Burenergernissen (Deel 1)

Als je ergens nieuw komt wonen en je deelt een gang en trappenhuis met andere mensen dan is het toch ook weer niet zoveel gevraagd om even aan te bellen, jezelf voor te stellen en te checken of dat oké is? Ik vind dat wel beleefd om even te doen.

8 likes

Ja vind dat ook wel beleefder hoor, maar mezelf kennende zou ik dat niet doen. Aanbellen bij vreemde mensen en over koetjes en kalfjes praten brr

1 like

Een kinderwagen is wat dat betreft net als een fiets (en die sleep je na gebruik ook niet mee je huis in). Het is enorm onhandig om dat ding elke keer weer naar boven te slepen en helaas kun je ze niet buiten stallen. Als je geen berging op de begane grond hebt én de andere buren ook spullen stallen in de gemeenschappelijke ruimte snap ik het wel dat de kinderwagen daar staat.

Als snap ik wel dat het netjes was geweest als ze het even gevraagd hadden, kweek je iets meer goodwill mee bij je buren.

1 like

Nou ik heb zelf in een huis gewoond waar iemand telkens zijn fiets in de gang zette, is gewoon irritant.

2 likes

En inderdaad wat @Hectometer zegt van de brandweer zal het sowieso niet mogen

1 like

Meid doe even rustig. Het gaat me overduidelijk om het gebrek aan communicatie, niet per se die kinderwagen. En het is niet alsof ik er elke keer tegenaan schop als ik er langs loop hè, ik vind het gewoon irritant dat dat ding daar zomaar verschenen is.

9 likes

Het is wel wat anders als je dezelfde voordeur/ trap deelt dan met een rijtjeshuis.

Pand waar ik in woon zitten 4 appartementen. De buren die zich kwamen voorstellen was ik altijd veel minder geïrriteerd naar als er geluid kwam dan degene die ik maanden niet wist wie er woonde omdat ze zich niet hadden voorgesteld. Helemaal als je diegene dan in de trap tegen kwam of bij de voordeur en je geen idee hebt wie degene is en wat ze ‘in je huis’ doen.

Hoeft alleen simpel hoi ik ben Gerda ik woon boven je ok doei te zijn.

4 likes

En je mag je toch ergeren aan andermans kinderen, de zooi en het lawaai ze met zich meebrengen? Word ook gek als mijn buren de ramen open hebben en ik de hele dag die jengende baby aan moet horen op mn balkon. Ik stoor ze daar niet mee maar zou wel op het forum even mn hart luchten, op het topic genaamd ‘burenergernissen’. Andere mensen hoeven mijn hypothetische toekomstige kinderen ook niet leuk te vinden.

20 likes

Tsja de nieuwe buren hadden ook zelf kunnen bijdragen aan een goede relatie en tolerantie door even langs te gaan.

5 likes

Denk dat de onderbuurvrouw haar spullen dan ook weg moet halen. En daar gaat dan dezelfde vlieger voor op: moet je maar niet klein gaan wonen als je veel spullen hebt.
(Al zou ik mezelf wel echt ergeren aan andermans spullen in gemeenschappelijke ruimtes)

6 likes

Ja ik weet niet wat dat voor spullen zijn, aangezien @Banananana zegt dat er spullen hangen. Dus misschien is het alleen decoratie? Maar vind een kinderwagen vaak wel een groot voorwerp

1 like

Is ook een irritant voorwerp. Ik wil mn eigen kinderwagen niet eens in mn eigen gang hebben maar heb t geluk dat ik een garage heb :grimacing:

1 like

Dus de onderbuurvrouw mag wel haar shit op de gang zetten, want die woont klein en heeft niet 5 ton voor haar woning betaald, maar de nieuwe bewoner die één ding neerzet is een aso. Ok.

Mij ontgaat de logica.

30 likes

Het gaat erom dat ze het zonder overleg of kennismaking gedaan hebben. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen.

3 likes

Maar ik vind niet dat je dat per se hoeft te overleggen als de onderburen ook allerlei spullen hebben staan. Als ik daar was komen wonen en er stonden al spullen in het trappenhuis van andere buren dan zou ik ook aannemen dat het dus prima is om wat op de gang te zetten. Zou het misschien nog anders vinden als niemand wat op de gang had staan en jij gaat er als eerste wat neerzetten. En als ik het goed begrijp gaat het alleen over een kinderwagen, niet alsof ze allerlei meuk op de gang hebben gezet? Vind het wel begrijpelijk dat ze die graag op de gang stallen. Neemt niet weg dat jij je er alsnog aan kunt ergeren, ik erger me vaak zat aan dingen waarvan ik weet dat het niet zo is dat anderen zich onredelijk of asociaal gedragen maar dat ik het alsnog irritant vindt. Je even voor komen stellen is natuurlijk altijd wel aardig als je ergens net bent komen wonen, al moet ik eerlijk zeggen dat wij dat ook niet echt gedaan hebben maar gewacht hebben tot we de buren een keer tegenkwamen in het trappenhuis.

7 likes

Jeeeeeeeeeeemig ik mag toch gewoon een ergernis die ik heb, veroorzaakt door buren, uiten in het burenergernissentopic. Mijn god he. Wat een gezeik is dit, ik heb er niks over tegen de buren gezegd, ik loop gewoon langs die kinderwagen, ik heb het alleen hier neergezet. Laat me lefe echt.

46 likes

Ik zou me hier sowieso aan geërgerd hebben omdat het er rommelig uitziet. Maar zou dit wel een irrationele irritatie vinden van mezelf omdat ik ook wel begrijp dat het voor jullie handig is en dat dat ‘zwaarder’ weegt dan dat ik het er rommelig uit vind zien. Dus ik begrijp je wel hoor @Banananana. Denk dat de discussie die is ontstaan vooral eruit is voortgekomen dat je vond dat men het eerst had moeten overleggen of zich voor had moeten stellen, dat ben ik namelijk niet met je eens. Maar dat je die kinderwagen op de gang zelf irritant vindt begrijp ik.

Ik woon in een gebouw met 17 appartementen, best kleinschalig, maar ik ken ook alleen de mensen van mijn verdieping omdat ik ze buiten op de gang tegenkom en dan ff een praatje maak. Ben echt niet speciaal gaan aanbellen om me voor te stellen.

Over een paar maanden verhuizen we naar een twee-onder-een-kapper. Dan ga ik me wel even voorstellen aan de buren waar we een dak mee delen in ieder geval. Wil dat dat contact goed zit, omdat we ze uiteindelijk toch nodig gaan hebben met schilderwerk bijvoorbeeld of als het dak opgeknapt moet.

En de buurman aan de andere kant heeft een hobby-garage zagen we. Dus daar willen we ook wel vriendjes mee maken haha.

Oh dit zou ik echt gezeik vinden als iemand hier problemen mee had.

Je zet het netjes weer binnen, je kan er nog makkelijk langs. Geen brandgevaar want open. En Hoelang besteden mensen in hun portiek? Trek je deur erna dicht en je ziet het niet meer/het bestaat niet meer.

Zou het wel chill vinden om de nieuwe buren te kennen, oppervlakkig. Dat als er iets is je het kwijt kan. Maar zou opzich als het lang duurde zelf even langs gaan, even introduceren. Dan is “overlast” ook makkelijker te verkroppen.

4 likes

Ja dit had ik echt onderschat! Voordat ik mijn bovenbuurvrouw kende kon ik me echt aan elk geluidje zo storen, ik hoefde haar maar te horen en het was al een ergernis. Nu ‘kennen’ we elkaar en er is niets meer aan de hand. Als ik al geluid hoor denk ik good for her, en als het de spuigaten uitloopt stuur ik haar een appje of het iets zachter kan en dan is er ook niets aan de hand.

4 likes