Mijn buurvrouw die ik al niet kan uitstaan heeft er de laatste tijd een handje van om haar poortdeur niet goed dicht te doen. Gevolg, dat ding staat de hele dag te klapperen. Echt zo irritant doe gewoon die deur dicht als je thuiskomt of weggaat. Ik wil hem stiekem echt dichtboren.
Echt een one issue forumer zo; maar de muziek staat alweer keihard aan. Het is half 10 dit gaat een lange dag worden.
Toen we op vakantie in een huisje waren hadden de achterburen hun honden alleen achtergelaten. Beesten waren natuurlijk constant aan het blaffen wat de eerste dag vooral irritant was, maar het ging s-nachts gewoon door? En de volgende dag ook en die nacht daarna ook. Ik vond het toen ook zo zielig? We zijn toen ook nog het erf op geweest om even bij de honden te kijken en ze waren zo blij om je te zien. Mijn hart brak daar echt van. Wie laat zijn dieren nou zo lang alleen? We hebben toen nog in gebrekkig Frans een briefje in de brievenbus achtergelaten om te laten weten dat de honden zwaar gefrustreerd waren en hij dit niet kon maken. Eentje heeft dus drie dagen lang zijn lege etensbak rond zijn hok geslingerd. Heeft geen moment geslapen. Ik werd er oprecht verdrietig van.
Heb je er wel eens wat van gezegd? Anders de woningcorporatie erbij betrekken. Bij betrekking van officiële instanties werkt het opeens wel.
Ja al zo vaak maar dat boeit ze niks.
Nee, want we waren helaas alweer onderweg naar huis voordat zij weer thuis waren⊠Niks meer gehoord, dus hoop dat het goed gaat met de hondjes.
Even een praktische vraag:
Kan het dat je buren alles van jou horen en jij niks van hun?
Lang verhaal
Ik woon sinds kort bij mân vriend en hij zei me al een paar keer dat onze linkerburen echt enorm moeilijk zijn. Nu, zaterdag worden er werken uitgevoerd, dus ik ging daarvoor even gaan waarschuwen dat er dus lawaai kan zijn. Heeft die vrouw uiteindelijk 20min mĂ©t tranen haar beklach staan doen: over dat ze elke stap van ons âhyperkinetischeâ (bitch, what?!) zoontje hoort, geschreeuw, op en af de trap, stoelen verschuiven,⊠dat ze er heeelemaal doorzitten. Dat het zĂł erg is dat haar man zelfs liever op het werk blijft en wil verhuizen (dit zeggen ze al jaren) enzovoort enzo verder. Nu ik ben er rustig onder gebleven maar heb niet de indruk dat wij zo een luid/druk gezin zijn. En ons lieve zoontje is 6 en ja, die loopt wel es de trap iets te geweldig af, maar niet om te zeggen met olifantengedreun, is ook helemaal niet hyperkinetisch of overdreven wild.
Ik vind het zo raar dat ik van hun helemaal niks hoor als zij wel alles van ons horen? Mân vriend woont hier al 10 jaar en heeft vanalle aanpassingen gedaan naar de buren toe, maar niks helpt zegt hij, hij heeft het al lang opgegeven; vandaar dat ik ook mocht gaan informeren over de werken dit weekendâŠ
Zo ik zou wel even flink uit mijn slof geschoten zijn over die hyperkinetisch opmerking denk ik? Wat raar om zomaar over iemand die je helemaal niet kent te zeggen.
Misschien hoort ze inderdaad wel veel hoor, maar dat lijkt me wel vreemd als jouw vriend al van alles gedaan heeft om het te verbeteren en jullie zelf nooit iets horen. Tenzij zij echt muisstil zijn.
Misschien vragen of ze de geluiden dan eens willen opnemen. Zijn het buren die naast jullie wonen of boven/beneden? Als ze naast jullie wonen dan lijkt het mij raar dat ze jou wel horen en jullie heb niet.
@flwhrs als je het huis huurt kun je wellicht nog de woningcorporatie proberen? Lijkt mij heel vervelend om zoveel overlast te hebben.
Hoe is de verstandshouding met de rechterburen (als je die hebt)? Misschien kan je hen eens vragen of ze heel eerlijk willen zijn in de hoeveelheid overlast die jullie bezorgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit per se het geval, maar zoals al gezegd is kan het wel zijn dat jullie voor meer lawaai zorgen dan jullie zelf denken.
Maar voor hetzelfde geld zijn jullie linkerburen gewoon kut natuurlijk.
Wat ook wel mee telt is hoeveel geluiden je buurvrouw in haar eigen huis heeft.
Bij mij thuis staat eigenlijk altijd wel iets aan: tv, muziek een podcast. Laatst zat ik op een zeldzaam moment echt even in stilte en toen hoorde ik mijn buren opeens allemaal leefgeluiden maken. Wanneer je echt stilte prefereert kan ik mij best voorstellen dat het storend kan zijn. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat jullie veel lawaai maken, daar kan ik niet over oordelen. Ik denk dat je buurvrouw beter op haar plek is in een vrijstaand huis, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
Nou dit snap ik niet want in dit topic werd er laatst zelfs nog geklaagd over leefgeluiden bij een kind, dan noemen we diegene toch ook niet (misschien) kut?
Als ze in huilen uitbarstte zou het wel hoog hebben gezeten. Ik zou er op een rustig moment op terugkomen vragen wat ze precies horen, indd vragen of ze het kunnen opnemen etc. Kijken waar eventueel samen naar gekeken kan. Maar iig de ruimte geven om dan te laten horen hoe hard de geluiden zijn?
Het lijkt me duidelijk dat als ze al stel al gesprekken erover hebben, hoe erg hoog het haar zit. Zou zeker rustig aanhoren en niet meteen afschrijven als dramatisch of overdreven hoor, vooral als je in dit topic de andere kant meekrijgt⊠hoe erg het voor sommige mensen kan zijn! Maar goed wie weet valt het met dT weet je niet
Ja, ik vind dit ook wel bijzonder. Als een forummer last heeft van de buren dan is het rottig van de buren en als de buren last hebben van een forummer dan is het hun probleem? Misschien ben ik ook niet objectief omdat ik weet hoeveel last je kunt hebben van een (boven)buur en hoe naar je ervan kunt worden. Wil niet wegnemen dat het inderdaad zo is dat je je ergens meer op gaat focussen als je verwacht dat het zo zal zijn, maar toch. Ik weet dat ik in de zomer in het weekend al voor het slapen stress kreeg van het idee dat de buren weer een feestje zouden hebben met geluid. Dat werkt niet mee om goed te slapen, maar neemt niet weg dat ik er veel last van had. En ik vond het op een gegeven moment ook moeilijk om niet emotioneel te worden. Gelukkig heb ik heel rustige bovenburen, maar ik kan hen ook gewoon horen lopen. Afhankelijk van waar je woont kan ik me voorstellen dat ook relatief normale geluiden van een jong kind je overlast kunnen bezorgen.
Ik ben juist begonnen met dat ze misschien luider zijn dat ze zelf denken/inschatten, het kan een verhaal van twee kanten zijn. Misschien zijn zij die veel te luide buren en zijn de buren degene met de ergernissen, maar voor hetzelfde geld maken zij gewoon gemiddeld lawaai en zijn de buren onredelijk (âkutâ was misschien onnodig hard). Dat valt niet af te leiden uit het verhaal.
Er werd inderdaad nog laatst geklaagd over buren met kinderen, maar daar werd toch ook door andere forummers vrij relativerend tegenin gegaan. Sowieso is dit topic wel een beetje om je eigen ergernissen te uiten, ook al wordt er misschien soms overdreven of sta je niet altijd aan de âgoedeâ kant van het verhaal.
Mijn overbuurman staat al minstens 3 kwartier de straat bladvrij te maken⊠Gast
Ja doe dat overdag ofzo?!
Bedankt voor jullie reacties, allemaal !
Ik heb er echt slecht van geslapen, ik dacht eraan elke keer ik wakker werd en heb er zelfs over gedroomd. s Ochtend mediteer ik en ik hoor ons zoontje van de trap komen (waar ik normaal niet op let) en denk meteen âshhht stil zijn jongenâ. Al heel de ochtend ben ik op mijn hoede, mân vriend zit er echt mee en heeft spijt dat hij mij met de buurvrouw liet praten. Hij zegt dat hij een jaar heel onwennig in zijn eigen huis leefde en op alles lette maar het geklaag stopte niet; hij heeft het nu geplaatst en heeft iets van âfuck jullie, wij moeten ons ook relaxed voelen in ons huis/kunnen leven. Verhuis dan naar een open bebouwing als jullie er echt zoooveel last van hebbenâ. Dus ik hoop dit komende tijd ook te kunnen loslaten. Ik ben gewoon heel erg empatisch dus zal haar gezicht met tranen nog lang voor me zien. Al besef ik ook dat er wel iets scheelt met haar (bvb ik heb tijdens het gesprek gisteren wel 10x gezegd dat mân eten in de oven stond, kinderen nog in bad en bed moesten, dus ik weer naar binnen moest - maar ze liet me echt niet gaan en bleef maar klagen; is toch niet sociaal/normaal?)
@Broodrooster ze wonen inderdaad naast ons, de volgende keer dat ze klagen vraag ik om geluidsopnames te maken. Gisteren zei ze ook meermaal âanders moet je maar es komen luisterenâ dus uiteindelijk zei ik dan âok, ik zal ff luisteren danâ, maar wou ze me toch niet binnenlaten want corona
@Mimosa we hebben een goede relatie met onze rechterburen, is een ouder koppel waar ik ook steeds ga als ik een eitje nodig heb ofzo, en ik sla regelmatig een praatje met haar. Zij zegt geen last te hebben van geluidsoverlast, terwijl onze trap (waar die andere zooo veel last van heeft) aan hun kant zit.
@Damnatio en @Enthusiasm ik houd hier zeker rekening mee, stel mij ook lief en open op naar haar toe. Zoals ik zei, ben ik erg empathisch dus voel me ook echt kut dat ze er zoveel last van heeft. Maar heb wel echt het gevoel dat ze overgevoelig is (ziet er ook erg emotioneel uit, alsof ze steeds op het randje van huilbui staat). Ik heb iets van: ga dan niet in een oud huis in het midden van de stad wonen, waar de houten vloeren en traptreden kraken⊠Mân vriend heeft al vanalles geprobeerd en denkt dat ze niet helemaal spoort want de ene keer âkan ze al onze gesprekken horenâ en de andere keer zijn het enkel voetstappen⊠in ieder geval ben ik zachtaardig met de situatie omgegaan, maar wil niet de moeder zijn die heel de tijd roept: âniet lopen in huis, niet dansen, stop met zingen!!!â Hiervoor woonde er een ouder koppel, toen mân vriend nog klein was (ouderlijk huis) en hij had 3 zussen; die mensen hebben nooit geklaagd. Mn vriend zei ook dat ik es met andere buren in de straat kan gaan babbelen als het me te hoog zit; blijkbaar kan ik daar steun vinden want hebben zij ook al vanalles meegemaakt met mân buurvrouw. Ze schijnt gewoon onredelijk te zijn.
Heeft die âklaagbuurvrouwâ ook buren aan de andere zijden? Zou ze die misschien horen, maar denken dat jullie dat zijn? Omdat ze dus een trap hoort.
Ah jeetje zeg! Je klinkt ontzettend lief en meegaand. Ik zou gewoon om de opnames vragen of toch eens gaan luisteren met een mondkapje op en zelf beslissen of de geluiden tot normale leefgeluiden horen of niet. Indien wel, tja dan gewoon doorgaan met je leven. Je kunt niet met iedereen rekening houden. En als de geluiden toch wat luider zijn dan ingeschat, dan kun je proberen er rekening mee te houden en afspraken maken.
Ja, ik ga haar andere buren er eens over aanspreken als ik ze nog es zie.
@Broodrooster dat ga ik doen ! Ik hoop wel echt dat ze nu zaterdag gaan wandelen of zo, onze werken moeten ook gebeuren⊠wij kunnen moeilijk de elektriciteitskabels open laten liggen, die moeten nu eenmaal ingeslepen worden. Gisteren zei ze âneenee hoor slijpen in die tussenmuur mag je niet doen, dat gaat voor ons te ver!!â Ik zei toen dat het toch moet gebeuren, maar ik de werkman ga vragen het zo snel/minimaal mogelijk te doen, en dat -moest ik hun zijn- een wandeling ofzo zou inplannen met hun gezin die dag⊠zij heef toch het recht niet ons te verbieden om in die muur te slijpen? Ok, het is een gemeenschappelijke muur maar er wordt langs onze kant een gootje ingeslepen waar de elektriciteitskabels in passen, en een stopcontactâŠ