Burenergernissen (Deel 1)

Je mag een dakterras maken maar moet 2 meter van de erfgrens af zitten.

In de wet is daarom een bepaling opgenomen waarin staat dat het mijn buurman niet is toegestaan om binnen twee meter van de erfgrens “ vensters of andere muuropeningen ” dan wel “ balkons of soortgelijke werken ” aan te brengen voor zover deze uitzicht geven op mijn perceel. Hieronder wordt mede verstaan een dakterras.

2 likes

thanks, op basis hiervan denk ik dat er sowieso geen vergunning is voor een terras. Ga me er is in verdiepen en dan maar is achterhalen wie de eigenaar van het pand is

Zie nu je bericht pas oeps, ik wilde het doen maar toen stond ze pas aan de deur met een zelf gebakken appeltaart en durfde ik het toch niet… :sweat_smile:

1 like

Huh is dit áltijd?

Bij ons grenzen alle dakterrassen zo ongeveer aan elkaar. Eigen dak eigen keus lijkt me.

3 likes

Zo’n kleine reparatie is in NL vrijwel altijd de verantwoordelijkheid van de huurder, niet de huisbaas, dus vind dat niet raar om aan henzelf te vragen. Denk niet dat die huisbaas er uberhaupt bijgehaald moet worden, vraag gewoon aan die mensen zelf of ze een nieuw doek willen spannen ivm de privacy en klaar. Verder wel met je eens dat je best gewoon met henzelf kan communiceren hierover @LilyAldrin. Als ze moeilijk doen kan je die er altijd nog bijhalen maar hopelijk is dat niet nodig, lijkt me ook beter voor de onderlinge relatie.

3 likes

Het staat zo wel in 1 of andere woonwet maar zowat niemand houdt zich eraan en veel mensen weten niet dat je er wat tegen kan doen. Als je tegen een dakterras bij je buren bent kun je dus zeker wel bezwaar maken en zal je gelijk krijgen. Ik heb dit ooit uitgezocht omdat buren een uitbouw bouwden en ik hoorde ze praten over een dakterras.
Geldt ook voor bepaalde ramen die te dicht op jouw tuin/huis uitkijken bijvoorbeeld.

Bij de uitzonderingen staat wel dat ze een dichte schutting op hun dakterras mogen maken, maar die moet wel echt dicht zijn. @LilyAldrin

Het zicht vanaf een dakterras is met een schutting weggenomen. Máár, als die schutting eenvoudig kan worden weggehaald of toch doorzichtig is (de begroeiing is ‘s winters weg), dan is dat niet voldoende.

1 like

Mijn gevoel zegt dat als het er hangt voor jouw privacy en niet op verzoek van de bewoners zelf, dat het sympathieker zou zijn als je het zelf repareert of hen tenminste in de kosten tegemoet komt

Is dat doek daar ooit verplicht opgehangen wegens privacy? Of is het een keuze geweest van de bewoners?

1 like

Het is er wel opgehangen vanwege de privacy en heb wel is gelezen dat dit ook verplicht is omdat ze vrij dicht op de erfgrens zitten. Ik ga het gewoon een keer aan ze voorstellen, het zijn studenten dus kan me ook goed voorstellen dat ze geen geld zat hebben dus daarom dacht ik misschien kan het beter rechtstreeks doen met hun baas.

Dat vind ik erg bijzonder. Zij vraagt er toch niet om dat die mensen naar binnen kunnen koekeloeren? Vind het meer iets voor de huisbaas én die huurders, zeker gezien ze nu gaan zitten kijken.

Wie zegt dat die buren bewust naar binnen (zullen blijven) koekeloeren?
Laat ik het zo zeggen; als mijn nieuwe buurvrouw bij mij zou aanbellen met de boodschap ‘ik vind het niet prettig dat je zo bij mij de tuin inkijkt, dus ik wil graag dat je de schutting herstelt’, zou ik diep verontwaardigd zijn en vinden dat ze het zelf mag betalen (of op zijn minst bijdragen) als zij echt in de veronderstelling is dat ik haar zo interessant vind dat ik bewust zit te gluren.

3 likes

Dat doek is gewoon opgehangen voor haar privacy in haar tuin. Dat ding is kapot. Ze gaat vragen of ze het aub willen herstellen. Ze hoeft dat toch niet op een verwijtende toon te doen?

2 likes

Ik eigenlijk niet. Die mensen kunnen er niks aan doen dat ze een dakterras hebben en uitkijken in iemands tuin. Ik zou dat doek misschien zelfs wel verwijderen als het mijn uitzicht zou hinderen?

6 likes

Ik denk zeker altijd goed om met elkaar in gesprek te gaan, als 1e stap

Wel logisch om alvast vooruit te blikken, mocht het gesprek niet helpen; wie heeft er eigenlijk gelijk, als je kijkt naar: wat is een redelijke manier van omgang (sociaal contract), buren-recht, geluidsnormen
Niet dat je er gelijk een jurist op afstuurt maar ik vind het juist wel nuttig om alvast bij anderen of hier op het forum te polsen, is het redelijk dat ik me eraan stoor, wat zou objectief gelden?

4 likes

yessss de buren zijn er niet vandaag. wat een heerlijkheid. hoor alleen maar vogels.

@Trivia het idee is leuk maar mijn vriend heeft een keer aan de buurvrouw gevraagd of ze niet op het raam wil tikken omdat hun raam ook ons raam is en wij dat hard horen. niet fijn als je thuis werkt en er wordt constant op je raam getikt en geklopt en vervolgens heeft de buurvrouw een kwartier lang tegen haar vriend staan schreeuwen dat we onze bek moeten houden en opdonderen en dat zij in dit land geboren is en hij (mijn vriend) niet en dat ze zich niet liet wegjagen door een buitenlander en dat ze helemaal klaar is met mensen zoals wij en dat geen zin heeft in WEER zeikburen

dat we echt elkaar zaten aan te kijken met grote ogen aan onze kant van de muur omdat we dit niet zagen aankomen.

2 likes

Klopt. Heb zelf (mijn moeder) toevallig een zeer ernstige situatie met nare buren meegemaakt (intimidatie) en moesten zelf enorm veel doen/oppakken, via de rechter uiteindelijk. Met sommige personen lukt praten niet. Hulp van politie, gemeente en woningcorporatie (aan die kant betroffen het huurders) Vve (moeder koophuis) was zeer minimaal. Dus helaas kun je daar ook niet teveel van verwachten! Dat ging echt om zware gebeurtenissen

Hier komen ook de wat “onschuldigere” gevallen langs. Etensgeuren bijv
Wel denk ik dat overlast, en tolerantie daarvan over het algemeen hele subjectieve zaken zijn. De ene familie is groot, veel aanloop/geluid. De ander houdt van rust. De een vindt het prima/geen probleem continu harde muziek te horen. De ander vindt alles na 22u irritant.
In je privacy worden geschonden, continu overlast (hoe “minimaal” ook soms) is op lange termijn wel irritant en kan heel ontwrichtend zijn. Sommige mensen houden nu eenmaal heel weinig rekening met anderen.

Ik las wel een en ander over terrassen/balkons en schuttingen net. Daar heb ik te weinig idee bij hoe storend dat kan zijn. Ben Rotterdam gewend met mensen die op elkaars schoot wonen en waarin dat wel okay verliep. Ook hier geldt weer; elke situatie is net weer anders. Wel eens met jou dat stap 1 altijd is: met elkaar overleggen

2 likes

ja, natuurlijk moet je het eerst fatsoenlijk vragen! dat ben ik met je eens hoor. maar kan geen kwaad van te voren alvast te kijken of recht van klagen hebt om het zo maar te zeggen

5 likes

Dat vind ik best wel aso. Dat doek hangt daar om jouw uitzicht op omliggende tuinen te hinderen. Dat is precies de bedoeling.

1 like

Helemaal top dat mooie weer, super blij mee, maar bijkomende ergernis is wel dat al die buurtkinderen weer buiten spelen aka SKREEUWEN

9 likes

Nee dat weet je niet zeker nee. Maar ze hebben de woning gehuurd inclusief doek en ik mag aannemen dat er gecommuniceerd is waarvoor hij dient. Daarnaast, als de buren gewoon zitten te chillen dan kijken ze vast eens naar binnen, dat gebeurd gewoon. Hoeft niet expres re zijn. Maar is natuurlijk wel vervelend voor de ‘bekeken’ partij. Ik vind dat de verhuurder dit moet fixen.