Burenergernissen (Deel 1)

Oke als je zelf door de muren met elkaar kan communiceren, arme jij!

Ik vind het sowieso aso dat mensen deze tijd continu klussen… Zoveel mensen gewoon thuis aan het werk
Ik heb zelf ooit jaren geleden een huis verbouwd en dat was rond de eindexamens. Even met de buren communiceren wat hun het beste uitkomt scheelt zoveel. Al lijkt jouw buurman mij echt een aso waar niet mee te praten je

Als je van een particulier huurt als student, zo ontstaan ook veel studentenhuizen? Dat heb je niet direct door misschien als je iets koopt/huurt

Misschien ben ik dan een ouwe zeikerd maar dan vind ik het echt aan die studenten om zichzelf aan te passen hoor. Logisch dat je misschien vaker een borreltje of een feestje hebt maar dan nog kun je rekening houden met je buren. Er zijn genoeg mogelijkheden als student om afgezonderd te wonen van de gewone mensen. Als je dat niet wilt moet je niet gek opkijken dat er een klagende buur of politie bij je op de stoep staat als je het te bont maakt.

2 likes

Ik woon bij de allerergste studenten van het hele land, hele rijkelui kindjes, ze zijn echt vreselijk
Maar sinds buurtbewoners gewoon de scholen hier bellen is het zo afgenomen. Wereld van verschil .
Maar dat kan natuurlijk niet altijd

2 likes

Huh bellen mensen de scholen/universiteiten om te klagen over het gedrag van studenten in hun huizen? Sorry maar ik vind dit echt bizar. Wat hebben de scholen ermee te maken?

1 like

Het is een particuliere school, het is een hele specifieke groep studenten van 1 school. Die school belt dan weer met de ouders

Het is gewoon hier heel erg geweest, inclusief straatraces. Dan werden er gewoon kentekens opgeschreven etc en moest papa een hartig woordje spreken met de boys

2 likes

Ja als je normaal praat hoor je het niet per se hoor, maar schreeuwen makkelijk.
Nou precies dat! Ik heb ook al geprobeerd een afspraak met ze te maken vanwege het thuiswerken. Maar hij zegt “deze flats zijn niet gemaakt om thuis te werken en ik mag overdag gewoon herrie maken dus ja, jouw probleem”.

Maar goed, ze komt er nog wel achter als ze hier woont.

1 like

Wij wonen gewoon in een jaren 30 bovenwoning, en de woningen naast ons zijn allemaal verbouwd tot studentenhuizen. Toen wij hier kwamen wonen was mijn vriend nog student, en ik was net aan het werk, dus toen was het voor ons geen probleem en vonden we het alleen maar gezellig. Ook woonden er toen ook nog wel wat gezinnen om ons heen. Deze zijn de afgelopen jaren vertrokken en er zijn studenten in gekomen.

Ik ben het met je eens dat we er zelf voor gekozen hebben om in zo’n wijk te wonen, maar we dachten dat het meer een mix zou zijn. Die mix is de afgelopen jaren gewoon verdwenen. Ook vind ik dat je, ook als student, gewoon rekening kan houden met je buren. Tot 02:00 uur 's nachts op een donderdagnacht buiten gaan zitten roken en drinken vind ik geen enkele wijk normaal.

6 likes

Mijn grootste angst is wel een huis kopen naast een huis dat later gekocht wordt om te verhuren aan studenten. Zelfs de rustigste studentenhuizen zijn gewoon vervelend. Helaas gebeurt dat in de stad waar ik woon vrij vaak.

3 likes

Ja met ‘iets hogere tolerantie’ bedoelde ik zeker niet dit. :sweat_smile: Ik vind dat het je goed recht is hoor en zou me vooral niet schuldig voelen of het gevoel hebben dat je je aanstelt.

Tolerantie is ook nul bij mij nu hoor. Ik word ook echt wel een zure kut van deze crisis, vooral wanneer ik deze studenten dan om 13:00 in hun badjas net uit bed zie komen, terwijl je er zelf dan al een halve dag op hebt zitten. En dan lezen dat zij studievertraging oplopen en daarom collegegeld terugkrijgen… Ja vind je het gek als je de hele dag niks doet en 's avonds gaat zitten zuipen. Nee hoor, ik weet echt wel dat het niet allemaal zo zwart wit is, maar je wordt hier wel een beetje cynisch van.

Bij mij reageren ze altijd best wel prima, en ze passen hun gedrag vaak snel weer aan. Maar een paar dagen later zijn ze het wel weer vergeten… Misschien inderdaad wel een goed idee om eens op een ander tijdstip langs te gaan om je overlast toe te lichten. Op het moment zelf is er natuurlijk vaak drank in het spel, of haal je mensen uit hun gezellige bijeenkomst. Misschien dat ze op een moment overdag je beter begrijpen.

3 likes

Dat over die tolerantie herken ik echt zo erg. Ook niet zo gek na 10 weken (holy shit) thuis zitten met z’n allen. Ik kan echt vrij weinig meer hebben. Er wonen sinds kort 2 mensen boven mij ipv 1 en die persoon stampt echt als een olifant, mijn ramen trillen er gewoon van. Gisteravond besloten ze om 11 uur 's avonds de wasmachine nog ff aan te zetten en vervolgens de boel nog op te hangen (stamp stamp stamp). Nu ben ik nogal een overgevoelige zeikerd die sowieso van elk geluidje wakker wordt, maar ik kan me dan zo liggen opvreten. En ik zit om 8.00 alweer achter mijn computertje te werken en dan hoor ik hen pas 2 uur later een keer rond stommelen, ja met zo’n ritme snap ik dat je 's avonds kabaal maakt. En dit is echt elke dag zo. Maar goed, normaal ben ik wat toleranter, dus ik laat het maar even gaan haha.

@Enthusiasm ik zou ook 22.00 aanhouden denk ik… Ik zou me in jouw positie ook groen en geel ergeren, maar ik vind het ook lastig wat wel en niet kan. Hier wonen ook studenten die soms ook zoooooveel lawaai maken buiten, maar dan is het weekend en laat ik het ook maar.

3 likes

Voor zover ik het weet is er helemaal geen regel dat je het tot 22.00 maar moet accepteren. Vroeger bij mijn moeder hadden wij ontzettend veel last van onze bovenburen en daar heb ik meermaals politie voor gebeld. Dat heeft goed geholpen toen. De politie heeft mij toen aangeleerd dat er geen geoorloofde tijdstip is en als wij er last van hebben en de buren doen niks met onze geklaag ze gewoon gebeld mogen worden.

3 likes

Ik heb een bovenbuurvrouw en die maakt regelmatig tot diep in de nacht lawaai. Tot in de vroege ochtend als ze niet gestopt wordt. Het grootste probleem is dat door een gebouw naast ons gebouw het geluid heel hard weerkaatst en ik er ook wakker van word als mijn raam dicht is (hoor het ook door het plafond) ik woon hier sinds oktober en denk dat ik nu een keer of tien, twaalf wakker ben geworden 's nachts van haar. Eerst had ze ook altijd muziek maar dat is nu niet meer. En als ik dus wakker word en boos met de stofzuigerstang tegen het plafond beuk maken ze er snel een eind aan. Dat is de laatste keren steeds in ieder geval. En elke nacht denk ik toch: godverrrrrrrr nu ga ik gebouwbeheer inschakelen! En overdag vind ik weet dat ik me aanstel want ze stoppen toch als ik klaag…

Wat zouden jullie doen? Toch gebouwbeheer inschakelen of blijven klagen maar er dus ook steeds wakker van worden?

Dit is echt m’n grootste nachtmerrie heb een enorme angst voor vlinders en motten en was dit bij mij gebeurd was ik regel recht maar m’n ouders vertrokken.

2 likes

Maar dat is ook echt zonde, en alleen maar omdat een gekke gappie cornflakes bewaart in z’n kast.

1 like

Helemaal mee eens! Reageerde vooral op je eerste vraag haha

1 like

@monkeyslut jij verwoordt precies waar ik ook last van heb. Ik woon midden in de stad met mijn slaapkamer op de achterkant dus in principe vrij rustig maar om me heen wonen veel studenten (in mijn huis niet) maar het moet inderdaad altijd op het plat dak MET harde muziek. Ik snap ook ten eerste echt niet waarom er altijd muziek mee moet en ten tweede niet waarom dat allemaal hard moet. Ik heb idd ook dat het voor mij een opluchting is als het geen lekker weer is en het liefst heb ik nog dat het koud is. Want mijn slaapkamer grenst aan een plat dak en van mijn bovenburen is dat hun woonkamer. Dat zijn geen studenten maar ze werken wel in de horeca, wat betekent dat ze gewoon een heel ander ritme hebben dan ik en gerust nog diep in de nacht met vrienden bij het open raam zitten te lachen en muziek luisteren. En dat galmt enorm op het plat dak. Heb mn raam al nooit meer open, maar ook met dicht raam word ik er regelmatig wakker van. En mn buren hebben de muziek vaak zo hard aan dat het tot in mijn slaapkamer door de muren doordreunt. Het vervelendste vind ik dat ik er ook steeds meer op gefocust word, doordat ik elke avond denk: als er maar niet weer een feestje is/ze weer bezoek hebben. En nogmaals, snap echt niet waarom muziek altijd zo hard moet. Ik luister thuis ook wel muziek, maar vind het echt niet nodig dat de hele straat en de buren er van mee genieten. Waarom doen mensen dat toch?

7 likes

Kun je niet gewoon een keer een briefje bij hen in de deur doen of met hen erover hebben? Vind het echt asociaal dat je er zoveel last van hebt.

1 like

Wel fijn dat je erover hebt kunnen praten!

Het is een beetje gecompliceerd. Van de mensen die boven in huis zitten, heb ik wel een nummer en die heb ik wel eens geappt als ik last van ze had. Daar reageren ze dan niet op, maar had wel het idee dat ze het wat aanpasten. Wat betreft mijn buren is het lastiger omdat ze (net als die van jou) de ingang van hun huis aan een heel andere straat hebben en ik weet niet precies waar. Op het terras heb ik ze wel eens aangesproken, maar als ze in hun kamers heel harde muziek draaien kan dat eigenlijk niet. Dus heb ik een keer de politie daarvoor gebeld.

Maar ik vind het lastig, zoals meer mensen hier. Ik weet van mezelf dat ik een lastige slaper ben, dus heb snel het gevoel dat ik overdrijf en ik heb er zelf voor gekozen om midden in de stad te wonen. Aan de andere kant had ik geen last van mijn eerdere buren. Ik ben een beetje bang de verhouding met anderen te verstoren en de zeikerd te zijn denk ik?

Maar ja, baal ook van de Corona situatie want anders gaan mensen wel een keer de stad in, nu blijven ze de hele nacht thuis. Maar dan snap ik ook niet waarom ze daar blijven afspreken. Ik bedoel, als je de kroeg ingaat is het praktisch af te spreken bij iemand die dichtbij woont, maar dat kan dus helemaal niet. Is iig heel vervelend en heb ook overwogen te verhuizen, maar eerst maar mn rijbewijs

1 like