Geen zorgen, als het escaleert is de politie er al.
Je nacht rust is een hoop waard en flikker op met de mens, geluidsoverlast is normaal al de hel maar helemaal nu met een fucking pandemie ga je geen feestjes geven.
Geen zorgen, als het escaleert is de politie er al.
Je nacht rust is een hoop waard en flikker op met de mens, geluidsoverlast is normaal al de hel maar helemaal nu met een fucking pandemie ga je geen feestjes geven.
Ah ik weet heel goed hoe je je voelt. Maar ik zou gewoon nu bellen hoor. Hoe eerder hoe beter. Succes!
Gebeld?
Hoe is het afgelopen?
Ben benieuwd hoe het is afgelopen!
En voor de volledigheid, ik heb twee weken geleden de politie gebeld en toen die kwamen kon ik het gesprek horen. Zij vroegen: jullie gaan zeker niet zeggen wie de melding heeft gemaakt hé, zo jammer dat ze niet eerst hierheen zijn gekomen huilie huilie jenk jenk. Politie: nee gaan we niet zeggen.
Sorry heb dit bericht over het hoofd gezien, maar nee die andere buren roken niet. We hebben nu de kap die over de afvoerslang van de afzuigkap zit afgehaald om te kijken hoe het eruit zag. De lucht leek namelijk van hoger te komen dan onderuit de afzuigkap dus de terugslagklep kon het niet zijn. In het plafond zat nog ruimte langs de slang en die hebben we helemaal opgevuld met kranten en dichtgemaakt met ducttape. Heb tot nu toe niets meer geroken dus ik hooooop dat het nu opgelost is
Hahaha ja nouja ik denk dan meteen: dus je weet dat je fout zit. Mensen die meteen zo in de verdediging gaan en de verantwoordelijkheid ergens anders leggen hebben een schuldig geweten. Kan ook niet anders want die van mij zaten twee uur lang in het raamkozijn mee te blÚren met muziek, ja nogal wiedes dat daar klachten over komen in een dichtbevolkte straat. Ze hebben dus ook een officiële waarschuwing gekregen omdat er al meerdere meldingen waren.
Ik heb zoân last van mân bovenburen. Ze hebben een dochter die kruipt FUCKING hard en elke dag op hetzelfde tijdstip kruipt ze weer door t huis. Heb ze al een keer geappt en ze zouden er rekening mee houden, maar gisteren was het weer absurd. En ik weeeeet dat ze er niks tegen kunnen doen want het is een kind, maar omg de ergernissen stapelen zich op⊠Leefgeluiden vind ik prima, maar die is niet normaal
Ja, maar daarop zei hij dat het kind toch niet op het tapijt blijft kruipen heb een geluidsfragment gemaakt waarop je het duidelijk hoort. Zal hem die eens sturen, zodat ie ook hoort wat ik nu hoorâŠ
Daarom twijfelde ik of ik iets moest zeggen. De baby speelt ook met bepaalde houten ballen die ze op de grond smijt en ze zou proberen om haar dat speelgoed niet in de ochtend te geven. En ik weet dat er niets aan het kruipen te doen is, maar moet dat mijn woongenot dagelijks verstoren? Ik hou juist mân hart vast als ze gaat lopen, hoop niet dat het nog meer gestamp wordt.
Heel lastig! Onze huizen zijn ook heel gehorig en wij proberen er op te letten dat de kinderen niet te veel herrie maken, maar het is bijna niet te voorkomen. Met een baby is het al helemaal lastig, die is de wereld aan het ontdekken en dat gaat niet allemaal zachtzinnig. Heel fijn dat de ouders al proberen rekening te houden met speelgoed. Maar in mijn beleving maken kleine kinderen nu eenmaal echt veel herrie. Grotere kinderen stampen etc, maar die kun je er wel op aanspreken dat de buren dat ook goed horen. Helpt het om een muziekje als achtergrond geluid op te zetten? (Al weet ik dat als je je ergert je het wrs wel blijft horen, zoals bij ons de wc van de rechterbuurman )
Dit is ook wel lekker makkelijk hoor, er zijn 100 dingen te bedenken (van zeer rigoureus vastbinden in een stoel tot een groot kleed neerleggen zodat het grootste gedeelte van het kruipen minder dreunt en âs ochtends alleen knuffels geven om mee te gooien). Stellen dat de buren helemaal niks kunnen doen is gewoon niet waar. Je hoeft niet alles maar te accepteren omdat âhet nou eenmaal kinderen zijnâ.
Ik snap jou echt wel en ik weet ook echt dat zij er niks aan kunnen doen, maar als je het dagelijks hoort word je er echt echt echt knettergek van. Vanmorgen werd ik wakker van het gekruip. Ik hoop dat het lopen straks meevalt
Variërend van belachelijk tot prima do-able:
Ik vind het nogal makkelijk om als bovenbuur maar te zeggen ânee ik hoef helemaal niks actiefs te doen aan jouw overlast, want het is een KINDâ. Alsof dat een soort omnipotent excuus is om maar nooit meer moeite te doen voor je buren.
Ik had vroeger een bovenbuur met uiteindelijk een peuter met het gewicht van een kamerolifant die (letterlijk) de kopjes uit mijn kasten stampte, en die moeder wilde ook absoluut niks doen, âwant het is een kindâ.
Klopt, de politie zegt dan âer is geklaagd vanuit de buurtâ zonder te benoemen wie wat. Nu is dat bij de ene situatie missch makkelijker te herleiden naar de beller, als er feitelijk maar 1/2 aangrenzende woningen zijn. Of er is al een historie van klagen door 1 partij, dan ligt het niet voor de hand dat het een andere buur is.
Mijn ouders hebben jarenlang een overlast veroorzakende buur gehad (psychische problemen, drugs). Politie kwam standaard altijd wel, maar ze zeiden hier (grote stad) âwel pas als we straks een vrije auto hebben en het wat rustig isâ. Soms ging er dus best lang (max 2 uur) overheen. Naderhand is er een rechtszaak geweest en bleken die meldingen nadat we ze opvroegen ook niet altijd goed geregistreerd, heel ondoorzichtig. Er zijn ook verschillende systemen naast elkaar.
Bij wijze van: van de 30 belletjes waren er maar 12 in het dossier, en dan ook niet met aanleiding en relevante info. En als ik de volgende dag belde, kon de meldkamer wel alle 30 klachten inzien. Ze verzuchtten dan ook dat de IT-kant en zoektermen etc niet op orde was. Gaf me weinig hoop maar begreep dan iets beter nieuwsberichten dat instanties langs elkaar werken en niet goed overzicht hebben.
Ook never forget dat de politie-agente (er woonde destijds een kindje daar om wie wij ons hele grote zorgen maakten), ons belde na een bezoek aan de buurvrouw. Die dame kon 2 gezichten opzetten (lang verhaal maar getekend door het leven en manipulatief naar hulp instanties etc). De politie-agente vond het zielig (??) dat wij steeds meldingen bleven maken van deze âaardige moederâ. Dit had de agente gelukkig op onze voicemail ingesproken, dus wij hadden dit kunnen bewaren. Terwijl die vrouw (niet alleen bij ons maar ook anderen) het leven terroriseerde (bedreigingen, dingen naar de woning gooien).
Wij hebben dit ook aangekaart bij de politie en die agente kreeg een waarschuwing van haar chef omdat ze de situatie totaal onderschatte en zich compleet niet had ingelezen.
Het is allemaal uiteindelijk goed gekomen, maar heb toen wel mogen kennismaken met de bureaucratie en complexiteit van dit soort situaties. Kastje muur, traagheid, nul voortgang. Stuitend en frustrerend.
Het stomme is, ergens hadden we gewoon ook medeleven met die buurvrouw (zij werd niet goed geholpen), maar tegelijkertijd hoe schadelijk is het voor je eigen nachtrust en woongenot joh.
Sorry lang verhaal maar moraal is: altijd bellen! Had gelukkig ook hele fijne ervaringen met de meldkamer
Het gaat toch niet echt om een break geven, of nieuwe ouders niet gunnen?
we hebben met zijn allen een sociaal contract dat je overlast probeert te beperken. @Finko heeft recht op vrij woongenot, haar weekend dient een recuperatie functie van de werkweek. Die 1e reactie van die buurman is juist vreemd, ik vind dat er meer begrip voor Finko had mogen zijn. Dat kan variëren van: empathie, joh laat mij die opname horen, excuus aanbieden, toch meedenken over oplossingen
Er zullen waarschijnlijk ook wel andere leef-geluiden te horen zijn van de baby? Dat vul ik even in hoor. Het zal alleen maar meer worden.
Maar dan nog kan dit kruip-stamp geluid toch even âtoo muchâ zijn. Verstoring van je rust en comfort in je eigen huis - en dat op structurele stelselmatige wijze - moet echt niet gebagatelliseerd worden.
Vind dat te makkelijk
Oftewel als je buren kinderen hebben moet je alles maar tolereren want het zijn nou eenmaal kinderen? Vind ik echt onzin.
Ik snap je wel! Het is toch ook gewoon een wisselwerking. Hoe lang duurt die harde kruipfase nu? Geen jaren toch? Kijk dat speelgoed snap ik helemaal, maar daar hebben de buren al een oplossing voor.
Wij hebben zelf geen kinderen en de buren hebben 2 kinderen gekregen sinds we hier wonen (5jr nu). Die hebben we ook horen huilen, boos worden, met dingen gooien etc. ja dat hoort er bij. Nu er eentje wat ouder is horen we de woensdag middag ook geschreeuw als hij in de tuin met een vriendje speelt. Of de bal die 10 over de schutting gaat,die we ff terug moeten gooien.
Maar zij zullen vast ook wel iets van ons gehoord hebben. En als wij 2x per jaar een feestje geven (pre corona), met muziek etc. Is dat ook gewoon prima.
Goed ik kan het niet mega goed verwoorden wat ik vind, maar sommige dingen hóór je gewoon. En zeker als je in dit geval de onder buurvrouw bent (als ik het goed begrijp). Uiteraard kan je wel altijd aangeven bij de buren van goh dit geluid is wel heel hard. Maar niet alles kan opgelost worden.
Nee tuurlijk niet. Maar je kunt als ouder maar beperkt het geluid inperken wat je kinderen maken. Het is geven en nemen als buren. Als die man nou had gezegd: je zeurt, ik kan er niks aan veranderen⊠maar er is wel een gesprek gaande. Maar wat zou jij dan een oplossing vinden?
Ja denk eerlijk gezegd ook idd dat je het te subjectief ziet.
Dat bedoel ik heus niet rot en is ook heel logisch vanuit jou - maar meer:
als ik benoem dat de buurman zijn excuus kan aanbieden, is niet vanwege het enkele feit dat zijn kind op aarde is heâŠ
Dat zou heel bizar zijn haha duh.
Het is kunnen erkennen als volwassene; goh wat vervelend voor jou. Die 2 dingen kunnen heel goed naast elkaar bestaan he. Zou fijn zijn als een âoverlast plegerâ (wat de reden ook moge zijn, schattige pup of baby) dat zou kunnen inzien.
Ik snap heel goed dat nieuwe moeders/ouders veel op hun bordje krijgen, heftig al die ballen en omschakeling, onregelmatigheden. Ik wil dat ook niet onderschatten.
Fijn zeg dat je een begripvolle oudere buur hebt (heel missch iemand (vul ik in) wie weet met een wat zwaarder gehoor? Dat had mijn nichtje, heerlijk toch). Geen idee of dat zo is. De een is er ook veel gevoeliger voor dan de ander, of heeft al slaap problemen of weet jij veel waar een ieder mee dealt in zijn dagelijks leven en rust verlangt - en zo nee ook prima).
Oplossingen:
in jouw 1e reactie vind je het bizar dat evt neerleggen van tapijten wordt geopperd
dat zou een te grote onredelijke investering zijn. Dat is voor mij onbegrijpelijk.
Dus niet alleen is er geen begrip voor de bewoonster maar ook geen enkele bereidheid willen tonen voor een zeer makkelijke oplossing (en bij winkels als Action/Leenbakker nog te overzien qua kosten).
Elementen als sociaal contract en erkennen dat vrije tijd in eigen woning een recuperatie functie dient (zeker voor mensen met onregelmatige diensten etc) zijn wettelijk vastgelegd maar ook dat wijs je af.
Voor mij de basis van het samen eruit moeten komen, dit is afwezig maar er moet alleen eenzijdig begrip zijn. 1 richtings verkeer.
Nb; ook ik sta hier ook gekleurd in merk ik vanwege een lange case die mijn ouders leven op zijn kop heeft gezet (in uitwerking hele andere soort situatie niet vergelijkbaar maar wel min of meer zelfde principes wmb)