Burenergernissen (Deel 1)

Hoe is de verstandshouding met de rechterburen (als je die hebt)? Misschien kan je hen eens vragen of ze heel eerlijk willen zijn in de hoeveelheid overlast die jullie bezorgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit per se het geval, maar zoals al gezegd is kan het wel zijn dat jullie voor meer lawaai zorgen dan jullie zelf denken.
Maar voor hetzelfde geld zijn jullie linkerburen gewoon kut natuurlijk.

3 likes

Wat ook wel mee telt is hoeveel geluiden je buurvrouw in haar eigen huis heeft.

Bij mij thuis staat eigenlijk altijd wel iets aan: tv, muziek een podcast. Laatst zat ik op een zeldzaam moment echt even in stilte en toen hoorde ik mijn buren opeens allemaal leefgeluiden maken. Wanneer je echt stilte prefereert kan ik mij best voorstellen dat het storend kan zijn. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat jullie veel lawaai maken, daar kan ik niet over oordelen. Ik denk dat je buurvrouw beter op haar plek is in een vrijstaand huis, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

Nou dit snap ik niet want in dit topic werd er laatst zelfs nog geklaagd over leefgeluiden bij een kind, dan noemen we diegene toch ook niet (misschien) kut?

Als ze in huilen uitbarstte zou het wel hoog hebben gezeten. Ik zou er op een rustig moment op terugkomen vragen wat ze precies horen, indd vragen of ze het kunnen opnemen etc. Kijken waar eventueel samen naar gekeken kan. Maar iig de ruimte geven om dan te laten horen hoe hard de geluiden zijn?

Het lijkt me duidelijk dat als ze al stel al gesprekken erover hebben, hoe erg hoog het haar zit. Zou zeker rustig aanhoren en niet meteen afschrijven als dramatisch of overdreven hoor, vooral als je in dit topic de andere kant meekrijgt
 hoe erg het voor sommige mensen kan zijn! Maar goed wie weet valt het met dT weet je niet

10 likes

Ja, ik vind dit ook wel bijzonder. Als een forummer last heeft van de buren dan is het rottig van de buren en als de buren last hebben van een forummer dan is het hun probleem? Misschien ben ik ook niet objectief omdat ik weet hoeveel last je kunt hebben van een (boven)buur en hoe naar je ervan kunt worden. Wil niet wegnemen dat het inderdaad zo is dat je je ergens meer op gaat focussen als je verwacht dat het zo zal zijn, maar toch. Ik weet dat ik in de zomer in het weekend al voor het slapen stress kreeg van het idee dat de buren weer een feestje zouden hebben met geluid. Dat werkt niet mee om goed te slapen, maar neemt niet weg dat ik er veel last van had. En ik vond het op een gegeven moment ook moeilijk om niet emotioneel te worden. Gelukkig heb ik heel rustige bovenburen, maar ik kan hen ook gewoon horen lopen. Afhankelijk van waar je woont kan ik me voorstellen dat ook relatief normale geluiden van een jong kind je overlast kunnen bezorgen.

5 likes

Ik ben juist begonnen met dat ze misschien luider zijn dat ze zelf denken/inschatten, het kan een verhaal van twee kanten zijn. Misschien zijn zij die veel te luide buren en zijn de buren degene met de ergernissen, maar voor hetzelfde geld maken zij gewoon gemiddeld lawaai en zijn de buren onredelijk (‘kut’ was misschien onnodig hard). Dat valt niet af te leiden uit het verhaal.

Er werd inderdaad nog laatst geklaagd over buren met kinderen, maar daar werd toch ook door andere forummers vrij relativerend tegenin gegaan. Sowieso is dit topic wel een beetje om je eigen ergernissen te uiten, ook al wordt er misschien soms overdreven of sta je niet altijd aan de ‘goede’ kant van het verhaal.

2 likes

Mijn overbuurman staat al minstens 3 kwartier de straat bladvrij te maken
 Gast

1 like

Ja doe dat overdag ofzo?!

Bedankt voor jullie reacties, allemaal !
Ik heb er echt slecht van geslapen, ik dacht eraan elke keer ik wakker werd en heb er zelfs over gedroomd. s Ochtend mediteer ik en ik hoor ons zoontje van de trap komen (waar ik normaal niet op let) en denk meteen “shhht stil zijn jongen”. Al heel de ochtend ben ik op mijn hoede, m’n vriend zit er echt mee en heeft spijt dat hij mij met de buurvrouw liet praten. Hij zegt dat hij een jaar heel onwennig in zijn eigen huis leefde en op alles lette maar het geklaag stopte niet; hij heeft het nu geplaatst en heeft iets van “fuck jullie, wij moeten ons ook relaxed voelen in ons huis/kunnen leven. Verhuis dan naar een open bebouwing als jullie er echt zoooveel last van hebben”. Dus ik hoop dit komende tijd ook te kunnen loslaten. Ik ben gewoon heel erg empatisch dus zal haar gezicht met tranen nog lang voor me zien. Al besef ik ook dat er wel iets scheelt met haar (bvb ik heb tijdens het gesprek gisteren wel 10x gezegd dat m’n eten in de oven stond, kinderen nog in bad en bed moesten, dus ik weer naar binnen moest - maar ze liet me echt niet gaan en bleef maar klagen; is toch niet sociaal/normaal?)

@Broodrooster ze wonen inderdaad naast ons, de volgende keer dat ze klagen vraag ik om geluidsopnames te maken. Gisteren zei ze ook meermaal “anders moet je maar es komen luisteren” dus uiteindelijk zei ik dan “ok, ik zal ff luisteren dan”, maar wou ze me toch niet binnenlaten want corona

@Mimosa we hebben een goede relatie met onze rechterburen, is een ouder koppel waar ik ook steeds ga als ik een eitje nodig heb ofzo, en ik sla regelmatig een praatje met haar. Zij zegt geen last te hebben van geluidsoverlast, terwijl onze trap (waar die andere zooo veel last van heeft) aan hun kant zit.

@Damnatio en @Enthusiasm ik houd hier zeker rekening mee, stel mij ook lief en open op naar haar toe. Zoals ik zei, ben ik erg empathisch dus voel me ook echt kut dat ze er zoveel last van heeft. Maar heb wel echt het gevoel dat ze overgevoelig is (ziet er ook erg emotioneel uit, alsof ze steeds op het randje van huilbui staat). Ik heb iets van: ga dan niet in een oud huis in het midden van de stad wonen, waar de houten vloeren en traptreden kraken
 M’n vriend heeft al vanalles geprobeerd en denkt dat ze niet helemaal spoort want de ene keer “kan ze al onze gesprekken horen” en de andere keer zijn het enkel voetstappen
 in ieder geval ben ik zachtaardig met de situatie omgegaan, maar wil niet de moeder zijn die heel de tijd roept: “niet lopen in huis, niet dansen, stop met zingen!!!” Hiervoor woonde er een ouder koppel, toen m’n vriend nog klein was (ouderlijk huis) en hij had 3 zussen; die mensen hebben nooit geklaagd. Mn vriend zei ook dat ik es met andere buren in de straat kan gaan babbelen als het me te hoog zit; blijkbaar kan ik daar steun vinden want hebben zij ook al vanalles meegemaakt met m’n buurvrouw. Ze schijnt gewoon onredelijk te zijn.

3 likes

Heeft die ‘klaagbuurvrouw’ ook buren aan de andere zijden? Zou ze die misschien horen, maar denken dat jullie dat zijn? Omdat ze dus een trap hoort.

Ah jeetje zeg! Je klinkt ontzettend lief en meegaand. Ik zou gewoon om de opnames vragen of toch eens gaan luisteren met een mondkapje op en zelf beslissen of de geluiden tot normale leefgeluiden horen of niet. Indien wel, tja dan gewoon doorgaan met je leven. Je kunt niet met iedereen rekening houden. En als de geluiden toch wat luider zijn dan ingeschat, dan kun je proberen er rekening mee te houden en afspraken maken.

2 likes

Ja, ik ga haar andere buren er eens over aanspreken als ik ze nog es zie.

@Broodrooster dat ga ik doen ! Ik hoop wel echt dat ze nu zaterdag gaan wandelen of zo, onze werken moeten ook gebeuren
 wij kunnen moeilijk de elektriciteitskabels open laten liggen, die moeten nu eenmaal ingeslepen worden. Gisteren zei ze “neenee hoor slijpen in die tussenmuur mag je niet doen, dat gaat voor ons te ver!!” Ik zei toen dat het toch moet gebeuren, maar ik de werkman ga vragen het zo snel/minimaal mogelijk te doen, en dat -moest ik hun zijn- een wandeling ofzo zou inplannen met hun gezin die dag
 zij heef toch het recht niet ons te verbieden om in die muur te slijpen? Ok, het is een gemeenschappelijke muur maar er wordt langs onze kant een gootje ingeslepen waar de elektriciteitskabels in passen, en een stopcontact

Meer dan hun op de hoogte stellen van de werkzaamheden, welke ook kort zijn, kun je niet doen. Vervelend voor haar, maar jij moet toch ook kunnen verbouwen.

15 likes

Ze kan je dat niet verbieden in de muur.
Het zal haar wel hoog zitten maar er zijn grenzen. Je geeft het netjes aan en op tijd.
Het gebeurt overdag, een normale tijd. Ze kan idd makkelijk even wandelen of wat anders.
Hoe lang is die man nou echt bezig met slijpen 2 uurtjes misschien.

Ik zou er niet teveel jouw probleem van maken. Je hebt gedaan wat kon.

8 likes

Goed dat je je grenzen hebt aangegeven. Als je buren verbouwen is dat geen pretje, maar wat je zegt, het moet toch gebeuren.

Ik denk dat het beste wat je kan doen is aangeven wat er wanneer gebeurt. Bijvoorbeeld: zaterdag tussen 13 en 15 wordt het gootje ingeslepen. Dan kunnen zij uit huis gaan als het teveel overlast is voor ze.

Ik zou voor de rest van de overlast inderdaad vragen of ze het eens willen opnemen en je laten luisteren.

1 like

@kali @Kauai @Lichtknopje @Broodrooster
Heel erg bedankt van jullie berichtjes, ik voel mij veel beter / minder schuldig nu. Wat een fantastisch medium, het forum. Zeker nu tijdens de lockdown (ik woon in BE) dat ik hier m’n ei kwijt kan, en zoveel steun krijg. Heb nu ook de werkman geinformeerd die vandaag het werk kwam voorbereiden. Nu maar hopen dat de buurvrouw zaterdag lekker gaat wandelen, zal haar ook deugd doen.
:heart:

11 likes

Vanuit iemand die thuis vaak in de sloop/boor/bouw geluiden zit: een heads-up is al zo fijn. Er moeten nou eenmaal dingen gebeuren. Zolang jij er omheen kunt plannen heb je ook controle en is het een stuk minder frustrerend. Voor redelijke mensen iig :slight_smile:

3 likes

Mijn bovenbuurman werkt nu thuis en doet zijn teams (?) meetings via z’n box geloof ik. Hoor nu al weken lang meerdere keren per dag zo’n keihard gedempt/zoemend geluid van iemand die praat door een box. Irritant
 Doe gewoon zachtjes of via je computer speaker, waarom moet die meeting op volume festival?

Sinds ongeveer mei ben ik binnen hetzelfde complex een aantal deuren verder gaan wonen en mijn oude studio kreeg een nieuwe bewoner. Ik heb hem destijds ontmoet tijdens de sleuteloverdracht en het leek me een vrij normale man. Hij nodigde me een aantal keer uit voor een kop koffie en om even wat te kletsen, dit heb ik toen een keer of 2/3 gedaan. In het begin ging het vooral over koetjes en kalfjes en hoe hij hier terecht was gekomen en hoe het hem beviel en zocht ik er verder niks achter. Toen hij me de derde keer uitnodigde en ik bij hem langskwam toen bleek hij helemaal strak te staan van de drugs, ik voelde me dus helemaal niet op mij gemak. Hij vertelde ook over dat hij zelf drugs aan het maken was en daarvoor spullen kocht en dealde. Wat wel verklaarde waarom er steeds zoveel ongure types door het complex liepen.

Vanaf de eerste keer dat ik langskwam begon hij al mij gedurende de hele dag Ă©n nacht te appen en te bellen over de meest gekke dingen. Hij legde briefjes voor mijn deur en hing tasjes met cadeautjes aan mijn deur. Op een dag heeft hij zelfs zakjes met coke door mijn brievenbus gegooid (want ik zag er zo depressief uit??). Ik gaf aan dat ik me daar niet prettig bij voelde en toen gaf hij aan dat dat manieren waren om me te zien of te spreken. Ik besloot dat het maar beter was om hem te negeren en er geen energie meer aan te besteden. Het viel me ook op dat steeds als ik de deur uitging of bijv. naar de supermarkt moest hij elke keer toevallig ook weg moest en of ik geen lift van hem wou, nou ja ik woon om de hoek van de stad dus ik wimpelde het elke keer af. En als ik s’avonds laat nog naar huis liep was hij daar toevallig ook steeds. Dit gaf me al een ongemakkelijk gevoel en ik durfde bijna niet meer alleen door het trappenhuis te lopen als ik wist dat mijn andere buren niet thuis waren. Vanaf dat moment begon hij ook steeds meer vreemde taal uit te slaan als ik hem wel onverhoopt tegenkwam, dingen als “ja omdat jij niet wil dan bel ik mijn vaste fuckbuddy wel”, “ik heb speciaal voor jou gedoucht dus kom je zo langs?”. Terwijl ik hem nooit ook maar het idee heb gegeven dat ik hem zou zien zitten. Ook was hij s’nachts aan het rondhangen bij mijn voordeur (waar hij helemaal niet langskomt normaal). Maar ergens dacht ik ook wel van: ach misschien zie je dingen die er niet zijn en moet je je er niet teveel van aantrekken, hij stopt vanzelf als hij merkt dat ik geen interesse heb.

Een week geleden toen kwam ik mijn buurvrouw tegen en die vroeg of ik het ook wist van de buurman. Ik vroeg haar waar ze op doelde en toen zei ze dat hij haar dus had aangevallen en ze zich niet meer op haar gemak voelde in haar eigen huis (zijn woont naast hem) en dat ze dit heeft aangegeven bij de huurbaas. Toen vertelde ik haar van mijn eigen ervaringen, ik was best wel ‘blij’ om te horen dat het dus niet aan mij lag dat hij zo overkwam en mijn buurvrouw gaf aan dat ik dit echt moest vertellen aan de huurbaas. Dat heb ik toen gedaan en ik zou later deze week een afspraak met hem hebben.

Maar woensdag liep het helemaal uit de hand. Toen ik me aan het omkleden was voor mijn werk belde hij aan bij mij maar ik deed bewust niet open (moest ook binnen 5 minuten weg). En toen heeft hij mijn deur geforceerd zodat hij naar binnen kon komen. Ik schrok me kapot toen hij ineens in mijn woonkamer stond en begon tegen hem te schreeuwen dat hij weg moest gaan, wat hij dus niet deed. Op een gegeven moment duwde ik hem naar buiten maar kon net niet op tijd de deur sluiten dus toen duwde hij de deur weer open. Gelukkig was er iemand die de trap in opdracht van de huurbaas moest verven en zodra hij dat doorhad is hij weggegaan met veel geschreeuw.
Ik was compleet in shock en stond echt te trillen op mij benen.
Meteen heb ik daarna mijn huurbaas gebeld en zei dat ik hem zo snel mogelijk wilde spreken. Daarna mij tas gepakt en ben gewoon mijn eigen(!) huis uit gevlucht, de stad in gegaan en op een bankje gaan zitten. Ik belde mijn buurvrouw en die zei dat ik wel zolang bij een andere buurman mocht blijven.
De rest van de dag durfde ik niet meer mijn eigen huis in en heb ik bij die andere buurman in huis gezeten die me heeft opgevangen. Maar ook toen ging hij door met appen en bellen, berichtjes als “ik heb je nog wel cadeautjes gegeven dus waarom ontwijk je me” en “ik ben veel te snel om je gaan gegeven en dat was fout”. En in kreeg ook spraakmemo’s met vage geluiden erop. Toen ik uiteindelijk weer naar huis durfde had hij ook nog een doos met allemaal troep voor mijn deur gezet, vieze vaat en gebruikte toiletpapier overgoten met energiedrank (like wtf?).

Ik heb hem zojuist geblokkeerd en heb al het bewijsmateriaal doorgestuurd naar mijn huurbaas zodat hij hiervan een rapport kan opstellen voor een aangifte. Mijn huurbaas wil hem ook zo snel mogelijk hier weg hebben want hij heeft dus al meerdere klachten gehad hierover en is na mijn gesprek met die buurman gaan praten. En gelukkig had ik als getuige de jongen die in opdracht de trap in het trappenhuis aan het verven was, dit heeft hij ook doorgegeven aan de huurbaas. Meteen hierna kreeg ik weer berichtjes van hem met dingen als “je kan niet eens je eigen problemen oplossen, als je in een ander huis woont kunt je ook niet je huurbaas je problemen laten fixen voor je”. En dingen als “als ik moet gaan dan gaan jullie met zijn allen mee”. Mijn huurbaas heeft ook hem nadrukkelijk verzocht om te stoppen om mij te stalken, en hij moet hier ook weg (helaas zitten we nog met de maand opzegtermijn) en als hij niet stopt met mij te stalken dat er dan nog meer stappen ondernemen worden. Waarop ik te horen krijg van de buurman: ik zie wel of ik stop met je lastigvallen, eigenlijk wil ik €300 van je maar het mag ook iets minder dan stop ik met je stalken en laat ik je met rust. En hij dreigde me mijn ruiten in te slaan. Ook zegt hij tegen andere mensen dat ik mezelf iets aan wil doen, en dat ik mezelf snij en mijn gezicht open krab als schreeuw om aandacht (dat is gewoon de psoriasis die ik nu weer heb mede door de deze situatie). Waarschijnlijk doet hij dit gewoon om de aandacht van zijn eigen vreemde gedrag te verklaren ofzo?

Ik ben hier zo erg van geschrokken en durf nu al helemaal niet meer s’avonds in het trappenhuis te zijn omdat ik bang ben dat hij me iets gaat aandoen. Heb geen flauw idee tot waar deze man toe in staat is. Durf mijn telefoon niet meer op te nemen bang dat hij met andere nummers me wil bereiken, zit er over na te denken om een ander nummer te nemen en gebruik nu mijn ‘bel telefoon’ ook niet. Net belde er bijvoorbeeld iemand aan bij de buren hiernaast en ik schrok zo erg dat ik nu weer met trillende handen en bonkend hart op de bank zit. Ik durf zelfs niet meer de deur open te doen als de pakketbezorger aanbelt. Durf ĂŒberhaupt niet eens meer thuis te zijn, maar ja waar moet ik heen? En wat als hij uiteindelijk hier weg is en hij vindt andere manieren om in contact te komen met mij?
Vandaag heb ik de hele dag bij een vriendin gezeten omdat hij weer de hele dag thuis was, gelukkig staat zijn nu samen met mijn huurbaas stand-by om meteen in te grijpen mocht er iets gebeuren.

Het is een heel lang verhaal geworden en wist niet zo goed waar dit te posten maar ik moest het even van me afschrijven.

Liever dit bericht niet citeren!

@macaron Wow een heftig verhaal, wat naar! Gelukkig heb je een paar fijne buren.

1 like

Damn dat klinkt zo eng, logisch dat je bang bent. Kan je een paar nachten ergens logeren ofzo zodat je wat kan bijkomen en rusten? Gelukkig staan er mensen standby moest het nodig zijn (hopelijk van niet natuurlijk).

1 like