Burenergernissen (Deel 1)

Ja er zijn natuurlijk grenzen, en ik ga er ook vanuit dat de meeste ergernissen hier ook die excessen zijn waarbij het oprecht mensen zijn die overlast geven en oprecht zitten te gluren.

Ik heb ook een paar vrienden die constant verhalen hebben over buren die om elke scheet een appje sturen. “Ik hoor je op de trap lopen!!”, “Je trekt de WC voor de 5e keer in 2 uur door” dat soort gedoe.
Ik denk dan in 1e instantie, waarom heb je uberhaupt je buren als app contact haha, maar je ontkomt er soms niet aan denk ik.

2 likes

Ik snap je hoor!! Dat gevoel van geen privacy hebben is vervelend plus dat je altijd op je hoede moet zijn. Ik zou dit moeilijk los kunnen laten en me opvreten. Erg hè.

1 like

Ik denk dat er vooral gewoon ergernissen worden gepost. Excessen, maar ook dingen die je op dat moment gewoon even niet leuk vindt en kwijt wil. Als iemand post ergens last van te hebben, hoeft dat niet meteen te zeggen dat iemand wil dat de buren zich aanpassen of het nodig vindt de buren aan te spreken. Soms wel, maar niet altijd.

Ik heb bijvoorbeeld hier weleens over een exces gepost, maar zou ook best posts kunnen maken over mijn buurvrouw met haar karaokemachine. Ze zingt echt verschrikkelijk vals en hard. Sinds corona is ze nog fanatieker met haar hobby en zit ik regelmatig te werken met vals gezongen Whitney Houston liedjes op de achtergrond. Word er af en toe gek van hahah. Maar iedereen mag een hobby hebben dus zal haar er niet op aanspreken. Als ik dus een rant hierover zou posten zal het dan ook niet nodig zijn mij erop te wijzen dat zij ook haar leven mag leiden, want dat laat ik haar ook lekker doen. Maar een ergernis is het soms wel.

Haha en dat appen met de buren snap ik ook niet zo. Ik heb zelf appcontact met 1 buurvrouw, maar dat is alleen omdat wij een front vormen tegen de agressieve en creep van een buurman die hier ook nog woont. Zou het verschrikkelijk vinden om over elk klein wissewasje een appje te krijgen met daarbij de verwachting dat je je wel even gaan aanpassen aan hun.

5 likes

Ben het met je eens hoor, daar is dit topic ook voor om je ergernis van t moment te delen en het is kut als je dan “Nou stel je niet zo aan” comments krijgt.
Maar uiteindelijk krijg je natuurlijk wel een beetje een beeld van alle ergernissen bij elkaar en dan zie je wel een patroon en snap ik dat er wat dieper word doorgevraagd.

2 likes

Dit vooral ja. En door de lockdown + thuiswerken zit je helemaal aan je huis gekluisterd, als alles normaal is krijg je er wat minder van mee. Dat maakt de ergernis ook zeker sterker dan anders. Nu gooi ik de jaloezieën maar gewoon dicht, dan maar wat minder zonlicht. Maarja ‘t is wel irritant.

1 like

Maar hou het wel een beetje in de gaten want voor je het weet heb je overal bamboe :laugh:

3 likes

Hahaha dat gaat ‘m niet worden hier helaas. Maar we gaan binnenkort wel meer planten en boompjes in de voortuin zetten om de inkijk te verminderen!

Ik snap dat het irritant het is, maar ik denk dat er nooit een perfect moment is voor een verbouwing, zeker niet met die lockdown die maar blijft duren.

8 likes

Vervelend, maar is hier ooit een goed moment voor? Het is tijdens kantooruren kut, in het weekend kut, nagenoeg altijd kut.

1 like

Als je een goede band hebt evt een drankje erna en het resultaat laten zien?
Dat vonden onze buren toen leuk en je kan opscheppen over hoe mooi het is geworden :wink:

4 likes

Idd goeie communicatie, als het maar enigszins kan de grote klussen laten samenlopen met als ze niet thuis zijn (kan niet altijd natuurlijk)
daarvoor of daarna een kleinigheidje brengen.

Op tv was er iemand die een dagje flexwerker-plek betaald kreeg door haar buurman (ze had een toets ofzo en kon niet thuis leren) ook heeel sympathiek, maar gaat wel vrij ver natuurlijk

3 likes

Sowieso lijkt het me een goed idee om ze in te lichten over wat er op de planning staat qua verbouwing en grotere klussen met mogelijk meer geluidsoverlast. Mochten ze thuiswerken, kunnen ze hun agenda waar mogelijk aanpassen dat ze dan niet in vergadering zitten of een andere oplossing bedenken. Toch wel fijner dan opeens geconfronteerd te worden met geluidsoverlast en niet te weten of dit voor een week, twee weken, een maand, … is.

Mijn onderbuur had ik ingelicht toen bvb een nieuwe cv ketel bij mij werd geinstalleerd, en dat heeft zij wel gewaardeerd. Van haar wist ik wel dat zij thuiswerkte en veel telefoongesprekken voert. Mijn bovenbuur lichtte niemand in, maar daar ben ik zelf gaan vragen na geluidsoverlast wat er gaande was en waar ik op moest rekenen. Dat vond ik een beetje jammer, maar ook wel te begrijpen.

4 likes

Snap ik en tegelijk is het je goed recht om het zo goed mogelijk in orde te maken. Je bent ook afhankelijk van planningen van de bouwvakkers dus de flexibiliteit is hierdoor ook beperkt
en al heel fijn dat je zo vooruit denkt!
Succes met de verbouwing

Snap dat je het heel spannend vind maar komt vast goed, ken in mijn omgeving veel mensen met een echt klushuis en de buren hebben er nagenoeg allemaal begrip voor omdat ze tijdig wisten wanneer de sloop en andere herriemakende klussen waren zodat ze hun werk etc erop konden afstemmen.

1 like

Maar had je niet in overleg met je werkgever op kantoor kunnen werken die tijd dan? Dit is best een valide reden om niet thuis te hoeven werken toch?

Hier een ervaringsdeskundige (buren zijn aan het verbouwen). Zoals iedereen al zegt: vooral goed communiceren wanneer de meeste geluidsoverlast te verwachten is. Onze buren zijn in januari gestart met een verbouwing die t/m maart duurt. We zijn van tevoren op de hoogte gebracht (november of december al) dat de verbouwing op de planning stond en ook een telefoonnummer gekregen van de aannemer. Ik had het alleen nog fijner gevonden als ze nog iets meer details hadden gegeven over wanneer we wat kunnen verwachten qua geluidsoverlast. Drie maanden is namelijk een nogal lang tijdsbestek en er zijn dagen geweest dat er zoveel lawaai was van drilboren e.d. dat ik mezelf niet kon horen nadenken en dagen dat er amper overlast is. Als ik van tevoren had geweten op welke dagen er veel overlast te verwachten was had ik misschien nog kunnen regelen dat ik bijv. toch op kantoor mocht werken, maar dat kan alleen voor uitzonderlijke gevallen en niet voor drie maanden lang natuurlijk.

Soms wordt hier ook in het weekend gewerkt en dat vind ik ook wel echt vervelend, maar vooral omdat we daarvan niet op de hoogte zijn en dan kijk je uit naar een rustig weekend na een week vol lawaai en dan zit je op zaterdag wéér in de herrie. Het is nu met al dat thuiswerken gewoon veel lastiger als je buren verbouwen, normaal gesproken had ik er amper wat van gemerkt aangezien ik dan doordeweeks gewoon op m’n werk geweest was. Maar goed ik snap ook wel dat er gewoon verbouwd moet worden. Dus ik zou je buren ook goed op de hoogte stellen van wanneer er geklust wordt (doordeweeks, avond, weekend).

2 likes

Om voor mezelf te spreken: onze kantoren zijn gewoon echt dicht en geen mogelijkheid tot daar werken. Dus op dit moment haat ik mijn buren die al 2 maanden non stop aan het drilboren zijn, want ik kan dan niet vergaderen en 3/4 van mijn werk bestaat uit vergaderingen (waarin niemand mij nu dus verstaat). Verder dikke prima dat ze verbouwen en als ik niet in een vergadering zit heb ik er geen last van door de noise cancelling van mijn koptelefoon. Snap ook wel dat zij moeilijk hun verbouwingen kunnen uitstellen voor de 12 maanden die ik al thuiswerk, maar het is wel gewoon echt kut want mijn werk leidt er wel onder en er is geen oplossing.

Ik heb nieuwe bovenburen die nu al 6 weken half aan het klussen zijn (dus ene dag enorm veel lawaai andere dag niets). Een briefje in de bus had ik al meer dan genoeg gevonden. Maar nu is het elke dag weer afwachten of er iets gaat gebeuren. (of misschien zijn ze nu wel ECHT klaar laten we het hopen).

Ja snap ik ook wel een beetje, maar ik kan dat dus heel moeilijk laten gaan :flushed:

Mijn ouders hadden ook buren die continue aan het verbouwen waren, op een gegeven moment waren we soort van gewend aan dat constante gezaag en getimmer.
Heel vervelend was het een keer toen ze echt meerdere dagen achter elkaar kei hard aan het boren en kloppen waren. De buurman aan de andere kant van hun lag doodziek op bed en zijn vrouw is toen langsgeweest om te vragen of ze konden stoppen. Hebben ze volgens mij die dag toen gedaan maar daarna 'moesten’ze weer door. Die buurman is kort daarna overleden😟

1 like