden: komijn, chilivlokken, zout, peper, paprikapoeder, koriander, dat tel ik dan even niet mee voor het gemak, dat zit in de afronding van de rest okee
  • wat citroensap en als het er is sap van een sinaasappel of een paar mandarijnen (kun je mooi je verdrietige oude exemplaren nog voor gebruiken), vooruit, ook 50 cent
  • eventueel wat wortel, 50 cent

Dat is dan 7,50 voor een enorme pan soep, een liter of zes zal het zijn? En dat is een conservatieve schatting.
Ik weet niet hoeveel porties dat zijn en ik ben rekenmoe maar hier kun je heeeeel vaak van eten voor minder dan een euro.
Als je er brood bij bakt nog steeds. Ik doe altijd naan, wat ook bijna niks kost.

Werkwijze is ook supersimpel:

Ui en knoflook fruiten, gember en paprikapoeder even aan laten bakken, rest van de kruiden toevoegen, linzen erbij, roeren, kikkererwten en tomaten toevoegen, plus genoeg water om het onder te laten staan. De linzen gaan een hoop water opnemen, het wordt minder nat naarmate het langer kookt. Af en toe even roeren en naar bevind van zaken weer wat water toevoegen. En proeven en naar smaak de pittigheid vergroten door meer chiliflakes toe te voegen en de frisheid met extra citroensap.
Zodra de kikkererwten zacht zijn pureren, maar niet helemaal, voor een rustiek effect met nog wat structuur.

18 likes

Ik weet toevallig dat er ook experimenten in de pijplijn zitten met dynamische kortingen. Dus meer korting naarmate de houdbaarheidsdatum dichterbij komt!

Wij eten hier wederom lekker budget! De hartige uientaart van ohmyfoodness.

Daarbij een soepje van:

-ui
-knoflook
-blik tomaten
-pakje kokosmelk
-blik uitgelekte linzen
-1 groentenbouillonblokje
-allerlei kruiden die ik al had staan (kaneel, gember, koriander, komijn, paprika)

5 likes

Trouwens nog een budget ingredient waar we mss wat minder vaak aan denken dan pasta en rijst: polenta! Ik koop deze bij de Appie:

(€1,25)

En dan kook ik 250g in 1 liter water met een bouillonblokje 40 minuten (eerst water aan de kook brengen, dan goed roerend de polenta erbij ivm klontjes, dan heel laag vuur met de deksel erop koken en af en toe roeren tegen aankoeken - evt nog beetje water erbij) Dan een klontje boter of scheut olijfolie erdoor en als je hebt geraspte parmezaan of edelgist, anders gewoon peper en zout. Als het klaar is heb je een dikke brei die je op zich gewoon zo kan eten met van alles erbij, maar mijn favoriete manier is om het meteen op een ovenschaal of bakplaat te storten en uit te smeren tot ong 1,5 cm dik en dan af te laten koelen. Dan kun je het in stukken snijden en in de pan bakken of, mijn favoriet, in dikke frieten snijden en in de oven op 200C ongeveer een halfuurtje bakken tot knapperig en goudbruin. Ik maak per 250g vier porties friet of voor vier keer gebakken polenta (ruime porties), dus kost per portie echt geen zak. Ottolenghi heeft er trouwens ook een lekker recept mee met gebakken paddestoelen en kaas. Nja ik ben dus polenta stan.

23 likes

Polenta is echt mn favoriet, zo lekker. Eet het ook vaak met een ratatouille (tomaat, courgette, aubergine bijv), vega stoofpotje (linzen, champignons) en inderdaad als frietjes.
Of ipv aardappelpuree bovenop een ovenschotel!

2 likes

YouTube heeft mij in een Budget Eats spiral geduwd. Dit meisje gaat allerlei challenges aan qua budget koken (alle restjes in haar keuken opmaken, voor € 25 de hele week met 2 personen eten etc) en ze is echt SUPER goed in koken zonder ook maar iets weg te gooien. En ze bedenkt ook gerechten met het eten dat ze voorhanden heeft waar ik NOOIT op was gekomen. Inspireert me echt om beter om te gaan met kliekjes. Het is echt leuk om te kijken, ik zit rustig 1,5 uur aan video te kijken <3

16 likes

Wat leuk zeg. Ik heb de hele video gekeken haha, had niet door dat hij 1,5 uur was toen ik hem aanzette.
Wel sneu dat ze blijkbaar zo depressief is? Komt dat vaak in de video’s terug?

1 like

Nee was de eerste keer dat ik het haar hoorde zeggen in ( :shushing_face: ) 4 keer 1+ uur video…

Deze werd me het eerst voorgeschoteld en vond ik ook fantastisch:

4 likes

Oh leuk maar die ga ik niet nu kijken, die duurt weer 1:38 haha. Maar ik ga hem zeker later kijken, en andere video’s!
Ik vind het soms heerlijk om van die filmpjes aan te hebben staan die lang duren, dus dat het niet erg is als je een minuut mist en lekker low key zijn maar wel interessant.

2 likes

Wat een fantastische video. Ik doe er al de hele dag over, want kijk tussendoor naar OS en pleeg telefoontjes, maar wat kookt zij waanzinnig. En ik ben ook helemaal van dingen opeten die over-datum zijn, maar nog prima ruiken, proeven een goed uitzien. Maar ik gooi wel iets meer weg dan zij… Wat een inspiratie!

2 likes

Wow dit is echt fantastisch! Ik dacht dat ik al best goed was met weinig wat in elkaar flansen maar dit is echt next level. Ga binnenkort eens een aantal ideeën uitproberen. Heb je zelf ook al wat geprobeerd of niet echt?

2 likes

Deze serie is begonnen tijdens de lockdown vandaar dat ze het noemt volgens mij. Het komt verder niet echt terug in haar video’s namelijk. Ben echt fan van June en ze heeft mijn eigen kookstijl intussen al best wel beïnvloed. Juist omdat je het niet 1-op-1 gaat kopiëren denk ik, maar wel anders gaat kijken naar wat je kan doen met (restjes) ingrediënten.

Edit: in een vergelijkbaar stijl is dit misschien ook wel een tip voor dit topic trouwens. Al heb ik er zelf nog niet iets uit gemaakt.

3 likes

https://emptythefridge.be/

Deze website is ook wel leuk! Weet niet of ze nog regelmatig post, maar ze heeft ook een boek uitgebracht met dezelfde titel. Staan leuke dingen in.

2 likes

Interessante video, dank voor het delen! Ik kende haar niet maar vind haar prettig om naar te kijken en luisteren. Ze heeft goeie tips zeg! Ben echt geïnspireerd om ook zo’n doel te halen nu en zal meer video’s van haar gaan kijken.

Ik schrok wel van de tip om visgraten te roosteren en als snack te eten, ik had geen idee dat dat kon? Hadden jullie daar al eens van gehoord?

1 like

Nee nog nooit van gehoord. Lijkt mij ook niet bepaald lekker. Het klinkt een beetje als dat je de schil van een watermeloen ook kan eten. Was ik ook zo verbaasd over.

3 likes

Ik eet wel eens een platte vis die gefrituurd is in een laagje en aan de buitenkant heeft deze ook graatjes die je er eerst afhaalt voor je eet en ik vind deze soms ook lekker om op te eten :sweat_smile: het is gewoon erg krokant.

1 like

Oh wat leuk dat je haar tipt, heb ook de hele video gekeken en gelijk een paar andere in mijn te kijken lijst gezet. Super creatieve ideeën en zo leuk dat ze echt niks (of heel weinig) weggooit.

Ik volg Max La Manna ook heel graag voor no waste (vegan) recepten, niet per se budgetvriendelijk dus maar wel vaak heel toegankelijke recepten zonder dat je gekke/dure ingrediënten nodig hebt.

Favorietje: bloemkool klaarmaken mét bladeren

2 likes

Ja van dat eten van die visgraten werd ik eerlijk gezegd een beetje misselijk, bah. Maar kennelijk kan het.

@Marquez Nee nog niets nagemaakt, heb haar pas net ontdekt. Is ook niet echt een “namaak” kanaal, meer inspiratie om minder snel weg te gooien.

4 likes

Ben wel echt onder de indruk dat ze van niets iets kan maken. En hoeveel ze bewaard ook, bijv die kersenpitten :sweat_smile: ik hoop wat inspiratie te krijgen!

2 likes

Who, leuke video! Ik maak ook echt te weinig gebruik van wat ik nog in huis heb. Nu inspired om komende week ook zo te koken haha!

2 likes