Burenergernissen #2

Je zou toch denken dat er dan wat anders gebeurt dan heen en weer lopen

2 likes

Het was soms even stil dus misschien liep ze in de pauzes :joy:

Mijn buren zijn zulke wappies. Gister was het echt mega slecht weer hier tijdens de code oranje. En dan nog vandaag tegen me mopperen dat het nep is en dat de overheid dat bewust doet om ons in bedwang te houden 🫠🫠

Heeft de overheid dan een weermachine?

3 likes

Ja, die hebben contacten met China om het wel/niet te laten regen door middel van chemicaliƫn.

Dit kan dus heel beperkt wel en volgens mij wordt het in China en mogelijk ook in Rusland weleens toegepast bij parades enzo zodat het dan niet zal regenen.

6 likes

Volgens mij heeft de overheid het goedkoop ingekocht. Want dat niet regenen is nog niet echt gelukt.

8 likes

Misschien hebben ze het via AliExpress gekocht.

5 likes

weet niet of je hier op tips zit te wachten maar ik zou toch bezwaar indienen en het dan op participatie gooien, is namelijk een nieuw indieningsvereiste sinds ingang omgevingswet

dus duidelijk aangeven dat je (helemaal) niet bent meegenomen in deze plannen

is niet meteen een reden voor afwijzing natuurlijk maar kan voor gemeentes echt wel een reden zijn om aanvullende eisen/vragen te stellen

10 likes

Hi, nog een aanvulling op hierboven.

(Eerst nog een vraag, je zegt ingediend. Is de vergunning verleend of alleen aangevraagd? Het is me even niet helemaal duidelijk of ze al zijn begonnen met bouwen.)

Tegen een verleende vergunning kan je bezwaar indienen. Een bezwaar heeft geen schorsende werking, maar is wel gratis. De termijn kan wel flink oplopen, denk aan vier-vijf maanden. Als je wil dat er wordt bepaald dat ze sneller moeten stoppen met bouwen kan je naast je bezwaar een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Hier betaal je wel voor.

Ook kan je een verzoek om handhaving indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Dit is ook gratis en kan niet anoniem. Als je verzoekt om een bouwstop dan heb je kans dat de gemeente de werkzaamheden per direct stil legt.

Participatie klinkt zwaarwegend, maar ze hoeven vaak alleen maar aan te tonen dat ze iets hebben gedaan in veel gevallen. Ligt aan de participatieverordening van de gemeente als die er is.

5 likes

Nog een aanvulling, ik heb hier vroeger mee gewerkt en toen was het volgens mij zo:

Na de aanvraag kun je een zienswijze indienen als je belanghebbende bent. Als de gemeente daarna de vergunning toch verleent, en daarbij onvoldoende rekening houdt met jouw zienswijze (of ten onrecht negeert) kun je bezwaar maken, en daarin is het negeren/terzijde stellen van jouw zienswijze dan een extra bezwaarpunt.

2 likes

Aha, dan kan je inderdaad een zienswijze indienen!

3 likes

Ongevraagde tip maar probeer indien mogelijk je bezwaar ook te onderbouwen op basis van wetgeving en voorbeelding uit de omgeving zodat het serieuzer wordt genomen. Ik zie heel vaak slecht gefundeerde bezwaarschriften binnen komen tijdens het openbaar onderzoek dat niet verder gaat als ā€œwe wonen hier voor het groene uitzicht of ik wil geen mensen achter onze tuin van 30 meter diepā€ waar je dus ook gewoon niets mee aan kan vangen als vergunningverlener :’)

7 likes

Mensen in de straat hebben een beveiligingscamera opgehangen aan hun huis die volgens mij echt een flink stuk van de stoep (dus openbare ruimte) in de lengte filmt als je ziet hoe de camera is opgesteld. Vind dit echt heel debiel, aan de andere kant loop ik ook langs tig cameradeurbellen. Fuck privacyregels :skull_and_crossbones:

6 likes

Is het ook gericht op jouw huis?

Nee, dan had ik die camera er al eigenhandig af gesloopt.

Heb inmiddels beter gekeken en de camera staat inderdaad vooral op de stoep en straat gericht. Vind het echt bijzonder irritant dus ben even aan het broeden op hoe ik (legaal) zorg dat dat ding anders wordt gehangen of wordt weggehaald.

2 likes

Wij hebben ook sinds kort beveiligingcamera die een klein stukje naast het huis meefilmt. Wij hebben dat in de app zwart gemarkeerd dus wij zien daar niks van. Daar word niks van gefilmd of zichtbaar gemaakt.

4 likes

Oh fijn, dat is wel goed om te horen! Ik wist niet dat er zulke opties waren. Ik wil natuurlijk ook eerst gewoon in gesprek met die mensen en vragen wat ze filmen, hoe lang ze dat bewaren, etc en misschien valt het dan helemaal mee. Of kan ik dit als suggestie geven. Maar dan moeten ze wel een keer de deur open doen of bellen, anders weet ik het ook niet zo goed.

1 like

De buurman heeft vandaag acht uur onafgebroken gegamed met de subwoofer op max
We zijn nog geen stap verder met welke melding dan ook en ik ben het echt zo beu inmiddels

3 likes

Er zitten buren in de tuin en die zitten zo hard te praten en lachen dat ik het in de woonkamer die helemaal aan de andere kant van het huis zit nog kan horen. Dat betekent dat het door de slaapkamer, de hal en de hele woonkamer gaat, ik kan zeg maar letterlijk in m’n huis niet nog verder weg van de tuin zitten :joy:

Lig nu in bed maar slapen wordt lastig zo. Heb al oordoppen in maar het raam dicht is veel te heet (en enkel glas dus helpt sowieso niet super goed tegen geluidsoverlast)

Disclaimer: het is eindelijk een mooie zomeravond en weekend en gun mn buren het om lekker in de tuin te chillen dus ga er zeker niets van zeggen want wil niet de zure buur zijn maar wel kleine ergernis die ik even van me af wilde schrijven want wil eigenlijk echt graag lekker slapen want moet morgen weer vroeg op.

Edit: Uurtje later en het is stil :ok_hand:t2:

9 likes

Ik heb sinds zo’n 3 weken een nieuwe buurvrouw en ze heeft zich nog niet aan me voorgesteld. Ik heb geleerd dat als je verhuisd dat je je dan voorstelt, aan beide buren en evt bovenburen. Ben ik ouderwets?

Merk dat ik beetje principieel denk ofzo en voel me daardoor echt een oude tak hahaaa

4 likes