Burenergernissen (Deel 1)

Ik vind dat in dit topic soms wel heel erg snel richting het bellen van Veilig Thuis wordt gepusht op basis van 1 berichtje met weinig informatie.

10 likes

Hoezo? Je hoeft niet gelijk een melding van mishandeling te maken. Ze kunnen ook advies geven waar je op zou kunnen letten. Daar kan ze het eventueel uitgebreid vertellen en kunnen ze ook zeggen of dit slecht klinkt of wel mee valt.

7 likes

Deze nuance lees ik niet terug in je vorige bericht, vandaar mijn opmerking. Jij koppelt er ook meteen het woord psychische verwaarlozing aan

1 like

Maar Yzile zei toch al dat ze geen tekenen van mishandeling constateerde. Waarom dan nog zoiets opperen? Misschien worden de kinderen niet direct uit huis geplaatst, maar het kan wel enorme impact hebben op zo’n gezin mocht veilig thuis er (wellicht dus onterecht) iets mee doen. Vind het gewoon raar dat dat zo snel als oplossing wordt aangedragen voor een situatie die totaal onduidelijk is. Ik ben van mening dat je er wel 3x over na denkt voordat je zo’n melding maakt maar goed, misschien ben ik daar te terughoudend in

Dit verhaal kreeg vandaag een staartje.
Ik was in de tuin wat planten aan het spalken die door de storm waren geknikt, en toen kwam DE buurman opeens de tuin in. Hij zegt: volgens mij moeten wij eens praten. Ik zei oh? Begint hij meteen te schreeuwen dat ik met mijn gore poten van zijn spullen af moet blijven, en als hij barbecuet in de tuin, en dan ā€œwat dingenā€ op tafel laat staan, dan heb ik er van af te blijven want dat kan er gerust een paar dagen blijven staan tot hij het opruimt.
Ik zei: nee iedereen moet zijn eigen vuilnis (we hebben het hier over asbakken, peuken, en lege bierflesjes) gewoon opruimen, en niet dagen laten staan.
Nou toen waren de rapen gaar en begon hij me uit te schelden, hij begon nog over de klimplant die ik op een bamboe klimrekje heb gebonden (oost indische kers, dus niet schadelijk voor de muren) dat ik die planten allemaal maar heel gauw moet verwijderen anders trekt hij alles er persoonlijk uit. Want de muren gaan er helemaal kapot aan.
(foto van de bewuste plant in de spoiler)
En toen zei ik: hou toch op die planten zijn niet schadelijk voor de muur en als je niet normaal met me kunt praten dan ga je nu weg. Hij blokkeerde de in- uitgang ook nog dus ik kon ook niet echt een kant op. En toen schold hij me helemaal de huid vol en spuugde me in mijn gezicht, hij zei ook dat hij er al veel langer woont en dat ik dus niks te zeggen heb.
Toen droop hij al scheldend af en toen heb ik de politie maar gebeld. Die kwamen en hebben hebben eerst mijn verhaal gehoord en zijn toen naar hem toe gegaan. Ik werd ook gelijk door 2 buren aangesproken of alles in orde was en dat ze het gehoord hadden voor het geval ik een getuige nodig heb. Wat een gezeik echt iedereen heeft mot met die mensen.

Klimplant

4 likes

Ooh nee wat vreselijk! Is de politie geweest? Hopelijk kun je hier nog ergens ook een melding van maken dat het genoteerd staat?

WTF! In je gezicht gespuugd?? Sorry hoor maar wat een idioot!
Wat doet de politie?

Wat heftig om te lezen zeg. Gaat het al een beetje met je? Ik vind het echt knap dat je de confrontatie durfde aan te gaan. Hoop dat de politie die man tot denken heeft gezegd en z’n houding verandert.

2 likes

Jezus! Ik vind het knap dat je de confrontatie bent aangegaan, wat een lul zeg.

Oke heb briefje geschreven met ā€˜svp verwijderen’ en het telnr van grofvuil erbij en dat ga ik er morgenochtend op plakken. Feitelijk heb ik geen idee wie het er neer heeft gezet, alleen donkerbruin vermoeden, dus kan diegene ook niet aanspreken. Hoop vooral dat diegene niet morgen voor de deur staat, heb vaak genoeg gehoord hoe hij is als hij boos is…

Heftig, spugen zelfs… Goed dat je politie hebt gebeld!
Wel interessant dat hij vindt dat je van zijn afval moet afblijven haha

Maar het is dus niet per se een melding maken, het kan ook gewoon advies vragen zijn over op welke signalen je moet letten bijvoorbeeld.

3 likes

@Pippi Ik denk echt dat er een steek los zit bij die man. De politie heeft het als aangifte wegens belediging (?) opgenomen. Ze zei nog dat ze twijfelde of ze er Kƶrperverletzung (mishandeling?) bij moest zetten vanwege het spugen, ook ivm corona. Maar ik zal er post over krijgen zei ze.
en @Broodrooster ja het gaat wel maar ik stond echt een paar uur nog te trillen hij ging echt helemaal uit z’n pan en voor wat? voor vuilnis dat ik 2 maanden geleden heb opgeruimd :thinking:
@Dasty even in het kort: het is een achtertuin waar 10 jaar lang niemand naar heeft omgekeken, en alleen die bewuste buurman een sleutel van had. ik heb in maart een sleutel aangevraagd en gekregen, zodat ik de tuin (op eigen kosten) kon opknappen. sindsdien zit hij opeens regelmatig met vrienden en hond in de tuin, waar ik op zich niks tegen kan zeggen, maar heb hem dus 1x aangesproken op de rommel die hij laat liggen.

8 likes

Heftig zeg. Knap dat je zo hebt gehouden!
Wat een vent. Hopelijk wordt er nu iets gedaan.

Ik bedoel alleen te zeggen dat mishandeling niet per se zo zichtbaar hoeft te zijn. Maar als een baby van 1 heel veel huilt en je hoort dat daar regelmatig de hele middag tegen geschreeuwd word ipv getroost dan klinkt dat toch ook niet helemaal jovel.

6 likes

Wow wat bizar @Miep42!
Sterkte met deze situatie, dat lijkt me niet makkelijk. Wel fijn dat buren direct bij je kwamen en de politie adequaat handelde.

Zo naar dat jij tijd, geld en liefde in die tuin steekt en je er dit voor terug krijgt :frowning: Sterkte met de hele situatie. Als ik het zo lees denk ik dat je niet in NL woont (vanwege ā€œKƶrperverletzungā€), maar hier geldt naar mensen hoesten, spugen etc. nu inderdaad als mishandeling: https://www.ad.nl/den-haag/coronahoester-27-met-mes-aangehouden~ab0d05a5/ Misschien kan de politie daar dus inderdaad nog wat mee! (En misschien jezelf even laten testen op corona, voor de zekerheid?)

Wel een beetje jammer dat die buren die het gezien/ gehoord hebben je niet gewoon kwamen bijstaan tijdens het gebeuren.

16 likes

Landelijk wordt er gewoon veeeeeeeeel te weinig gemeld. Onder andere omdat mensen dus denken zoals jij (en ik kan het je zeker niet kwalijk nemen hoor, je kunt niet van iedereen deze kennis verwachten en daarbij is jouw afweging ook belangrijk natuurlijk).
Mensen zijn heel terughoudend, de mishandeling die we kennen in NL, is nog lang niet allemaal in beeld helaas. Er is lang veel reclame gemaakt (en nu nog!). Burgers kunnen niet zomaar bepalen of er sprake is van mishandeling. Laat dat maar aan professionals over… juist de dingen die burgers wel van elkaar zien of horen, kan hierbij helpen.
Advies vragen kan echt geen kwaad. Anoniem advies vragen kan geen kwaad. Je kunt de situatie uitleggen en zij geven je advies en zullen je bedanken dat je zo alert bent. Je hebt advies vragen en je hebt een melding doen.
Voordat er een melding gedaan wordt, wordt er eerst heel goed met je besproken of je echt een melding wil doen. Ze doen niet zomaar een melding terwijl jij alleen om advies vroeg.
Anonieme meldingen heeft VT niet ā€˜heel graag’ ivm de impact op gezinnen, maar mochten buren het om verschillende redenen niet ā€˜open willen melden’, wordt een anonieme melding ook aangenomen. Maar het is zo belangrijk dat mensen het verschil kennen tussen advies vragen en melden.

En nogmaals, het is geen verwijt naar mensen of dit bericht naar jou ofzo! Maar uitleg en aandacht hiervoor is zo belangrijk en nodig! En misschien helpt het voor in de toekomst om die drempel lager te houden. Ik ben allang blij dat ik al veel vaker VT voorbij zie komen hier als advies oid, dat was jaren geleden echt niet. Toen was het beeld ook meer: melden > kinderbescherming voor de deur.

Laatste aanvulling: ik vind het mooi dat je stilstaat bij de impact op gezinnen. Dat is ook zeker goed om bij stil te staan (vooral bij anonieme meldingen is dit heel eng en onveilig voor gezinnen omdat je niet weet waar de melding vandaan komt), maar laat dat je niet weerhouden om (als het nodig is) te bellen om advies als je bepaalde dingen ziet of hoort gebeuren… stel dat een persoon wel onveilig is, of er wel sprake is van mishandeling (structureel of niet).

21 likes

Mijn buurman slaat altijd heel hard met zn autodeur(en) als ie weggaat en ben daar afgelopen jaar zovaak wakker van geworden.
Ook staat de dochter van mn buurvrouw aan de andere kant altijd vet hard te krijssen, te roken en te hoesten in de achtertuin.

Vanochtend was de buurman vrij en de dochter van de buurvrouw logeerde er weer en mijn scooter wilde niet starten toen ik vroeg weg moest vanochtend.
Die heb ik dus even lekker hard aangetrapt en een aantal keren proberen te starten met veel kabaal voor hun slaapkamerramen. :relieved:

Ik weet dat ik nu ook vet kut heb gedaan maar ik hoop dat ik ze nu ook eens lekker wakker heb gemaakt :face_with_hand_over_mouth: :relieved:

35 likes