Burenergernissen (Deel 1)

Het blijft niet in je eigen tuin? Je kan daar echt wel last van hebben.

4 likes

Een rookmachine en laser geven echt wel verder dan je eigen schutting overlast

12 likes

Snap je wel, meer de combinatie dat ze ook al die apparatuur tot laat gebruikten. Smiddags had je er geen bezwaar tegen gehad maar een rijtjeshuis-tuin is ook weer niet heel geschikt voor een festival-inspired feest tot 3u

2 likes

Hahahaha zo lekker Hollands dit. Doe maar lekker normaal in een kringetje zitten dat is ook leuk.

7 likes

Maar echt. Hiervoor ging het nog over dat de buurman best mag komen klagen over stofzuigen, maar hier mag je niet over zeiken? Een half festival dat tot half 3 s-nachts is doorgegaan? Oke.

17 likes

Sorry wist niet dat ik het hele topic moest doorlezen voordat ik iets overdreven mocht vinden.

Ja sorry, maar hoe praat je overlast tot half 3 s-nachts goed?

4 likes

Niet? Ik zeg dat zolang doorgaan en zo laat overlast geven aso is in mijn eerste post.

Ik vind het alleen prima als mijn buren een lasershow en rookmachine wegzetten op hun feestje en vind het wat sneu dat dat ā€˜niet nodig’ zou zijn.

Oke, dat jij dat prima vindt betekent toch niet dat iemand anders het ook oke vindt? :sweat_smile:

1 like

Ah nee ik snap echt dat overlast tot diep in de nacht vervelend is! Hoop dat je er nu weer een tijdje vanaf bent.

Als ze op tijd de muziek stiller hadden gezet was de ergernis over de rook en de lasers vast ook minder geweest, het blijft een optelsom.

1 like

Ik vraag dit even voor mijn broer die langzaam aan het doordraaien is door geluidsoverlast. Hij woont in een rijtjeshuis wat gewoon goed is geĆÆsoleerd, maar hij heeft heel erg veel last van het geluid van de tv van zijn buren. Eerst was het niet, maar bij navragen bleek dat de buurman een nieuwe muziek installatie heeft gekocht met een soundbar. De soundbar is rechtstreeks aan de muur bevestigd en daardoor dreunt al het geluid door de muur. Ze horen het elke avond en vaak overdag ook en horen bijvoorbeeld de auto’s scheuren bij de formule 1 en gedreun bij films etc. Het komt vaak boven hun eigen tv uit en ze horen het ook boven omdat het door de gehele muur doordreunt. Mijn broer is een aantal keer langsgegaan om er over te praten en soms deden ze hem dan zachter, maar vaak bleef het gedreun bestaan. Op een gegeven moment hadden ze afgesproken dat de buren hem vaker zachter zouden zetten en mijn broer dan zou bijhouden wanneer ze overlast hadden (vrijwel altijd, maar goed) en dat ze dan na 2 weken zouden evalueren hoe het ging. Maar de volgende dag kwam de buurman langs (boos) dat hij er nog over had nagedacht en dat hij het eigenlijk belachelijk vond want tv kijken is een leefgeluid dus ze moesten niet zeuren en hij had geen zin om zich aan te passen als hij zoiets normaals deed als tv kijken.

Sindsdien is het dus totaal uit de hand gelopen want ze worden gewoon echt gek van het gedreun elke dag maar ze mogen nu niet meer aan de deur komen van de buren en ze doen niet meer open. Het probleem is dus dat de soundbar direct aan de muur is bevestigd waardoor het dreunt, hoe zacht de tv ook staat. Ze zouden het dus heel simpel kunnen verhelpen door hem op een kastje te plaatsten bv en mijn broer heeft dit ook al opgebracht maar toen werd hij uitgelachen.

Hij is echt ten einde raad en wil nu zelfs verhuizen (wat echt niet kan financieel) want er valt echt niet met ze te praten. Ze zijn echt onredelijk en beginnen echt direct te schreeuwen (ook na een aantal weken toen ze dachten dat het wel wat was gezakt). Ik merk dat ik echt niet meer met oplossingen kan komen omdat voor alles ook een meewerkende partij nodig is en ze gaan echt volledig met de hakken in het zand. Maar vind het zo sneu want ze draaien echt compleet door dus wil ze ook helpen met opties. Hoe zouden jullie dit nu verder aanpakken?

Heeft hij al eens aan de buurman gevraagd om bij hem in huis te komen luisteren? Misschien is het bij de buren niet hard en denkt de buurman dat je broer zeurt?

Ja voordat het uit de hand liep is dat gebeurd en heeft hij ook gezegd dat het inderdaad een vervelend geluid is (ze hebben hem harder en zachter gezet toen ook om te laten zien dat het zelfs dan nog te horen is)! Maar daarna is hij dus van standpunt veranderd en vindt hij dat het leefgeluiden zijn die erbij horen.

1 like

Je broer is in elk geval niet gek. Onze soundbar doet dat ook heel erg. In de woonkamer is het gewoon fancy tv geluid maar het resoneert naar boven waardoor je boven in de slaapkamer alle harde geluiden en dreunen hoort alsof je in een discotheek zit. Echt rot voor hem en er zit echt een verschil in het soort geluid dat je broer hoort en wat de buurman zelf in z’n woonkamer hoort

6 likes

Huurt hij? Anders toch gaan klagen bij de verhuurder.

Volgens mij zijn er ook experts/geluidsmeting bedrijven die dit kunnen meten en dus aangeven of het echt boven een bepaalde geluidsnorm valt of niet. Heb dat wel eens bij Frank Visser gezien.

Je broer zou daarvoor zijn rechtsbijstand kunnen inschakelen, anders laat je het meten en doen de buren nog niks.

Echt onwijs vervelende situatie!

3 likes

Nee is een koophuis! Dus dat maakt het allemaal nog vervelender want ze kunnen echt geen kant op :sob:

Ja kan me idd ook bijna niet voorstellen dat dit niet boven die norm gaat. Ga het aan ze als tip geven! Thanks ook @Foefjeisthuis

1 like

Ik zou een melding maken bij de gemeente, heb dit zelf ook een keer gedaan. Er komt dan een mannetje/vrouwtje met een decibelmeter. Diegene handelt het verder ook af met contact met degene die je hebt ā€˜gerapporteerd’. Het gaat de banden met de buren wrs niet bevorderen, maar als het dit is of verhuizen dan zou ik t toch proberen. Ik zag overigens ook dit op de site van het juridisch loket, misschien heeft hij daar nog iets aan

3 likes

Zo klinkt het hier ook idd! Echt geschraap over de vloer en ze hebben nog wel zo een mooie vloer.

Ahja als hij zo doorgaat nemen ze misschien wel vloerbedekking. Lekker rustig :smiley:

3 likes