Ik vraag dit even voor mijn broer die langzaam aan het doordraaien is door geluidsoverlast. Hij woont in een rijtjeshuis wat gewoon goed is geïsoleerd, maar hij heeft heel erg veel last van het geluid van de tv van zijn buren. Eerst was het niet, maar bij navragen bleek dat de buurman een nieuwe muziek installatie heeft gekocht met een soundbar. De soundbar is rechtstreeks aan de muur bevestigd en daardoor dreunt al het geluid door de muur. Ze horen het elke avond en vaak overdag ook en horen bijvoorbeeld de auto’s scheuren bij de formule 1 en gedreun bij films etc. Het komt vaak boven hun eigen tv uit en ze horen het ook boven omdat het door de gehele muur doordreunt. Mijn broer is een aantal keer langsgegaan om er over te praten en soms deden ze hem dan zachter, maar vaak bleef het gedreun bestaan. Op een gegeven moment hadden ze afgesproken dat de buren hem vaker zachter zouden zetten en mijn broer dan zou bijhouden wanneer ze overlast hadden (vrijwel altijd, maar goed) en dat ze dan na 2 weken zouden evalueren hoe het ging. Maar de volgende dag kwam de buurman langs (boos) dat hij er nog over had nagedacht en dat hij het eigenlijk belachelijk vond want tv kijken is een leefgeluid dus ze moesten niet zeuren en hij had geen zin om zich aan te passen als hij zoiets normaals deed als tv kijken.
Sindsdien is het dus totaal uit de hand gelopen want ze worden gewoon echt gek van het gedreun elke dag maar ze mogen nu niet meer aan de deur komen van de buren en ze doen niet meer open. Het probleem is dus dat de soundbar direct aan de muur is bevestigd waardoor het dreunt, hoe zacht de tv ook staat. Ze zouden het dus heel simpel kunnen verhelpen door hem op een kastje te plaatsten bv en mijn broer heeft dit ook al opgebracht maar toen werd hij uitgelachen.
Hij is echt ten einde raad en wil nu zelfs verhuizen (wat echt niet kan financieel) want er valt echt niet met ze te praten. Ze zijn echt onredelijk en beginnen echt direct te schreeuwen (ook na een aantal weken toen ze dachten dat het wel wat was gezakt). Ik merk dat ik echt niet meer met oplossingen kan komen omdat voor alles ook een meewerkende partij nodig is en ze gaan echt volledig met de hakken in het zand. Maar vind het zo sneu want ze draaien echt compleet door dus wil ze ook helpen met opties. Hoe zouden jullie dit nu verder aanpakken?

. Mijn ouders hebben ook zulke buren, toen er een auto in een garage knalde naast hun huis, meerdere keren (was met opzet) werd meneer nergens wakker van. Maar toen ik samen met een vriendin laat thuis kwam en bijna fluisterde kwam er de volgende morgen een passief agressieve opmerking over mijn gedrag. Selectief gehoor denk ik.