Burenergernissen (Deel 1)

Maar dat gebeurt heus niet. Voordat iemand gedwongen op een gesloten afdeling komt moet er echt heel wat gebeuren. Een rechter beslist daarover. Er zijn wel bepaalde mensen die bijv. eerder worden opgenomen omdat ze op een soort ‘risicolijst’ staan maar dat kan nooit zomaar gedwongen en is vaak alleen maar fijn (want geen/minder wachtlijst).
Als je last van iemand hebt of je zorgen maakt over iemand die ‘gek doet’ kun je gewoon de politie bellen zonder bang te zijn dat het jouw schuld is dat diegene zomaar wordt ‘opgesloten’ voor wat geluidsoverlast. Ik vind dat als je in zo’n geval de politie belt je je eerder ontfermt over je medemens dan dat je klikt eigenlijk.

1 like

Ja je hebt gelijk! Zou wat zijn als alle irritante mensen (psychisch in orde of niet) gesloten werden opgenomen.

2 likes

Oké dat ik iets schrijf dat blijkbaar buitenproportioneel is. Hoef ik dat niet 3 keer te horen.

Ik denk dat het ook wel iets genuanceerder kan. Mensen gaan inderdaad niet zomaar naar een gesloten afdeling. Maar op het moment dat een bewoner ~in de buitenwereld~ overlast bezorgt en zichzelf daardoor in gevaar brengt (of gaat dwalen oid) zouden daar wel stappen ondernomen kunnen worden.

Ik snap alleen wel dat je niet zomaar de politie belt voor zoiets.

Gadverdamme echt iedere avond in de afgelopen weken is iemand in de binnentuinen aan het barbecuen of nutteloos een vuurtje aan het stoken. Ik word er helemaal gek van. Kan al weken ‘s avonds geen raampje openzetten in m’n slaapkamer, of m’n hele kamer stinkt naar vuur. En meestal kom ik er dan te laat achter en lig ik de hele nacht in die lucht. Ga op het platteland wonen aso’s, niet midden in een stad.

4 likes

Ik ben echt benieuwd hoe dit is afgelopen.

2 likes

Ik weet echt niet zo goed hoe ik het aan moet pakken maar ik word gek van mijn bovenburen. Ze hebben jonge kinderen maar dat verklaart niet het constante gestamp, beukgeluiden en smijten met de deuren. Waar het eerst af en toe was is het de laatste weken constant.Waarschijnlijk zijn ze zich er zelf niet van bewust. Ik zit er aan te denken een briefje in de bus te doen maar dat voelt weer zo passief agressief. Ik ben niet goed in confrontatie.

Misschien beter aanbellen en rustig bespreken?

1 like

Ja inderdaad. Ik moet alleen even de woorden allemaal goed zien te vinden. Ik weet dat ik nogal snel bot kan overkomen terwijl ik dat niet bedoel.

Misschien in dat geval een vriendelijk briefje? Waarin je vraagt hoe het met de buren gaan. Dat jij iets wilt adresseren maar ook begript toont voor hoe situatie nu is. Dat het niet makkelijk moet zijn etc. En dan aangeven dat je de laatste tijd vaker hard hoort wanneer deuren worden dichtgedaan. Dat dit doordreunt etc. Ik denk wel dat je het meeste effect hebt als je aanbelt en het op die manier uitlegt ipv een briefje. Dat er onbedoeld meer geluidsoverlast is en of zij dat ook door hebben etc. Geen idee hoe de bovenbuur is maar meestal werkt vriendelijkheid al veel.

1 like

Thanks hier heb ik wat aan :smile: Ze zijn wel vriendelijk, hebben vooral een hele leuke hond (waarvan ik de naam dan wel weer weet). Zal er na dit weekend even voor gaan zitten.

1 like

Ik zou het persoonlijk doen, goed nadenken hoe je het wilt zeggen. Ik zou t best raar vinden een briefje te Krijgen

6 likes

Mijn vriend kwam net de buurman buiten tegen en heeft ook iets gezegd van het lawaai. het was iets in de trant van: “Joh ik weet niet wat het geluid precies is maar er word best vaak met deuren oid geslagen en dan staan bij ons de ramen te trillen. Zou je daar rekening mee kunnen houden?”

Het bleek de achterdeur te zijn die door tocht dichtslaat. Hij reageerde er super netjes op dus je kan zoiets wel zeggen denk ik.

5 likes

Zo. Mijn onderburen zijn elkaar ook zat. Eerst mijn buurvrouw keihard schreeuwen en daarna een dichtklappende deur. Het trilde hier zelfs even.

Is voor het eerst dat ik hun hoor ruziemaken, het zal de quarantaine wel zijn :joy:

1 like

Ik heb hier al vaker gepost over mijn onderburen die sinds september (!) al meerdere dagen p week herrie maken met klussen. Er valt geen afspraken met ze te maken. Al meerdere keren geklaagd, boeit ze niks.

Nu werk ik dus vanuit huis ivm corona. Vandaag moest ik daarbij ook veel bellen met collega’s en klanten. Die kon ik nauwelijks verstaan en zij mij niet omdat de onderburen alwéér lopen e hameren en te boren.

Dus ik naar beneden en de situatie uitgelegd, of het alsjeblieft wat zachter mag. Zegt hij: ja nou ja, dit moet toch af. Dus dan bellen je klanten je later maar weer terug.

Echt wtf??? En er is gewoon niks aan te doen hè. Ik heb geen poot om op te staan. Nu moet ik dus met het ov en naar een kantoor om te kunnen werken in deze tijd? Hoe fuckin egoïstisch kun je zijn.

En het was al anders geweest als dit nog maar de 2e week klussen ofzo was. Maar we zijn inmiddels al 8 maanden verder. Ik heb al 8 maanden lang last van ze. Wordt al 8 maanden lang wakker gemaakt door hun herrie in het weekend, al 8 maanden lang nauwelijks tot rust komen omdat zij bijna elke avond herrie maken.
En dan nu vraag ik of ze rekening kunnen houden met e situatie en zeggen ze doodleuk nee. Echt HOE kun je ze zo zijn

5 likes

Wat moet je 8 maanden lang verbouwen dan?! :astonished:
Wonen ze er al wel? Echt heel zuur!

Echt heftig. Kun je het niet melden bij de wooncorporatie of VVE? Weet je of andere buren er ook last van hebben?

1 like

Nee ze wonen er ook nog niet. En datzelfde vraag ik me ook steeds af!! Haha.

@Broodrooster wij huren van mijn schoonouders en zijn nu inderdaad van plan om het bij de VVE te melden. Ik weet dat het gezin onder hun er ook last van heeft. De rest van de buren niet. 1 is doof en de ander is nauwelijks thuis.

Meer inspiratie @anon44972210
4 likes

Hahahaha geweldig dit! Alleen erover nadenken is al leuk. Breng die baby maar langs!!

@anon11408962 dat filmpje ken ik! Inderdaad heel goed voor de inspiratie :smirk:

2 likes