Ik heb vermoed ik nieuwe buren ergens wonen in het complex want de laatste tijd is het ineens schering en inslag met harde muziek en geschreeuw. Nu ook. Heb zo een afspraak met mijn psych maar ben al totaal afgeleid door het geluid. (NC koptelefoon krijg ik niet aangesloten op mijn laptop en altijd gezeik met Zorg messenger qua geluid/microfoon)
Voor wie interesse heeft. Hier is wel een flinke buren ergernis gaande… we hebben een aantal jaar geleden een nieuwe schutting geplaatst. We hebben de achterbuurman gevraagd om mee te doen, maar deze vond het niet nodig en keek wel tegen de achterkant van de betonnen schutting aan. Oké prima, want als je de achterkant ook in steenmotief zou doen kostte dit het dubbele. We hebben de schutting recht geplaatst en daarmee dus best een stuk van de erfgrens af, want de buren deden toch niet mee. Achter onze huidige schutting stond een draadhek op onze erfgrens (zo hebben we het huis gekocht). Dat draadhek hebben we ook laten staan, want wie weet in de toekomst gaat de betonschutting weg, dan staat er toch nog fijn ons hek om de erfgrens te bepalen en zo kunnen de kinderen en onze hondjes ook niet zomaar bij de buren in de tuin staan.
Nu was mijn man bezig met het verven van de schutting (moet om de zoveel jaar even een opfrisbeurt) en stond dus op een ladder een zag tot zijn grote verbazing dat het draadhek verwijderd was en de achterburen ons stukje tuin nu bij hun eigen tuin hebben betrokken er staan beeldjes op, zijn klimplanten geplant (die dus tegen onze schutting op gaan groeien) en nog een boompje. We zijn netjes aan de deur geweest om aan te geven dat we hier best van schrokken. Ons hek is verwijderd zonder overleg en een gedeelte van onze tuin ingepikt. Antwoord; dat stuk tuin gebruik je al bijna 2 jaar niet waar doe je moeilijk over. Over 8 jaar is het 10 jaar niet gebruikt door je en dan verjaart t. Toen vroeg ik oké en wat is dan uw bedoeling? Ja dan is het mijn tuin. Wij stonden echt met onze mond vol tanden. Als we het hekje terug wilden zouden wij zelf een nieuw hekwerk moeten laten plaatsen en als de buren t mooi vonden bleef t staan, anders trokken ze het er weer uit. Heb met mijn man overlegd wat te doen. we zijn een beetje radeloos. Zijn maar foto’s van over onze schutting gaan maken van t deel wat ons perceel is. Maar toen schrokken we nog meer. Zoals we zien ligt er een groot mes op ons perceel. Hoop dat t voor onkruid is ofzo maar hoor die achter buurvrouw de hele dag al schreeuwen dat ze het niet meer aankan en dingen die ik hier maar niet typ:persevere:. We zitten er aan te denken morgen de gemeente te bellen, want zelf aan de deur gaan durf ik eigenlijk niet meer na het zien van dat mes. Iemand dit ooit al meegemaakt?
Even om de situatie duidelijk te maken. Blauw is onze betonschutting. Het gele gedeelte is nu dus ingepikt en de zwarte lijn is de officiële erfgrens waar het hekje ook stond.
Kwam dit filmpje tegen en moest gelijk denken aan wat verhalen in dit topic van een tijdje terug over vele pakketjes aannemen van de buren. Die opslagruimte 🥲
Edit: heb even de TikTok link verwijderd want kreeg een melding (op TikTok) dat iemand deze TikTok had bekeken en ik zag daarbij de TikTok gebruikersnaam. Dus heb het even weggehaald ivm privacy, sorry!
Ik kan die foto niet ontcijferen, maar om even advocaat van de duivel te spelen: jullie kwamen hier pas achter toen jullie het toevallig zagen tijdens eens opfrisbeurt die eens in de zoveel jaar moet gebeuren, dus verder kijk je nooit om naar dat specifieke stukje tuin. Gaat het dan puur om “Het is van ons, dus…” of heb je er nou echt last van?
Nee gaat niet specifiek om “het is van ons”. Maar meer dat t toch nog best wat m2 is en we de tuin over een tijdje niet meer “recht willen” maar wat speelser dus dan gaat de betonschutting ook weg.
Overigens is het nu wel een principekwestie geworden want ik vind niet dat je zomaar iemands hekwerk mag verwijderen en een gedeelte van de tuin mag toe eigenen. Bij vragen hadden we niet eens moeilijk gedaan.
Rechtsbijstand inschakelen, meteen ook.
Gemeente kan hier denk ik niet zoveel mee, dit is privaatrechtelijk. Je kunt de erfafscheiding na laten meten door het kadaster en idd rechtsbijstand, groot kans dat dit via juridische stappen gaat lopen helaas
Kun je niet het hek afbreken en je stuk terugeisen? Daar iets van stenen muurtje leggen als grensbepaling en ondertussen via een jurist hulp inschakelen. Is hun tuin sowieso al niet groot? Wat willen ze met zo’n stukje precies.
Goed idee… het lijkt een beetje treiteren ofzo? Want dat hekje heeft er meer dan 30 jaar gestaan haha
Ze doen gewoon iets wat niet mag. Ze pikken letterlijk je grond in. Zou er hard tegenin gaan. Kun je niet dat rechte deel vd schutting tijdelijk weghalen of toch naar achteren plaatsen op jullie erfgrens? Succes!
Nou ik zou wel echt denken “het is van ons”! Het is niet alsof zo’n stuk grond niets waard is en je er niet voor hebt betaald? Al doe je er 50 jaar niets mee, het is toch van jou. Ik zou er zeker direct achteraan gaan. Succes!!
Wow dit is echt Rijdende Rechter level burenergernis.
Oh ik zou het ook niet eens ergernis noemen, dit is gewoon landje-pik.
Haha thanks, denk er misschien zelfs te licht over.
Helaas het verzekeringspakket per 1/1 aangepast en jullie raden het al, geen rechtsbijstand meer
Ook zonder rechtsbijstand kan je het bij een rechtsbijstand aanmelden. Je legt je zaak eerst aan ze voor en als het kans van slagen heeft betaal je een eenmalige fee van een paar honderd euro. En je kan ook eisen dat de tegenpartij deze kosten moet betalen.
Vrienden van mij hebben iets soortgelijks gehad, die kochten een huis en hebben meteen het kadaster langs laten komen om te checken of de vorige bewoner de schuttingen goed geplaatst had. Bleek dus dat de buren ook een deel van hun tuin ‘ingepikt’ hadden. Zij moeten nu ofwel de schutting verplaatsen, ofwel de grond van mijn vrienden kopen.
Ik zou dus zeker even het kadaster langs laten komen! Het is jouw grond, als zij er zo nodig gebruik van willen maken moeten ze de grond kopen.
Even tikkie sturen voor een hotel om toch te slapen
Update!
Toch even gebeld met de gemeente. Er zijn helaas meerdere meldingen over dit gezin en icm het mes raden ze heel erg af om langs te gaan. Ze hebben een melding gemaakt bij handhaving en ik word in de loop van volgende week gebeld. Waarschijnlijk gaat handhaving langs daar. Als ze dan nog geen hek terugplaatsen dienen wij aangifte te doen van diefstal en een juridische procedure op te starten… wat een gedoe zeg! En wat een verloren energie straks als we ook nog een procedure moeten gaan starten 🥸. Je steelt een hek en stuk grond. Geef het gewoon terug!
Goed idee want ik zit nu met een chagrijnige vent opgescheept.
Als ik ademhaal als mijn vriend net thuis is van zn nachtdienst is ie al chagrijnig
Wat klote zeg, hebben jullie verder nooit issues gehad met deze mensen eigenlijk? Goed dat je hebt gebeld met de gemeente, ik zou het advies idd maar opvolgen