@Bertie
Dit soort project heten vaak Skaeve Huse, een Deens concept. Dit soort projecten zijn dan vaak zogenaamd bedoeld voor reintegratie en om mensen die tijdelijk kwetsbaar zijn/overlast veroorzaken wel de stabiliteit van een huisje te bieden. Volgens mij slagen ze nauwelijks in het reintegratiedoel.
Ik ben er persoonlijk nogal op tegen omdat psychotische stoornissen, verslavingen en andere psychiatrische problematiek veel voorkomen in Nederland maar de GGZ helaas ontoereikend is. We kunnen dus niet rekenen op goede psychiatrische zorg maar wel geacht worden te verhuizen naar het asodorp (zoals de Skaeve huse projecten vaak bekend staan). De kans dat we dan kunnen reintegreren is minimaal.
Ik ben voor een uitbreiding van de bemoeizorg, dat is vaak een combinatie van verslavingszorg en GGZ die erbij gevraagd worden door woningbouw of buurtbewoners. Het heet bemoeizorg omdat het vaak mensen zijn die normale zorg ontwijken, waarbij de zorgverleners zich dus opdringen aan de persoon in kwestie.
Ik werk dus vaak met mensen waar anderen vast last van hebben en heb er moeite mee als ze gereduceerd worden tot mensen die vooral overlast veroorzaken. Tijdens mijn stages heb ik bijvoorbeeld gewerkt met mensen die ernstig getraumatiseerd zijn als zorgverlener tijdens de vuurwerkramp. 20 jaar later waren ze verslaafd en kampten ze met PTSS. Ja, diegene veroorzaakt overlast maar heeft bovenal recht op goede medische en psychiatrisch zorg.
Bedankt voor het lezen fijne zondag zonder overlast en zorgen