Burenergernissen (Deel 1)

heel eerlijk: ik vind je toon echt een beetje gemeen en onnodig haha :sweat_smile: ik lees alleen dat ze misschien een beetje moeite hebben met contact leggen, een manier zoals jij voor ogen ziet, en dan doen ze het op hun eigen manier die misschien voor jou bi-zar overkomt (zo lees ik dat uit je toon een beetje) en dan is het nog niet goed
lief dat ze vega hebben gekookt
en met dat spraakbericht ook, waarom meteen zo’n reactie? miss zag die man jullie echt niet op dat moment of besefte hij het een paar seconden later, wat ik zelf regelmatig heb lol

het enige wat ik wel ook irri zou vinden is dat geeltje op de auto en de piet reactie

10 likes

ik had het ook niet over het eerste stukje met eten, maar dat ze bij de 2e keer wel vega hebben gekookt, blijkbaar toch rekening gehouden met jouw wens. ik zou daar wel bij stil hebben gestaan ipv geĂŻrriteerd. dat helpt ook voor jezelf zegmaar

je hoeft er ook niet om te popelen hoor, dat is je goed recht, maar ik kon me gewoon niet vinden in je indd best wel ‘bitchy’ gedachtes over alle dingetjes die ze deden. maar ik snap het als het een opeenstapeling van ergernissen is.

1 like

ja ik kan me dat wel voorstellen dat mensen dat hebben! ik zie het anders denk ik haha, ik zie er dan eerder de moeite/vriendelijkheid vanuit die mensen in (dat ze daaraan hebben gedacht) ipv eerst irritatie

2 likes

Kleine update mbt mijn overbuurvrouw: de politie wordt nu door ons en de buurtgenoten steeds op de hoogste gesteld als ze overlast veroorzaakt of rare dingen doet. Dus die zijn op de hoogte, maar volgens mij kunnen zij ook maar beperkt iets doen. Vraag me af hoe veel erger het nog moet worden
 wij hebben nu van dat folie op het raam geplakt zodat we haar niet zien iedere keer als we uit het raam kijken (dan gaat ze namelijk op de ramen bonken etc) een buurvrouw vertelde dat dit al meer dan 10 (!) Jaar speelt met die mevrouw

Ik denk dat je kan vragen of ze hulpverlening willen aanvragen of een wet verplichte ggz aanvraag willen doen.

1 like

Deze vrouw had al hulpverlening toch?
Wat je hier over haar schrijft lijkt ze geen gevaar voor zichzelf of anderen, alleen heel vervelend. Daar kun je echt heel weinig mee (helaas voor jullie).
Blijven melden lijkt me goed, woont ze in een huur- of een koophuis? Een verhuurder zou eventueel nog kunnen ingrijpen, maar ook dat is heel moeilijk als ze wel gewoon netjes de huur betaalt enzo.

Ik had ooit een maffe buurman waar we veel last van hadden en die is pas uit huis gezet toen hij de houten vloer van zijn woning in brand had gestoken (en daarmee zichzelf en de rest van het gebouw in levensgevaar had gebracht).

2 likes

Ja klopt, het is vooral vervelend (dingen stukmaken etc) en beperkt gevaarlijk voor zichzelf (schaar in stoppenkast prikken was het laatste) en ze krijgt idd volgens mij al hulp, ze is ook af en toe opgenomen. Als buur vind ik het rot maar voor die mevrouw vind ik dit vooral ook geen fijn leven.
Wij rijden of lopen nu regelmatig nog een extra rondje door de wijk als we zien dat ze buiten is, want de kinderen vinden haar dood eng en ze zegt echt rare dingen

Mijn buren kijken de livestream vval. Fijn dat ze keihard meezingen.
Ze zingen veel vaker en vaak tot last, maar dat is niet heftig met mee stampen.

moet kunnen op een zaterdagavond toch?

9 likes

Als je het al weken hoort en ook door de week is het zeer vervelend. Nu met vval wat harder.

En om het er maar weer in te gooien, er moeten ook mensen werken morgen

De buren 2 appartementen boven ons dansen de horlepiep en schreeuwen met liedjes mee alsof hun leven er vanaf hangt
 we kunnen letterlijk verstaan wat ze zeggen/schreeuwen en zingen
 ik vraag me af hoe de buren tussen ons in niet gek worden

Vind het eigenlijk wel bizar dat mensen die zoveel overlast veroorzaken gewoon in een normale buurt moeten blijven wonen.

Lijkt me echt beter voor iedereen om die mensen af te zonderen ergens waar ze niet zoveel overlast veroorzaken. Lees dat echt vaak dat er allerlei gekkies buren terroriseren maar zolang het niet te gevaarlijk is moet het allemaal maar kunnen.

Vind dat de prioriteit echt aan de buurt gegeven moet worden en niet aan 1 gestoord individu.

17 likes

Vervelend inderdaad als je zo moet werken! Maar omdat je in eerste instantie zei dat het meestal niet heftig is dacht ik tja, het is toch zaterdag :woman_shrugging:t2:

Waar zouden ze dan moeten wonen?

2 likes

Dit kan echt niet. Ik snap dat het vervelend voor omwonenden is, maar je gaat mensen toch niet afzonderen?

7 likes

Ze hebben daar projecten voor. Vroeger was dat sowieso meer tot een aantal jaar geleden het beleid werd om zo veel mogelijk in wijken te plaatsen.

Dit is nog mild, maar er zijn ook zat mensen die echt bedreigd worden door buren, en vooral jonge vrouwen die ongewenste aandacht krijgen en met iemand die niet 100 is, kan dat echt escaleren. Opnieuw, vind dat de prioriteit bij de veiligheid van de buurt moet liggen.

Zou pleiten die mensen apart te zetten, onder begeleiding. Of ergens met meer ruimte er om heen, dit is duidelijk niet hoe ze floreren.

9 likes

Dit is een vorm van discriminatie. Je kan niet mensen uit de maatschappij rukken omdat ze niet voldoen aan de maatstaf, enkele uitzonderingen daargelaten.

4 likes

@Bertie

Dit soort project heten vaak Skaeve Huse, een Deens concept. Dit soort projecten zijn dan vaak zogenaamd bedoeld voor reintegratie en om mensen die tijdelijk kwetsbaar zijn/overlast veroorzaken wel de stabiliteit van een huisje te bieden. Volgens mij slagen ze nauwelijks in het reintegratiedoel.

Ik ben er persoonlijk nogal op tegen omdat psychotische stoornissen, verslavingen en andere psychiatrische problematiek veel voorkomen in Nederland maar de GGZ helaas ontoereikend is. We kunnen dus niet rekenen op goede psychiatrische zorg maar wel geacht worden te verhuizen naar het asodorp (zoals de Skaeve huse projecten vaak bekend staan). De kans dat we dan kunnen reintegreren is minimaal.

Ik ben voor een uitbreiding van de bemoeizorg, dat is vaak een combinatie van verslavingszorg en GGZ die erbij gevraagd worden door woningbouw of buurtbewoners. Het heet bemoeizorg omdat het vaak mensen zijn die normale zorg ontwijken, waarbij de zorgverleners zich dus opdringen aan de persoon in kwestie.

Ik werk dus vaak met mensen waar anderen vast last van hebben en heb er moeite mee als ze gereduceerd worden tot mensen die vooral overlast veroorzaken. Tijdens mijn stages heb ik bijvoorbeeld gewerkt met mensen die ernstig getraumatiseerd zijn als zorgverlener tijdens de vuurwerkramp. 20 jaar later waren ze verslaafd en kampten ze met PTSS. Ja, diegene veroorzaakt overlast maar heeft bovenal recht op goede medische en psychiatrisch zorg.

Bedankt voor het lezen fijne zondag zonder overlast en zorgen :kissing_heart::kissing_heart:

21 likes

Zag er laatst toevallig een filmpje over van nieuwsuur, over zo’n asodorp in Hilversum, maar dat was echt speciaal voor zwervers om ze van de straat te krijgen dus dat was weer anders. Was enigzinds gericht op re-integratie maar een deel was ook gewoon “wachten tot ze sterven en dan ze zo comfortabel mogelijk houden”. Want met die mensen was door verslaving gewoon echt niks meer te doen.

Vind het ook wel lastig, maar ik vind het zo heftig dat mensen met zulke problematiek dan tussen normale mensen wonen, maar eigenlijk alsnog in totaal isolement leven (maar dan niet letterlijk op afstand) omdat ze gewoon totaal niet meekunnen in de dynamiek van een wijk. Lijkt vooral op pappen en nathouden ipv echt iets doen, en vaak wachten tot het ontploft voor die mensen dan weer weggetrokken worden uit die wijk en opgenomen, dan weet ergens anders geplaatst. Idk, lijkt me voor zowel de wijk als de gestoorde individu geen succes.

Maargoed ik weet ook geen alternatief behalve mensen gedwongen opnemen of asodorpen. Lastig.

En Thanks! Heb gelukkig alleen maar hele rustige mensen in de straat wonen, nog nooit last gehad van iemand hier .

6 likes

Ik wil toch ook graag mijn verhaal kwijt. Bij mij zijn dus twee verslaafde zwervers (man en vrouw) in de flat geplaatst via zo’n traject. Afgelopen week ben ik 4 nachten uit m’n slaap gehouden, incl afgelopen nacht. Doodmoe heb ik moeten werken. Vanochtend vroeg zat ik rechtop in bed omdat hij op de deuren aan het rammen was en ik vreesde dat hij naar binnen kwam. As we speak staat hij te schreeuwen in de hal.
M’n buurmeisje en ik moeten voor wij het huis verlaten altijd aan ons deur luisteren of hij niet in de hal hangt. Anders worden we lastiggevallen. Ook blijven we zo kort mogelijk in de hal voor het geval hij naar binnen/buiten komt. Sommige dagen durf ik amper mijn eigen fiets uit mijn eigen schuur te halen.
Alle instanties zijn betrokken en ik kan de keren dat we snachts de politie moesten bellen allang niet meer tellen. Net als de keren dat ik radeloos op de bank heb zitten huilen door stress en slaaptekort.
Allemaal leuk en aardig dat we mensen niet zomaar in apart kunnen plaatsen, maar ik vind eerlijk gezegd dat anderen ook recht op een normaal leven hebben. Ik verdien dit ook niet!

75 likes