Burenergernissen (Deel 1)

dan zou ik de ff knokploeg bellen

2 likes

Dat sowieso! Ik ben niet per sé bang voor eventuele reprimandes ofzo, we spreken ze nu nooit dus dat kan niet per sé veranderen.

@anon18050057 Ja je hebt helemaal gelijk! Ik denk alleen dat VT zelf ook niet weten hoe ze dat anders zouden moeten aanpakken, je blijft bij het punt dat alleen de buren het kunnen horen.

Overigens hebben we de wijkagent al gesproken, zij verwijzen weer naar VT uiteindelijk. @kleinmeisje misschien dat je daar wat aan hebt. De politie vindt VT een minder groot iets dan politie zelf en pas als er geweld aan te pas komt bijv. schakelt VT de wijkagent/politie in.

3 likes

Ik woon in een hofje waar ook veel kinderen wonen die buitenspelen. En die spelen natuurlijk het liefst naast ons huis in een steegje waar hun gekrijs lekker kan galmen. Mijn vriend heeft al eens gevraagd of het wat zachter kan maar paar uur daarna begint het weer.

En de politie bellen voor kinderen kan zeker niet?:joy::pleading_face:

1 like

Hahha ze had dat ding prima kapot kunnen maken, want al die oude mensen hadden het verschil toch niet gehoord :joy::joy:

3 likes
Ervaring VT

Mijn moeder heeft een keer een melding bij VT gemaakt. Ging om de mishandeling door de buurvrouw van haar zoontje. Hij stond in de winter - er lag sneeuw - in een kort broekje buiten, werd vaak geslagen door haar nieuwe vriend (waren 2 verslaafden). Zij schreeuwden - ook hele erge scheldwoorden - dag en nacht tegen hem; hij huilde vaak en zag er verwaarloosd uit.

Mijn moeder was de enige aangrenzende buurwoning. Dus wordt idd niet benoemd welke buur, maar was direct herleidbaar. Daardoor heeft de buurvrouw vervolgens mijn moeder een jaar geterroriseerd, heel heftig (juridische zaak met gemeente/woningstichting geweest). Die vrouw is uiteindelijk de woning uitgezet gelukkig.

Veilig Thuis was ook niet goed bereikbaar. Als in, er nam wel iemand op maar ik kon de melding niet direct doen. Ze waren in die periode onderbemand, dus werd 2x teruggebeld door iemand die geen bevoegdheid had om een melding aan te nemen (?) maar steeds een herhaal-afspraak met me maakte totdat er wel iemand op kantoor zou zijn. Dit duurde 4 dagen.

Heb zelf in die dagen heel vaak de politie gebeld omdat we ons zo’n zorgen maakte. De meldkamer nam het wel serieus maar de politie agente die aan de deur kwam, belde ons terug met “het is zo een lief stel de volgende keer kunnen jullie gewoon zelf naar beneden gaan” (?). Heb hierover later een gesprek aangevraagd met de politiechef (heb zelf ook professioneel met hulpverlening te maken dus ik wilde dit aankaarten). Hij verontschuldigde zich (via een mediation gesprek) want die agente was inmiddels (langdurig) overspannen en zat toen thuis. Precies in die periode zat ze tegen haar max aan, wat ik wel verontrustend vond, want ze nam de klachten totaal niet serieus. Wat een pech heb je dan als klein jongetje!
vond dat heel kwalijk

Daarna is wel snel gehandeld (in afstemming met kinderbescherming etc is het kindje weggehaald). Het rapport wat wordt benoemd, hebben wij nooit gehad (dit is van een paar jaar geleden)

7 likes

Ach wat een verdrietig verhaal. Wel goed dat ondanks de gekke buren jullie je zo in hebben gezet voor dat jongentje. Genoeg mensen die het er dan bij zouden laten zitten.

2 likes

Ja we zouden het zeker weer hebben gedaan. Ondanks alle ellende die het mijn moeder gaf (oudere vrouw, chronisch ziek, die NL taal ook niet goed machtig is, buren die continu dingen tegen haar huis (plafond/raam) gooiden, racistische scheldwoorden gebruikten, midden in de nacht tot in de ochtend keihard muziek draaiden waardoor mijn moeder geen oog dichtdeed en doodmoe moest werken. Compleet doorgesnoven. We vonden het zo zielig voor dat jongetje, ik kon er ook slecht van slapen.

Aan de woningcorporatie hadden we helemaal niets. Die bleven het voor haar opnemen (hele manipulatieve vrouw) terwijl wij alles opnamen, videos maakten. Heb tientallen keren gevraagd of ze uit huis gezet kon worden “nee hoor kan niet zomaar, belang huurder blabla”.

Heb toen gedreigd met een juridische procedure tegen de woningcorporatie, omdat ze niets deden en pas toen kwamen ze in actie. Alsnog waren ze meldingen kwijtgeraakt, was het dossier niet op orde. Komen we bij de rechter, zegt die man na een blik op alle gedocumenteerde incidenten (over mijn moeder); “deze vrouw leeft in een hel. De woningcorporatie moet direct in actie komen en had dit al veel eerder moeten doen”. Dus mijn vertrouwen in de rechtsstaat is wel hersteld. In gemeente/politie totaal niet

11 likes

Pfff wat een verhaal zeg. Ontzettend sneu voor dat kind (hoop dat ie nu op een veilige en fijne plek is) en ook voor je moeder. Echt verschrikkelijk! Wel goed dat er een melding is gedaan want met dat soort ouders samen leven kan gewoon niet goed zijn.

Het is best complex natuurlijk. Ik snap dat VT sowieso wil weten door wie het gemeld wordt (omdat er ook vaak genoeg valse meldingen worden gedaan) en dat de gene over wie gemeld wordt, te horen krijgt wat er dan is (sommige mensen hebben namelijk geen idee wat ze fout doen, hoe onbegrijpelijk soms ook). Maarja vooral als buren is het vaak gewoon echt herleidbaar en met een beetje pech gaan ze dan vervolgens achter jou aan. Ik vind ook echt dat hier iets aan gedaan moet worden zodat je als melder nog wat meer bescherming krijgt en dat het ook gewoon veilig is om melding te doen. Met name als je niet goed weet wat de ontzettend erge gevolgen van (alle vormen van) mishandeling kĂčnnen zijn, kan ik mij voorstellen dat je uit angst denkt ‘laat maar’.

1 like

Nu, het is na 22:00.

4 likes

Er is voor geluidsoverlast dus helemaal geen tijd vanaf wanneer je mag bellen naar de politie. Als jij overlast hebt van blaffende honden overdag mag je daar ook bellen. Zelfde voor harde muziek oid.

7 likes

Mijn buren hebben blijkbaar besloten dat de hello fresh box best bij mij afgeleverd mag worden. Zonder overleg. Nu deed ik daar de eerste keer niet moeilijk over, maar zojuist gewoon maar geweigerd. Ik vind dat dan best moeilijk, maar overleg het op zijn minst even.

24 likes

Ja klopt, daarom ook. Je zit dan toch met die box en de laatste keer kwamen ze het ook pas rond 10u 's avonds ophalen. Ze zijn nogal makkelijk daarin en ik dus niet haha.

Verwachten ze ook dat je het dan in de koelkast zet? Veel dingen kun je niet te lang in de gang laten staan.

1 like

Geen flauw idee! Niet mijn verantwoordelijkheid. Ik heb toen wel gezegd dat het al een tijdje stond in de gang, maar het was goed en doei. Maar daar zat ik dus wel mee in mijn maag, want het is wel voedsel. Daarom ook maar besloten om deze keer te weigeren, want ik wil die verantwoordelijkheid helemaal niet.

8 likes

Je kunt ook precies aangeven hoe laat je de box wil ontvangen, snap dan niet dat ze niet thuis zijn daarvoor? Aso

4 likes

Serieus? Dit wist ik niet eens. Nou dan hoef ik mij dus echt niet rot te voelen haha.

Tijdens onze vakantie heeft buren/vrienden van ons onze tuin beetje water gegeven.
Vorig jaar hadden we veel tomaten en zeiden we dat ze die ook mochten plukken. Maar toen we thuis kwamen hadden ze alle tomaten geplukt en was er voor onszelf dus niets meer.

Dus dit jaar niets gezegd over plukken, alleen gevraagd of ze wat water wilden geven.
Nu zijn we thuis laten ze weten dat ze weer veel tomaten hebben geoogst en zelfs ook een appel. En we hadden maar 4 appels die bijna rijp waren :tired_face:

Is het heel onredelijk dat ik dit echt heel irritant vind? Uiteraard hebben we wat lekkers voor ze meegenomen als bedankje en ze mogen best wat plukken, maar alles is toch gek?

4 likes

Ik vind dat eigenlijk niet zo gek? Ik laat ook alles wat rijp is plukken door anderen als ik weg ben (en geef ook aan dat ze dat mogen). Anders is het toch allemaal overrijp, rot, vruchten te groot, komkommers bitter etc. als je terug komt? En als ik mezelf in hun situatie verplaats zou ik geen trek hebben in 1/2 weken iemands moestuin verzorgen maar de oogst moeten laten hangen.

7 likes

Is ook geen moestuin, maar gewoon een kleine tuin met daarin ook een appelboompje en een tomatenplant.
Ging alleen om een enkele keer water geven.

Oogsten vind ik geen probleem, maar helemaal niets overlaten vind ik gek. Zou ik zelf niet doen.

Maar jouw perspectief helpt me het wel beetje anders te zien.
Ik verzorg hun tuin trouwens ook als zij weg zijn, maar zij hebben geen groente of fruit. Misschien vinden ze het daarom ook leuk.

2 likes

Geef ze volgend jaar een tomatenplant stek.

13 likes