Burenergernissen (Deel 1)

Kwam dit tegen en moest aan jouw verhaal denken:’)

Heb je nog iets tegen de buurman gezegd?

2 likes

Hahahah dit is echt heel grappig! En eh ja… we hebben vandaag samen 6 lichtkettingen opgehangen die ik natuurlijk gewoon ben gaan kopen :grimacing:

19 likes

Awhhh nou wel de gezelligste optie!

1 like

Dankje voor de tips! Geluidsoverlast is inderdaad ontzettend vermoeiend en wordt veel te weinig serieus genomen naar mijn mening.

Het is echt goed hoorbaar. Toen bijvoorbeeld een groepje vriendinnen een keer bleven slapen keken ze me 's morgens raar aan toen dat gebonk van die gewichten begon. Mijn moeder vind het ook ontzettend vervelend, mijn vader minder (maar eerlijk; hij wordt ook een beetje slechthorend).
Misschien moet ik inderdaad toch maar eens beginnen met een geluidsopnamen te maken!

Wat vervelend voor jouw ouders! Wat hebben zij uiteindelijk gedaan tegen de terror buren?

Haha ja de asociaalste ook :grinning_face_with_smiling_eyes: de hele straat lekker donker en wij lijken wel een Coca Cola reclame hahaha

2 likes

Nouja ik denk dat je een sportschool niet kunt verbieden mensen gebruik te laten maken van de materialen of dat je vaste tijden kunt eisen oid eerlijk gezegd. Dat is net zoals als je boven een winkel woont (bepaalde geluiden) of een restaurant (keukengeluiden), een kinderopvang etc toch? Haha ik zeg niet dat jullie ervoor hebben gekozen, maar ik bedoel meer van… het zijn te verwachte geluiden.
zijn jullie daar gaan wonen toen er al een sportschool zat?

1 like

Nee, mijn ouders wonen er al 40 jaar ofzo, die sportschool zit er nu een aantal jaar in. Daarvoor zat er heel lang een meubelzaak (toen hadden we geen last van gewichten :joy:). Daarvoor ook nooit geluidsoverlast gehad, van geen enkele buur.

Het zijn ook gewoon oude huizen, gebouwd rond 1900. Vanwege de dunnere muren en fundering die doortrekt hoor je dit soort bijzondere dingen dan direct. Je kan het eigenlijk vergelijken met een constante verbouwing bij de buren of iemand die om de zoveel tijd een bowlingbal op de grond gooit.
Maar ben het met je eens, ik weet niet eens of je kan eisen dat de mensen hen gewichten neerleggen ipv neergooien

Irritant zeg. De mate waarin je je stoort, is ook subjectief.
Er zijn volgens mij wel andere Db-normen van toepassing voor winkels/bedrijven dan woningen. En misschien is bij jou het geluid zelf niet zo hard, maar meer het repetitieve en de naklank? Ik zou als ik jou was eens nagaan hoe het precies zit met de geluidsnormen. Er zijn natuurlijk geen specifieke geluids-regels voor sportscholen en tot op bepaalde hoogte moet je zulke geluiden ook dulden, maar kan me wel voorstellen dat het heel storend is.

Bij ons: kort geding ontruimingsprocedure via gemeente (die vrouw was ook niet helemaal okay, en uitte ook doodsbedreigingen naar buurtgenoten, drama met spullen gooien). Wel zielig dat zij ook niet goed werd geholpen door instanties maar dit was niet veilig ook niet voor haar zoontje. Heb toen wel van dichtbij meegemaakt hoe lastig dit soort situaties zijn ook qua hulpverlening etc.
Allemaal goed gekomen uiteindelijk

1 like

Mijn sportschool bevindt zich onderin een appartementengebouw en daar staan bij de gewichten overal bordjes dat je aan de buren moet denken (zeker 's ochtends en 's avonds). Als je er met de sportschool zelf niet uitkomt zou ik toch kijken of je ergens een klacht kunt indienen bij de gemeente? Er zijn gewoon regels voor geluidoverlast van bedrijven dus hopelijk kom je daar verder mee.

1 like

Maar als de sportschool zich daar nieuw heeft gevestigd lijkt me dat je zeker mag verwachten dat zij de boel heel goed isoleren. Het klinkt nu alsof ze dat niet gedaan hebben.

4 likes

uwlch ik HAAT mijn buren. altijd geschreeuw daar. alles wordt in 10 tellen ruzie. en dan hebben ze ook nog 3 dieren. wat een kutmensen. ik ben heel blij met mijn huis maar ik denk nu steeds vaker aan verhuizen.

@Scorpiovibes ja het is echt heel vervelend! Nou woon ik gelukkig niet meer thuis, maar ik kom toch zo’n 1 a 2x per maand voor een weekend terug naar mijn ouders. Het is inderdaad het repetitieve wat heel vervelend is. Maar ook de onzekerheid dat ik nooit weet wanneer ik geluidsoverlast ga krijgen. Het is niet 7x in de week van 6 tot 7 geluidsoverlast van een sportlesje. Nee, de hele dag kan iemand die gewichten oppakken, maar je weet nooit wanneer. Soms is het 2 uur lang stil en dan denk ik altijd dat ik een enorme aansteller ben. Zo van “zie je wel, het valt ontzettend mee”. En precies wanneer ik zoiets denk komt er een of andere bodybuilder die om de 10 seconde voor een uur lang zo’n gewicht op de grond gooit (of whatever ik ook mag horen, ik denk gewichten).

Wat fijn dat alles goed is gekomen zeg! Maar jeetje, dat klinkt ook erg slopend voor jullie - en voor haar en haar zoontje. Vooral die doodsbedreiging lijken me ontzettend eng. Hebben je ouders dat ook gekregen?
Dat vind ik ook lastig aan dit verhaal, ik wil geen gezeur met de eigenaar van de sportschool…

@Leilouka Ow echt? Dat is goed om te weten!

ik ga jullie tips eens goed opschrijven. Ik vind het heel lastig om iets te doen. Vooral omdat mijn moeder het maar geaccepteerd heeft (dan zegt ze iets van “we mogen blij zijn dat de sportschool savonds sluit en het niet de hele nacht doorgaat” :woman_facepalming: ugh) en mijn vader heeft er niet genoeg last van omdat hij sowieso al wat slechthorend is… Dus ik ben eigenlijk de enige zeikerd in het verhaal hahah

Ze zitten hele dag te schuren en nu weer. Ik word er horendol van.

En nu heb ik door die ergenis ook bij een bestelling hun huisnummer ingevoerd ipv die van mij.

Haha goeie, volgende keer!

Maar het was het kerstkado van mijn vader. Hopelijk kan ik hem onderscheppen door naar ophaalpunt te laten brengen.

1 like

Wij hebben een buurman in de straat die denkt openbare parkeerplaatsen op te kunnen eisen. Ik parkeer m’n auto altijd voor de flat, maar als het daar vol is dan zet ik m’n auto op een parkeerplek die in 't verlengde van de flat ligt.

Nu werd ik deze zomer al kwaad aangesproken uit het niets dat ik daar niet mocht staan want hij betaalde voor die plekken. Ja dan doe je 't al fout bij me, door me meteen boos aan te spreken en niet open te staan voor gesprek. Want toen hij z’n zegje had gedaan liep hij weg? Ik was ook te flabbergasted om er wat van te zeggen, maar geloofde er geen drol van. Huisbaas zegt ook dat het openbare plekken zijn.

En nu is dit echtpaar over gegaan op briefjes achter ruitenwissers leggen, maar dan wel zonder afzender.

Besef even hoeveel werk hier in zit :sweat_smile: Typen, printen, knippen, in een zakje doen, vast plakken en dus er achter leggen. En dus de straat in de gaten houden en kijken wie bij de flat hoort. Gisteren liep zijn vrouw al naar m’n auto toe voordat ik überhaupt bij de voordeur van de flat was. Spreek mij dan aan troela. En dit doen ze dus bij iedereen uit de flat.

Ik heb contact opgenomen met de wijkagent, hoop dat hij me kan vertellen wie er gelijk heeft. Maar word hier zo moe van. Het werkt ook tegendraads, want door dit soort gedrag ga ik er juist tegenaan trappen en dus m’n auto expres voor hun huis parkeren. Dus ook als er gewoon plek voor mijn huis is :face_with_hand_over_mouth::fu:

63 likes

Nou inderdaad… En het is niet alsof zij niet meer kunnen parkeren dan he. Ze hebben een oprit waar 2 auto’s op passen en in die straat zijn 10 parkeerplaatsen? In een vorig briefje stond dat ik voor de flat of in een straat moest parkeren. Nou je denkt toch niet dat ik m’n auto aan de weg ga zetten als er gewoon een parkeervak vrij is?!

En idd een vaste parkeerplek ken ik ook. Als diegene daar niet kon staan bleef hij volgens mij op de uitkijk zitten. Want zo gauw die plek vrij kwam ging hij naar buiten. Sommige mensen hebben echt te veel tijd…

2 likes

zuchtttttttt, ze zijn weer lekker bezig vanavond. Begin vd avond niet echt last, zat in de woonkamer en dan hoor ik het niet echt. Maar mijn slaapkamer grenst aan hun woonkamer maar ff serieus, ik hoorde eerst wel wat muziek maar was te tolereren, draaien ze echt vanaf kwart voor 12 ineens de muziek naar standje mijn bed trilt. Hoe bedenk je het ook he. Het kutte is dat ik dus overdag nooit iemand daar tegenkom (en volgens mij is hij wel aan het verhuizen want soms is hij er dagen niet), want ik wil hem/ze er gewoon ff op aanspreken.

Ga er nu ook niet heen want ze zitten nu toch aan de zuip/snuif. En anders doe ik wel een briefje door de bus maar dat vind ik zelf altijd minder krachtig.

Oh dit triggert mijn ergernis, ik heb ook zo’n buurman die boos aan de deur kwam omdat ik op ‘zijn’ (openbare) plek stond. Zo oneerlijk, doe normaal.

Edit: en dan erger ik me ook aan mezelf omdat ik een hekel aan gedoe heb en de lieve vrede wil bewaren en daarom er niet eens schijt aan heb :slightly_frowning_face:)

3 likes

Buren en parkeerplekken, ugh… Hier in de straat (rijtjeshuizen) hebben de huizen aan één kant een parkeerplek voor de deur op eigen terrein, aan de overkant niet. Aan die kant zijn gewone parkeerplekken aan de straat. Ook hebben alle hoekhuizen sowieso een parkeerplek voor de deur op eigen terrein. Een van de buren op de hoek zet alsnog steevast hun auto op de parkeerplekken langs de straat en dat vind ik wel echt irritant. Schijnt al jaren een ding te zijn. De mega ruimte op hun terrein is dan gewoon leeg. Vooral irritant omdat er al eigenlijk te weinig parkeerplek in de straat is om alle mensen uit de straat in de straat te kunnen laten parkeren. 🥸

Wij werden vannacht wakker van een vet raar bonkend geluid. Weet niet wat de buren deden maar het klonk dus echt alsof ze een muur kapot maakte of zo? Zat te twijfelen of de politie bellen overdreven was maar iemand anders had het gelukkig al gedaan. Daarna stopte het gelukkig wel, maar ben nog steeds benieuwd wat ze nou aan het doen waren :sweat_smile: alles hier is huur dus je mag niet zomaar een muurtje doorbreken