Wat een verschrikkelijk en angstige situatie. Heb je het idee dat die instanties het probleem aanpakken, of valt dat je tegen?
Ben je al aan het kijken naar een andere woning, of wil je je hier niet voor weg laten jagen?
In ieder geval sterkte en ik hoop echt dat er een oplossing komt. Het lijkt mij echt beangstigend en vermoeiend.
Jezus wat verschrikkelijk.
Hoor dat wel vaker helaas, dat je je gewoon niet meer veilig kan voelen in je eigen huis. Heeft zoveel impact op een heel gebouw/straat.
Vind het dan echt raar dat die ene individu meer telt dan het âwoongenotâ (maar eigenlijk is dat een te casual term, want je voelt je onveilig) van tientallen mensen. Is toch vreemd?
Is ook makkelijk te zeggen âplaats ze gewoon tussen mensen, ze moeten mee komen en het is onmenselijk ze te isolerenâ als het niet jouw buren zijn.
Vind het echt verschrikkelijk voor je, hoop dat ze snel weggehaald worden dan.
Echt mân bloed kookt weer dood van die stomme koters. Ik hou al niet van kinderen en laten we nou net het geluk hebben om twee buren te hebben met 200 kinderen en kleinkinderen die al twee dagen hun verjaardag vieren. Lekker coronaproof ook maargoed, ik ga ze niet naaien want het zijn verder aardige mensen. MAAR DIE KLEINKINDEREN. Echt super leuk sneeuw, vind ik ook. Maar dat die klauwtjes dan zo nodig aan elke kant van mijn auto moeten zitten om sneeuw vanaf te plukken om vervolgens zoân sneeuwbal hier tegen de ramen of alsnog mijn auto te gooien⊠echt ik snap het niet. Heb hier net voor âŹ20 de glazenwasser gehad dus ik zit niet te wachten op zand tegen mân raam. EĂ©n van die koters liep net een ander uit te dagen hier een sneeuwbal tegen ons raam te gooien (nadat er al een op de deur gegooid was), en ik schudde toe al âniet doenâ. Zij bleef maar doorgaan met uitdagen dus ik heb de voordeur open getrokken en gezegd dat ik het niet wilde hebben en ze anders een probleem hadden. En dan later zie ik ze het gewoon alsnog doen he, zelfs bij de andere buurman die ze er ook al op aansprak. Echt joh er zijn zoveel andere dingen te doen nu met die sneeuw, gooi lekker op elkaar op het enorme grasveld hier voor de deur. En jajajaja âhet zijn kinderenâ en âhet is maar sneeuwâ, voed ze gewoon op en leer ze om af te blijven van dat wat niet van jou is.
De woningbouwvereniging heeft ze een aantal keer gewaarschuwd. De politie heeft hetzelfde gedaan en hem ook een paar keer meegenomen. Maar uiteindelijk komt hij weer gewoon thuis, en verandert er weinig. Andere instanties lijken ook niks te bereiken.
Ik wilde me eerst niet weg laten jagen, maar ben nu wel van plan na de coronacrisis iets anders te zoeken. Vind dat heel erg, want mijn huisje was echt mijn thuis en was er juist zo blij mee en trots op. Maar dit gaat niet veel langer.
@Zemraluani Ben het ook helemaal eens met je laatste post. De hele flat heeft last van deze mensen. Meerdere buren durven niet eens meer de politie te bellen uit angst voor bedreigingen.
En ook al leven ze naast ons, ze leven nog steeds geĂŻsoleerd van ons. Ze leven hun eigen leven en de rest kan doodvallen. Dat laatste zijn hun eigen woorden.
Voor anderen zal het wellicht wel helpen om in een bepaalde omgeving te worden geplaatst, maar ik vind wel dat in die overweging ook de omgeving een belangrijke plaats moet innemen. Je legt veel druk op een wijk/gebouw/straat. Je kan niet een hele buurt opzadelen met de persoonlijke problematiek van een enkeling
Leuk, maar jullie vergeten dat iedereen dit kan overkomen en de weg kwijt kan raken. Je hoeft niet âgekâ te zijn om âgekâ te worden. Iedereen kan in de war, verslaafd, dement etc. raken. De buurvrouw die je nu hebt, kan binnen een jaar zich heel anders gaan gedragen.
Daarom: betere GGZ. Is de buurman/buurvrouw beter mee af dan met de politie én de buurt gelukkiger.
Door mijn werk kom ik heel veel situaties tegen van mensen die overlast veroorzaken. Deze mensen hebben zoals @tessel zegt meer en andere zorg nodig.
Je moet dan echt niet alleen denken aan geluidsoverlast en rotzooi of stank. Maar aan brandstichting, ingooien van ruiten, vernielen van deuren/autoâs etc. en bedreigingen/agressie.
Dat kan je de buurtbewoners toch niet aan doen?
In mijn studentenhuis woonden ook een aantal (niet studerende) mensen met een âbijzondereâ achtergrond, in de hoop dat zij op die manier zouden integreren in de samenleving. Gebeurde natuurlijk niet, maar zorgde wel voor enorm veel overlast en angst bij ons. Elke dag werd onze keuken/woonkamer gedomineerd door allemaal vreemde jongens, er werd gedeald, gestolen kleding verkocht, etc. Pas toen een van die bezoekers door het raam vloog tijdens een knokpartij is er een traject in gang gezet om die huisgenoot er uit te knikkeren, op ons initiatief. Dat gebeurde overigens daadwerkelijk pas na een jaar, dus we moesten nog een jaar lang samenwonen met hem terwijl de procedure liep⊠Leef met je mee!
Wow wat bizar dat de huisbaas ook gewoon akkoord is gegaan om zo iemand te plaatsen in een freaking studentenhuis. Dat kan toch niet
Jemig wat erg! En dan ook nog eens in je eigen huis! Dan voel je je zelfs onveilig achter je eigen voordeur
Kan echt niet begrijpen dat iemand het een goed idee heeft gevonden deze mensen bij jullie te plaatsen. Wat hebben jullie een rottijd meegemaakt zeg!
Mijn situatie is niet leuk, maar ik kan tenminste nog zonder confrontaties mijn eten koken of gaan douchen. Kan me niet voorstellen hoe het voor jullie moet zijn geweest. Wat eng!
We kookten dat tussenliggende jaar op zoân campingkookstelletje op de grond in één van onze kamers om de keuken te vermijden. Best wel leip eigenlijk, achteraf
Jeetje wat een bizarre verhalen. Ik leef met jullie mee!
Ik denk zeker niet dat we dit vergeten. Ik gun die mensen alle hulp om eruit komen en hoop echt dat we de geestelijke gezondheidszorg ooit zo kunnen inrichten dat iedereen de benodigde hulp kan krijgen. Denk ook niet dat dat een impopulaire mening is hier.
Maar ergens zal een grens moeten worden getrokken over wanneer het verantwoord is iemand thuis te laten blijven wonen/te plaatsen in een bepaalde woning. Er zijn gradaties in hoe ver iemand de weg kwijt is geraakt en hoe gevaarlijk die persoon voor zichzelf en de omgeving is. Nachtelijke schreeuwpartijen bijvoorbeeld is vervelend, maar niet dreigend. Buren bedreigen, hun eigendommen vernielen, seksuele intimidatie, gaskraan opendraaien zijn van een hele andere orde.
Kan je het een buurt aandoen als het iemand 10jaar kost of het wellicht nooit lukt om uit de problematiek te komen? Kan je die buren al die jaren in angst laten leven omdat je nog steeds hoopt dat die persoon ooit beter wordt?
Mân laatste paar voorbeelden over mân eigen situatie want wil dit topic niet overnemen. Afgelopen zomer is de buurman op mijn balkon geweest en heeft mijn spullen die daar stonden gesloopt (had ik hier gepost ook) Ik heb mezelf een keer een uur lang moeten opsluiten in mân schuur omdat hij onder invloed was en seksuele toenadering zocht. Er was geen vluchtroute en hij heeft dat hele uur voor mân schuurdeur gehangen en op de deur gebonkt. Mn buurmeisje heeft soortgelijke verhalen. Buurjongen is met de dood bedreigt. Als je de politie belt neemt hij wraak. Als de politie hem meeneemt, staat hij de volgende ochtend op de stoep en neemt wraak. En hij heeft meerdere keren geroepen dat als hij door ons ( ) het huis kwijtraakt dat hij ons allemaal wat aan gaat doen.
Wanneer is de grens bereikt? Tot hij mij of een andere buurvrouw verkracht? Of is er zelfs dan nog hoop op verbetering en moeten we dat ook maar ondergaan als figuranten in ZIJN leven?
(Dit is trouwens geen aanval op jou. Het is vooral frustratie en angst van de afgelopen tijd met instanties die zitten en ernaar kijken, maar niets concreets doen/bereikt hebben)
Ik word hier best wel een beetje verdrietig van.
Ik hoor jullie verhalen en snap jullie angst (heb ook een buurman gehad waar ik erg veel last van heb gehad, later heeft hij iemand vermoord).
Maar wat moeten de mensen? Dat betekend dat iemand die vanaf dag 1 al 1- achterstond door bijvoorbeeld een slechte thuissituatie altijd 1- achter blijft staan.
Ook wil ik benoemen dat in de basis, geestelijke l zorg en huizen los staan. Als een wijkteam vol is kan het langer duren voordat er hulpverleners betrokken zijn.
Ik wil daarom aanraden om, als je last hebt, te achterhalen wat er voor zorg op zit en alle overlast door te geven.
Als er geen zorg op zit dan kan je aan de politie vragen om de wet verplichte zorg aan te vragen. Als de rechter dit dan aanzegt moet degene zorg accepteren.
Geestelijke ziektes zijn lastig maar het is wel wat de echte wereld is. En waar de politiek voor heeft gekozen door de ggz uit te kleden. Mensen moesten de maatschappij in.
Zo komt het anders in dit topic niet over. Jouw situatie is vervelend en ik weet hoe kut het is als je zulke medebewoners in een flat hebt. Hoef je mij niet uit te leggen, maar je gaat niet elke situatie kunnen oplossen door die mensen bij elkaar te stoppen. Je moet per persoon kijken wat de oplossing is.
In jouw geval met de buur zou opname zeker van belang zijn, maar dat is niet voor iedereen de oplossing zijn. Sommige mensen hebben hun problemen onder controle, maar kunnen soms een mindere periode hebben. Bijvoorbeeld door verandering in medicatie. Dan is het permanent weghalen uit hun vertrouwde omgeving schadelijker dan wenselijk en duurt het herstel langer. Tijdelijke opname zou dan genoeg moeten zijn.
Zoals ik al zei: jouw situatie lijkt me vreselijk, maar het betekent niet dat je iedereen uit hun vertrouwde omgeving moet halen.
Ten eerste zeg ik nergens dat dit voor iedereen moet gelden. Ik heb in mân vorige post ook genoemd dat er gradaties in problematiek zitten. Maar er zijn grenzen met wat je een omgeving kan aandoen. Dan moet er kunnen worden ingegrepen. Het is sneu voor die mensen, maar hun problematiek moet niet boven alles gaan.
Ten tweede gaat het hier niet om mensen die uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald, maar mensen die in de vertrouwde omgeving van anderen geplaatst zijn. Iemand/een organisatie heeft bewust de keuze gemaakt deze mensen in een bepaalde buurt te plaatsen en daarmee de aanmerkelijke kans aanvaard dat de levens van de reeds aanwezige buurtbewoners worden bedreigd. En ik begrijp dat het door de politiek zo is gegaan/geworden, en dat vind ik heel erg
Edit: Ohja de eerste post hier ging geloof ik wel over iemand die ergens al woonde en toen de weg kwijtraakte en ik zie dat ik het in een vorige post ook heb benoemd. Maar ook daar geldt dat je niet alleen naar de persoon zelf, maar ook naar de omgeving moet kijken. Niet alles wat het beste is voor 1 persoon, is dat ook voor de 30 eromheen
Ik zie je edit nu en daar ben ik het ook mee eens. In het geval van die eerste post over die buurvrouw (waar het allemaal om ging) zou ik haar niet permanent uit huis halen, maar tijdelijk opnemen. Dat lijkt meer op iets wat met hulp geholpen kan worden. In het geval van jouw buren zijn er zeker strengere maatregelen nodig.
Edit: Heb zelf ook iemand in de wijk gehad die opeens met ons mee naar binnen wilde. Mocht natuurlijk niet, dus ze begon te krijsen etc. Kennelijk was er iets mis met haar medicijnen. Nu gaat het weer goed. Dus in dat geval zou uit huisplaatsing gewoon oneerlijk zijn.
Ja ik moet ook toegeven dat ik even zo opging in mân eigen situatie, die studentenhuizen, en de gevoelens die daaruit voorvloeien dat ik die andere buurvrouw even vergeten was
De buurman was vrijdag en zaterdag weg dus we hadden eindelijk een bass- en dreunvrij weekend maar sinds vanochtend is hij terug en gelukkig maakt hij het helemaal goed door al 7 uur lang muziek te draaien.
De dochter van mijn buurvrouw staat altijd te roken midden in de nacht om de raarste tijden.
00 uur , 2 uur, 3 uur, 5 uur.
Ze slaat dan keihard met de deur en dat hoor ik in mn slaapkamer.
Vannacht weer een paar keer wakker geworden omdat ze weer keihard met die deur sloeg dus ik was er zĂł klaar mee dat ik heb aangebeld vanochtend en heb gevraagd of ze er mee kan stoppen.
Heb haar zelf niet gesproken maar het zou worden doorgegeven.
Hoop dat ik vannacht rustig kan slapen.