Burenergernissen (Deel 1)

Als ze weer zegt dat ze er niks aan kunt doen kun je wel aangeven dat jij je ookal aanpast door oortjes/ventilator te gebruiken en dat het fijn zou zijn als zij ook mee zou denken.

Misschien kan ze een speelmat of vloerkleed of zo kopen, of haar kind in een andere kamer zetten als die wakker wordt.

8 likes

Ik snap dat dat echt heel vervelend is maar wat vind jij dan wel ‘goede’ uren om te verbouwen? Wij hebben zelf ook al heel wat verbouwingswerken achter de rug en zouden ook nog een aanbouw willen zetten. Maar ik ging ook vaak bij buren even checken als we in het weekend iets gingen doen wat veel lawaai maakte en we werkten sowieso enkel tussen 8u en 18u dus dacht dat dat wel okĂ© was.

2 likes

@Milkyway er is nog een andere slaapkamer inderdaad (haar eigen), maar op een andere verdieping dan de woonkamer/nu. Ik heb zelf geen kind dus ik weet niet of dat onhandig is in de praktijk/te veel gevraagd.

@the.rebel.club @NInja ja de vloer is nog wel een optie! We hebben eerder contact gehad over de vloer in de woonkamer en toen gaf ze aan dat daar alleen een deken lag. Waarop ik aanbood mee te betalen aan zo’n mat, maar dat was niet nodig, ik weet alleen niet of er nu iets ligt
Wat betreft geluiden overdag/in de woonkamer heb ik me er inmiddels redelijk overheen kunnen zetten, dat hoort er ook een beetje bij. Maar dat is ook omdat ik (mede hierdoor) 3 dagen in de week naar kantoor mag, m’n nachtrust vind ik van een andere orde

Ik vind het vooral lastig dat ik een vrij starre reactie terug krijg terwijl ik echt wel bereid ben mee te denken/helpen/betalen. Ik kreeg eerder ook reacties terug als “ik kan m’n baby niet vastbinden” :expressionless: dat vraag ik ook helemaal niet.

Ik ga me voor nu vooral richten op de vloer denk ik, als ze haar pakket komt ophalen kan ik erover beginnen. Aan de ene kant wil ze namelijk niet dat ik haar Whatsapp berichtjes stuur over dit soort dingen, maar persoonlijk contact ontwijkt ze ook dus dat maakt het ook een beetje lastig; ik krijg elke keer het gevoel alsof IK iets fout doe.

Dank voor de reacties in ieder geval :relaxed:

2 likes

Ik begrijp heus wel dat een verbouwing door de buren gewoon moet kunnen. Het is voor mij gewoon een beetje frustrerend dat ik telkens mijn baby moet wegbrengen, samen met de combinatie dat ik net pas weer begonnen ben met werken (thuis, dus ook altijd herrie) en dat als ik mijn buurman vraag wat de planning is, hij altijd met vage antwoorden komt als “dat hangt ervan af”. Maar verder mag ik eigenlijk helemaal niet klagen want het zijn hele lieve en gezellige mensen.

5 likes

Maar waarom moet je je baby wegbrengen? Slaapt die niet gewoon door de herrie heen?

1 like

Nee hij is niet doof. Lijkt me sterk dat iemand door het slopen van muren heen slaapt?

2 likes

Nou ja ken meerdere mensen met baby’s en verbouwende buren maar heb nog nooit gehoord dat iemand de baby daarom hele dagen wegbracht.

2 likes

Misschien minder gehorige huizen, maar zelfs als ik in de studiekamer zit die niet grenst aan de muur van de buren, kan ik een zoommeeting niet eens volgen. Als ik nu bij m’n buren binnen kijk, is het enige dat ik zie een paar draagmuren en de fundering & verder is werkelijk alles eruit gesloopt. Dus dat geeft misschien aan wat voor geluid er is. Maar nogmaals, het is hun volste recht en de frustratie zit gewoon bij mij.

2 likes

Op je vrije weekenddag 10 uur in lawaai zitten vind ik ook best heftig, met name als ze om 8 uur al beginnen eigenlijk. Ikzelf zou 10 uur/half 11 in het weekend schappelijker vinden.

Wij als bewoners hebben met hulp van de Woonbond een advocaat bereid gevonden die een rechtzaak voor ons gaat voeren tegen de eigenaar van het pand! Was een verbouwing van 11 maanden vorig jaar! We gaan voor 30% huurverlaging in de periode (met terugwerkende kracht). Ben benieuwd!

5 likes

Niet een echte burenergenis maar wel iets wat er op lijkt.
Mijn vriend is vorig jaar bij mij ingetrokken en hun wilde zijn eigen appartement nog een jaar aanhouden voordat hij het zou verkopen. Dat heeft hij gedaan en in de tussentijd heeft hij huurders gevonden die in het appartement hebben gewoond.
Het huis was gewoon in goede staat en hij heeft nergens last van gehad. De huurders claimen nu dat er schimmel op de muren is ontstaan en dat ze een schadevergoeding willen omdat hun spullen zijn aangetast. Pfff zo irritant, want naar mij weten ontstaat schimmel niet zomaar maar heeft dat vaak met je eigen handelen te maken (niet voldoende luchten etc.)

Edit: dit stoort mij zo omdat ik het idee heb dat ze uit zijn op geld terwijl ze zelf verkeerd zitten.

2 likes

Oh nee dat is wel echt balen. Is er een manier om dat te kunnen bewijzen?

—————

Geen buren ergernis maar bij het huis van mijn naaste terror buren staat een verhuiswagen. Zijn wel 4 appartement maar ik hoop zo dat zij degene zijn die verhuizen :crossed_fingers:t5::crossed_fingers:t5::crossed_fingers:t5:

7 likes

Vervelend zeg!
Hangt er vanaf denk ik. Toen ik mijn huis kocht en deels liet strippen, bleek ook bij 1 van de muren (aan de kant met veel ramen/balkon) schimmel te zijn ontstaan, wel van binnen. Was niet zo snel van buiten te zien. Had met een kiertje in 1 vd (oude glas in lood) ramen te maken. Had weinig met luchten te maken. Het is nu eenmaal best vochtig in NL

Maken ze er echt werk van, via een jurist etc, of voelt het als een “niet geschoten is altijd mis” poging?

3 likes

Nou in dit geval was de woning (gelukkig) door een expert bekeken omdat de woning dus verkocht gaat worden. De nieuwe kopers hadden een tijd geleden een keuring uitlaten voeren en daaruit bleek oa dat er geen vochtproblemen waren.

Snap dus ook niet zo goed waarom ze er zo hard inzitten. Ze doen echt alsof mijn vriend dit expres heeft laten gebeuren. Maar het is nog zijn huis dat ook nog verkocht moet worden dus daar ga je dan toch sowieso netjes mee om. Pfff heel vermoeiend

2 likes

Mijn man heeft dit ook gehad in zijn vorige woning. Maar heeft meerdere keren contact opgenomen met de woningbouw die dan steeds iemand stuurde om het probleem om te lossen. Maar niks wat zij deden hielp. Heeft uiteindelijk ook een bedrag bij ze geclaimd ivm aangetaste spullen. Maar hij heeft hiervoor wel meerdere keren contact met ze gehad om er uit te komen. Hij had ook constant zijn ramen open om te luchten waardoor de energie rekening ook omhoog schoot.

Beetje raar dat de bewoners dan niet eerder van zich hebben laten horen.

1 like

@Wonderland niet mogen is een groot woord, maar ze heeft wel eens gezegd dat ze stress krijgt als ik dit soort dingen app en het liever face to face bespreek. Maar ja dat hebben we ook al eens eerder gedaan en dan vindt ze het erg lastig om zich achteraf voor te stellen welke geluiden het dan betreft. Dus nu heb ik maar heel gericht gezegd “ik hoor NU dit en dit”

@Ovenschaal het is inderdaad wel meer dan dat, het duurde nu sowieso een uur en je hoort echt dat er iets op de grond valt/slaat en er met dingen wordt gesleept. Toen ik vanmorgen op de wc zat hoorde ik het ook veel minder dus het was echt IN de slaapkamer

Ik heb haar inmiddels wel kunnen spreken! In eerste instantie veel ontkenning, wist niet waarover ik het had. Toen heb ik maar gezegd dat het me erg hoog zit, bereid ben mee te betalen aan die vloer, etc. Aan de vloer iets doen was helaas geen optie volgens haar maar ze zei inderdaad wel dat het zou kunnen komen door zijn gekruip door het huis
Ze zou daarom proberen zijn slaapkamerdeur dicht te doen zodra ze wakker/aan de dag begonnen zijn dus @Ovenschaal dat komt erg overeen met jouw tip!
Ik hoop wel echt dat dit helpt/ze het onthoudt want we hebben eerder dit soort afspraken gemaakt helaas

We hebben een huisjesmelker van een huisbaas dus ik acht de kans klein dat ze hier iets mee doen maar ik ga ook daar nog eens informeren!

Ik ben al wat opgelucht nu, ook door het posten en de reacties hier :relieved: ik heb het wat te lang laten gebeuren denk ik, maar heb ook niet zulke goede ervaringen wat betreft eerder contact met haar

11 likes

Snap ik! Wij hebben nu wel eigenlijk heel oude mensen als buren, aan de ene kant een vrouw van 90 en de andere mensen van in de 80 dus dat ligt helemaal anders. Het was ook zeker geen verwijt hoor maar ik vond het toen ook moeilijk om te bepalen wat wel goede uren waren om te verbouwen. Wij deden overigens nooit dagen waarbij we lawaai maakten van 8 tot 18u maar probeerden het wat te verspreiden

1 like

Vervelend dat hij je niet kan antwoorden wat zijn planning is! Was overigens niet als kritiek bedoeld, vond het toen ook moeilijk om te bepalen wat goede uren waren en wou ook geen ruzie met de buren. Hopelijk zijn jullie snel van het lawaai verlost :crossed_fingers:t2:

3 likes

Ze zijn zo lang bezig met klussen. Elke keer weer wat anders.
En die werklui die ze inhuren zijn ook best aso. Naast parkeeroverlast, radio hard en hard praten, roken, zitten ze ook vaak te gluren. Echt irritant, ga werken. Hoop dat ze snel klaar zijn.

Gordijnen heb ik al dicht maar moet er ook gewoon uit om de hond uit te laten.
Morgen maar weer andere werkplek regelen denk ik.

1 like

Het blijft bij verbouwen ook gewoon echt heel lastig om het zo te doen dat de buren zo min mogelijk overlast hebben en dat is met het vele thuiswerken door corona alleen maar lastiger geworden. Ik zou het bijvoorbeeld juist chiller vinden als de buren verbouwen dat ze dan juist zo veel mogelijk lawaai klussen op één dag proberen te doen en dan van tevoren aangeven wanneer dat is. Dan zou ik namelijk mijn planning erop aanpassen en proberen die dag zoveel mogelijk van huis te zijn. Maar goed eindconclusie is denk ik dat het beste wat je kan doen communiceren met je buren is.

3 likes

En ben je van je rotburen af denk je?

2 likes