Burenergernissen (Deel 1)

Nee, je mag geen uitzicht hebben op de tuin van de buren, dus de buurman mag eisen dat jij een ondoorzichtige wand optrekt om inkijk te voorkomen.

@Trivia het gaat om rechtstreeks uitzicht, dus als je voor het raam staat (binnen) mag je wel recht naar voren naar je eigen achtertuin kijken (en dan schuin naar de tuin van je buren, en de grens is 2 meter, dus daarachter mag ook weer een tuin van de achterburen te zien zijn), maar als je op een balkon/dakterras staat heb je vanaf de zijkanten rechtstreeks uitzicht naar beide zijden, en daar ligt wel eens een tuin/balkon/dakterras van de buren, daarom zie je vaak van die tussenmuurtjes of schotten tussen balkons.

1 like

Ken je niemand anders die langs kan gaan? Die niet de emotionele last ervan heeft en die jongens eens goed kan laten weten dat ze asociaal zijn.
In plaats van jij “ja sorry dat ik er last van had maaaar
” ze gewoon aanspreekt op hun gedrag
Ik kan me voorstellen dat dat effectiever kan zijn en dan is het ook niet zo verbonden aan jou

3 likes

Ja echt smerig, ik hou altijd graag de ramen open om lekker te luchten maar sinds hij er woont gaat dat niet. Heel veel mensen hebben trouwens ook totale schijt aan de instructies voor stoken (stook niet bij windstil weer, niet de hele dag etc).
Kan er gewoon echt niet bij dat in het land van regels hier geen regelgeving voor is.

3 likes

Bij deze voor @Karl_Lagerfeld en @Trivia.

1 like

Ik kan me echt geen beeld vormen van dit soort dingen met balkons en dakterrassen. Ik had een vriendin die een tijdje midden in een stad woonde. Zij op de begane grond met tuin, en boven haar buren met balkon. Die vrouw was echt een creep want die ging gewoon lekker aan de balustrade naar beneden staan kijken. Mijn vriendin kon gewoon niet verder in haar tuin gaan zitten want dan kwam die buurvrouw ook naar buiten om lekker te kijken of te luisteren. Ik kan me niet meer herinneren of daar een doek tussen de balustrade gewoven was, waarschijnlijk wel, maar die vrouw stond altijd gewoon met haar armen erop geleund zeg maar.

3 likes

Merkte dit weekend al weer dat de muziekoverlast weer begint als er ook maar een beetje zon is :weary: zie gewoon echt op tegen de lente/zomer en dat is zo zonde want we waren zo blij dat we in dit huis eindelijk een balkon hadden.

Die gast naast me is zo’n type die zegt dat je altijd langs mag komen voor overlast en belooft het zachter te doen en dan even goed zijn muziek altijd vet luid zet. De buurman aan de andere kant durf ik niet eens aan te spreken, die had laatst ruzie en zat de hele avond lang te schreeuwen met kanker.

2 likes

Helaas niet, ik ken hier in de buurt verder ook niemand.
Maar heb besloten nu even niks te doen. Of ik daar goed aan doe of niet dat weet ik niet.

Nog steeds bang dat ze dit wekelijks gaan doen, maar goed daar kan ik nu niks mee.

Thanks allemaal

Edit okr ga het toch maar ff aangeven.

Edit 2 ben toch geweest en heb aangeven dat het best gehorig is en of ze een klein beetje rekening willen houden met harde muziek en schreeuwen.
Dat schelden heb ik maar niet gezegd want dst kon ik niet. Helaas deed zijn vriendin open, maar ze zou het doorgeven.
Heb okk gezegd dat ik echt geen zeikende buurvrouw wil zijn enzo en als er andersom wat is dat ik het dab ook graag hoor

Sta nu helemaal te trillen en huilen omdst het zo eng vond. Dus

Oh god ben nu echt bang dat ik mezelf heb neergezet als zeikwijf en een burengedoe heb ontwikkeld.

23 likes

Heel knap van je dat je toch bent gegaan! Zoiets is altijd eng en hopelijk houden ze er de volgende keer rekening mee zodat je weer niet hetzelfde hoeft te doorstaan :heart:

1 like

Super knap dat je bent gegaan! Enige wat je nu kan doen is hopen dat ze er rekening mee houden. En even rustig worden en trots op jezelf zijn.

1 like

Als ik zo’n buurman zou hebben, dan was ik meer dan opgelucht.

1 like

Wauw. Maar wel zielig voor die man. Vorm van gilles de la tourettes ofzo? Ben benieuwd waar zo iemand dan nu gaat wonen. Hoe dan ook is hij op een andere plek ook zijn buren tot last.

1 like

Ja hoor, de eerste zonnestraaltjes zijn er en ineens hebben mijn buren besloten om in hun voortuin te gaan zitten :sob:. ‘T is hier verdorie geen volksbuurt, doe normaal. Zondag stonden er zelfs nog een aantal mensen bij met een flesje bier. Hun dochter ging op het paaltje van onze omheining zitten (grenst aan hun voortuin) maar die is eigenlijk stuk. De bovenkant zit los dus dat moeten we nog fixen. Heb geduimd dat ze er af zou vallen maar helaas
 Ook geen zin om dan de deur uit te gaan want dan moet je direct weer sociaal doen en leuk terwijl ik me kapot erger.

4 likes

Haha dit snap ik niet met normaal doen. Wat is er mis met in je voortuin zitten als je die hebt en wat is daar volksbuurt aan? :’)

42 likes

Oh maar mijn burenirritaties (vaak terecht!! en soms irrationeel van mij) starten straks ook weer met die warme lange dagen en hun too much herrie maken tot laat in de avond op hun terras-avondjes hoor🖕het liefst ga ik ooit ergens in een heleeee vrije omgeving wonen

Maar snap de opmerking niet dat het verdorie geen volksbuurt is en normaal doen niet als je in een voortuin zit :sweat_smile:

2 likes

@Enthusiasm @Mexi ah ik snap wel dat ik er misschien wat meer uitleg bij moet geven haha. Het boeit me niet dat je gewoon lekker met je koppie in het lentezonnetje wil zitten, maar wel dat er de hele dag vrienden/familie bijhangt met luid gepraat en flesjes bier. En het meest vervelende eraan vind ik dus dat al die mensen die langskomen zo bij mij naar binnen loeren. Onze voortuinen grenzen dus aan elkaar en heb een groot raam aan de voorkant. Als ik op de bank zit zien zij me zitten, of ik moet alle raambekleding dichtgooien. Daarbij dus ook dat ze op ons ‘hekje’ (ding is van bakstenen) gaan zitten. Het zijn aardige mensen hoor maar ik vind het nu vervelend dat ze gedurende de hele dag zóveel aanloop hebben. Voel me nu echt bekeken. Normaal zit al dat volk (lekker coronaproof) binnen maar zo in de voortuin
 ja weenie. Heb er moeite mee.

5 likes

Dit gebeurt echt. Ik heb 1 keer per jaar een oppasadres voor kennissen die dan 2 weken op vakantie gaan en moet me elke keer weer voorbereiden op de mensen in die buurt die dagenlang in hun tuinstoel zitten om alles mee te maken. Is wel ook een buurt waar je dat wellicht kan verwachten, maar toch blijf ik me erover verbazen.

3 likes

Ja nou ik vind er wel een wezenlijk verschil in zitten of je gewoon lekker gezel van het zonnetje geniet of zoals jouw voorbeeld. Nu zijn ze niet zó extreem maar ik zie de associaties zeker wel en daarom erger ik me er aan. Kan inderdaad ook een beetje met opvoeding te maken hebben. De buren zijn wel altijd overal van op de hoogte. Ze vroeg laatst nog: ‘komen je schoonouders nooit langs? Heb ze al een tijd niet meer gezien’. Ze waren diezelfde middag nog langsgeweest. Naaaah echt bemoei je met jezelf

8 likes

Ja ik vind persoonlijk ook dat het niet te veroordelen valt. De mensen die, even kort door de bocht “de hele dag in hun tuin zitten te observeren” doen dat ook omdat ze wat willen beleven. Het is wat mij betreft vooral hoeveel je je er aan stoort/aandacht aan geeft. Privacy verdient iedereen, maar je hebt blijkbaar iets te verbergen als je je groen en geel ergert aan de overbuurman die af toe op t balkon de boel staat te bekijken.

3 likes

Nouja hierboven ging het over de regels dat je geen raam/dakterras mag plaatsen dat inbreuk maakt op de privacy van je buren. Buren die de halve dag met aanhang vlakbij je voorraam hangen en naar binnen gluren, vind ik ook een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Misschien wel erger dan zicht hebben op mijn tuin. Ín je eigen huis moet je je toch zeker op je gemak kunnen voelen.
Het is niet gebruikelijk aan de voorkant een hoge schutting te plaatsen, maar als dit een gewoonte van mijn buren zou zijn, zou die gedachte zeker voorbij komen

8 likes

Buurman die met 8 man gaat zitten BBQen in de binnentuin. Waarom, why, que?! Lekker knus naast elkaar want het is koud. Ah vuurkorf nummer 2 gaat nu aan. Okay het is gelukkig niet onder mijn raam (hier heb ik jaren last van gehad met de vorige onderburen zodra er zon was, was het tijd voor de vuurkorf en bbq) maar ik heb iets gemist tijdens de persconferentie geloof ik.

1 like