Burenergernissen (Deel 1)

Sinds een aantal weken hebben wij nieuwe buren. Ik ken ze verder niet behalve een vluchtige hallo op de gallerij. Maar mijn hemel wat maken die mensen vaak en hard ruzie. Mijn vriend hoort het echt regelmatig, zelfs boven onze tv uit (en die grenst niet eens aan hun muur dus zo dichtbij zitten we niet) maar ik hoor niet zo goed maar hoorde ze vandaag ook de halve dag keihard schreeuwend ruzie maken. Ik weet dat er ook een baby’tje is want die horen we (oke vooral mn vriend) wel eens huilen (dat doet een baby nou eenmaal en geen probleem) en vind dat echt sneu voor het kindje. Ik hoop zo dat hij of zij veilig is. Ik vind VT bellen voor nu nog wat te vroeg (weet niet of er ook tegen het baby’tje geschreeuwd wordt, en of er fysiek geweld is) , maar vind het niet oké dat het babytje te maken heeft met zoveel geschreeuw thuis en vind het geschreeuw daarnaast ook gewoon irritant. Als ik het hoor boven mijn muziek uit is het echt heel hard.

Ik ben weer helemaal getraumatiseerd door het seksleven van mijn buren. Vannacht werd ik weer eens wakker gekreund. Het is zó hard. En nu zijn ze weer bezig. Hou oppppp.

7 likes

Wat rot. Misschien kun je eens langs gaan om jezelf voor te stellen en om aan te geven dat je ze hoort schreeuwen en of alles ok is? Of ze ergens hulp bij nodig hebben?

Mijn buren, mijn buurman eigenlijk schreeuwt soms KEIHARD tegen zijn kind van 6. Niet normaal hoe hard, ik hoor het op zolder als zij beneden zijn. Ik schrik ervan en vind het super naar om te horen. Toen heb ik zijn vrouw een bericht gestuurd met dezelfde strekking als hierboven. Nu weten ze iig dat ik het hoor en dat ze normaal moeten doen, zo schreeuwen tegen je kind, jeetje.

2 likes

Echt super vervelend dit. Wij hebben toevallig gisteren met Veilig Thuis gebeld over onze buren, verhaal staat hierboven wel ergens. VT geeft ook aan dat je het beste eerst aan de deur kan gaan, dit omdat het dan ook niet compleet rauw op hun dak valt. Een melding naar VT moet echt wel laatste redmiddel zijn. VT zei ook; melding is anoniem maar ze melden wel dat het van buren komt. Dus dan is de band al meteen helemaal bekoeld natuurlijk tussen jullie en de buren. Wij hebben besloten nog even te wachten met melding maken, we gaan volgende week eerst voor de zoveelste keer weer aan de deur met de melding dat we ons zorgen maken. Ook hier een kindje in het spel, dat nam VT overigens echt super serieus.

5 likes

De melding is anoniem, maar het komt wel van de buren? Niet anoniem dus. Dat vind ik echt een achterlijk systeem. Als je al te maken hebt met gewelddadige buren (in het geval dat het zo erg mis zou zijn dat je hun belt), wil je toch juist niet dat ze weten dat het van jou komt?

32 likes

Ja, ik vind uberhaupt bellen naar VT voor nu al wel ver gaan hoor in mijn situatie dus dat doe ik nu ook niet. En echt een melding maken al helemaal niet want dat kan echt flinke gevolgen hebben voor zo’n gezin, en dan wil (moet) ik eerst concrete aanwijzingen hebben dat er echt iets heftigs speelt en dat heb ik nu niet. Ja, ik had ook al verwacht dat ze dan wel zouden zeggen dat het van de buren komt… Vind ik echt belachelijk want ook als er echte aanwijzingen zijn, zou me dit in een privé situatie wel tegenhouden (professioneel minder want het behoort dan tot mn taak en dan is een gesprek er over aanknopen ook anders). Ik heb trouwens wel contact proberen te maken, maar heb niet de indruk dat de buren er voor open staan. Die hallo als ik ze tegen kom gaat ook niet echt van harte.

@Xdemi hoe reageren je buren als je aan de deur komt?

2 likes

Ja weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze vertellen dus niet wie van de buren heeft gebeld. Maar er wordt vooral heel veel gekrijst in huis, dus dan moet de melding wel van de buren komen want wie hoort het anders? Je komt er iig niet met naam en toenaam bij te staan.

@kleinmeisje De vorige keer dat een buurvrouw is gaan ‘klagen’ kreeg ze een sleutelbos naar haar hoofd gegooid :joy: Dus denk dat dat wel genoeg zegt helaas. De drempel is voor mij ook gigantisch hoog om aan te gaan bellen, ik doe het ook echt niet zonder mijn vriend. Hoop dat ik ze gewoon een keer tegenkom voor de deur en dan het wat luchtiger kan brengen.

Overigens is er alweer een update, de wijkagent wordt er ook bij betrokken. Misschien is dat ook wel een goeie voor jou? Is misschien iets laagdrempeliger, alleen denk wel dat de wijkagent sowieso ook gaat zeggen dat je eerst aan de deur moet. Maar misschien kan die dan wel mee?

2 likes

Dat klinkt ook niet zoals het hoort. Ik heb helaas ook een melding moeten maken bij VT en diegene aan de telefoon loodste me er goed doorheen. Ze dacht juist heel erg mee wat er wel en niet in de melding moest komen te staan om hem anoniem te houden. Bepaalde details die alleen bij mij vandaan konden komen werden expres weggelaten bijvoorbeeld. Ze herhaalde ook meerdere keren wat ze had opgeschreven om samen te kijken of het echt niet tot mij kon worden herleid. Het gaat bij mij wel om een agressieve buur, maar ik kreeg het idee dat er standaard zo mee hoort te worden gedacht door VT. Ik vond degene die ik sprak tenminste heel secuur te werk gaan.

De buurvrouw wordt wel nog regelmatig in elkaar getrapt.

11 likes

En dan nu de laatste update. Voordat we dat ding eruit wilde trekken belde de verhuurder nog een keer terug. De verhuurder is inmiddels weer langs geweest en ditmaal met een jongere collega. Hij gaf aan dat er bij de buurvrouw ook al iemand langs was geweest en dat die de piep wel hoorde maar “niet zo heel erg” :upside_down_face: Het is wél erg als je het goed kan horen. Gelukkig hoorde zijn collega het dit keer heel goed en gaf ze ook aan dat de piep echt pijnlijk hoog is. Ze waren dus met z’n tweeën ene stond bij haar in de tuin en de ander bij mij en toen er werd aangegeven dat het geluid goed hoorbaar is hoorde ik haar alweer “Ja, maar aan de andere kant hoort de buurman het niet en die heeft ook twee honden…” Ja logisch, die buurman is 50+ en die honden moeten het wel horen als het voor ons hoorbaar is. De kattenverjager staat alleen wel tegen onze schutting aan en niet tegen die van de buurman. Het lijkt wel alsof ze het nog steeds niet snapt, heel vreemd. Maar de buurvrouw moet de kattenverjager nu gelukkig uitzetten! En ik heb sindsdien niks meer gehoord. Onze band (klinkt wel heftig :joy: maar er was voorheen prima contact) is wel zo goed als verpest helaas.

75 likes

Je hebt indd gelijk dus voordat mensen nu uitgaan van deze twee ervaringen en het een achterlijk systeem noemen (sorry maar ??), wel even goed om te benoemen dat dat niet de standaard manier is van werken. De veiligheid van een anonieme melder (dit zijn niet alleen buren) wordt zeker ook als belangrijk gezien, dat is iig zeker de visie! Dat iemand zijn werk dan niet goed doet, is echt wel ontzettend jammer en een gemiste kans want zo ontstaan er verkeerde vervelende ervaringen die weer gedeeld zullen worden met anderen waardoor een ander weer niet zal melden en een kind of persoon weer niet gezien wordt etc etc… :worried:

5 likes

Nee ik snapte je inderdaad hoor :blush: maar ja, er zijn best veel situaties voorstelbaar waar het echt maar 1 iemand kan zijn. Als ze in mijn geval zouden zeggen ‘de buren’ zou het ook maar één persoon kunnen zijn haha.

1 like

En dit ja! Wees je indd wel bewust van de feiten, als jij meldt over krijsen en geschreeuw en dit is anoniem, dat mag, maar indd je kunt niet wegnemen dat het van een van de buren moet afkomen. Of indd als je enige buur bent.
Aan de geziene of gehoorde feiten kan niemand wat veranderen. Dat is echt heel kut en moeilijk en ik snap dat grijze gebied zeker.

1 like

dan zou ik de ff knokploeg bellen

2 likes

Dat sowieso! Ik ben niet per sé bang voor eventuele reprimandes ofzo, we spreken ze nu nooit dus dat kan niet per sé veranderen.

@anon18050057 Ja je hebt helemaal gelijk! Ik denk alleen dat VT zelf ook niet weten hoe ze dat anders zouden moeten aanpakken, je blijft bij het punt dat alleen de buren het kunnen horen.

Overigens hebben we de wijkagent al gesproken, zij verwijzen weer naar VT uiteindelijk. @kleinmeisje misschien dat je daar wat aan hebt. De politie vindt VT een minder groot iets dan politie zelf en pas als er geweld aan te pas komt bijv. schakelt VT de wijkagent/politie in.

3 likes

Ik woon in een hofje waar ook veel kinderen wonen die buitenspelen. En die spelen natuurlijk het liefst naast ons huis in een steegje waar hun gekrijs lekker kan galmen. Mijn vriend heeft al eens gevraagd of het wat zachter kan maar paar uur daarna begint het weer.

En de politie bellen voor kinderen kan zeker niet?:joy::pleading_face:

1 like

Hahha ze had dat ding prima kapot kunnen maken, want al die oude mensen hadden het verschil toch niet gehoord :joy::joy:

3 likes
Ervaring VT

Mijn moeder heeft een keer een melding bij VT gemaakt. Ging om de mishandeling door de buurvrouw van haar zoontje. Hij stond in de winter - er lag sneeuw - in een kort broekje buiten, werd vaak geslagen door haar nieuwe vriend (waren 2 verslaafden). Zij schreeuwden - ook hele erge scheldwoorden - dag en nacht tegen hem; hij huilde vaak en zag er verwaarloosd uit.

Mijn moeder was de enige aangrenzende buurwoning. Dus wordt idd niet benoemd welke buur, maar was direct herleidbaar. Daardoor heeft de buurvrouw vervolgens mijn moeder een jaar geterroriseerd, heel heftig (juridische zaak met gemeente/woningstichting geweest). Die vrouw is uiteindelijk de woning uitgezet gelukkig.

Veilig Thuis was ook niet goed bereikbaar. Als in, er nam wel iemand op maar ik kon de melding niet direct doen. Ze waren in die periode onderbemand, dus werd 2x teruggebeld door iemand die geen bevoegdheid had om een melding aan te nemen (?) maar steeds een herhaal-afspraak met me maakte totdat er wel iemand op kantoor zou zijn. Dit duurde 4 dagen.

Heb zelf in die dagen heel vaak de politie gebeld omdat we ons zo’n zorgen maakte. De meldkamer nam het wel serieus maar de politie agente die aan de deur kwam, belde ons terug met “het is zo een lief stel de volgende keer kunnen jullie gewoon zelf naar beneden gaan” (?). Heb hierover later een gesprek aangevraagd met de politiechef (heb zelf ook professioneel met hulpverlening te maken dus ik wilde dit aankaarten). Hij verontschuldigde zich (via een mediation gesprek) want die agente was inmiddels (langdurig) overspannen en zat toen thuis. Precies in die periode zat ze tegen haar max aan, wat ik wel verontrustend vond, want ze nam de klachten totaal niet serieus. Wat een pech heb je dan als klein jongetje!
vond dat heel kwalijk

Daarna is wel snel gehandeld (in afstemming met kinderbescherming etc is het kindje weggehaald). Het rapport wat wordt benoemd, hebben wij nooit gehad (dit is van een paar jaar geleden)

7 likes

Ach wat een verdrietig verhaal. Wel goed dat ondanks de gekke buren jullie je zo in hebben gezet voor dat jongentje. Genoeg mensen die het er dan bij zouden laten zitten.

2 likes

Ja we zouden het zeker weer hebben gedaan. Ondanks alle ellende die het mijn moeder gaf (oudere vrouw, chronisch ziek, die NL taal ook niet goed machtig is, buren die continu dingen tegen haar huis (plafond/raam) gooiden, racistische scheldwoorden gebruikten, midden in de nacht tot in de ochtend keihard muziek draaiden waardoor mijn moeder geen oog dichtdeed en doodmoe moest werken. Compleet doorgesnoven. We vonden het zo zielig voor dat jongetje, ik kon er ook slecht van slapen.

Aan de woningcorporatie hadden we helemaal niets. Die bleven het voor haar opnemen (hele manipulatieve vrouw) terwijl wij alles opnamen, videos maakten. Heb tientallen keren gevraagd of ze uit huis gezet kon worden “nee hoor kan niet zomaar, belang huurder blabla”.

Heb toen gedreigd met een juridische procedure tegen de woningcorporatie, omdat ze niets deden en pas toen kwamen ze in actie. Alsnog waren ze meldingen kwijtgeraakt, was het dossier niet op orde. Komen we bij de rechter, zegt die man na een blik op alle gedocumenteerde incidenten (over mijn moeder); “deze vrouw leeft in een hel. De woningcorporatie moet direct in actie komen en had dit al veel eerder moeten doen”. Dus mijn vertrouwen in de rechtsstaat is wel hersteld. In gemeente/politie totaal niet

11 likes

Pfff wat een verhaal zeg. Ontzettend sneu voor dat kind (hoop dat ie nu op een veilige en fijne plek is) en ook voor je moeder. Echt verschrikkelijk! Wel goed dat er een melding is gedaan want met dat soort ouders samen leven kan gewoon niet goed zijn.

Het is best complex natuurlijk. Ik snap dat VT sowieso wil weten door wie het gemeld wordt (omdat er ook vaak genoeg valse meldingen worden gedaan) en dat de gene over wie gemeld wordt, te horen krijgt wat er dan is (sommige mensen hebben namelijk geen idee wat ze fout doen, hoe onbegrijpelijk soms ook). Maarja vooral als buren is het vaak gewoon echt herleidbaar en met een beetje pech gaan ze dan vervolgens achter jou aan. Ik vind ook echt dat hier iets aan gedaan moet worden zodat je als melder nog wat meer bescherming krijgt en dat het ook gewoon veilig is om melding te doen. Met name als je niet goed weet wat de ontzettend erge gevolgen van (alle vormen van) mishandeling kùnnen zijn, kan ik mij voorstellen dat je uit angst denkt ‘laat maar’.

1 like